Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 111 reacties, 340.075 views •

Conclusie

De Sensation is voor HTC op veel gebieden een grote stap voorwaarts: met een dualcore-processor, de frontcamera, het qhd-scherm en full hd-videoopnames kan het toestel zich meten met de top van de markt: de LG Optimus 2X Speed en de Samsung Galaxy S II.

In de etalage zal de Sensation het verliezen van de Galaxy S II, die dankzij het Super Amoled Plus-scherm felle kleuren en een hoog contrast heeft. Ook de prestaties van de Sensation lijken iets minder dan die van Samsungs nieuwe vlaggenschip, al zijn de verschillen klein.

Op het gebied van bouwkwaliteit en design is de Sensation een voortzetting van de lijn die al is ingezet. HTC zou weliswaar best wat meer variatie in de ontwerpen van zijn Android-toestellen mogen aanbrengen, maar daarmee is niet gezegd dat er iets mis is met het ontwerp of de bouwkwaliteit van de Sensation. Sterker nog: die zijn dik in orde.

Sense 3.0 is een vooruitgang, al wordt het tijd dat HTC scherpere keuzes gaat maken: toestellen worden met steeds meer bloatware geleverd en veel mensen zullen niet zitten te wachten op alle diensten die in Sense worden aangeboden. De toegevoegde eyecandy is mooi, maar overbodig. Alleen het nieuwe lockscreen is een grote verbetering.

De Sensation is een van de comfortabelste smartphones die we hebben getest. Hij is razendsnel, werkt prettig en voelt ondanks zijn afmetingen niet al te groot aan. De Sensation is niet de enige vernieuwende smartphone van dit moment, maar het is er wel een die de concurrentie aankan.

HTC SensationPluspunten:
+ Scherp scherm
+ Voelt compact aan
+ Snel

Minpunten:
- Kleurweergave
- Veel overbodige apps in Sense
- Moeilijk liggend op tafel te gebruiken

Sub-beoordelingen

Prijs Score: 3
Betrouwbaarheid Score: 4
Featureset Score: 5
Beeldkwaliteit opname Score: 4
Design Score: 4
Bouwkwaliteit Score: 4
Bereik Score: 5
Accuduur Score: 4
Gebruiksgemak Score: 4

Eindoordeel

Tweakers zegt: uitstekend!

Geteste uitvoering: HTC Sensation Zwart

Lees ook de gebruikersreviews

Populaire gebruikersreviews

Meer gebruikersreviews over deHTC Sensation


Door Arnoud Wokke

- Redacteur

Arnoud werkt sinds 2008 bij Tweakers en heeft een voorliefde voor alles wat met smartphones te maken heeft. Niet alleen is hij nieuwsjager en schrijft hij achtergronden voor Tweakers, ook test hij geregeld smartphones in het Testlab of op een beurs.

Volg Arnoud op Twitter

Reacties (111)

Reactiefilter:-11110106+171+215+31
Moderatie-faq Wijzig weergave
Ik heb nu twee Android toestellen, een HTC Desire, en een Acer Iconia Tab, en ik moet toch één ding kwijt en dat zal voor mij de reden zijn dat ALS ik nu kon kiezen (moet nog een jaartje en ben zuinig; ik koop niet voor elk kleinigheidje een nieuwe telefoon), dat ik de Galaxy S2 zou kiezen:

Opslag geheugen.

Android heeft de (logische) neiging om uit zichzelf niet apps zomaar naar de SD kaart te kunnen laten zetten. Veel apps hebben de mogelijkheid, maar eigenlijk altijd staat er bij dat het invloed heeft voor de performance (niet elke kaart is even snel), en natuurlijk werkt de app niet zonder SD kaart. De HTC Desire heeft 512MB ROM/flash waarvan zo'n 170mb beschikbaar is om apps te installeren. En sommige apps WIL je niet naar SD, en kunnen dat ook gewoon niet. Swype bijvoorbeeld, het is al snel zo'n 13MB en persoonlijk vind ik het een fijner toetsenbord dan HTC_IME (5mb). En dan tellen kleine getallen al snel op! Flash ook, bijvoorbeeld, dat is standaard zo'n 12mb. En persoonlijk vind ik het een must. En zelfs al verplaats je een app naar de SD: het snellere interne flash blijft cache, en nodig tijdens de installatie (pas ná installatie verplaatst Android automatisch een app naar SD, als de app dat aangeeft, soms moet het handmatig). Laat ik het zo zeggen: bij minder dan 15MB vrij (en dat is constant), komt de waarschuwing "geheugen laag", en kun je caches gaan wissen van bijvoorbeeld maps, immers, minder dan 15MB betekend ook traag want de telefoon gaat meer swappen!

