Merk Linksys
Toesteltype VoIP-telefoon
Telefoonfuncties VoIP
Telefoonlijntype Analoog (Annex A)
  Bekijk alle specificaties

Linksys SPA-3102 Review

Door Tomba 19 april 2013, 6.816 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Goedkoop
  • Stabiel
  • Substantiele besparing op telefoonkosten terwijl bestaande telefoons gewoon gebruikt kunnen worden
  • Enorm veel mogelijkheden

Minpunten

• Slechte/beperkte documentatie

Sub-beoordelingen

Kwaliteit Score: 5

Inhoudsopgave

Lang geleden had iedereen een vaste lijn en waren mobieltjes iets van de verre toekomst. KPN (toen nog PTT) kon als enige aanbieder vragen wat ze wilden en bellen was dan ook erg duur. Tegenwoordig heeft iedereen wel een mobiele telefoon en de vaste lijnen zijn dan ook langzaamaan aan het uitsterven. Ik heb er zelf nog wel een omdat enerzijds mijn schoonouders 'onbeperkt naar vast' kunnen bellen en anderzijds omdat ik een zus in het buitenland heb wonen voor wie bellen naar een vast nummer een stuk goedkoper is dan naar een mobiel. Als je je echter bedenkt dat ik ongeveer §10 betaal per maand alleen om bereikbaar te zijn voor de buitenwereld, ga je toch eens rondkijken of dat niet goedkoper kan.

De oplossing is eigenlijk best simpel; bellen via internet. Al jaren maak ik gebruik van VoIPBuster voor uitgaand bellen. Je krijgt dan voor §10 excl. BTW 120 dagen onbeperkt bellen naar een flink aantal landen. Daarna kun je de §10 ook nog eens opbellen tegen behoorlijk scherpe tarieven dus per saldo hebben wij voor §12,31 ruim een half jaar de mogelijkheid om onbeperkt naar (het vaste nummer) van familie en vrienden te bellen. Het enige nadeel was, dat we hiervoor de PC moesten opstarten, dus een jaar of 2 geleden heb ik een Linksys SPA-3102 gekocht. Dit is een zogenaamde ATA waarmee je standaard telefoons via VoIP kunt laten bellen.
De door mij uitgekozen variant heeft zowel een FXO als een FXS poort waardoor je niet alleen je telefoon aan kunt sluiten maar ook een bestaande analoge lijn:
Hierdoor bleven we inbound gewoon bereikbaar op ons bestaande nummer via de PSTN lijn, maar ging het outbound verkeer voortaan via VoIPbuster, waardoor we een behoorlijke besparing op de belkosten maakten.

Om nog meer geld te besparen (de vaste lijn kost inmiddels al §9,50 per maand exclusief bellen!) heb ik nu 2 jaar later een portatie aangevraagd naar Cheapconnect. Dit is een VoIP provider die voor §8,95 per jaar een vast nummer binnen Nederland aanbiedt en nummerportatie is tegen betaling van eenmalig §2 ook mogelijk.
Ik heb deze portatie 17 april aangevraagd en 18 april het bericht gekregen dat deze per 25 april geporteerd zal zijn. Hierop vooruitlopend heb ik deze review gemaakt, zodra de portatie voltooid is zal ik ook die ervaringen toevoegen. Tevens ben ik geswitcht naar FreeVoipDeal aangezien zij buiten de freedays betere rates aanbieden voor het bellen.

VoIP
Voice over IP (afgekort als VoIP), de naam zegt het al; dit is een technologie om spraak te transporteren over Internet Protocol (IP) netwerken. Dit kan zowel binnen een intern netwerk zijn, als via het internet en via VoIP kan naast spraak ook fax en SMS verstuurd worden.

