Door , , reacties: 17, views: 28.690 •

Co-op gameplay met pittig niveautje

Hoe bekend dit ook klinkt, Echelon verschilt toch enigszins van soortgelijke spelmodi in andere games. Zo staat hier het maximale aantal ronden vast op twaalf, en ook de opbouw verschilt. Het enige dat je zeker weet, is dat je in de zesde ronde een tussenbaas- en in de twaalfde ronde een eindbaasgevecht voor je kiezen krijgt. Wat daar tussenin gebeurt wordt volstrekt willekeurig bepaald door het spel. Dat geldt dan voor de vijanden die je gebied in komen, maar ook voor wat je precies moet doen om de ronde te overleven. In leven blijven is namelijk niet altijd voldoende.

De bedoeling?

In eerste instantie gingen wij, nietsvermoedende journalisten, daar wel van uit. En dus stonden we keurig verschanst op een goed verdedigbare plek, klaar voor wat er dan ook op ons af zou komen. Er kwam alleen niks. Toen een van ons even een kijkje ging nemen aan de andere kant van de map, waar duidelijk wél vijanden stonden, bleek dat daar een Fuse-cannister was geplaatst die door ons verdedigd hadden moeten worden. Toegegeven: als je dat een keer fout hebt gedaan, snap je het daarna wel. Dat neemt echter niet weg dat Insomniac nog wel wat aan de User Interface mag sleutelen, want als vier zeer ervaren gamers het idee van het spelletje al niet meekrijgen...

Fuse

Het verdedigen van zo'n cannister is pittig, maar zeker niet het moeilijkst. Fuse stond voor deze gelegenheid ingesteld op moeilijkheidsgraad 'Normal' en dat was al flink aanpoten. Vooral het spel 'high-value target', waarbij een golf vijandelijke soldaten wordt vergezeld door een grote Mech die je dient neer te halen, was erg lastig. Ons viertal kwam dan ook nooit voorbij de vierde of vijfde ronde. Jammer, want zo hebben we dus ook het eerste baasgevecht niet gehaald.

Fuse-wapens

Bij die moeilijkheidsgraad mag nog wel een kanttekening worden geplaatst. Wij werden zonder tutorial het spel in gegooid. Nu zijn de Fuse-wapens, zoals je hier al kon lezen, niet wat je noemt 'standaardwapens'. Het Magshield is vrij eenvoudig te gebruiken, maar het duurt best even voor je door hebt hoe de Warp-gun precies werkt. Zo kwamen wij er pas laat achter hoe je met die gun een ketting kon maken tussen vijanden, waardoor grote groepen soldaten tegelijk een zwart gat in werden getrokken. We gaan er vanuit dat Fuse een stuk gemakkelijker wordt als je dat soort dingen wel onder de knie hebt en optimaal gebruik kunt maken van je Fuse-wapens.

Dan zul je echter nog wel tegen een ammo-probleem aanlopen. Bewust of niet: Insomniac heeft de Fuse-wapens een zeer beperkte hoeveelheid munitie meegegeven. Dat maakt het lastiger, want juist deze wapens zijn natuurlijk het sterkst. Je zult dus goed gebruik moeten maken van de standaardwapens en op je Fuse-voorraad moeten letten - en die aanvullen wanneer dat kan. Vooral de speler die het Magshield heeft moet zorgen dat hij altijd voorraad houdt, omdat hij de beste healer is; dankzij het schild is hij de enige die midden in de vuurlinie iemand kan reviven.

Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Assassin's Creed UnityFIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets