Door , , reacties: 40, views: 54.462 •

Classic: de kracht van het verleden

Die uitdagingen zijn een leuke extra, maar er is dus nog veel meer nieuws onder de zon, en dat schuilt in de Classic-spelmodus. Hij werd in de aanloop naar de release eigenlijk wat terloops in de lijst met features gezet: een spelmodus die iets minder tijdrovend is, waardoor je wat sneller door de seizoenen gaat. De allerdiepste facetten van de hoofdmodus blijven je bespaard, waardoor alles wat gestroomlijnder aanvoelt. Noem het maar 'een feature'. Het kwam op ons namelijk over als een compleet ander spel, en dat bedoelen we in de meest positieve zin van het woord.

Minder tijdrovend

Als er al een probleem was met de koning van het voetbalmanagergenre, dan is het wel dat er enorm veel tijd in ging zitten. 'Vroeger', in de tijd van games als het geniale Championship Manager 01/02, bereikten we nog wel eens jaartallen die op dat moment erg futurisch klonken. Dan kwam je op het punt waabij je savegame zo groot werd dat je computer het niet meer trok. Met de laatste paar versies kwamen we steeds wel een paar jaar op weg,  maar écht ver kwamen we niet meer. Er kan en mag tegenwoordig zoveel dat het gemakkelijk is jezelf te verliezen in de triljoen opties. Af en toe op 'Continue' drukken is ook wel handig.

Football Manager 2013

Daarbij komt dat Football Manager inmiddels zo complex is geworden dat het spelen van de game soms wel erg dichtbij het daadwerkelijk managen van een club komt. Het spel kent zoveel opties dat meestal niet gemakkelijk is vast te stellen wat er nodig is om een serie slechte resultaten te doorbreken. Liggen de oorzaken in het technisch-tactisch aspect of heb je toch niet de juiste toon gekozen bij je 'team talk'? Wellicht moet je anders trainen? Betere coaches aanstellen? Of zijn je spelers niet gemotiveerd omdat ze eigenlijk meer zouden willen verdienen? Het spel is zo realistisch geworden dat de kopzorgen van echte managers ook hun weg vinden naar de speler.

Alleen de hoofdzaken

Die 'problemen' vallen weg met Classic. De hoofdzaken, zoals het bepalen van een tactiek, opstelling en het kopen en verkopen van spelers, blijven jouw verantwoordelijkheid. Alles daar omheen wordt echter automatisch gedaan, of op zo'n manier dat het veel minder tijd kost dan in de hoofdmodus. Het resultaat is dat de Classic-modus je inderdaad veel sneller laat spelen. Dat komt wellicht ook omdat je in Classic maximaal drie actieve landen kunt selecteren. In de hoofdmodus kun je zoveel landen en competities selecteren als je wil, zolang je processor het nog leuk vindt. Het maximum van drie landen zorgt voor kortere wachttijden dan in de hoofdmodus, waar de meeste spelers vrij automatisch de vijf of zes belangrijkste landen toch wel actief maken. Dat speelt natuurlijk ook wel mee.

Waar Classic bij ons ook mee scoort is de look. Het ziet er heel anders uit dan de veel frissere, 'cleanere' hoofdmodus. Classic is even wennen, zeker als je pas een paar jaar Football Manager speelt en de oude versies niet hebt meegemaakt. De opbouw en de functies verraden de ervaring van een team dat al jaren Football Manager-games maakt, maar de gekozen stijl en de kleuren doen denken aan een allang vervlogen tijdperk. Ondanks dat het er nergens écht op lijkt, doet de stijl denken aan Championship Manager 01/02. Meer dan een gevoelsmatige overeenkomst is het niet, maar bij veel fans van de CM/FM-franchise die al een tijdje meelopen zal het mooie herinneringen oproepen. Herinneringen aan de tijd dat we met zijn allen dachten dat Kennedy Bakircioglü een toptalent was en je Ronaldinho nog moest ophalen uit Brazilië.

Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets