×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Software-update: Wine 0.9.39

Door , 10 reacties, submitter: PhoenixT, bron: Wine HQ

19-06-2007 • 15:06

10 Linkedin Google+

Submitter: PhoenixT

Bron: Wine HQ

Wine logo (60 pix)Wine maakt het mogelijk om Dos- en Windows-programma's en -spellen te draaien op Posix-gebaseerde besturingssystemen, waaronder Linux, FreeBSD en Mac OS X. Wine kan Dos- en Windows-programma's uitvoeren door deze eerst te laden in een program loader en vervolgens via eigen bibliotheken de verwijzingen naar Windows-api's door te sturen naar de Unix- en X11-tegenhangers. Meer informatie over Wine kan op deze pagina worden gevonden. De ontwikkelaars hebben onlangs versie 0.9.39 uitgebracht met de volgende veranderingen:

What's new in this release:
  • Many MSHTML improvements.
  • Several improvements to the sound support.
  • A number of Winsock fixes.
  • Several new supported constructs in the IDL compiler.
  • Many Direct3D threading fixes.
  • Lots of bug fixes.
Versienummer 0.9.39
Releasestatus Final
Besturingssystemen Linux, BSD, macOS, Solaris
Website Wine HQ
Download http://prdownloads.sourceforge.net/wine/wine-0.9.39.tar.bz2
Bestandsgrootte 11,53MB
Licentietype GPL

Update-historie

Meer historie

Reacties (10)

Wijzig sortering
Vraagje:

Wine is oorspronkelijk gebouwd om directX 9 af te handelen, Zijn ze al zo ver dat DirectX 10 ondersteund word?
1) Dat was WineX, tegenwoordig Cedega. Wine was altijd al gewoon voor de "gewone" Windows API

2) Windows is amper zover dat DirectX 10 wordt ondersteund ;) Voor non-Windows support kun je toch nog wel een flinke tijd wachten denk ik.
WineX/Cedega is grotendeels Wine gejat en verkocht voor een prijskaartje zonder iets terug te leveren aan Wine. Door een licentieverandering is het niet meer mogelijk om code van Wine te jatten, waardoor Wine zich nu veel sneller ontwikkelt dan Cedega, en inmiddels ook beter DirectX doet. Als je bereid bent te betalen om windows spellen te spelen onder Linux, koop dan Crossover, hier ondersteunen ze tegenwoordig ook een berg spellen, maar geven ook code terug aan het Wine project.

DX10 support (zeker de basis (DX9) functionaliteit) zal sneller gaan dan verwacht, zo heel veel schokkende dingen zitten er niet in DX10.
DX10 support (zeker de basis (DX9) functionaliteit) zal sneller gaan dan verwacht, zo heel veel schokkende dingen zitten er niet in DX10.
Nee, de implementatie van OpenAL ipv DirectSound (in DX10) maakt het net makkelijker.

Nu alleen nog directphysics uit de weg ruimen x }>
Er is een google summer of code-project om initiŽle directx-10-ondersteuning toe te voegen.
Wine is gestart om Windows 3.11 programma's op niet-windows OS'en te kunnen draaien. Op een bepaald punt was er een redelijk werkende Direct3D 8 implementatie in Wine. Om echter D3D9 te implementeren moest de code op de schop.
Op dit punt zijn de wegen van WineX (Cedega) en Wine gescheiden. WineX heeft meteen een losse stack in hun code gezet die D3D9 implementeerd. Wine echter heeft hun architectuur verandert. Het heeft even geduurd voor hun implementatie op een aanvaardbaar niveau was. Toen dit eenmaal gebeurde bleek de DirectX ontwikkeling in Wine ontzettend snel te gaan. Ondertussen heeft Wine het inmiddels Cedega ingehaald wat betreft D3D9 implementatie.
Nu had ik altijd het idee doordat er elke keer DirectX features worden geimplementeerd en bugfixes worden gedaan dat er wel degelijk wordt gewerkt aan DirectX ook door Wine... Correct me if i'm wrong.

Weet iemand hoe de vork in z'n steel zit met Wine en DirectX?
Zie http://www.winehq.org/site/status_directx (danku Google). DirectX 9-ondersteuning is dus lang niet compleet, laat staan 10.
Compleet is het niet, maar als ik Stalker, WoW, Tomb Raider Legend, HL2 en C&C3 kan spelen onder Wine, dan vind ik het toch al een redelijke prestatie.
Ik dacht dat daar met de Google Summer of Code flink aan gewerkt ging worden, dus ja en nee :P
EDIT: spuit 11 ^^

[Reactie gewijzigd door graey op 20 juni 2007 11:17]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*