Door , , reacties: 55, views: 65.671 •

Een onmiskenbare Samsung-ultrabook

De Series 7 Ultra is op het eerste gezicht geen bijzondere ultrabook; hij is niet zo dun als de Series 9 en mist ook de stijlvolle behuizing van Samsungs topmodel. De nieuwe ultrabook ziet er vrij sober uit en eigenlijk kunnen we dat wel waarderen. Lelijk is het model allerminst. Het is wel onmiskenbaar een Samsung-ultrabook en de Series 7 neemt elementen over van zowel de Series 5 als de Series 9, zoals het grote touchpad, de aan-uitknop, de afgeronde hoeken en de geborsteld aluminium oppervlakken.

Samsung Series 7 Ultra CES 2013

De ultrabook voelt stevig aan en ook de afwerking van de machines die we op de beursvloer konden proberen is uitstekend. De Series 7 voelt beter aan dan de Series 5. Met zijn dikte van 18,7mm is de notebook niet dik, maar ook niet de dunste ultrabook. Samsung heeft dit keer ook niet veel moeite gedaan om de notebook dunner te laten lijken. De randen zijn vrij recht en lopen niet zo schuin af als bijvoorbeeld bij de Series 9. Het gewicht van 1,65 kilo is hoog voor een high-end ultrabook. Dit komt ongetwijfeld door het touchscreen, hoewel ook de stevige behuizing, de gpu en de speakers een rol zullen spelen.

Samsung Series 7 Ultra CES 2013

De touchpad is groot en werkt fijn. We konden zo niet achterhalen welke fabrikant verantwoordelijk is voor deze touchpad, maar scrollen en multitouch-gestures werken soepel en zelfs kleine swipe-bewegingen worden goed geregistreerd. Wel leiden veegbewegingen aan de linkerkant van het aanraakgevoelige oppervlak vaak tot onbedoeld wisselen tussen apps, een feature van Windows 8, maar dit is een euvel dat we bij veel touchpads in combinatie met Windows 8 tegenkomen. Op het toetsenbord hebben we niet veel aan te merken. De toetsen hebben naar onze smaak te weinig travel en de toetsen voelen wat licht aan, maar meningen over toetsenborden zijn vaak subjectief. Er is gelukkig een backlight aanwezig, met maar liefst acht verlichtingsstanden. Een ambient lightsensor regelt automatisch de mate van verlichting.

Samsung Series 7 Ultra CES 2013

Door Olaf van Miltenburg

- Nieuwsco÷rdinator

Olaf werkt sinds begin 2007 bij Tweakers en snapt als geen ander wat nieuws is. Hij heeft een voorliefde voor computers, internet, wetenschap en techniek en gebruikt die kennis sinds 2008 dan ook in zijn rol als nieuwsco÷rdinator. Ook test Olaf nog regelmatig zelf laptops en bezoekt hij internationale beurzen om op de hoogte te blijven.

Volg Olaf op Twitter

Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Assassin's Creed UnityFIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBDesktops