Hoofdcategorieën
Device Settings

Htpc-test: H55-wolf in mini-itx-schaapskleren

Door Marc Rademaker, maandag 30 augustus 2010 09:00, views: 146.861

Conclusie

De moederborden van Zotac en Gigabyte leveren in combinatie met een Core i3 of Core i5-cpu meer dan genoeg prestaties voor een krachtige htpc. Dankzij het pci-e x16-slot kan een htpc vrij eenvoudig worden uitgebreid tot een high-end game-pc. Het energieverbruik ligt voor een pc erg laag, maar ten opzichte van een mediaspeler is een volwaardige pc nog wel een grootverbruiker. Daar staat weer tegenover dat een htpc ook meer kan, sneller is en minder snel tegen formats aanloopt die niet ondersteund worden. Ook willen mediaspelers nog wel eens een frame laten vallen, terwijl zelfs de igp aan boord van de cpu elk stukje 1080p-content vlekkeloos af wist te spelen.

De behuizing, afkomstig van Silverstone, is ook niet de kleinst mogelijk kast voor een htpc, maar biedt wel voordelen ten opzichte van bijvoorbeeld de Antec NSK-310-150. Zo is er een 120mm-fan aanwezig, in plaats van de vaak lawaaiigere 80mm-fans. Ook is er ruimte voor een normale videokaart, in plaats van low-profile-videokaarten. Het voordeel van een sfx-voeding is dat deze meer vermogen kan leveren dan een pico-itx-voeding, wat de hardwaremogelijkheden verder uitbreidt. Wat wel ontbreekt is een lcd-schermpje, wat bijvoorbeeld het afspelen van muziek kan vergemakkelijken.

De Zotac- en Gigabyte-moederborden hebben zoals gezegd elk hun eigen voor- en nadelen. Zo is het Gigabyte-bord goedkoper en heeft het twee usb 3.0-poorten. Zotac's moederbord verbruikt echter minder energie en beschikt over een wifi-module, die zonder meer van nut kan zijn bij het streamen van content naar de htpc. Beide moederborden moeten na installatie van Windows 7 nog wel handmatig van de juiste drivers voorzien worden, maar verder werkten ze eigenlijk vlekkeloos. 

HTPC review 1 HTPC review 1 HTPC review 1 HTPC review 1 HTPC review 1 HTPC review 1 HTPC review 1 HTPC review 1 HTPC review 1 HTPC review 1 HTPC review 1 HTPC review 1 HTPC review 1 HTPC review 1

T'rug naar huus


Inhoudsopgave

Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  »

Jammer dat de prijzen er niet bij staan. Is het dan niet goedkoper om gewoon een simpele player neer te zetten? Als er toch al gebruik word gemaakt van externe bronnen voor de content is dit kwa prestatie en prijs wel overkill.

De prijzen staan rechts bij "gerelateerde producten" en een HTPC is meer dan een player alleen.

De prijzen staan vermeld onder het stukje "De Hardware" inclusief winkelwagen linkjes :)
Of check de wishlist die is aangemaakt voor deze HTPC

Leuke review, ik ben momenteel aan het kijken voor een tweede HTPC. (MediaPortal in client/server setup).

Echter vind ik het stroomverbruik nog aan de hoge kant, ik ben dan ook meer benieuwd wat bijv. een Asus eeeBox verbruikt en hoe deze presteert of uiteraard alternatieven,

Nadeel van MP is nml. dat er wel een "volwaardig" OS benodigd is, dit in tegenstelling tot veel dedicated mediaplayers.

Kortom meer reviews over HTPC's zijn van harte welkom :-)

[Reactie gewijzigd door BlackBurn op maandag 30 augustus 2010 09:16]


je zou dan eens 'kunnen' overwegen om in plaats van media portal XBMC te kiezen,
xbmc KAN namelijk ook in stand-alone modus draaien, via een kleingeknipte live cd van ubuntu ... (zonder bureaublad).

persoonlijk geef ik dan weer de voorkeur, aan een iets completere installatie met bijv
LXDE maar een dergelijk systeem verbruikt aanzienlijke minder neem dan bijv een atom met een ion2 chipset. of een amd athlon neo met amd 690G (of beter) chipset. en je bent er ook, (disclaimer genoemde hardware is ter voorbeeld van minimaal aanbevolen hardware)

Nadeel is dan alleen dat ik de TV functionaliteit kwijt raak.

Al zag ik wel dat er druk geknutseld wordt om xbmc te laten communiceren met MediaPortal TV-Server.

Inderdaad jammer. Een leuk mediaspelertje heb je al voor 70-80 euro oid. Het totaalplaatje van deze Htpc's komt toch wel wat duurder uit ;) Flink duurder! Je kan er natuurlijk wel meer mee, maar als je het echt als mediaspeler wilt gebruiken zou ik er niet aan beginnen.

De mogelijkheden van een volwaardige HTPC ten opzichte van een mediaspeler zijn veel groter. Neem bijvoorbeeld een stukje software als Mediaportal. Dit kun je VOLLEDIG naar eigen wens inrichten/aanpassen. Je hebt dusdanig veel plugins/themes dat je het compleet je eigen ding kunt maken. Voor mij is het de extra paar euro absoluut waard! Ik kan je ook aanraden om eens te gaan loeren op de mediaportal site om te checken wat de mogelijkheden wel niet zijn.

Maar dat is dus hetzelfde als FF vs IE. FF kan je een zooi plugins beginnen installeren maar meerderheid mensen geven daar geen ruk om en zijn dus beter af met een IE.
Qua aankoop en jaarlijks verbruik is het sowieso al meer dan enkele eurotjes verschil.

Langs de andere kant: als de interface je niet ligt, je ook even T.net en De Standaard wilt nakijken, een paar filmpjes naar je externe HDD wil kopieren... dan ben je gewoon aangewezen op een HTPC. Er is gewoon geen enkele mediaspeler die eigenlijk alles kan wat ik wil met de HTPC kan doen.h

En wat dacht je van materiaal downloaden, uitpakken etc. Dat is met een htpc ook even net allemaal wat makkelijker en het uitpakken gaat vrij rap met een Core i3 / i5-cpu.

Ik heb zelf verder weinig goeds gehoord over mediaspelers. Niet alle formats ondersteund, trage menu's, traag browsen door netwerkmappen. Een htpc lijkt mij wel ideaal ...

uitpakken van meteriaal etc, vind ik niet echt iets dat je een media pc moet laten doen,
de meeste media pcs moeten zo klein mogelijk zijn, dat betekend vaak minder optimale koeling en dus OF heter, of zuiniger & trager. persoonlijk gaat mijn voorkeur dan naar de laatste, want downloaden (duurt vaak langer) doe ik snachts wel direct op de fileserver (dat is dan weer het voordeel van een volwaardige server tov een nasje) voor de mensen die newsgroepen gebruiken, kan een beetje fileserver, parren, rarren en eventueel transcoden, dat kan net zo goed als je in plaats van nzb torrents gebruikt..

die server staat toch wel aan, omdat een server os vaak trager boot dan een desktop OS. dus waarom zou je dan een htpc laten downloaden, zo'n htpc moet n aar mijn idee vooral veel beeld kunenn geven, gemakkelijk te bedienen zijn, eventueel snel wat simpele pagina's kunne browsen, en eventueel als frontend dienen voor je PVR verder moet ie zuinig en stil zijn, en bijna instant booten.. liefst onder de 10 sec van bios tot ' volledig operationeel'

[Reactie gewijzigd door i-chat op dinsdag 31 augustus 2010 09:49]


Een download kun je in veel gevallen ook dedicated door het "nasje" laten afwikkelen hoor. Gebruikt aardig wat minder stroom dan een fileserver en is ook zonder microsoft opleiding te installeren/beheren.

:) ik snap zowieso niet waarom je een zware videokaart in een mini behuizing wil proppen het word zoweiso warm en koop dan een laptop ofzo da krijg je nog een kleinere behuizing en ben je net zo veel kwijt heb ik het idee en de fan eruit slopen van voor omdat anders de kaart niet past hmm das dan ook weer verneukte koeling

Had liever geweten hoe warm deze GTX470 en/of HD5770 worden in deze HTPC kleine behuizing.

Tuurlijk ben je veel meer kwijt voor een laptop. Als we uitgaan van de HD5770 ben je voor zo'n 500 euro klaar. Dan moet er nog wel een scherm bij maar voor dat geld heb je geen even snelle laptop. De mobiele HD5870 GPU is namelijk voor zover ik weet even snel als de desktop HD5770, en dan praat je toch al snel over laptops van 1200+ euro.

Bovendien kun je dan niet uitbreiden, wordt een laptop veel warmer en zal ie daarom gemiddeld gezien veel sneller stuk gaan.