Mijn Acer Iconia Tab, en ook de Samsung Galaxy SII hebben 16GB Intern. En ik moet zeggen: het is heerlijk om gewoon zo'n 150 apps op je toestel te hebben staan (jaja, relax, ik test veel uit voor een review) zonder dat het traag wordt of dat je overzicht verliest (leve google, zoeken overal!) 16GB intern wil zeggen dat er zo'n 15 vrij is puur en alleen voor apps. En dan kun je óók nog eens app2sd doen (app2USB werkt niet bij mijn Iconia, maar dat is wel iets wat je veel makkelijker afkoppelt, zo'n USB stick, dus nog logischer). Maar het interne geheugen is gewoon veel sneller dan SD!

HTC maakt de mooiste, stevigste telefoons met de beste skin, voor mijn gevoel, hoewel Samsung met hun heerlijk stevige case (serieus, het misbruik wat dat batterijdeksel aankan is ABSURD) en nieuwste touchwhizz en de wijsheid om van hun eigen FS af te stappen ook goed bezig is. Maar slechts 1Gb, waarvan waarschijnlijk zo'n 700mb voor apps... tsja, genoeg? Ik weet het niet. Ik ben gek op het feit dat mijn Iconia nu al zo'n 80mb van Google Maps heeft gekached. En hoewel Dungeon Defenders: first wave ook perfect naar SD kan, de vrijheid om bijna 700mb in je telefoon store te zetten maakt deze game op de basis van de Unreal Engine toch wel heel wat indrukwekkender als showcase voor je Android Tablet als je Appleaars wilt overtuigen dat Android niet dat "trage, stroperige instabiele op Java gebaseerde menu-structuurtje is wat op Symbian lijkt", zoals vele Apple-aars het zien.

Puur en alleen vanwege de omslachtigheid van het app-geheugen zal ik als ik NU moest kiezen voor de Galaxy S2 gaan. Dan maar geen hogere resolutie, ik ben wel blij met het diepe zwart van die OLED dan.
Even twee korte opmerkingen:

De Galaxy S2 heeft inderdaad 16GB geheugen, echter kan Android maar 2GB direct voor de apps gebruiken. De rest van het geheugen ziet ie als 'extern' geheugen. Je zou kunnen zeggen dat dit geheugen dan alsnog sneller is dan een SD-kaart, maar (volgens mij) is een snelle SD juist sneller dan het intern geheugen.

Daarnaast heeft de Sensation 1GB volledig vrij voor Apps te installeren. Er zit namelijk in totaal 4GB in de Sensation, 3GB wordt gebruikt voor Android+Sense en 1GB is voor ons.
even offtopic.

Is de UI van je Iconia haperig wanneer je tussen de homescreen scrollts? Ik heb een aantal keren erop gespeeld bij de mediamarkt, en de UI heeft tijdens het scrollen echt een lage framerate (maar het lagt niet).

Is dit te verhelpen met wat dan ook?
Ik heb dat niet, maar wel gehad. Ik heb het idee dat meer widgets het complex maken, maar ik heb het nu niet tenzij er een hoop op de achtergrond draait (ik misbruik mijn tab). Ik heb wel wat standaard zut uitgezet, maar mijn hoofd scherm met 30 iconen, één bookmark, de muziek widget, een beautifull widgets clock, een tweetdeck widget, en een 1*1 circlebattery hapert niet als ik wissel naar een scherm met een market widget, een speedtest knop, een flashlight widget, een youtube widget, en een bookmark widget. En dat is de zwaarste transitie die ik me kan bedenken.

De achtergrond helpt ook heb ik gemerkt, ik gebruik nu de blauwe achtergrond met allemaal andy-tjes erop. Live wallpapers op 1280*800 maken het mooi, maar niet noodzakelijk snel!

Je moet je vooral bedenken dat je 5 maal een grid met 7*8 aan "blokjes" aan widgets vol kunt zetten. En dat is een hoop, zeker als je een paar hebt die niet helemaal goed door de hardware gerenderd kunnen worden omdat het Android 1.6 widgets zijn ofzo. Ze werken maar daar blijft het bij.
De skin is een kwestie van smaak: Samsung gebruikt zijn iOS-ripoff TouchWiz, die wordt gekenmerkt door veel widgets en een dock.
Serieus? Is dit nou nodig? Dit valt me heel vies tegen van tweakers.net...
Ik ruik fanboys

OT: Leuke telefoon, maar verliest het duidelijk op 9/10 vlakken van de GS2... Denk eigenlijk dat Samsung dit jaar ook weer vrij spel krijgt net als vorig jaar :X
En jij niet alleen... Elke HTC review van Wokke is doorspekt met kleine sneren naar HTC of andersinds gekleurdheid richting de concurrent en/of apple.

Ik kan in deze review er zo alweer een heel aantal aanhalen...
Ik bedoel die roze troep camera van de iphone 4... Pff toen de HD2 een waasje bleek te hebben in het begin was de wereld te klein, en hier is die iphone camera een van de betere.(?)

Oordeel zelf aan de hand van de plaatjes zou ik zeggen...
Kan het er helaas enkel mee eens zijn, ik maak de meeste redacteuren dan ook vaak uit voor fanboys ;) Ik verwijd het ze niet, ik heb zelf de telefoon die mij het beste lijkt, in een review zal dat ook altijd naar buiten komen (maar ik schrijf geen reviews :P)...

Eigenlijk zou de reviewer geen smartpone-voorkeur mogen hebben, immers draait het om objectiviteit!
Dank voor jullie reacties, kennelijk wijkt mijn blik behoorlijk af van die van jullie :)

Ik ben druk bezig met het reviewprotocol, maar in elke review ziet ondanks resultaten van benchmarks/accutests/schermtests een vorm van subjectiviteit; je kan een telefoon niet volledig objectief beoordelen (omdat objectiviteit vereist dat je nooit een telefoon hebt gebruikt, maar wel de vaardigheden hebt om het te gebruiken; een onmogelijke combinatie). Ik heb geen voor- en afkeuren voor bepaalde merken of OS'en, maar ik hoop dat jullie me willen helpen reviews verder te verbeteren.

Daarom zou ik jullie willen uitnodigen om een keer op een middag hier op de redactie langs te komen om diverse telefoons uit te proberen en te praten over hoe subjectieve zaken beter beoordeeld kunnen worden. Ik hoop dat jullie dan willen laten zien hoe jullie over (het beoordelen van) telefoons denken :)
Dat klinkt inderdaad enorm als fanboys.

t.net zou wel moeten weten dat de iOS interface nogal gekopieerd is van een oudere samsung interface:
http://fs01.androidpit.in...image/aLGOQ%20%281%29.jpg

Het enige echte minpunt in de hele vergelijking tegen de GSII is de resolutie. Jammer dat Samsung daar niet nog even mee heeft getrokken. Verder is het gewoon duidelijk ofc. De GSII wint op elk ander vlak...

En serieus: De lockscreen software op een ANDROID phone als voordeel opgeven is toch echt belachelijk. Widgetlocker is al zo eeuwig lang uit. En die 2$ maken iemand nou niet echt arm.
Eh.. die vergelijking gaat over het uiterlijk van beide apparaten. Niet over iOS.
Nee, die vergelijking gaat over de schil touchwiz en de al dan niet aanwezige gelijkenis met ios...
Plaatje klopt niet.

"LOL @ Apple?" More like "LOL @ Android Photoshoppers."

http://www.tuaw.com/2011/...ndroid-team-has-it-wrong/ (linkt door naar gizmodo pagina)

Samsung heeft zelf openlijk toegegeven dat ze hun tablet gaan herontwerpen, na het zien van de iPad 2.

http://www.appleinsider.c...els_with_ipad_prices.html (citeert Samsung topman)

Bovendien heeft de rechter al verklaard dat Apple, samsungs toekomstige iOS-achtige toestellen mag zien om toekomstige rip-offs te voorkomen.

