Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 8 reacties
Bron: id Software

Spelontwikkelaar id Software heeft zojuist een patch uitgebracht voor zowel de Windows- als de Linux-versie van Quake 4. Versie 1.0.5 beta is bedoeld voor de Windows-uitvoering van het spel terwijl de Linux-variant een versiereeks verder is in de ontwikkeling, namelijk versie 1.0.6. De twee patches zijn voornamelijk gericht op het verbeteren van de performance van Quake 4 op systemen die voorzien zijn van een dual, dualcore- of HyperThreading-processor. Daarnaast zijn er ook een aantal bugs opgelost voor de servereditie. Een volgende patch staat gepland voor uitgifte begin volgend jaar, evenals een handvol nieuwe multiplayer mappen. De release notes van de 1.0.5 beta- en 1.0.6-patches zien er als volgt uit:

A BETA update for QUAKE 4 is now available. This update is recommended for Windows users with Intel Hyper-Threading Technology (HT Technology) enabled processors, multiple processors, or systems with a dual core processor. The update is also required for Windows and Linux server admins as it addresses a recently identified problem with servers left unoccupied for very long periods of time (these servers will appear to be operating normally, but will crash clients that attempt to connect to them). This update will bring any previous version of the game (1.0.0 or 1.0.4) up to date and will not affect pure server, PunkBuster compatibility or protocol consistency.

id Software and Raven have worked with Intel to dramatically improve QUAKE 4 performance on systems with HT Technology, multiple processors, or dual core processors. Players who have a system with one of these configurations will notice performance gains in QUAKE 4 of anywhere from 25% - 87% depending on processor type. If you do not know whether or not you have a multi-processor, dual core, or HT Technology enabled system, please see the ReadMe file for simple instructions on checking your system. Please use the form at www.idsoftware.com/bugs/ to report any issues you find with the 1.0.5 update.

Finally, although we've released only small (but critical) updates to QUAKE 4 so far, we are working on a much broader update for release early next year, and we also have a couple of multiplayer map packs currently being tested for release in the near future. Stay tuned. [break]AMDZone heeft alvast een aantal benchmarks gepubliceerd waarin ze de 1.0.5 beta-patch getest hebben op een dualcoresysteem. AMD is vooralsnog niet te spreken over de nieuwe patch, omdat de performace van Quake 4 op de eigen dualcoreprocessor achteruitgaat. Daarentegen zouden de prestaties op een Intel-systeem met HyperThreading omhoog gaan. Het is niet bekend of bij een volgende update voor de Windows-versie de performance van het spel op AMD's dualcoreprocessors omhoog zal gaan. Quake 4 1.0.5 is immer nog een bčtaversie .

Quake 4 Version 1.05 Beta Dual Core Patch Performance
Versienummer:1.0.5 beta
Besturingssystemen:Windows 9x, Windows 2000, Linux, Windows XP, Windows Server 2003
Website:id Software
Download:ftp://ftp.idsoftware.com/idstuff/quake4/win32/Quake4_1_0_5_Beta_Patch.exe
Licentietype:Freeware
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (8)

Net gedownload, geinstalleerd en getest..

De performance verbeteringen zijn redelijk, het loopt echt veel vloeiender dan eerst op de ene server en hetzelfde op een andere server, vaag.. :?
Misschien dat de 1e server ook al deze patch had en de 2e niet?

Hier even een mirror want die downloadlink op ID is constant bezet

Werd net van een server afgeschopt door PunkBuster met de melding van een DLL mismatch.. :'( dus pas op met updaten...
DLL mismatch is niet iets wat je aan PunkBuster zelf te danken hebt. De admin van die server heeft namelijk zelf die md5 checks toegevoegd.
Ik denk dat je daarom ook geen verschil in performance op die server merkte, de serveradmin heeft z'n server en dus md5 checks nog niet bijgewerkt ;)
Wel apart dat 640x480 een lagere framerate heeft dan alle andere resoluties :?

Heeft dat te maken met het "verkleinen" van textures ofzo?
Jah zal zoiets wel zijn zo'n spel word denk ik meestal geoptimaliseerd voor resoluties als 800 X 600 en hoger lijkt me. Is wel leuk dat patch voor linux verder staat gebeurd zelden bij spel denk ik ;)
dat komt omdat hoe hoger de res hoe meer op de GPU wordt gespeeld, inprincipe krijg je altijd een hogere FPS bij een hogere res, was ook zo bij Quake3 bv.
AMD is vooralsnog niet te spreken over de nieuwe patch, omdat de performace van Quake 4 op de eigen dualcoreprocessor achteruitgaat. Daarentegen zouden de prestaties op een Intel-systeem met HyperThreading omhoog gaan.
Op mijn P4 Northwood 3.2@3.5 gaat de performance ook achteruit als ik r_useSMP 1 gebruik :'(

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True