Door , , reacties: 40, views: 54.307 •

Traditionele game blijft uitstekend

De Classic-modus nam ons mee terug naar de tijd waarin we binnen een paar dagen enkele seizoenen konden doorspelen. De combinatie van gestroomlijnde gameplay en de hogere verwerkingssnelheid sloeg bij ons aan, maar die-hard Football Manager-fans zullen die voordelen afwegen tegen de nadelen, en dan niet zonder meer voor Classic kiezen. De game is immers wat minder diepgaand dan de hoofdmodus, en doorgewinterde FM-spelers zoeken die diepgang juist op. Gelukkig laat Sports Interactive hen niet achter in de kou. Ook de hoofdmodus heeft, zoals altijd, wat kleine vernieuwingen.

Nieuwe stafleden

Daarbij gaat het, net als in voorgaande jaren, vooral om de details. In de eerste plaats is de interface weer op de schop gegooid, wat enige gewenning vraagt, maar het is wederom een stap vooruit. Daarnaast heeft Sports Interactive elementen toegevoegd die de speler meer het gevoel moeten geven daadwerkelijk aan de slag te gaan in een voetbalwereld. Zo duiken in Football Manager 2013 Hoofd Jeugdopleidingen en Technisch Directeuren op. Die kun je desgewenst als filter gebruiken: je Hoofd Jeugdopleidingen filtert wat onzinrapporten weg van spelers die het eerste team toch nooit halen en klopt alleen aan als hij iets interessants heeft, en je 'TD' kan hetzelfde doen op het gebied van transfers. Alleen houden wij - zeker in die laatste categorie - liever alle touwtjes zelf in handen.

Daar komt Football Manager al jaren op neer: hoeveel touwtjes kun je in handen houden en hoeveel invloed heb je daadwerkelijk? Die vragen pakken voor Football Manager al jaren positief uit, en voor FM2013 ziet het er nog ietsje beter uit. Sports Interactive heeft namelijk eindelijk de trainingen aangepakt. Het is voor het eerst mogelijk om wedstrijdgericht te trainen. Daarbij kun je kiezen voor algemene trainingen of voor een specifiek onderdeel. Speel je bijvoorbeeld met een Noors team tegen de kleine mannetjes van Barcelona, dan kan het lonen om extra te trainen op dode spelmomenten, in de hoop dat een vrije trap of corner je wellicht een doelpuntje oplevert.

Football Manager 2013

Feedback

Een andere erg fijne verbetering is de wedstrijdengine. Niet dat die visueel nou zoveel beter in elkaar zit, maar vooral de interface werkt een stuk handiger. Sports Interactive probeert al een paar jaar de wijze waarop de speler voorzien wordt van feedback te verbeteren. De redenatie is dat je wel moet weten wat er goed en slecht gaat, wil je goede keuzes kunnen maken. Vrijwel niemand kijkt hele wedstrijden in Football Manager, dus je bent aangewezen op de statistieken die het spel laat zien. In FM2013 komt daar een grotere rol voor je assistent bij. Je assistent neemt waar en laat aan jou wat je er mee doet. Denk aan constateringen als 'Onze lange passes komen niet aan vandaag' of 'Manolev is zijn man continu kwijt'.

Het gevaar dat daarbij op de loer ligt is dat het advies van de assistent een 'sleutel naar de overwinning' wordt. Wat je zeker níet wil is een game waarbij je, als je de adviezen van je assistent braaf opvolgt, altijd een optimaal resultaat boekt, en in Football Manager 2013 werkt dat gelukkig ook niet zo. In de eerste plaats zit je assistent er ook wel eens naast, en daarbij leiden er altijd meer wegen naar Rome.

Verder zijn het vooral kleine wijzigingen in zaken die je spelervaring niet heel erg zullen veranderen ten opzichte van voorgaande jaren. Toevoegingen als de een klein beetje van FIFA afgekeken 'Transfer Deadline Day' zijn aardig, maar vallen in het niet bij de aloude sterke punten van Football Manager: diepgang, een realistische simulatie van de voetbalwereld en een geloofwaardige uitwerking van de hand die je daar zelf in hebt.

Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneTablets