Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 26, views: 32.781 •

Beeld en geluid

Techland mag over al bestaande technologie beschikken, maar de ontwikkelaar heeft allerminst stilgezeten. Call of Juarez: Bound in Blood werd gebouwd met de Chrome 4-engine, en inmiddels is die toe aan versie vijf. Volgens Techland is de grootste verandering daarin de verbeterde netwerkondersteuning. Dat levert een uitdaging op. Het spel kan immers met drie spelers worden gespeeld en bepaalde scènes moeten exact gelijk lopen - zoals een indrukwekkend uitziende shootout in een volgepakte nachtclub in Los Angeles - maar de netwerkfuncties van de Xbox 360 en de PlayStation 3 kennen zo hun beperkingen. Afgaande op de presentatie, waarin we zagen dat de genoemde club inderdaad geladen was toen er een schietpartij ontstond, is dat gelukt.

*Grafisch succes?

De vraag is of er op grafisch vlak net zoveel succes wordt geboekt. Call of Juarez verscheen in de zomer van 2006 en werd toen op het gebied van de graphics vergeleken met het enkele maanden daarvoor uitgekomen The Elder Scrolls IV: Oblivion. Die strijd won Call of Juarez niet, maar dat de vergelijking werd gemaakt, zegt genoeg. Bound in Blood zag er natuurlijk beter uit, maar maakte op grafisch vlak in 2008 niet de indruk die deel één in 2006 wel maakte. Het lijkt er op dat The Cartel zich aan zal sluiten bij Bound in Blood. De personages en de omgevingen zien er prima uit, maar veel textures die we voorbij zagen komen, laten te wensen over en ook de auto's zijn niet overdreven gedetailleerd.

Call of Juarez: The Cartel

Een kanttekening die we daarbij maken is wel dat de demonstratie werd gegeven op een Xbox 360, en de grafische beperkingen van de consoles zijn natuurlijk bekend. Desgevraagd wisten de producers bijvoorbeeld te melden dat er bij Techland wordt gewerkt aan optimalisatie voor DirectX 11 voor de pc-versie. Of dat een feature zal worden voor de game is echter nog de vraag; Call of Juarez: The Cartel moet in de zomer verschijnen, zowel voor de Xbox 360 en PlayStation 3 als voor de pc.

*Prima soundtrack

De resterende ontwikkeltijd is dus best kort. Wij zijn echter niet de lulligsten, dus zullen we de studio wat werk uit handen nemen. Heren van Techland: laat de soundtrack gewoon zoals hij nu is. Toen we na het LA-level een level kregen te zien dat zich meer op de prairie afspeelde, werden de beelden vergezeld door prima western-geluiden. Wie zijn ogen sloot, waande zich Clint Eastwood en greep in gedachten naar zijn six-shooter. Wie zijn ogen weer opende zag op het scherm hoe het werk van Clint Eastwood er in moderne tijden uit zou kunnen zien.


Door Jurian Ubachs


Jurian werkt sinds 2008 bij Tweakers, maar bouwde voor die tijd al ruime review-ervaring op bij onder meer InsideGamer. Hij heeft een voorliefde voor rpg's en sportgames, maar is van alle markten wel thuis, al vindt hij mmorpg's stiekem iets te tijdrovend om echt goed mee aan de slag te gaan. Om te zorgen dat hij een gefundeerde mening over de geteste spellen kan geven, speelt hij vaak thuis verder of vliegt hij naar de andere kant van de wereld om de informatie uit eerste hand te horen.



Populair: Tablets Nokia Samsung Smartphones Google Apple Sony Games Consoles Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013