Door , , reacties: 40, views: 64.011 •

Subtiele verschillen

Op het eerste gezicht is New Super Mario Bros. U meer van hetzelfde in een mooier jasje, maar wie verder kijkt, ziet dat Nintendo genoeg subtiele vernieuwing heeft ingebouwd om van een geslaagde versie te spreken. Zo is de draaisprong terug die Mario kan maken. Die deed zijn intrede in New Super Mario Bros. Wii; daarmee springt Mario net wat hoger of verder. In de Wii-versie was de sprong gekoppeld aan het schudden van de controller. Dat is nu beter geregeld; de spin is nu gekoppeld aan een schouderknop, waardoor hij eenvoudiger te gebruiken en dus nuttiger is. De spin is nu vooral handig als redmiddel, als je de timing van een sprong net niet helemaal goed had. Doordat de functie nu makkelijker te gebruiken is, kun je onderweg wat meer risico nemen en dat is erg prettig. Ook niet nieuw, maar hier wel goed uitgewerkt zijn de geheimen die in vrijwel elk level te vinden zijn. Vooral de geheime doorgangen naar verborgen delen van een level of zelfs naar compleet nieuwe geheime levels. Het maakt de campagne het herspelen waard, want er valt veel meer te ontdekken dan in eerste instantie lijkt.

Gameplaybeelden uit New Super Mario Bros. U

Ouderwets goed

Verder zitten de platforms en de puzzels ouderwets goed in elkaar. Naast de gebruikelijke Yoshi's, planten en paddenstoelen heeft bijna elk level wel iets unieks: een eigen mechanisme of een eigen vijand, met hier en daar een gevecht met een van de bosses, die allemaal tot de Koopalings behoren. De uitdaging wordt ook goed opgebouwd. Voor ervaren spelers zijn de eerste levels een makkie. De moeilijkheid neemt echter geleidelijk toe, met in de tweede helft van het spel een paar pittige hersen- en vingerbrekers. Het is de sterkste kant van het spel. Juist in het ontwerp van de levels blijkt dat Nintendo de kunst nog niet verleerd is. Het ontwerp is beter dan dat van de Wii-versie en het onlangs verschenen New Super Mario Bros. 2 voor de 3DS. De levels zitten vol bewegende onderdelen die obstakel, transportmiddel of beide zijn, maar in alle gevallen een leuke uitdaging vormen.

New Super Mario Bros U

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games uit te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Populair: Nokia Lumia 930 Nokia Lumia Smartphones Google Laptops Sony Apple Games Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True