Door , , reacties: 88, views: 80.308 •

Goed verhaal

Zo ontspint zich rond Clarke een lekker gelaagd verhaal. Je vecht niet alleen tegen de Necromorphs, maar ook tegen Danik en zijn stevig bewapende aanhangers. Daarnaast is er de nodige wrijving binnen het groepje medestanders. Vooral Norton is niet blij met de aandacht die Ellie voor je heeft, wat voor nogal wat spanning zorgt. Bovendien valt je groep langzaam uit elkaar en kom je er steeds meer alleen voor te staan. Het verhaal is daarmee wat aansprekender dan dat uit de voorgaande game. De dialogen zelf zijn niet altijd even goed, maar de plotwendingen zijn verrassend en onderhoudend.

Iets vergelijkbaars geldt voor de omgeving waarin je terechtkomt. Dead Space 2 speelde zich af in de Sprawl, een wat klinisch ruimtestation in een baan om Saturnus-maan Titan. De omgeving was daarmee wat saai, met een aaneenschakeling van gangetjes en kamertjes. Op dit punt heeft ontwikkelaar Visceral Games verbetering aangebracht in de serie. Tau Volantis biedt veel meer afwisseling. Je bent veel buiten, op het ijzige oppervlak van de planeet, en daar kom je af en toe in huiveringwekkende, maar prachtig in beeld gebrachte sneeuwstormen terecht.

Motion capture van Isaac Clarke.

Last van de kou

De kou heeft bovendien gevolgen. Zolang je nog rondloopt in het ruimtepak waarin je aan de game begint - de eerste missies zijn aan bood van ruimteschepen die boven het oppervlak van de planeet zweven - ben je erg vatbaar voor de kou. Omdat de 'hud' van de game nog steeds in het pak van Clarke is verwerkt, zie je op je schouder een thermometer die aangeeft hoe hoog of hoe laag je lichaamstemperatuur is. Eerder in de game zag je op dezelfde plek al weergegeven hoelang je het uit kon houden tijdens een ruimtewandeling.

Na een aantal hoofdstukken verzamel je voldoende materiaal om een pak te maken dat je beschermt tegen de kou en kun je onbezorgd buiten rondlopen. Of beter gezegd: heb je geen last meer van de kou, want Necromorphs en de mannen van Danik hebben dat ook niet, dus veilig is het zelden als je buiten rondloopt. Op het oppervlak van de planeet is er afwisseling genoeg. Van vlaktes waar de wind vrij spel heeft, tot kliffen die tientallen meters loodrecht omhoog rijzen. Die kun je alleen beklimmen op plaatsen waar een apparaat staat waarmee je een grappling hook omhoog kunt schieten. Dan kun je via een kabel omhoog klimmen, tegen de wand op. Daarbij krijg je onderweg uiteraard van alles naar je hoofd, en dat moet je ontwijken.

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games uit te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets