Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 32 reacties
Bron: Creative, submitter: DJvL

Creative-logoVandaag heeft Creative een aantal drivers naar buiten gebracht voor de SoundBlaster X-Fi-reeks. Het gaat om bètadrivers met serienummer 2.13.0001 die voor zowel de 32bit- als de 64bit-versie van Windows Vista geschikt zijn. Creative meldt er nadrukkelijk bij dat het om een onondersteunde bètadriver gaat en raadt dan ook niet aan om de driver te installeren indien de gebruiker weinig of geen ervaring heeft. Allebei de versies van 2.13.0001 zijn 40,46MB groot en verkrijgbaar voor zowel de Engelse als Nederlandse Vista. In plaats van het gebruikelijke changelog verteld Creative deze keer wat de gebreken zijn van deze drivers:

Known issues:
  • This driver does not support the following:
    • Decoding of Dolby® Digital and DTS™ signals
    • DVD-Audio
    • DirectSound®-based EAX games
    • 6.1 speaker mode.
  • SPDIF passthrough is supported on Vista 32-bit only.
  • Applications from the original Sound Blaster X-Fi CD will not work with this download.
[break] Creative Sound Blaster X-Fi series Vista 32bit Driver 2.13.0001 (NL)
Creative Sound Blaster X-Fi series Vista 32bit Driver 2.13.0001 (ENG)
Creative Sound Blaster X-Fi series Vista 64bit Driver 2.13.0001 (NL)
Creative Sound Blaster X-Fi series Vista 64bit Driver 2.13.0001 (ENG)[break]
Creative X-Fi XtremeGamer geluidskaart
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (32)

Kan iemand mij vertellen waarom ze deze driver uitbrengen? Apps werken niet, EAX niet, DTS niet etc. Waar koop je de kaart dan voor...
Dat is niet de schuld van Creative. MS heeft het schrijven van drivers moeilijker gemaakt. Het is dus niet zo gek dat bepaalde zaken nog niet werken in een BETA driver.

Zoals het er nu uitziet, kan Creative niet eens zijn EAX technologie beschikbaar stellen voor Vista. MS heeft het zo ongeveer onmogelijk gemaakt om buiten DX 10 om met hardware te communiceren.
Creative kan zowiezo al niet veel van drivers maken.
oharme voor hen dat het nu nog moeilijker is geworden.
precies, al sinds de allereerste Live! geluidskaarten hebben ze problemen met de kaarten. Ik gebruik alleen nog maar de drivers van het kx project voor mijn Live! (eerste editie).
Wel grappig dat ik elke generatie kaart heb gehad van Creative en deze altijd goed werkte in combinatie met Creative drivers. KX Drivers, ook goed, maar heb er eigenlijk nooit problemen mee gekent, mijn hele leven niet overigens. Vroeger onder DOS werkte het ook al fantastisch.

Waar zouden dit soort gebruikersverschillen hem dan toch inzitten?

Overigens zijn dit Beta drivers, Vista is nog niet officieel voor het publiek beschikbaar, dus is er nog wel tijd voor verbetering en Creative heeft al een oplossing gevonden voor het EAX probleem en deze gaat gewoon prima werken met EAX supported games onder Vista. Wees dus niet te voorbarig zou ik zeggen.
Het verschil zit hem erin dat Creative al sinds (zeker) de live compatibiliteit problemen heeft. Dus zolang je geen systeem heeft dat net iets anders reageerd dan Creative verwacht, gaat het goed.
Maar als je systeem net iets anders reageerd dan heb je stront aan de knikker en gaat het niet werken.
Denk maar aan de x-fi en de nforce4 problemen.
Of de live en Via moederborden.

Wel is het in mijn ervaring zo dat als een creative product werkt dat het ook erg goed werkt.
@nhimf: nuja, als je je wat ging verdiepen, dan wist je dat de fout toen zowel bij via als bij nvidia lag.

Bij Via omdat hun PCI-sloten eigenlijk niet 100% voldeden aan de PCI-standaard, en bij de nForce4 omdat bij hen de latency op hun PCI-sloten veel te hoog ligt. Hierdoor krijgt de kaart de gegevens niet snel genoeg.

Het systeem is dus niet gewoon "anders dan Creative verwacht", maar eerder: een product dat zich niet houdt aan de gangbare standaarden. Trouwens, dit is niet de enige plaats waar nVidia zich bezondigd heeft aan standaarden niet volgen, getuige het probleem met hun SATA-poorten die niet conform zijn aan de SATA-standaard, waardoor veel Maxtor DiamondMax 10 harde schijven dienst weigerden.

Trouwens, ik heb een X-Fi op een nForce4-moederboord en heb nooit geen problemen gekend. Met mijn Live!-geluidskaart heb ik ook nooit problemen gehad. Zowel op Intel- als Via-moederborden.
Blijkbaar heb jij zelf je niet verdiept in de materie, anders had je geweten dat het niet aan VIA lag, maar wel degelijk aan creative.

VIA hielt zich keurig aan de standaard. Maar Creative had niet naar de standaard gekeken, maar naar Intel. Maar Intel had een aantal extra opties ingebouwd (los van de standaard) en Creative maakte daar gebruik van.
Dat betekende dus dat als je geen Intel bord had, (en dus die Intel-only-opties niet had) je problemen kreeg.

Het probleem was 100% de schuld van Creative!
Tjah, Microsoft heeft jaren, ten koste van de veiligheid, de compatibiliteit vrij baan gegeven. Nu het toch eindelijk echt veiliger moet en ook gebeurd, krijg je dat soort blokkades. Maar het ligt ook niet altijd aan Microsoft. Denk maar aan de API voor de Anti-Virus bouwers, die moest ook maar effe drastisch aangepast worden.
Ten tijde van de introductie van de X-Fi kaarten waren dit soort problemen al bekend, zeker bij hardwareproducenten. Microsoft heeft er nooit een geheim van gemaakt dat het audio subsysteem op de schop zou gaan. Creative brengt gewoon spul op de markt met EAX 5.0 onder luid marketing gebulder terwijl ze al wisten wat er komen zou... :(
Maar goed, er is nog een maand voor de officiele lancering van Vista, hoop dat creative enig commitment heeft om dan final drivers te hebben die wel alles doen (minus EAX natuurlijk, maar met OpenAL). En updates voor spellen van de betreffende producenten, doorwerken jongens ;)
De huidige beta drivers hebben een timebomb in zich zitten die midden of eind januari stoppen met werken, volgens mij hebben ze wel wat verbeteringen gemaakt in deze versie maar ze hadden hoe dan ook een nieuwe release moeten maken met een latere of zonder timebomb.
Wordt nog lastig voor creative met de komst van DirectX10 en Vista. De EAX surround techniek van creative werkt straks alleen via een omweg naar OpenAL. Het schijnt dat Creative al bezig is met een conversietechniek die van DirectSound een OpenAL stroom maakt.

Deze conversiemethode vereist echter wel wat rekenkracht, en daar leent de snelle X-Fi audioprocessor zich voor. Als X-Fi bezitter zou je je nog niet veel zorgen hoeven te maken, maar of EAX + Vista ook gaat lukken op de oudere Audigy serie is nog maar de vraag...
het audio systeem in windows is nu net als in OS X "een echte upgrade van het verleden".

Microsoft beweerde altijd dat in software the latency hoger was, maar de latency in OS X is minder dan 2ms terwijl het 5 tot 8ms in Windows hardware is.
en met een snellere CPU wordt het alleen maar lager.
hoe sneller CPU's worden hoe minder belangerijk geluids kaarten worden, aangezien een CPU een betere audio processor is dan een Hardware kaart.
toen logic nog onder windows draaide was de Mac versie op een 2x2.5Ghz G5 sneller dan de snelste AMD/Intel met een pro PC audio kaart.
Dat een CPU beter zou zijn als een hardware oplossing met een dedicated cpu komt bij mij over als niet logisch.

Waar baseer je dat op?
Ik neem aan dat je op mijn post reageerde....ik zeg niet dat altijd beter is. Er zijn echter voor me onboard geluidschip wel fatsoenlijke drivers waardoor het geluid beter klinkt dan met de brakke creative drivers
Ik reageerde eigenlijk op bovenstaande post van Stewie en dan met name:

hoe sneller CPU's worden hoe minder belangerijk geluids kaarten worden, aangezien een CPU een betere audio processor is dan een Hardware kaart.
in OS X met Apple logic toen het nog onder windows werkte was de OS X versie sneller zonder hardware APU.