Edit: meer link informatie

[Reactie gewijzigd door Sqewie op 4 juni 2011 09:14]

Als je toch moet gaan kiezen tussen telefoons, laat dan de aftersales en de servicekwaliteit van een bedrijf ook meetellen. Ikzelf ben een HTC adept, maar sinds ik te maken heb gekregen met de vreselijke klantenservice heeft dit toch wel een deukje gekregen... En ik ben niet de enige geweest die hier last van heeft. Je HTC product is prachtig, totdat er iets mee misgaat.
Jammer dat de review niets zegt over de leesbaarheid van het scherm in direct zonlicht. Zal wel niet fantastisch wezen, maar het is toch een belangrijk punt.
Zijn altijd voordelen aan de HTC en Samsung.. De revieuw laat ze goed zien... Ik had een hekel aan Samsung gekregendoor mijn omnia2 wat een onding .. Traag loopt zovaak vast en als ik een hoop berichten will wissen loopt ie weer vast ...
Elke dag moet ik hem ressetten, het geheueen loopt vol terwijl alle aplicaties gewoon weer worden gesloten hou ik steeds minder intern geheugen over en ja ik heb ,eerdere firmware updates gedaan. Wanneer ik will bellen doet ie gewoon niets dan moet ik 3 keer bellen en als ik dan bel houd ie er gewoon mee op en dat lag niet alleen aan mijn toestel want mijn broertje werkte bij Samsung en had de zelfde i8000 omnia2 en had de zelfde problemen en had snel een ander :)
Ook kruipt er stof achter het bescherm plastic dat voor het amoled scherm zit en het word met de dag erger terwijl ik het er niet achter weg krijg(zonder het toestel open te maken) .
Dan dat amoled scherm wat een mooie kleuren ! Maar als ik buiten zit zie ik haast niets en als de zon schijnt zie ik helemaal niets meer... Ach ik kan nog een uur door gaan maar ben al erg off-topic :o ..... In ieder geval was ik erg anti Samsung .. En veel van mijn collega,s hebben jawel een HTC ... Nu was ik bijna overstag .. Maar na deze review ben ik eruit .. Het word de Samsung 8)7


Waarom?... voor mij zijn de punten beneden heel belangrijk en de SGS2 wint duidelijk daarin:
WiFi sneheid verbinden .. Was een Omnia2 ergenis
Web browser ... Idem
Werkgeheugen ...Idem (Omnia had maar 256 daar had ik maar bij restart ong 36mb van over. , natuurlijk ik draai w7 maar meer werkgeheugen is haast altijd beter vooral b.v als je je camera niet meer op kan starten omdat je geen 10mb intern meer over hebt ! :(
Verder las ik dat de batterijvan de HTC langer meegaat als je hem niet gebruikt .. Nou ik gebruik mijn telefoon en als hij leeg raakt laad ik heb op , tenslotte gebruikt iedereen tegenwoordig de zelfde micro usb aansluiting en ben ik ook in het bezit van een lader voor in de auto dus dat beetje minder zit mij niet echt dwars.

De benchmark resultaten voor de SGS2 zijn nou eenmaal beter en daar ga ik opaf zoals je in de HTC Sencesation: twee voor alleen review kan zien , dat de resolutie van de HTC S hoger is fijn maar daar heb ik mijn tel niet voor .. Ten slotte heb ik een HD Aquos quadtron 40inch TV en een 22 inch HD Acer monitor voor mijn PC dus als ik mooie plaatjes of Blue Ray wil zien kruip ik wel achter 1 van de twee...

Tenslotte gaat het tegenwoordig om tijd en een paar seconden hier een paar daar maakt de gebruikers ervaring een stuk plesanter.. Ik denk dat haast iedereen hier het wel met me eens is dat wachten sucks ... Verder heb ik geen gevoel gehad dat er sneren zijn richting HTC of gekleurdheid Richting een ander merk .. HTC is geweldig als de benchmark anders waren uit gevallen had ik ereen gekocht .. Toppie voor tweakers ik ben eruit _/-\o_
Het Senseverhaal is dat een discussiepunt? Je koopt een HTC en Sense is daar een essentieel onderdeel van. Het is, imho, het meest complete, geintegreerde en verzorgde android UI wat er momenteel is. Sense loopt als een tierelier, dus van 'bloatware' kun je moeilijk spreken. Daarbij kun je het uitzetten.

Is dit iets dat je mee moet nemen in een conclusie, terwijl het eigenlijk een meerwaarde biedt op de telefoon voor véél meer gebruikers dan Tweakers?

:)
Dat vraag ik me ook af. Sense is wat het is, en veel mensen zweren erbij.

Ik vind de review in zijn geheel toch een beetje gekleurd over komen richting de SGS2.

