Door , , 26 reacties

Voordat Red Dead Redemption overtuigend de titel 'beste western-game ooit' pakte, regeerde Call of Juarez het genre. De CoJ-games, ontwikkeld door het Poolse Techland, wisten zich te onderscheiden dankzij de sterke personages en de prima Wilde Westen-sfeer. Na de eerste twee games was Techland wel klaar met het oude Wilde Westen. Het verleden werd ingeruild voor het heden en voor de nieuwe game, Call of Juarez: The Cartel, werden moderne helden bedacht.

Verschijnt voor: Xbox 360, PlayStation 3, pc

Call of Juarez: The Cartel

De aankondiging van Call of Juarez: The Cartel had eigenlijk niet op een beter moment kunnen komen. Natuurlijk domineren de gebeurtenissen in Egypte en de rest van het Midden-Oosten het nieuws, maar de Mexicaanse drugsoorlog blijft in de Amerikaanse media niet ver achter. Beelden van verminkte lijken en berichten over honderden, zo niet duizenden slachtoffers bereiken ook Europa. Niet verwonderlijk dus dat onder andere de nieuwszender FOX over de keuze voor dit toch wat gevoelig liggende onderwerp viel. Niet dat de ontwikkelaars zich daar iets van aantrekken: "Onzin. Het is een game, en bovendien vertellen we een politieverhaal!"

*Samenwerking

Dat laatste klopt als een bus. Centraal in Call of Juarez: The Cartel staat een drietal politieagenten, ieder gelieerd aan een ander deel van de Amerikaanse justitiële macht. Geheel tegen hun zin worden de drie samen in een team geplaatst, als blijkt dat er een mol zit in de LAPD, FBI of DEA. Welke organisatie precies lek is, is niet duidelijk, daarom moet elke organisatie vertegenwoordigd zijn in het team. Dat team wordt ingezet in de jacht op een drugskartel dat een Amerikaans overheidsgebouw heeft opgeblazen.