Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 7 reacties
Bron: Mono Project

Mono logo (60 pix) De ontwikkelaars achter Mono hebben een eerste bčtarelease uitgebracht van wat uiteindelijk naar versie 1.2 moet leiden. Mono is een open-source implementatie van het .NET Framework. Door gebruik te maken van Mono kunnen ontwikkelaars crossplatform applicaties schrijven die niet alleen onder Windows zullen werken, maar ook op Mac OS X, Linux en Unix. De software bevat onder andere een C#-compiler, een .NET compatible runtime en twee verschillende sets API's: een set die compatibiliteit met Microsoft's .NET Framework verzorgt (inclusief ondersteuning voor ASP.NET, ADO.NET en een aantal andere componenten) en een set die allerlei Linux- en Unix-specifieke functies aanbiedt. Een compleet overzicht van alle veranderingen in deze versie is op deze pagina te vinden, dit zijn de release notes:

This is the first beta towards the release of Mono 1.2.

Mono was branched at version 1.1.13 to become the stable version of Mono that is distributed by Novell on its enterprise products. That series of releases are only getting bug fixes.

Before each release we run all of the regression tests on Mono, so we consider this release usable for deployment, but there will continue to be changes in various areas.[break]
MonoDevelop screenshot (resized)
Versienummer:1.1.14
Besturingssystemen:Windows 2000, Linux, Windows XP, macOS, Solaris
Website:Mono Project
Download:http://www.mono-project.com/Downloads
Licentietype:Voorwaarden (GNU/BSD/etc.)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (7)

Door gebruik te maken van Mono kunnen ontwikkelaars crossplatform applicaties schrijven die niet alleen onder Windows zullen werken, maar ook op Mac OS X, Linux en Unix.
en
[...]een set die allerlei Linux- en Unix-specifieke functies aanbiedt.
Die 2 kan ik niet helemaal samen rijmen :?
Een paar versies geleden heb ik me verdiept in Mono.
Volgens mij kun je met mono platform onafhankelijke applicaties schrijven. Maar dan moet je geen gebruik maken van OS specifieke libraries. Doe je dat wel, dan is je applicatie niet meer platform onafhankelijk.

Voor zover ik weet geldt dit voor elke programmeertaal waarmee je platform onafhankelijk wil programmeren, bijv. ook voor Java
Wat napel25 zegt klopt helemaal. Zo lang je bij de standaard libraries blijft (die gedeponeerd zijn als standaard door MS), blijf je cross platform.

Zodra je gebruik gaat maken van de Unix/Linux functionaliteit onder Mono of van Windows.Forms of andere Windows-only functies onder .NET, ben je aan 1 platform gebonden.

Ik tel de Wine implementatie van Windows.Forms niet mee als cross platform. Om Windows.Forms goed te gebruiken moeten developers nog veel Win32 API calls doen en dat sloopt je compatibiliteit. Windows.Forms is lang niet zo'n complete toolkit als Gtk# en dus heb je het host platform (Windows) voor veel zaken nog nodig.
Beetje misleidende screenshot, zo op het eerste gezicht lijkt Mono op een WYSIWYG HTML editor, maar MonoDevelop (want dat programma staat op de screenshot) is iets heel anders dan dat ;)

Overigens is de in "crossplatform applicaties schrijven die niet alleen onder Windows zullen werken" ook een beetje raar om dat dat de hele gedachte achter crossplattform applcaties is. (Wel vreemd overigens dat MonoDevelop niet cross-platform is... leek me best een handige tool om het eens uit te proberen)
Probeer dan SharpDevelop eens.
MonoDevelop is een afsplitsen (in GTK#) van SharpDevelop.

http://www.icsharpcode.net/OpenSource/SD/
Ik zie dat sinds 1.1.12 'Windows.Forms' eindelijk in de bugfixing mode kwam... Weet iemand hoe het hier mee zit...?
Ik zie het hele voordeel van dit programma niet. Misschien kan iemand dat even uitleggen?

Volgens mij is het ook zonder Mono zeer wel mogelijk om platformonafhankelijke applicaties te schrijven, zolang je je maar aan de daarvoor geldende eisen houdt. Maar dat geldt toch ook gewoon als je Mono gebruikt :?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True