Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 88, views: 79.813 •

Duik in het verleden

Uiteraard ben je niet alleen maar buiten. Omdat op Tau Volantis tweehonderd jaar geleden al een basis was gevestigd, tref je overal restanten aan die de tand des tijds behoorlijk goed hebben doorstaan, dankzij de vrieskou. De meeste elektrische en mechanische delen liggen stil, maar zijn nog wel op gang te helpen. Juist de duik in het verleden heeft Dead Space 3 goed gedaan. Het heeft Visceral Games een excuus gegeven om een prettig steampunk-sausje over de game te leggen, die het uiterlijk interessanter maakt dan dat van de voorganger. Bovendien heeft de studio geleerd van Dead Space 2 en zijn de levels in de opvolger veel minder van het kaliber 'gangetje, gangetje'. Visceral heeft de omgeving dit keer juist erg afwisselend gemaakt. Niet alleen met variatie tussen binnen en buiten, maar ook tussen groot en klein, en tussen menselijk en buitenaards.

Launch trailer van Dead Space 3.

Snow Beast

Dat geldt eigenlijk ook voor de actie. Er zijn stukken waarin je moederziel alleen rondloopt en puzzels moet oplossen of een hack-minigame moet spelen, vergelijkbaar met de hack-opdrachten uit Dead Space 2. Je krijgt ook behoorlijk wat bosses op je pad. Of beter gezegd; je ziet dezelfde boss - de Snow Beast - een aantal keer terugkomen, naast torenhoge gevaartes die je eenmalig treft. Daarbij vergeleken zijn de Necromorphs die je tegenkomt wat aan de saaie kant, al worden de verschillende soorten wel op goede momenten geïntroduceerd. Onder de Necromorphs zijn nog steeds exemplaren met scherpe tentakels die je kunt gebruiken als speer, om zo andere tegenstanders te doorklieven. Interessant is de Swarm, die wat weg heeft van de Headcrab uit Half-Life. Je ziet de Swarm over de grond kruipen, op zoek naar een levenloos lichaam. Eenmaal gevonden, zal de Swarm zichzelf als nieuw hoofd op het lichaam schroeven. Als je het lichaam doodt, kan de Swarm weer op zoek naar een nieuwe gastheer. Net zo lang tot je de Swarm zelf weet neer te schieten.

Dat blijft ook het voornaamste kenmerk van de Necromorph, en daarmee van de game; je dient goed op te letten waar je schiet. Het is in Dead Space 3 nog steeds zo dat je tegenstanders in mootjes kunt hakken. Armen, benen en hoofden zijn met een goed gemikt schot van de romp te scheiden. Bij de snellere Necromorphs is het dus zaak eerst op de benen te schieten. Bij Necromorphs als de Slasher - die met de scherpe tentakels - kun je beter eerst op de armen schieten. Dan kun je daarna de scherpe tentakels als wapen inzetten tegen de voortstrompelende voormalige eigenaar. Het is dus zaak om bij elke nieuwe soort uit te vinden welk lichaamsdeel je er het beste als eerste af kunt schieten. Uiteraard zit er opbouw in de moeilijkheidsgraad van de Necromorphs die je tegenkomt. In eerste instantie zijn het gemuteerde mensen, later in het spel tref je steeds meer gemuteerde aliens, die een stuk steviger zijn.


Door Paul Hulsebosch

- Redacteur games

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games uit te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Volg Paul op TwitterVolg Paul op Google+


Populair: Nokia Lumia 930 Nokia Lumia Smartphones Google Laptops Sony Apple Games Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013