Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 4 reacties
Bron: K-3D

K-3D logo (45 pix) Enkele dagen geleden is met versienummer 0.6.0.0 de derde grote uitgave van K-3D uitgekomen. Met dit programma kunnen 3d-objecten en animaties worden ontworpen en is ook in staat om deze te renderen. De software wordt als een Windows-installer aangeboden, maar ook de broncode is beschikbaar, die onder andere onder Linux, Mac OS X en Solaris te compileren is. Meer informatie over dit programma kan in deze wiki worden gevonden. In versie 0.6.0.0 treffen we onder andere een volledig herschreven gebruikersinterface aan, een hoop nieuwe features en een verbeterde stabiliteit. Het volledige changelog van deze release ziet er als volgt uit:

Changes:
  • COMP: Synchronize code::blocks build
  • ENH: Implemented undo/redo for adding/deleting user properties
  • COMP: Moved desktop and man directories since they are not installed to the same locations as share COMP: Several share sub-directories didn't have makefiles and weren't getting installed
  • ENH: Renamed k3d::system::run_process() and k3d::system::async_run_process() as spawn_sync() and spawn_async() respectively, and removed unused process-startup functions. Switched the implementations to use Glibmm
  • ENH: Rewrite k3d::system functions to use Glib spawn_ functions for starting processes
  • COMP: Release checklist
  • STYLE: New indentation style ENH: Disable output timestamps for renderjob & renderframe
  • COMP: code::blocks build
  • BUG: Longstanding crash undoing a change of shader in any of the RenderMan shader objects
  • ENH: Relaxed k3d::sl::shader so it can be used in a wider variety of containers, including k3d::data ENH: k3d::sl::shader uses boost::filesystem::path for all path-related data STYLE: New indentation style
  • ENH: Created k3d::data::explicit_change_signal, which allows an observer to distinguish between a value that is changing because it was explicit set, and one that is changing due to undo/redo
  • BUG: command_arguments handles char* correctly as an input argument
  • STYLE: New indentation style
  • ENH: Moved module-proxy make targets to the bin/plugins directory
  • STYLE: Renamed "conics" module to "quadrics" for consistency with RenderMan usage, updated plugin categories to match
  • ENH: Added "scroll.k3d" sample document, which uses a MeshModifierScript to "roll up" a plane
  • COMP: Rasterized icon installation was broken
  • ENH: Remove obsolete regression test
  • ENH: Simplified bitmap plugin implementations, made more consistent use of the SDK, and eliminated some redundant functionality. BUG: Removed BitmapInstance, the whole 2D compositing pipeline needs to be rethought. COMP: Deprecated bitmap_element class, most of its functionality should be pushed into the SDK.
  • ENH: k3d::bitmap::reset() is a no-op if the new width and height are the same as the originals
  • BUG: Crash in BitmapMatteColordiff modifier
  • COMP: Ship an updated version of Aqsis with the K-3D all-in-one installer
[break]
K-3D screenshot (resized)
Versienummer:0.6.0.0
Besturingssystemen:Windows 2000, Linux, Windows XP
Website:K-3D
Download:http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=11113
Licentietype:GPL
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (4)

Een beetje Blender-achtig if you ask me, met het ontbreken van wat functies. :-/
Ook zie ik zo in de interface niet bepaald veel visuele knoppen die ik snel kan aanklikken, dat zou ik al enorm missen.

Als er 1000 mensen zich bezighouden met freeware/GPL/LGPL/... kortom gratis 3D modeleer en rendersoftware, verspreidt over 30 paketten, is het dan niet beter dat ze zich aansluiten bij één van die 30 als er nieuwe mensen bijkomen. Ik heb zo het idee dat dit een 'zwak' punt is geworden van opensource, dat er veel mensen of groepjes, een nevenproject starten dat heel lang in de kinderschoenen staat, en hard lijkt op andere programma's, en alleen een andere feeling als pluspunt heeft.
Want zeg nu zelf, van de niet opensource paketten als Studio MAX en Maya, renderen doen ze allebij, maar er zit wel een groot verschil aan andere functies erachter nog wat het verschil maakt bij de keuze. Hier heb je dat nog niet echt vind ik.
het probleem is dat niet iedereen hetzelfde idee heeft over hoe je een programma ontwikkelt, hoe het er uit moet zien en wat het precies moet kunnen. Het is daarom verschrikkelijk moeilijk om iedereen aan een applicatie te laten werken. Helemaal aangezien bijna iedereen in zijn of haar vrije tijd aan zo'n project werkt.

In het bedrijfsleven is het natuurlijk anders daar heeft de baas het voor het zeggen, hij beslist wat er gedaan moet worden. Wat de werknemer wil is van mindere mate van belang. In opensource is dat wel van belang, want als de "werknemer" iets niet wil zal hij of zij het waarschijnlijk ook niet doen.
ik ben meer van, je bedenkt het, je tekent het en je hebt een 3D model.
het is vrij eenvoudig om software te maken die dit kan, het is vaak dat freeware Maya/Shake of wat dan ook na wilt doen en het vaak dan nog een slecht doet.

ik zie adobe ook nog well een 3D suite maken waarbij je Photoshop gebruikt om uitgebreiden model mee te maken op een eenvoudige manier voor een 2D kunstenaar.
Daar ben ik met je eens als ze na eens Top, Front en Side (zoals in Hammer) invoeren zal het modeleren er wreed op vooruit gaan!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True