Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 17 reacties
Bron: Wine

Wine is een Linux-implementatie van de Windows-api's, die het mogelijk maakt om DOS- en Windows-programma's te draaien op Posix-gebaseerde besturingssystemen als Mac OS X, Linux en FreeBSD. Vrijdag hebben de ontwikkelaars van Wine een nieuwe versie van de software klaargezet. Het gaat dit keer om versie 0.9.47, die vanaf deze server gedownload kan worden. In Wine 0.9.47 zijn er veranderingen doorgevoerd voor onder meer de ondersteuning van OpenGL en heeft het Tahoma-lettertype plaats moeten maken voor een alternatief. Hieronder zijn de belangrijkste veranderingen gepost, voor een gedetailleerd overzicht kan je terecht op deze pagina:

What's new in this release:
  • New scheme for OpenGL support in child windows.
  • Lots of fixes for regression test failures.
  • A Tahoma replacement font.
  • Lots of bug fixes.
  • Versienummer:0.9.47
    Releasestatus:Final
    Besturingssystemen:Linux, BSD, macOS, Solaris
    Website:Wine
    Download:http://ibiblio.org/pub/linux/system/emulators/wine/wine-0.9.47.tar.bz2
    Bestandsgrootte:12,00MB
    Licentietype:GPL
    Moderatie-faq Wijzig weergave

    Reacties (17)

    Hoe draai je precies spellen/programma's die je in windows geďnstalleerd hebt, of moet je elke spel opnieuw installeren zodat je het in linux kunt gebruiken? Tot nu toe heb ik alleen wat programmaatjes die in zijn geheel in 1 directory staan proberen te draaien, dat ging goed. Alle programma's die via een installer zijn geďnstalleerd doen het eigenlijk niet.
    Veel programm's vereisen registerinstellingen of dlls die geladen worden tijdens het installeren. Je dient programma's daarom onder Wine te installeren.
    Een heleboel hebben geen registry keys nodig, of maken ze opnieuw aan als ze ontbreken. Mijn ervaring met de meeste spellen is dat je ze gewoon kan copieren. Als het niet werkt kan je ze altijd nog opnieuw installeren.
    Of je exporteert de registry instellingen van je Windows PC en importeert ze (met wat kleine aanpassingen, zoals paths) in de registry van Wine. ;)
    Is wine beter dan cedega (niet gratis) om oude games te spelen zoals red alert 2 en age of empires?
    Over het algemeen is Wine beter dan Cedega. Het enige voordeel dat Cedega heeft is het dat het beter is met kopieerbeveiligingen. Voor Wine moet je kijken in appdb.winehq.org of een programma werkt (het wordt niet altijd bijgewerkt).

    Als een programma het in een nieuwe versie niet meer doet zijn we altijd geinteresseerd in een test welke patch het programma stuk heeft gemaakt.

    Oudere spellen draaien ook prima op Wine. Zelf ben ik ondermeer druk bezig met Wine's OpenGL renderer voor DirectDraw spellen (oude spellen gebruiken dit). Als je dit aanzet (optie DirectDrawRenderer=opengl onder HKCU\\Software\\Wine\\Direct3D; verder raad ik ook aan RenderTargetLockMode op readtex te zetten) zijn sommige spellen veel sneller dan standaard. Een spel als StarCraft is nu zeer snel en vloeiend (het hangt wel af van welke opengl extensies je videokaart aan kan). Het maakt Tiberian Sun / Red Alert II ook heel vlot, maar er zitten nog een paar bugjes in die het voor deze spellen nog niet heel bruikbaar maken. Er is zo af en toe een redrawing probleem bij het bewegen van de muis.
    Is die opengl DD renderer nieuw in 0.9.47? Ik probeerde net die registry keys in 0.9.46 en het is nog steeds hetzelfde als vroeger: speelbaar maar een beetje laggy. Ik heb een nvidia geforce go 6200 met de binary driver, dus de support van opengl extensies zal wel ok zijn.
    En wat doet RenderTargetLockMode? Ik heb het wel aangezet voor starcraft maar ik heb geen idee wat het zou moeten doen...
    De opengl renderer bestaat al langer. Het verschil met 0.9.46 is dat 8bit nu ook versneld wordt.

    RenderTargetLockMode geeft aan hoe data vanuit het geheugen teruggekopieerd wordt naar wined3d. De standaardwaarde readdraw is vooral snel op oudere kaarten, terwijl op moderne kaarten textures (readtex) sneller is.

    Voor StarCraft moet je echt .47 gebruiken.
    Heeft jouw werk te maken met de DIB-engine waar af en toe over wordt gesproken op de mailing list? Dat was geloof ik één van de "Duke Nukem Forever"-onderdelen van Wine, net als het voortdurende idee dat versie 1.0 binnenkort voor de deur staat. ;)
    Zelf ben ik niet bezig met de DIB-engine. Er is een soort mythe ontstaan dat een DIB-engine een magisch iets is dat nodig is om spellen snel te maken. Dat is niet helemaal waar. Ik geef een korte uitleg hoe het in grote lijnen zit.