De SGS2 is natuurlijk een toppertje, maar in vind een hogere resolutie scherm een belangrijke stap voorwaarts (35% meer pixels).
Daarbij vind ik het toch wel een doorn in het ook dat er een batterij aan benchmarks wordt gepresenteerd waar de de sensation als "traagste dualcore" wordt neergezet, terwijl de hogere resolutie hierin niet meegenomen wordt. Dit terwijl er toch 35% meer pixels op het scherm getoverd moeten worden waarbij dit in Android nog steeds voor een groot deel door de CPU gedaan moet worden (in iedergeval tot Android Ice Cream Sandwich er is)

Ik ben dan ook benieuwd naar de review op Anandtech waar men in de preview al aangeeft dat er toch zeker rekening gehouden moet gaan worden met de resolutie.
Het verschil in pixels maakt zeker het verschil, maar uiteindelijk gaat het natuurlijk gewoon om de framerate. Als HTC voor een scherm met een hogere resolutie kiest, moeten ze daar de CPU ook op aanpassen. Net zoals je op PC gebied je schermresolutie meeneemt in je keuze voor een GPU.

De Sensation als geheel is dus de traagste dualcore-telefoon als het op de benchmarks aankomt, de onderliggende CPU hoeft dat nog niet te zijn.

EDIT: verduidelijking

[Reactie gewijzigd door Quipeace op 3 juni 2011 14:12]

Ik vind de review in zijn geheel toch een beetje gekleurd over komen richting de SGS2.
Volgens mij valt dat wel mee. In de meeste reviews komt de SGS2 qua prestaties in benchmarks ver boven de Sensation uit.

De scorekaart vind ik niet echt logisch: alleen de featureset en het bereik krijgen 5 sterren.
Als ik het gemiddelde bereken kom ik dan op 4 ipv 5 sterren bij de algemene beoordeling...
Voor mij zijn framerates belangrijker dan resoluties. Daarnaast maakt de SGS2 dit helemaal goed door zijn mooie heldere en kleurrijke schermen. Samsung is daar altijd al de beste in geweest in Business to Customer markt. Voor high-end Business to Business beeldschermen is Eizo een ster, maar wie wilt nu grafisch vormgeven op een Smartphone ;).
Kun je Sense uitzetten?
Dan krijg je de standaard Android UI? Als dat zo is, is dat erg mooi. Touchwiz kan ik niet uitzetten op mij galaxy S, kan er hooguit een andere launcher naast zetten.

Verder mooie review, maar als je het over accu's hebt. praat dan over milliwatt zoals iedereen doet en niet over Wh wat in het geval van telefoons mij in ieder geval niets zegt.
Sense is niet uit te zetten, mede omdat Sense meer is dan alleen een launcher. Je kan er natuurlijk wel een andere launcher bij zetten en die gebruiken, maar bepaalde onderdelen van sense zullen altijd meedraaien.

Op zich geen probleem, maar inderdaad wel jammer. Ik ben zelf een grote fan van Sense, het maakt een Android gebaseerde telefoon gewoon af! Enige wat ik niet gebruik is de Sense launcher zelf, daar heb ik Launcher Pro Plus voor.

De launcher heb ik verwijderd, samen met de widgets en services, met Titanium backup pro. Er zijn ook CWM scripts voor tegenwoordig. Maar in beide gevallen heb wel je root nodig.

Voor de rest een mooie telefoon! Duidelijk een vooruitgang! Ik heb inmiddels ook diezelfde lockscreen op mijn Desire HD, en persoonlijk denk ik dat dat de beste aanvulling is voor Sense op het moment.

[Reactie gewijzigd door BabyXL op 3 juni 2011 11:22]

Sense is niet uit te zetten, mede omdat Sense meer is dan alleen een launcher. Je kan er natuurlijk wel een andere launcher bij zetten en die gebruiken, maar bepaalde onderdelen van sense zullen altijd meedraaien.
Ter verduidelijking voor mensen die het eens willen proberen.
Sense (launcher) blijft altijd draaien wanneer je een andere launcher kiest...
De stappen die BabyXL daaronder noemt met Titanium zijn dus sowieso nodig (of iets vergelijkbaars via ADB of een terminal).

@Altijd_Lastig: Het gaat mij naast de launcher meer om de apps zoals "Aandelen", "HTC Hub" en "HTC friend" die je niet kan verwijderen zonder root te zijn.

@RielN: Ik vind het Sense verhaal persoonlijk vrij belangrijk, ik hou van een kale Android installatie... De snelheid en stabiliteit is gewoon super en de batterij duur verbetert ook vaak. Maar ik ben wel een fan van HTC omdat ik het mooie en stevige toestellen vind (heb zelf de Desire HD). Het Sense en bootloader verhaal is voor mij dus iets wat mijn keuze bepaald!