Om een VoIP telefoongesprek te voeren wordt het analoge signaal gedigitaliseerd en, na een handshake met het andere VoIP endpoint, geŽncodeerd, in packets geplaats en vervolg via het IP verstuurd. Aan de andere kant gebeurd het zelfde, maar dan in omgekeerde volgorde. VoIP ondersteunt verschillende audio codecs, zodat in alle bandbreedte situaties een goede gesprekskwaliteit gehaald zou moeten kunnen worden. Omdat een IP netwerk met package switching werkt, is er in principe geen directe verbinding zoals dat van oudsher op een PSTN systeem wel is, dus wordt er meestal gewerkt met QoS waarbij de voice pakketjes voorrang krijgen op ander verkeer.

Om de VoIP sessies op te zetten met de verschillende providers wordt SIP gebruikt. Dit protocol is verantwoordelijk voor het opzetten van een sessie zodat er daadwerkelijk spraakverkeer plaats kan vinden.
Bij mij is dus de SPA-3102 het apparaat dat verantwoordelijk is voor het opzetten van de sessies met de verschillende providers (Cheapconnect, VOIPBuster en FreeVoipDeal). Mbv het dialplan wordt bereikt dat het inkomende nummer van Cheapconnect aankomt, 1233 (voicemail) naar Cheapconnect gaat en de rest naar FreeVoipDeal, tenzij eerst een 9 gedraaid wordt; dan gaat hij naar Voipbuster.

Eerste Indruk
Het kastje ziet er niet erg sexy uit, maar heeft de simpele Linksys uitstraling. Het logo van Cisco is prominent aanwezig en de verpakking is grauw grijs en zwart.

De webinterface is overdonderend, zoveel instellingen. De meegeleverde handleiding is een lachertje dus je moet echt aan de gang met een forum als Voxilla Uiteindelijk ben ik met wat proberen via de basisinstellingen zoals rokas ze in zijn review aanrijkt er toch uit gekomen

Wat ik op prijs kon stellen is de synchronisatie met een NTP. De SPA-3102 zendt als de telefoon overgaat de actuele tijd mee en mijn Panasonic zet zichzelf dan automatisch goed. Tenslotte is het apparaat ook nog eens rocksolid. Voordat ik Cheapconnect in het apparaat zette heeft hij 234 dagen onafgebroken probleemloos gedraaid :)

Configuratie van de SPA-3102
De Sipura apparaten waar de SPA-3102 hebben een aantal 'weetjes. Zo is Gateway0 altijd de FXO poort, wat het (als je zoals ik die niet meer aansluit) mogelijk maakt om bepaalde telefoonnummers te blackholen :)
Ik heb er de voorkeur voor om te werken met DHCP reserveringen, dus ik heb dat ook bij mijn SPA-3102 gedaan en dus geen vast IP adres gegeven in de webinterface. Let op! Het is noodzakelijk om in de router voor je SPA-3102 een portforward van poort 5060 (SIP) te maken als je ook inbound bereikbaar wil zijn.

Instellingen:
Router:
Internet Connection Settings: Connection Type: DHCP
Optional Settings; Primary NTP Server: 0.pool.ntp.org
Remote Management;; Enable WAN Web Server: no (als je die op yes zet, kan je hem via de internetport/remote beheren. Ik heb deze optie ivm security uitstaan)

Voice:
Regional
Miscellaneous; Time Zone: GMT +01:00
Miscellaneous; Daylight Saving Time Rule:start=3/-1/7/2:0:0;end=10/-1/7/2:0:0;save=1:0:0
Dial tone: 550@-16,300@-10;30(*/0/1+2)

Gateway Accounts; GW3 NAT Mapping Enable: no
Gateway Accounts; GW3 Auth ID: username
Gateway Accounts; GW3 Password: password
Line 1; SIP Settings; SIP Port: 5060
Dial Plan: ( 00xxx.<:@gw1> | <:003140>[2-8]xxxxxxS0<:@gw1> | <0:0031>[1-57]xxxxxxxxS0<:@gw1> | <0:0031>8xxxxxx.<:@gw2> | <06:00316>xxxxxxxxS0<:@gw1> | 08[24578]xxxxxxxS0<:@gw2> | 090[069]xxxx.<:@gw0> | 1233<:@gw2> | 11xS0<:@gw2> | <#:>xxxxxxxxxxS0<:@gw1> | <*0:0031 >x.<:@gw1> | <9,:>[*#x].<:@gw3> )

EntryWat doet het?
00xxx.<:@gw1> Begint het nummer met 00 dan is het een buitenlands nummer --> GW1 (Freevoipdeal)
<:003140>[2-8]xxxxxxS0<:@gw1> Is het een 7 cijferig nummer dat begint met 2 t/m 8 dan willen we binnen 040 bellen dus plak er 003140 voor en stuur hem naar GW1
<0:0031>[1-57]xxxxxxxxS0<:@gw1><:@gw1>Is het een 10cijferig nummer dat begint met 01,02,03,04,05 of 07 --> vervang de eerste 0 door 0031 en stuur naar GW1
<0:0031>8xxxxxx.<:@gw2>Stuur nummer beginnend met 08 door naar GW2 (Cheapconnect) (gratis nummers)
<06:00316>xxxxxxxxS0<:@gw1>Is het een 06nummer vervang 06 door 00316 en stuur naar GW1
090[069]xxxx.<:@gw0>0900/0906 nummers naar gw0 (PSTN) Effectief geblokkeerd dus want die is niet aangesloten
1233<:@gw2>1233 (voicemail) naar GW2
11xS0<:@gw2>Begint het nummer met 11 en is het 3 cijfers lang (bv 112) naar GW2
<9,:>[*#x].<:@gw3>Wordt een 9 gedraaid, kies dan voor GW3 (Voipbuster)

Kosten overzicht
Op het moment van schrijven is de SPA-3102 §61, al heb ik er destijds minder voor betaald (§50). De nummerportatie kostte me §2,00.
Verder doen wij ongeveer 6 maanden met de 120 freedays + daarna opbellen van de §10,00, dus dat kost ons (incl BTW en Creditcard kosten) 2x §12,31.

Eenmalige kosten
SPA-3102§50,00
Cheapconnect Nummerportatie§2,00
Totaal:§52,00

Jaarlijkse kosten:
Cheapconnect Prepaid VoIP nummer§8,95 per jaar
FreeVoipDeal§12,31 x 2 per jaar
Totaal:§33,57 per jaar

Voorheen betaalden we §9,50 per maand bij On en voordat we via Voipbuster belden ging er ook ongeveer §10 per maand aan belkosten doorheen. Effectief besparen we nu dus per jaar §19,50x12=§234,00-§33,57=§200,43 :) Bovendien hebben we in de praktijk nu ook onbeperkt bellen dus hoeft er ook niet op gelet te worden hoelang een telefoongesprek duurt!

Geluidskwaliteit
We hebben een Panasonic DECT telefoon en ik hoor geen enkel verschil tussen het bellen via de vaste lijn en via Voipbuster/FreeVoipDeal. Heel af en toe zit er een echo op de lijn, maar ophangen en opnieuw bellen lost dit altijd op. De geluidskwaliteit zou ik uitstekend willen noemen.

Warmte- en geluidsproductie
Het apparaat wordt totaal niet warm, ook niet na langdurig gebruik. Volgens Cisco gebruikt hij 5 Watt; ik moet hem nog nameten met mijn Wattmeter of die opgave klopt, maar afgaande op de temperatuur denk ik dat het verbruik van 5 Watt gewoon klopt.
Het apparaat heeft geen actieve cooling, dus hoorbaar is hij niet.

De kosten van §50,00 had ik er na 4 maanden al uit, uitgaande van de huidige prijs van §61 had het mij 5 maanden gekost. Op dit moment levert hij dus alleen maar geld op en het spelen met de mogelijkheden brengt de tweaker helemaal in me boven.

