Door , , reacties: 26, views: 32.785 •

Onderlinge verhoudingen

De drie agenten staan niet bepaald te trappelen om samen te werken. Het eerste teamlid is Ben McCall, afstammeling van Ray McCall uit de eerste twee games. Ben is de oudste van de drie en hij werkt voor de Los Angeles Police Department. Ben is een cynische, keiharde vent die een flinke portie geweld niet uit de weg gaat en het woord 'subtiel' niet lijkt te kennen. Wraak nemen is zijn voornaamste motivator.

*Rising star

De enige vrouw van de drie, Kim Evans, is een veelbelovende FBI-agente. Ze geldt binnen de FBI als een 'rising star', en dat is ook de reden waarom ze wordt ingezet in het team. Elk van de drie organisaties wil beslissend zijn bij het oprollen van het kartel, dus behalve een gezamenlijke strijd zijn de drie agenten ook nog eens concurrenten van elkaar. Van onbesproken gedrag lijkt Kim echter ook weer niet: haar broer is een bekende naam in het criminele circuit en via hem wordt de naam van Kim ook nog wel eens verbonden met figuren in de onderwereld.

Call of Juarez: The Cartel

Datzelfde geldt voor smooth-talker Eddie Guerra. Eddie is een DEA-agent, maar hij balanceert zelf op de lijn van goed en fout en beweegt zich in een grijs gebied. Zo is hij niet vies van een gokje, hetgeen hem een flinke gokschuld heeft opgeleverd. Eddie kan zich, met zijn licht Mexicaanse tongval, echter overal uitbabbelen. Zijn persoonlijke situatie - hij heeft geld nodig - zou echter nog wel eens een rol kunnen gaan spelen in het verhaal.

*Aparte band

In Call of Juarez: The Cartel werken deze drie dus samen, en dat in de meest letterlijke zin van het woord. Het spel is namelijk volledig met drie spelers coöperatief speelbaar. Natuurlijk kun je het spel ook alleen spelen, waarbij de computer de andere twee rollen voor zijn rekening neemt. Het is echter niet zo dat je als speler kunt wisselen van personage; je kiest aan het begin voor één van de drie agenten en daar zit je de rest van het spel aan vast. Dit is een bewuste keuze van Techland. Volgens de ontwikkelaar zijn de persoonlijke achtergronden en motivaties van de agenten zo verschillend, dat je met elk van hen een aparte band opbouwt en het avontuur anders beleeft.

Dat laatste valt gemakkelijk te duiden middels een voorbeeld uit de demonstratie die we van Techland kregen. Eén van de spelers wordt gebeld op zijn mobieltje en is vervolgens een seconde of twintig in gesprek. De andere spelers horen dit gesprek echter niet. Ze weten dus niet wie er aan de telefoon was, en als Kim aan Eddie vraagt wie het was, antwoordt Eddie "your mamacita!". De geheimen die de drie ieder voor zich houden, zouden nog wel eens voor een interessante laag in de gameplay kunnen zorgen. Stel nu dat Eddie net te horen heeft gekregen dat Kim niet deugt en dat hij geacht wordt om Kim uit te schakelen nadat de missie erop zit? Dit is overigens speculatie van onze kant: tijdens de presentatie kregen ook wij niet te horen wat er door Eddie is besproken.

Populair: Gamescom 2014 Gamecontrollers Smartphones Apple Sony Microsoft Games Wetenschap Besturingssystemen Consoles