Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 39, views: 48.146 •

Verbluffend mooi

Voordat we echter gameplay te zien kregen vertelde LucasArts eerst iets meer over het ontwikkelproces achter het spel, dat overigens nog in de preproductionele fase zit. Volgens de makers werken de diverse divisies van Lucas erg goed samen. Voor Star Wars 1313 zijn de meest getalenteerde mensen van onder meer moederbedrijf Lucasfilm en dochterondernemingen Skywalker Sound en Industrial Light & Magic samengebracht. LucasArts stelt dat die samenwerking nu al, vroeg in de ontwikkeling dus, heeft geleid tot enkele verbluffende resultaten.

Nieuwe capturing techniek

Een van de tools die essentieel is voor het in aanbouw zijnde succes van Star Wars 1313 is wat LucasArts omschrijft als 'performance capturing'. In basis werkt het hetzelfde als de motion capturing-technieken de wel al kennen, maar het gaat een stuk verder dan dat. Het grootste verschil zit in de techniek die gebruikt wordt om gezichtstrekjes van acteurs vast te leggen. Met tientallen kleine rondjes getekend op de gezichten van de acteurs als indicatiepunten voor de software, wordt het complete acteerwerk van de acteur vastgelegd en naar het spel vertaald.

Star Wars 1313

De gedachte hierachter is dat LucasArts niet tevreden is met het niveau van expressie tot in hedendaagse games getoond wordt in gezichten. "Als je een vriend of een familielid spreekt, zie je binnen een seconde of er iets aan de hand is, of ze ergens mee zitten of dat ze zich juist heel goed voelen", legt een ontwikkelaar uit tijdens de presentatie. De gezichtsanimatie in Star Wars 1313 moet dus op het niveau komen dat je een dergelijke inschatting direct kunt maken.

Prachtige gezichten

Tijd om te bekijken waar dat allemaal in-game toe leidt. In de demo zien we een tussenscène waarin twee smokkelaars annex premiejagers aankomen op Coruscant en met een schip de daling inzetten naar de lagere niveaus van de planeet. Een blik op de gezichten en animatie van de personages leidt, ondanks het zojuist gehoorde voortraject, tot verbazing. Dachten we dat de gezichten in Beyond: Two Souls er al goed uit zagen: dit is nóg een stapje omhoog.

Het meest illustratieve onderdeel van de grafische pracht en praal volgt kort daarna. Bij het einde van de cutscene schakelt het spel over naar gameplay, en normaal gaat dat dan gepaard met een klein stapje terug in de kwaliteit van de beelden. In Star Wars 1313 draait de camera echter simpelweg om het speelbare personage heen, naar een third-person view, en dan neemt de speler de controle over. De beelden van het filmpje en de gameplaybeelden verschillen niet.


Door Jurian Ubachs

- Redacteur

Jurian werkt sinds 2008 bij Tweakers, maar bouwde voor die tijd al ruime review-ervaring op bij onder meer InsideGamer. Hij heeft een voorliefde voor rpg's en sportgames, maar is van alle markten wel thuis, al vindt hij mmorpg's stiekem iets te tijdrovend om echt goed mee aan de slag te gaan. Om te zorgen dat hij een gefundeerde mening over de geteste spellen kan geven, speelt hij vaak thuis verder of vliegt hij naar de andere kant van de wereld om de informatie uit eerste hand te horen.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013