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 3 juni 2011 12:39]

HTC heeft pas aangegeven dat ze alle bootloaders voor nieuwe toestellen unlockable gaan maken, of dit ook voor de sensation al geld is nog de vraag. maar htc heeft iig naar z'n klanten geluisterd :)
Sense als zodanig hoeft geen probleem te zijn, en het minpunt is dan ook "Veel overbodige apps in Sense".

Ik weet niet of je er mee bekend bent, maar kijk op een HTC telefoon eens door de lijst met apps als hij out-of-the-box is; een behoorlijke stapel aan apps die veel mensen niet zullen gebruiken. De grote grap is dat deze apps niet verwijderd kunnen maken.

Mij een doorn in het oog (ik wil verdomme geen Facebookapp, sodeflikker op met die rotzooi) en met mij zijn vele. De ene wil immers geen FB app, de ander geen Twitter app en de derde wil een andere standaard Sense app weer niet.

Hadden de apps verwijderd kunnen worden, dan was het geen minpunt geweest waarschijnlijk. Maar dat kan niet, en dat maakt het... Bloatware!
Bloatware is als de telefoon er sloom van zou worden, ze in de weg staan of whatever.

Je kunt zelfs, met een aangepaste launcher, de apps onzichtbaar maken. Enfin, het is niet de oplossing maar toch.

Verder koop je een HTC, en waar een fabrikant al beperkt is in zijn telefoonbeleving, zijn dit juist dingen die het van elkaar onderscheidt. Daarbij zijn de bijgeleverde apps van HTC van hoge kwaliteit, dat ben je toch met me eens, afgezien of je ze wil of niet.
Er is één GB opslag ruimte in het flashgeheugen van je telefoon. Daarin komt ook nog eens een stuk cache en wat virtual machines die niet geheel in het werkgeheugen kunnen / willen.

HTC bezet daar gewoon alvast 389MB van! Terwijl aangetoond is dat een schone 2.3.3 installatie zonder Sense voor de Sensation in ongeveer 89MB kan, incl alle drivers etc. Natuurlijk komen daar wat standaard aps bij, wat het geheel op 112MB zou brengen (moet nog als RC uitkomen).

En dan is de vraag: wat krijg je ervoor terug? Redelijk veel, maar HTC's apps zijn nou niet bepaald bescheiden in formaat. Hun email client neemt b.v. 13MB in, waarbij b.v. K9-mail met meer functionaliteit (minus de widget) 2,9MB inneemt. Facebook intergratie is ook alweer 26,5MB en Twitter 12,8. (grootste twitter client die er is!) Daarnaast nemen beide ook nog eens ~20MB werkgeheugen in, ook als je ze niet gebruikt.

Voor een tweaker alleen niet zo heel groot issue denk ik, velen zullen net als ik op dag 1 nog een custom rom erop trappen. Ik zou het erg waarderen als HTC daar niet zo moeilijk over deed.
Bloatware is als de telefoon er sloom van zou worden, ze in de weg staan of whatever.

Je kunt zelfs, met een aangepaste launcher, de apps onzichtbaar maken. Enfin, het is niet de oplossing maar toch.
Ik zal niet beweren dat Wikipedia alle wijsheid in pacht heeft, maar jij geeft hier een heel eigen vernauwing van het begrip 'bloatware'.

Daarnaast geef je zelf al aan dat het onzichtbaar maken van apps weliswaar mógelijk maar niet de oplossing is. Ze nemen immers nog steeds ruimte in. Wat echter veel erger is, is dat sommige applicaties altijd actief zijn, en dus niet uit te schakelen zijn. Een voorbeeld daarvan is GTalk. Vooral bij tragere toestellen is dat niet fijn. Nu kun je natuurlijk riposteren dat dat voor een toptoestel als de Sensation niet zo'n probleem vormt, dat klopt waarschijnlijk, maar als je maar genoeg bloatware toevoegt gaat dat op een gegeven moment ook niet meer op.

