Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 10 reacties
Bron: Wine HQ, submitter: FRidh

Wine logo (60 pix) Gisteren is versie 0.9.18 van Wine uitgebracht. Met behulp van dit programma is het mogelijk om DOS- en Windows-programma's te draaien op POSIX-gebaseerde besturingssystemen, waaronder Linux en FreeBSD. Wine kan DOS- en Windows-applicaties uitvoeren door deze eerst in een program loader te laden en vervolgens via eigen bibliotheken de verwijzingen naar Windows-API's door te sturen naar de Unix- en X11-tegenhangers. Meer informatie over Wine kan in deze FAQ worden gevonden. Het changelog van deze release laat de volgende veranderingen zien:

What's new in this release:
  • Still more work on Direct3D.
  • A lot of MSI bug fixes and improvements.
  • More compatible memory management.
  • Several fixes for Win64 support.
  • Some performance improvements.
  • Lots of bug fixes.
[break]
Wine (klein)
Versienummer:0.9.18
Besturingssystemen:Linux, BSD, Solaris
Website:Wine HQ
Download:http://ibiblio.org/pub/linux/system/emulators/wine/wine-0.9.18.tar.bz2
Bestandsgrootte:10,30MB
Licentietype:Voorwaarden (GNU/BSD/etc.)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (10)

Still more work on Direct3D.
ik hoop dat ze DX volledig genoeg implementeren dat het de meeste games draait. Dan zijn we eindelijk van dat gezeik met Cedega af. Ik vind het nog steeds jammer hoe een commercieel bedrijf als Transgaming weg kan komen met geld uitzuigen voor semi-gestolen open source code...
Erg kort door de bocht of niet?
Misschien eerst eens gaan verdiepen in Transgaming?

Zij moeten ook licenties aanschaffen om bepaalde functies te ondersteunen. En ja, dat moeten ze doorberekenen aan de klant.

Wees blij met een bedrijf als Transgaming. Zonder hun zou de ondersteuning nog erg slecht zijn. Enne... er bestaat ook een gratis CVS versie hoor...
Daarnaast geven ze ook nog code terug aan het project (die ons allemaal ten goede komt)
Cedega is gebaseerd op Rewind (afsplitsing onder BSD licentie), en Rewind' codebase en die van Wine lopen nogal ver uit elkaar. Dus alle code die ze teruggeven is of waardeloos, ofwel een heleboel refactoring nodig.

Edit: WineX moest Rewind zijn (dank smorgje)..
@robin1979: Is Cedega niet gewoon de nieuwe naam van WineX? Zover ik mij kan herrinneren hadden we voorheen Wine zonder Direct3D en WineX voor de spellen. Als ik het mij goed herrinner is WineX gewoon van naam veranderd naar Cedega, om duidelijker aan te geven dat het geen verband met Wine heeft. (al weet ik niet in hoeverre Cedega en Wine verband met elkaar hebben)
De licenties hebben vooral betrekking op technologie die te maken heeft met copy beveiliging van CDs.
Wine kan DOS- en Windows-applicaties uitvoeren door deze eerst in een program loader te laden en vervolgens via eigen bibliotheken de verwijzingen naar Windows-API's door te sturen naar de Unix- en X11-tegenhangers.
Klopt dit eigenlijk wel? (Ja, het staat zo in de FAQ...) Zeker bij Direct3D wordt volgens mij grotendeels gewoon DirectX herschreven. Het is dan niet:
Programma > Windows API > Unix API > Hardware (drivers)
maar:
Programma > Wine API > Hardware (drivers)

Dat betekent een vertaalslag minder, wat wel nodig is voor de performance bij games.
In de post staat : "de verwijzingen naar Windows-API's"
Mijn interpretatie hiervan is hetzelfde als jouw 2e schema.

maw ik zie het probleem niet.
In je eerste situatie zou Wine in feite een emulator zijn. Laat Wine nu net voor "Wine Is Not an Emulator" staan :+
Unix heeft niet echt een API.

Tenminste, mijn libgl.so schrijft direct naar me videokaart. In feite is dat een driver, maar eigelijk ook een API aangezien elk spel die opent om ze videodata naar weg te schrijven.

Beetje een twijffel geval.

iig het meeste wordt op Linux direct naar hardware geschreven, zonder DirectX achtige taferelen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True