Een heleboel pluspunten en dan blijft er vergeleken met een mediaspeler 1 duidelijk nadeel over : het energieverbruik. Het is blijkbaar nog er moeilijk om stil te staan bij zaken als een pc via een afstandsbediening in (en vooral uit) stanby/hibernation te zetten. Sowieso is de setup van je htpc en favoriete software met een afstandsbediening je eigen niet overdreven makkelijke probleem. Bijna goed dus.

[Reactie gewijzigd door HanslH op maandag 30 augustus 2010 09:19]


persoonlijk denk ik dan ook dat je beter een of ander touchpad oid kunt aanschaffen,
misschien is er iemand bijdehand genoeg om binnekort een aaapad (je weet wel zo'n chinese ipad clone) om te boven tot htpc remote... met wifi en een aanraak scherm op basis van android moet zo'n afstandsbediening helemaal niet zo moeilijk zijn....

heb je gelijk weer een NUT voor die andersinds onzinnige aankoop - en waar een harmoni gemiddeld zo'n 65 tot 100 euro kost, is een apad van 150 euro dus helemaal niet zo HEEL erg overdreven...

voor xbmc bestaat er overigens al een android remote (geloof ik)..

leuek review, lees lekker weg
maar inderdaad, waarom zou je een zware videokaart in zo'n kleine behuizing willen?

Men wil gewoon aantonen dat het kan en dat je daarmee je HTPC kunt omtoveren in een mobiele gamebak.

Leuke test maar verder een vrij pointless "HTPC" test... lijkt me...

Dit is meer een lanbak voor herniapatienten idd ;)

Goede review. Ik heb zelf ook overwogen om een HTPC samen te stellen. Maar ik ben toch maar voor de ION 330 weg gegaan. Mijn Asrock ION 330 HT die verbruikt praktisch niks, en in combinatie met XMBC is het echt een pareltje. Ik moet natuurlijk wel het TV kijken via de HTPC missen (Asrock is underpowered, en XBMC heeft die ondersteuning nog niet). Maar je kan ook niet alles hebben.

XBMC heeft een ingebouwde mythtv client. Wanneer je eergens nog een myth server draait dan kun je dus ook met XBMC gewoon tv kijken.

Underpowered? Ik heb hier TVHeadend draaien, samen met Oscam op een Asrock ION 330 en dat draait zelfs met HD zenders heerlijk soepel met een recente SVN van XBMC.

misschien bedoeld ie dat ie hem lager geklokt heeft, net zoals ik. Mijn Marantz ION330 (owkee een zotac ;) ) draait soepel @1200MHz (wel zonder TVHeadend) Heerlijk stil en zuinig :+

Maar wat een onzin artikel als ik het mag zeggen. Als ik ergens de doelstelling van een HTPC uit het artikel kan halen is het dit:
Een htpc hoort goed te zijn in het afspelen van media zonder daarbij veel energie te verbruiken. Ook de geringe afmetingen en het lage gewicht zijn zonder meer pluspunten.
Dan kom je dus niet op een dergelijk systeem en moet je lekker blijven bij een Atom ION systeem o.i.d.

[Reactie gewijzigd door tinus73 op maandag 30 augustus 2010 14:59]


Helemaal eens,
Vind de hiergenoemde oplossing weinig met een HTPC te maken, power heb ik echt niet nodig op een HTPC die op mijn t.v. staat aangesloten.
De ION330 doet het perfect, voor ruim de helft van de prijs. (ook onder win7)

Ik vind dit erg overkill voor een HTPC.

Wordt ook gezegd in het artikel dat je makkelijk de overstap kan maken naar een high end game pc......dan sla je imo de HTPC plank mis.
Het framedrop en format ondersteuning vink wat een non-argument.

Hier ook een tevreden gebruiker van Arock 330 en XBMC :)

Ik heb zelf ook een tijdje tereug een HTPC met Boxxe gemaakt (gekocht)
het was gewoon een simpel Atom met ION het draait als een terelier
het was een asrock ion 330

Leuke review maar hadden ze niet beter een GTX460 kunnen nemen ipv GTX470
460 is echt een beest in overclocken en een stuk kleiner en goed voor je portemonee ;)

Ik denk dat ze enkel en alleen aan willen tonen dat ze een "dikke" videokaart in dit systeem kwijt kunnen en wat dit voor gevolgen heeft voor de prestaties, warmte ontwikkeling en energieverbruik. Er zullen altijd betere opties te vinden zijn. Deze review geeft alleen een indicatie.

Nog even een edit voor de reviewer (mark): Goed bezig. Nette review. Geeft een goed beeld van de mogelijkheden!

[Reactie gewijzigd door lj_tree op maandag 30 augustus 2010 10:11]

«  1  2  3  4  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011