Als je veel met het buitenland belt of veel naar vaste nummers in Nederland is dit een ideale oplossing. Ook als je naar het buitenland verhuist en bereikbaar wilt blijven op je oude nummer moet dat gewoon werken, je nummer is immers aan je SPA-3102 gebonden via VoIP en dat kan dus wereldwijd gebruikt worden.
Het apparaat heeft enorm veel instelmogelijkheden en heeft daardoor een wat hoge leercurve. Het is dus zaak om je goed in te lezen in de mogelijkheden en hoe je deze implementeert, de nummerweergave werkend krijgen heb ik echt mee moeten experimenteren bijvoorbeeld.

Heb jij ook een Linksys SPA-3102?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Gebruik de Linksys SPA-3102 al jaren, voornamelijk voor mijn vrouw die uit Thailand komt, mijn investering + de eerst voip abonnement was binnen 6 weken eruit.

Een MEGA besparing.

Beste investering ooit, in het begin even moeten zoeken naar de beste instellingen. Maak daarna backup voor als die vast loopt, wat trouwens gemiddeld maar een keer per jaar voorkomt.

Een aanrader
Kan ik met dit kastje ook een oude analoge lijn oppakken en in mijn voip netwerkje hangen??
(dus als men op de analoge lijn belt hij doorschakelt naar een SIP lijn??)
Mooie review!

Zelf gebruik ik al jaren naar veel tevredenheid een Siemens S450ip (wellicht handig voor mensen die geÔnteresseerd zijn een goedkope, maar professionele voip oplossing)

Siemens N300A
Inmiddels heb ik circa 10 van deze apparaten bij de familie uitstaan (wel een SPA3000 zodat er ook een PSTN lijn geintegreerd is). Gewoonweg sublieem. 50 euro per jaar inclusief mobiel naar NL en en NL number zodat ik mijn ouders en familie niet op kosten jaag.

En je kunt meerdere DID's forwarden naar dat ene telefoonnummer zodat je meerdere telefoonnummers lokaal over de wereld hebt

Gewoon doen
Mooie review. Ook ik gebruik SPA3102 al jaren met veel plezier.

En maak voor de zekerheid even een back-up :) . Een goede beschrijving staat op https://supportforums.cisco.com/docs/DOC-9896
SPA3102 is een mooi apparaat. Kost alleen wat moeite om in te stellen.
Een hele nette review!
Mooie review; kleine correctie; in het begin van het verhaal zeg je dat cheapconnect 8,95 per maand is, dat moet per jaar zijn (later staat het overigens wel correct) Verder; net werk!
Hahah zie nu pas je reactie, aangepast!
Top review, ik wil alleen het inkomende nummer van mijn xms lijn gewoon behouden, aangezien ik duurder uit ben wanneer ik mijn telefonie niet bij hun afneem, maar verder denk ik dat ik het ongeveer hetzelfde in ga richten.

Heb echter wel een vraagje, aangezien ik de fxo poort wel gebruikt, is het dan nog mogelijk om nummers te blokkeren?
Ik vermoed dat dat kan maar aangezien ik zelf geen vaste lijn meer heb kan ik dit helaas niet voor je uitzoeken....
Zou het niet mogelijk zijn om een op (bijvoorbeeld) gateway 4 een niet bestaand account (of account zonder tegoed) te zetten en dan de nummers die geblokkeerd moeten worden via gateway 4 in je dialplan te zetten?
Ik heb er ook een, firmware geupdate, maar nu krijg ik zelfs de analoge lijn niet meer te horen.
Herkent dit iemand ?

Kastje wordt ook best warm
Ik heb geen portforwarding in de router, en toch werkt het. Is veiliger.

Populair: Desktops Samsung Smartphones Sony Microsoft Games Apple Politiek en recht Consoles Smartwatches

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013