    DirectDraw spellen doen meestal een combinatie van de volgende dingen:
    - direct schrijven naar het videogeheugen (LockRect / UnlockRect)
    - gdi functies gebruiken om iets op een 'DirectDraw surface' te tekenen (GetDC/ReleaseDC)

    De meeste spellen willen direct naar het videogeheugen schrijven. Dit is helaas niet mogelijk in X (vroeger kon het via DGA). Dit wordt dan maar in software geemuleerd. Het eindresultaat wordt op het scherm getoond. Het probleem is helaas nog irritanter aangezien op Windows je van kleurdiepte (8bit/16bit/..) kunt wisselen. Onder X kan dit ook niet dus moet bijvoorbeeld het 16bit resultaat geconverteerd worden naar 24bit (als X op 24bit draait). Deze kleurconversie (van het eindresultaat) gaat via DIBs.

    Het meest irritante is wanneer een spel ook GDI gebruikt. Alle GDI tekenbewerkingen die dan worden uitgevoerd gaan via een hele omweg heen-en-terug via X. Dit is erg langzaam (een roundtrip naar X kost veel tijd).

    Waar is die DIB-engine nu handig voor? In geval van een DIB-engine kan Wine zelf tekenoperaties uitvoeren zonder X (DIBs zijn bitmaps in het geheugen) en dit kan meer snelheid opleveren. Dit is vooral nuttig voor spellen die GDI functies gebruiken (Age of Empires II is hier een goed voorbeeld van het gebruikt GDI om wat tekstjes e tekenen)

    In de spellen die alleen kleurconversie nodig hebben, kan het ook iets schelen, maar niet erg veel.

    Mijn wijzigingen hebben betrekking op OpenGL. Waarom is OpenGL zo geweldig? Allereerst heeft OpenGL het kleurconversie probleem niet. OpenGL kan met meerdere kleurformaten overweg, dus er is (meestal) geen kleurconversie meer nodig. Daarnaast kan OpenGL je direct toegang geven tot het videogeheugen (Pixel buffer objects geven dit grofweg). Dit helpt veel meer dan een DIB-engine voor de spellen die geen of amper GDI gebruiken.
    Het enige nadeel is dan waarschijnlijk dat de target-videokaarten (NV TNT?) van de spellen die DDraw gebruiken, niet de mogelijkheden hebben om deze renderer te gebruiken. Dan is opeens de minimale vereiste van Red Alert 2 een NV TI4200, of heb ik dat mis? :P
    Ja dat klopt. Er is niet veel wat er gedaan kan worden om de spellen snel te krijgen op oudere systemen. Het probleem is dat X wat hackerige dingen die windows toestond (Vista geeft ook geen directe toegang meer naar het videogeheugen) en het gebrek aan depth switching die het lastig maken.

    Standaard gebruikt Wine's DirectDraw eigenlijk voor het grootste deel software rendering en dan hele langzaam. De DIB-engine kan iets helpen..
    Over Wine 1.0 die komt inderdaad vrij binnenkort. Het is de bedoeling dat 1.0 in het voorjaar van 2008 uitkomt. Dit is onlangs besloten op WineConf.
    Ik had inderdaad iets daarover gelezen, vandaar dat ik het even meldde. ;) Maar ik moet nog zien of er wat van gaat komen. Er zijn al eerder concrete plannen geweest. In het verleden wachtte Alexandre tot wineserver stabiel was, en Stefan Dösinger wilde alleen nog maar state management in DX opknappen. Nu zijn we weer een jaar verder. :P

    1.0 is natuurlijk ook niet zo ontzettend belangrijk. Wine heeft zoveel doelen dat er niet echt releases te doen zijn. Elke twee weken werken er meer applicaties, en dat zal zo doorgaan totdat alles werkt (en dat duurt oneindig lang). Als je 1.0 uitbrengt, dan is dat leuk voor de PR, maar voor "stabiele" Linux-distributies is het een makkelijk excuus om bij 1.0 te blijven tot 1.2 uitkomt, en dat willen we echt niet hebben.
    In het algemeen wel. Cedega ondersteunt bepaalde games goed, en de rest matig. Wine is in het algemeen stabieler, maar heeft geen lijst met games die gegarandeerd werken, dus het is altijd een beetje uitproberen.

    Ik ben trouwens blij met dat Tahoma replacement font. Source-engine based games willen per sé dat font gebruiken om tekst weer te geven. Als het mist zie je gewoon helemaal niks. Vanaf deze Wine heb je dus (juridisch gezien; je kon Tahoma natuurlijk altijd al overal vandaan downloaden) geen Windowslicentie meer nodig om HL2 te spelen.

    [Reactie gewijzigd door DOT op 13 oktober 2007 18:37]

    Cool, het geluid in Settlers 4 werkt nu volledig en ik moet niet eerst een configuratiebestand bewerken om het spel werkende te krijgen B-)
    Werkt heerlijk snel met Fluxbox :) ANNO 1503 is even snel als op windows _/-\o_

    Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



    Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

    © 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True