plus met meerdere CPU's kun je meer dan met 1 APU, en met genoeg geheugen dan merk je het verschil pas echt.
meerdere CPU's met tien tallen gflops zijn beter dan 1 APU met minder dan 1gflop, aangezien een Xfi bijvoorbeeld totaal niet in de buurt kan komen van een Core duo2 2.0Ghz als het om audio processing gaat.
Pro audio is ook de reden waarom Microsoft voor een Software systeem zoals in OS X heeft gekozen "plus je hebt geen gezeur over compatibility breaks in software"
kaarten zoals PCI kaarten dus, veroorzaken vertraging:
CPU -> bus1 -> chipset -> bus2 -> kaart -> output (waarbij bus2 meestal een trage PCI bus is)

zolang je dus niet begint met state of the art effecten en je een snelle cpu hebt, krijg je:

CPU -> bus1 -> chipset -> output

Carmack (van id software) heeft hierover eens een stukje geschreven, hij prefereerde namelijk de software verwerking van het geluid (in Doom3) boven EAX
Dat kan allemaal wel goed zijn maar dat doet niets af van het feit dat de onboard analoge geluidsweergave ruk is.
Daarom heb ik dan ook een Xfi in mijn systeem, ik gebruik uitsluitend mijn HD600 hoofdtelefoon van SennHeiser. :)
Heeft iemand ervaring met SPDIF passthrough in Vista met een van de XFI kaarten?
De drivers lijken gebasseerd te zijn op die voor XP de laatste, je moet constant de SPdif poort activeren.
spdif werkt nu alleen op de 32bit versie, dit komt door de 64bit versies schijn veiligheid.
This driver does not support the following:
Decoding of Dolby® Digital and DTS™ signals
DVD-Audio
hoezo support het dat niet? bij mij doet ie dat gewoon hoor?!?! (X-Fi Fatal1ty)
Omdat jij waarschijnlijk Windows XP gebruikt, en deze driver voor Windows Vista is.
Ik heb nog nooit last gehad van de drivers bij creative, ik heb de:

- Creative 1024 live
- Audigy 1
- Audigy 2 waar ik nu nog altijd in bezit van ben

allemaal gehad en via 1 klik op de site kreeg ik de juste drivers voorgeschoteld en deze dede alles wat ik wenste.
Zelfs met digitaal geluid (dvd, ac3 streams) en in gewone games (EAX) altijd perfect gewerkt. En het effect van EAX is echt wel nice, kan er niet meer zonder.
Ik heb nu bijna een jaar geleden (denk ik) de x-fi extreme music gekocht. Onder windows xp ben ik er enorm tevreden over. De crystalizer klinkt echt wel heerlijk.

Echter, ik geniet graag van muziek, meestal dmv van men sennheiser hoofdtelefoon.

Ik heb zowat de indruk dat linux support er voor deze generatie van kaarten niet zal komen. Onder vista is het een ramp om deze kaart aan de praat te krijgen.

Heb wat zitten knoeien met de xp driver en dit heeft leidde tot 2 verklooide geluidsservices van windows vista :(

Als je echt van kwaliteitsgeluid houd en niet zo'n groot budget hebt (voor bvb een semi-prof kaart), dan kan je haast niet om deze kaarten om :(
Heb net de Xtreme Audio gekocht, en wat blijkt, deze driver is voor alle X-Fi kaarten op de Audio na. Vreemd, meen toch echt een X-Fi te hebben, waarover ik verder prima tevreden ben.
De driver voor de Xtreme Audio voor Vista is veel simpeler, maar zal wel goed komen binnen maandje of 2 lijkt me.
Na aanschaf van nieuwe speakers heb ik ook maar eens een 'echt' geluidskaartje gekocht.

Ik wilde net even iets beters hebben dan mijn onboard geluidchip en besloot om daarom de Audigy SE te kopen (24bits, 7.1, EAX HD).

Dit alles is ongeveer 4 weken geleden geweest.....

Sinds drie weken draai ik echter Windows Vista en het geluid is nu slechter dan met mijn onboard chip :(

Waardeloos!
"onondersteunde" is een anglisisme, het is "niet-ondersteunde"
ik heb zelf ook een x-fi , maar het zou erg jammer zijn als ze het niet voor elkaar krijgen om 'm vlekkeloos op vista te laten draaien. zonde van een super product. :'(
maar ik heb goede hioop voor de toekomst.
Tuurlijk krijgen ze het voor elkaar!
Elke gespectabele hardware krijgt goede drivers alleen ze moeten nog gestest worden door MS.
Vista is gewoon voor normale consumenten nog niet uit en daarom is gewoon alles nog niet klaar, binnen een paar maanden draait gewoon alles zoals het hoord.
Zoizo koop ik zelf de ultimate edition direct en verwacht gewoon goede drivers binnen een paar weken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True