Hoe dan ook, het is gewoon bloatware, en ik vraag me af waarom die functionaliteiten niet verwijderd zouden kunnen worden. Ik kan me niet voorstellen dat GTalk, of bijvoorbeeld de aandelen-app om een andere te noemen, zodanig diep in de software verweven zit dat dit technisch onmogelijk is.
Bloatware is als de telefoon er sloom van zou worden, ze in de weg staan of whatever.
Dat ben ik niet met je eens. Bloatware is in mijn ogen allerhande software die je bij een apparaat voorgeïnstalleerd krijgt. Alle apps die je niet gebruikt staan in principe in de weg en zijn dus bloatware. Dat dit verschilt per gebruiker is iets anders. Alle apps die je krijgt maar niet gebruikt staan in de weg, want je moet er steeds langsscrollen op zoek naar de apps die je wél gebruikt.
Dat is Junkware. Daar is HP ook heel goed in..

En op een toptoestel als de Sensation is dat inderdaad nauwelijks merkbaar.
Voor de rest ben ik het ermee eens dat die dingen zou moeten kunnen verwijderen. Sommige dingen gebruik je echt niet!

[Reactie gewijzigd door DrFurioux op 3 juni 2011 18:19]

bloatware is als ik 3 of 4 (ik weet het even niet meer zekere) twitter / facebook etc apps op m'n smartphone heb... - die ik NIET kan verwijderen... waarom kunnen ze niet gewoon widgets maken die je bij het installeren van je phone aan of uit kunt zetten.
er zijn apps die er voor zorgen dat je dat soort apps kan de-installeren, maargoed.
De hele sense UI is aan te passen, je kan gewoon een twitter of facebook app weg laten van je homescreen.
Daarnaast kan je het ook anders bekijken, kijk eens wat er standaard op een computer word meegeleverd, dingen als paint, moviemaker etc, op een apple, of bijvoorbeeld ubuntu is dat het zelfde verhaal.
Het is handig als het er op zit, maar niet iedere gebruiker is het zelfde, niet iedereen heeft alles nodig, maar als je het weg laat gaan anderen weer klagen.

Ik vind zelf dat sense een enorme meerwaarde bied tov. de standaard interface van android. Met name de mogelijkheid om eenvoudig facebook contacten te koppelen aan contacten in je contactenlijst. Dat zorgt er voor dat je direct hun avatar aan je contact gekoppeld krijgt, de twitter app is ook erg handig, en voor het weer vind ik de app in sense een van de beste.

Sense is de afgelopen 2 jaar echt uitgegroeid tot een top UI als je het mij vraagt.
je homescreen is maar zo groot, - ik ik heb op dit moment zo'n 10 a 15 apps geinstalleerd

die bijna ondergesneeuwd raken onder alle HTC apps (die niet zonder root-hacks etc te verweideren zijn).
ik draai het liefst miui.
Ik voel erg veel voor de sensation vanwege de goede standby tijd met 3g aan.
Verder zou ik voor de Smasung gaan en hopen op een after market uitgebreide batterij
Uit de review: "Daarnaast is er Location - het overbodige betaalde navigatieprogramma van HTC geïnstalleerd" -> kan Tweakers dit wellicht even toelichten? Voor binnen Nederland wellicht minder van belang inderdaad, maar voor in het buitenland kan het toch een bijzonder handige functie zijn, aangezien de kaarten op het toestel worden opgeslagen en er dus geen dataverkeer verbruikt wordt tijdens het gebruik?
Tijdens het gebruik is er geen sprake van betalingen en de kaarten zijn gratis - maar veel diensten van Locations zijn betaald. Dat maakt het een afweging tussen betaalde navigatie (Locations) en navigatie waarvoor je moet betalen (Google Maps - roamingkosten).

Uiteraard is het fijn dat er een keuze geboden wordt, maar moet iedereen dit op het toestel voorgeinstalleerd krijgen? Ik vind dat je als fabrikant voorzichtig moet zijn met wat je in de firmware zet (en dus niet-verwijderbaar op het toestel staat). Het geheugen is immers niet eindeloos. Amazon MP3 (dat niet in het Nederlands werkt), Peep (Twitter-client van HTC) en Locations zijn wat mij betreft voorbeelden van zaken die HTC prima als downloads aan kan bieden, bijvoorbeeld via een app Extra Apps in het hoofdmenu. Kan iedereen voor zichzelf weten of hij het op het toestel zet :)
Dat is een afweging wat de fabrikant maakt. HTC wil dat men de apps gebruikt. Dan moeten ze er staan. ANdere gebruikers zullen vragen 'moet ik dat dan installeren??'.
Op specs vind ik ze niet aan elkaar gewaagd.

The Samsung Galaxy S II heeft 16 gb aan opslag, HTC sense maar 1 GB?
Klopt, maar uit de t.net review:
De telefoon wordt verkocht als een 16GB-model, maar er is maar 11,5GB voor de eindgebruiker beschikbaar.
Als je echter snel bent kun je van de Samsung promotie gebruik maken en een gratis 8Gb kaartje scoren!
Op de resolutie na ownt de Galaxy SII de sensation op alle fronten. Sneller,beter scherm, lichter, langere accuduur.
Volgens de review schiet de Sensation betere filmpjes en ligt hij beter in de hand. EN de Sensation wint juist op accuduur. (Hopen dat Samsung de accuduur aanpakt met een patch ofzo)
sensation vs sII

Gesprekstijd 6u 8u
Stand-by-tijd 400u 610u

uit de tabel :p
Dat is wat de fabrikant roept dat het is, wie weet is samsung gewoon wat beter in overdrijven. Geen enkele android gaat het in de praktijk een paar weken (want dat is het, 400 uur is al ruim 2 weken) uithouden dus die cijfertjes zeggen helemaal niks.
Wel vind ik het jammer dat T.net niet een fatsoendelijke accuduurtest uitgevoerd heeft want die 6% en 11% daar kun je ook niet zoveel mee. Wie zegt immers dat die percentages 100% kloppen? Een accurate weergave van de status van de batterij is erg lastig, vooral bij zulke kleine getallen als 6 en 11% denk ik dat je niet op een dergelijke nauwkeurigheid af kunt gaan. Ook is het jammer dat er niet vermeld is over hoeveel tijd die 6 en 11% er dan af gegaan zijn.
Dat zijn fabrieksopgaves....
Daarnaast is de Sensation van aluminium (metaal) wat natuurlijk het gewichtsverschil grotendeels verklaart. SGS2 is van plastic.

Beter scherm is maar net wat je beter vind. Ik persoonlijk ga voor een hogere resolutie.

Ik hoop toch echt dat de volgende Galaxy ook naar qHD of zelfs naar 1280x720 gaat.
Die patch is er al een tijdje(24-05)
"De batterijduur lijkt te zijn verbeterd evenals de snelheid van het opladen, er is beschikking over meer RAM-geheugen bij het opstarten, de camera heeft een update gehad wat resulteert in foto’s van een hogere kwaliteit en de zoomfunctie is verbeterd."
_/-\o_

[Reactie gewijzigd door welat op 4 juni 2011 16:34]

Goede review! Maar ik denk dat veel mensen dit toestel links laten liggen. Ik heb zelf een Desirehd en vind dat de SGS1 een mindere feel heeft. In de benchmarks zijn de Desirehd en de SGS1 gelijk.
Maar in alle benchmarks is de SGS2 nu sneller. Hoe weinig ook. Als Tweaker kies je voor de beste CPU, en GPU. Koop je een SSD voor die extra snelheid. Er lijkt geen sprake te zijn van een AMD vs. Intel achtige vergelijking. Die is er al met iPhone en Android. Het gaat hier om het beste toestel en dat lijkt mij de SGS2. En als Tweaker zou ik die dus kopen. Ook al ik de Sensation een prima toestel.
No offense, maar als echte tweaker kijk je ook verder dan alleen de eerste de beste benchmark die je tegenkomt.
Feit is en blijft namelijk wel dat de Sensation ongeveer 35% meer pixels moet aansturen dan de SGS2, en in Android is voornamelijk de CPU daarvoor verantwoordelijk... Dus een productiviteitsbenchmark tussen de Sensation en SGS2 zoals in deze review staan, zijn niet helemaal 1 op 1 vergelijkbaar.
Natuurlijk is dit wel 1 op 1 vergelijkbaar. Het gaat simpelweg om de snelheid. Elke keuze die een fabrikant maakt is van toepassing op de werking van het gehele toestel en uiteindelijk gaat het juist om de werking van het gehele toestel. En zo kun je rustig zeggen dat de SGS2 sneller is dan de Sensation.

De chipset/processor kan dan nog wel even snel zijn, het toestel is dat niet. En het is een toestelreview :)
Zo ervaar ik dat ook. De HTC Sensation is een prachtig toestel. Alleen wordt ik er niet warm van. Terwijl het een prima toestel is. Ik voel meer voor de SGS2.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



HTC One (M9) Samsung Galaxy S6 Grand Theft Auto V Microsoft Windows 10 Apple iPad Air 2 FIFA 15 Motorola Nexus 6 Apple iPhone 6

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True