Door , , reacties: 87, views: 72.591 •

Android en pc-games

Project Shield is ten eerste een gaminghandheld die op Android draait, een onaangepaste versie welteverstaan die goedgekeurd is door Google. Dat betekent dat gebruikers toegang hebben tot de Play Store en daar games kunnen kopen en downloaden. Daarnaast levert Nvidia zijn TegraZone-app mee waarin apps uitgelicht worden die geoptimaliseerd zijn voor Tegra-socs.

Project Shield

Als we Project Shield vergelijken met een traditionele handheld als Sony's PS Vita, is er een heel groot verschil in de prijs van de games. Spelletjes die voor mobieltjes en tablets gemaakt worden, kosten vaak een aantal euro terwijl een moderne Vita-game makkelijk voor 40 euro in de winkels kan liggen. Nu zijn mobiele games vaak iets simpeler, maar de ontwikkelingen gaan op dit moment erg snel en nu verschillende fabrikanten nieuwe Cortex A15-socs uitbrengen zal de kwaliteit van mobiele games dit jaar weer een grote sprong maken.

Omdat Shield op Android draait kan je er - naast het gamen - ook alle andere dingen mee doen die je bijvoorbeeld met een Android-smartphone kan, afgezien van bellen dan. Als je tussen het gamen door dus wilt browsen, een post op Facebook wil maken of Twitter wil checken, dan kan dat.

Games streamen van de PC naar Shield

Project Shield

Als Project Shield enkel Android-games kon draaien waren we een stuk minder enthousiast geweest, want dat kan je immers op een smartphone of tablet ook. De troefkaart van de handheld is echter dat je een game vanaf een desktopcomputer naar de zakconsole kan laten streamen. Hiervoor heb je een GeForce-videokaart en wat speciale software van Nvidia nodig.

De handheld fungeert dan eigenlijk alleen als doorgeefluik; elke keer als de gebruiker een knop indrukt wordt dat naar de pc doorgestuurd waarna het spel verdergaat en de beelden worden als een stream teruggestuurd naar Shield. Je kijkt dus feitelijk naar een videostream van een game die op je computer draait en van afstand bestuurd wordt.

Terwijl je aan het gamen bent merk je daar eigenlijk vrij weinig van. We mochten van Nvidia een potje Black Ops II spelen op de handheld en we konden daarbij geen inputlag waarnemen. Zodra we een knop indrukte of de joystick bewogen zagen we het resultaat meteen op het scherm en het voelde alsof de game lokaal op de hardware van de handheld draaide.

Project Shield Project Shield Project Shield Project Shield

Ook de videostream zag er strak uit op het 5"-schermen we konden op het oog geen compressieartifacts ontdekken. De lichtomstandigheden in de testruimte van Nvidia was echter verre van ideaal dus we wachten nog even met een echt oordeel over de beeldkwaliteit tot we een keer langer met de Shield hebben kunnen spelen.

Omdat Project Shield bij deze manier van gamen eigenlijk niets meer doet dan een video afspelen kan de Tegra 4-soc grotendeels in een slaapstand gezet worden, wat gunstig is voor de accuduur. De wifi-hardware wordt natuurlijk constant belast, dus de accuduur zal niet de 24 uur zijn die je kan halen bij het bekijken van video, maar het zal een stuk beter zijn dan de 10 uur die mogelijk is bij het spelen van Android-games.

Streaming gaming is overigens niet nieuw, de bedrijven OnLive en Gaikai - dat enige tijd door Sony overgenomen werd - bieden al langer diensten aan waarbij gebruikers spellen kunnen spelen die in de cloud gehost worden. Wat nieuw is aan Project Shield is dat de games lokaal op je eigen desktopcomputer draaien. De achterliggende technologie hiervoor heeft Nvidia ontleend aan zijn Grid Cloud Gaming Platform.

Door Wout Funnekotter

- Reviewco÷rdinator

Wout werkt sinds 2011 bij Tweakers. Hij is van alle markten thuis, maar richt zich primair op mobiele technologie, zoals smartphones, tablets en smartwatches en vliegt de wereld over om de nieuwste producten te zien en te testen. In zijn rol als reviewco÷rdinator werkt hij samen met de andere redacteuren eraan om de inhoud en presentatie van de recensies constant te verbeteren.

Volg Wout op TwitterVolg Wout op Google+

Lees meer over

Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneAsus