Merk Oppo
Gsm-besturingssysteem Android
Telefoonmodel Bar
  Bekijk alle specificaties
Kies andere uitvoering

Oppo Find 5 32GB Wit Review

Door sn33ky 25 februari 2013, laatste update op 1 maart 2013, 47.266 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• FullHD Gorilla glass II Scherm met goed helderheid en kleurweergave (eyecatcher)
  • Foto/video kwaliteit in lichte omstandigheden. Ook zonder zonlicht.
  • Bouwkwaliteit en design van het toestel is verassend goed! Dik pluspunt.
  • Wifi ontvangst zeer goed voor een chinees merk.
  • GPS met Glonass voor snelle verbinding.
  • Community met actieve OPPO medewerkers en support.
  • Visie van het bedrijf.
  • Webbrowsen.
  • Skin. Licht en strak. Vergelijkenissen met MIUI.
  • Snelheid.
  • 2500mA Batterij met goede baterijduur.
  • Na 07/03 update ook een zeer goede batterijduur!
  • Geluidskwaliteit van de speaker en oortelefoonaansluiting.
  • Videos worden superscherp weergegeven.
  • Updates worden wekelijks uitgebracht en ze luisteren naar je adviezen.
  • Geen extreme hitteproblemen bij langdurig intensief gebruik.
  • Nette verpakking
  • Running apps knop bij langdurig op de home knop te drukken met swipe en kill functie.
  • Goede Camera kwaliteit en functies.

Minpunten

• Batterij niet (makkelijk) vervangbaar.
  • Geheugen kan niet uitbereid worden door middel van een Micro-SD.
  • Bijgeleverde oortjes van mindere kwaliteit.
  • Geen 4G, LTE ondersteuning
  • Geen FM Radio

Sub-beoordelingen

The OPPO Find 5 Review
Aangepast na de geheel vernieuwde firmware genaamd "COLOR Rom" op 6 Augustus 2013

Introductie:
OPPO staat beter bekend voor hun hoge kwaliteit Blu-ray en DVD spelers (OPPO Digital), Nu hebben ze ook 2 Telefoons op de markt gebracht onder een andere merknaam OPPO (Zonder Digital), Namelijk de OPPO Finder (dunste telefoon) en nu de OPPO Find 5, waar de focus op kwaliteit ligt. Een OPPO medewerker wist me dit te vertellen:
“Find 5 is OPPO's first international device, and sales volume isn't something we are prioritizing. Instead, we want to impress customers with our quality and commitment, because we believe that word of mouth is one of the strongest forms of marketing. However, we also understand that building trust takes time.
The world around us is becoming more and more transparent. We want to redefine what a modern smartphone brand should be like.”

Wat mij dus echt aanspreekt is hun visie, die anders is als de meeste grote merken. Deze vertellen dit wel, maar achteraf kijken ze alleen naar de verkoopcijfers. Sony voelt plastic aan, over samsung nog maar te zwijgen. HTC is een merk wat qua kwaliteit ook zoals de OPPO Find 5 aanvoelt maar kost dan weer massa's meer voor dezelfde specificaties.
Ondertussen is O{PO, maanden na de internationale release van de Find 5, het 2e grootste smarphone bedrijf geworden van China (Na huawei) [Ref].

Ik heb al paar android telefoons gehad maar nooit een model zoals deze. Ik sta echt versteld van de kwaliteit. Beetje als toen ik de HTC Desire had gekocht.
Mijn vorige telefoons: HTC Hero, HTC Desire, LG Optimus S, Sony Xperia S.
Deze review is gebaseerd op de Find 5 Beta Color ROM V1.0.0_3305G, en word regelmatig bijgewerkt.
Release filmje: http://www.youtube.com/wa...mbedded&v=VjJNowZyUEk

Momenteel heb ik deze telefoon 6 maand in gebruik als beta-tester. De telefoon is de goedkoopste telefoon beschikbaar met deze spec's.
De introductieprijs voor de 16GB versie is 399 Euro , de 32GB versie kost 499 Euro. De internationale versie is te bestellen op www.oppostyle.com Deze worden verzonden naar NL/BE. Je kan best bij de bestelling (in de notities) vragen of ze een lagere waarde noteren, zodat je minder moet betalen bij de douane.

Specificaties:

• Android 4.1.1 (In Augustus komt er een update naar 4.2)
  • Qualcomm S4 APQ8064 1.5Ghz Quad core, Adreno 320 GPU, 2GB RAM
  • 5” 1080p IPS LCD met Gorilla glass I (441ppi) met Aluminium behuizing.
  • 13MP f/2.2 HDR camera, Dual LED flash, 1080p@30fps, 120fps slow motion video opname.
  • 1.9MP front camera
  • GPS (A-GPS & Glonass), Bluetooth (v4), Wifi (a/b/g/n), NFC, Accelerometer, gyro, proximity, compass
Bijzonderheden:Links:Topics over de OPPO Find 5:Nieuwsberichten over de OPPO Find 5:De verpakking:
Er is hier veel aandacht geschonken aan de verpakking. Dat kan je heel duidelijk zien als je alleen de buitenkant al ziet. De doos word in een donkere afwerking geleverd, en met een minimalistisch patroon in verwerkt. De 5 op de doos is in metaalsoort reliŽf gezet. Je kan de doos openen door 2 magnetisch klepjes te openen. Dus geen gefriemel met stickers, klepjes of schuiven. De verpakking alleen al geeft het gevoel dat dit een luxe-telefoon is. Ik heb nog nooit een verpakking gezien die zo netjes is afgewerkt.

In de verpakking vind je de telefoon, een witte micro-USB kabel met een aparte USB lader (5V 1mA, Eurostekker), Witte oortjes, 2 NFC Tags op een creditcard vormgegeven kaart, een micro-SIM pin, vormgegeven in de O van OPPO (detail) en paar handleiding/garantie-boekjes.
http://tweakers.net/ext/f/7qPYLSWVp5C01sLglHUYJNNv/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/oWidvOcatufi1jgKVfrA2GcS/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/IgsxpsE0i0hfZFTlfn3WkFTq/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/OYEh8IkIaniHoDvJ54taB2C3/medium.jpg

Eerste indruk & uiterlijk:
De telefoon voelt lomp en zwaar aan met zijn 165 gram. Wat logisch is voor een smartphone met een 5” scherm. Dit neemt niet weg dat deze nog makkelijk in de broekzak past. Al haal je deze wel uit je broekzak als je langdurig zit. Het grote scherm went goed na paar dagen gebruik. Als ik mijn oude telefoon weer vastpak, snap ik niet dat ik heb kunnen werken op dat scherm (3,7"). Al vind ik wel dat we aan het limiet zitten van een doenbaar scherm. De OPPO Find 5 voelt zeer degelijk aan, en dat komt door het materiaal dat is gebruikt.

Het uiterlijk van de telefoon is zo mooi, dat zelfs onbekende mensen komen vragen welke telefoon dit is. Of je hoort omstanders hun gespreksonderwerp veranderen naar de telefoon die ik vast heb. Meestal over het te grote scherm natuurlijk (jaloersiteit?). Het ontwerp is strak en plat. Het heeft wat weg van de Sony smartphones maar dan strakker en degelijker. Het visueel uitzicht past netjes bij het eigen OPPO ontworpen android UI interface, die veel weg heeft van het alom bekende MIUI (Ook beschikbaar als custom ROM). Een wit en strak uiterlijk, die niets weg heeft van het standaard donkere android uiterlijk. Al is dit natuurlijk wel persoonlijk.

Het eerste wat je opvalt van de voorkant is het mooie scherm. Het 441ppi corner gorilla glass I IPS LCD scherm heeft een mooie kleurweergave en is extreem helder. De schermkwaliteit en kijkhoek walst over het scherm heen van mijn vorige Sony Xperia S, wat al mooi was. Je kan merken dat dit een volgende generatie telefoondisplay is. Het scherm zelf zit tussen een stevige aluminium behuizing. De linker en rechterzijde van het scherm zijn 3,5mm dik en in dezelfde zwarte kleur als het scherm (als deze uitstaat).

Onder het scherm heb je een duimdikke 10mm rand. Met het bovenste gedeelte, in dezelfde kleur als de zwarte glasplaat, de android touchscreen knoppen; Menu, Home en Back. Die als het scherm uitstaat wit zijn en als het scherm aanstaat een witte backlight geven. Het onderste gedeelte is wit met een zeer licht gebogen kurve die een klein beetje (+-0,5mm) uit de telefoon komt.
Aan de 10mm dikke bovenkant, in dezelfde kleur als de glasplaat, vind je in het midden de lichtsensor, de 2MP front camera en de speaker die lichtjes in de telefoon verwerkt is. Rechts heb je dan nog het notificatielicht die alle kleuren kan weergeven (RGB led).
Op de bovenkant vind een 3,5mm hoofdetelefoonaansluiting, die ondersteuning geeft aan een geluidstechniek genaamd DIRAC Sound. Op de onderkant zit rechts eerst een microfoon en een halve centimeter verder een Micro-USB aansluiting, die ineens ook dienst doet als aansluiting voor het opladen.

Op de linkerkant zit de simkaart verborgen, eronder zit de aan/uit knop die 1mm uit de telefoon steekt en perfect staat voor de bediening met de duim (linkerhand) of middelvinger (rechterhand). Aan de rechterkant vind je de volumeknoppen die tevens 1mm uit de telefoon komen. Je zou denken dat het uitsteken problemen zou geven in je broekzak. Maar tot nu toe nog niet meegemaakt. Wel ben ik bang dat dit in de toekomst problemen kan gaan geven.
De achterkant is gemaakt van wit plastic met een licht geborstelde afwerking, die niet volledig kras-ongevoelig is. Aan de bovenkant vind je, in een aluminium omhulling, de 13MP camera met een dual xenon led flash en een microfoon voor de video-opname. Middenin het OPPO logo. Onderaan vind je dan de fenomenale speaker met 72 minuscule gaatjes. De achterkant is lichtjes gerond vanuit de zijkanten, wat de telefoon dikker maakt in het midden en dunner is aan de zijkanten. De achterkant is kras-gevoelig. Als je deze samen met scherpe voorwerpen in je zak steekt of over kras-makende voorwerpen haalt. Zo heb ik na 6 maanden paar minuscule krasjes. Ik raad dan ook ten strengste om een behuizing te kopen, die OPPO trouwens verkoopt.
Ik heb ook de Sony Xperia Z vast gehad en de kwaliteit van de OPPO find 5 voelt veel beter aan. Zo zit de achterkant en voorkant van de Sony veel te snel onder vlekken en voelt goedkoop aan. Het scherm van de Sony is ook donkerder, en dus minder helder dan die van de OPPO Find 5. Dit komt de kijkhoek van de Sony ook niet ten goede.

Het opstarten
Het duurt met de huidige firmware 23 seconden vanaf dat je de aan/uit knop indrukt totdat het android menu zichtbaar is, en je uw PIN-code kan ingeven. Terwijl dat hij opstart geeft hij het OPPO logo weer en een mooi modern geluidje, wat je eventueel ook kan uitschakelen in de opties.

Scherm
Ik heb al veel telefoons vergeleken, inclusief een Samsung Galaxy SIII en de Sony Xpreria Z en S, Ik sta nog steeds versteld van de kwaliteit, de helderheid en de echtheid van de kleuren. Ik kan er zelfs niet bij dat het mogelijk is om een nog beter scherm te maken. Maar zeg nooit nooit.
Volgens review sites die verschillende 1080p schermen hebben getest, Is het OPPO scherm het beste in kleurechtheid, helderheid en kijkhoek.
De schermen van andere telefoons komen niet eens in de buurt! Mensen snappen niet dat dit een telefoon is van een onbekend chinees merk waar ze het bestaan niet eens van afwisten, en dat dit hun peperdure Merk-telefoon op niets doet lijken. De telefoon trekt de ogen open van alle omstanders. Het is een echte eyecatcher.
De helderheid en de 441ppi is phenominaal, het scherm is zelfs nog helder met de zon er recht op schijnend. De reflectie op de glasplaat die het scherm heeft als deze uitstaat merk je amper als hij aanstaat.

Het corning gorilla glass I heeft in deze 4 weken nog geen enkel krasje laten zien en ik heb er alle vertrouwen in dat dit zo gaat blijven. Mijn oude HTC Desire met gorilla glass I, had na 2 jaar gebruik nog niet eens een serieuze kras. Het scherm kan tegelijkertijd bediend worden met 10 vingers, indien dit ooit nodig zou zijn.
Het verbruik op de batterij is hoger dan een ander scherm maar valt nog mee voor dit 1080p scherm, en is dat natuurlijk wel (zoals in iedere smartphone) de grootste batterijslurper. Het scherm word geproduceerd door JDI en Sharp. De kijkhoek van de Telefoon is super!, en kan je bekijken in de foto’s bij eerste indruk.

UPDATE: Ondertussen is het scherm van de OPPO Find 5 kapot geraakt, door te vallen van 0,8 Meter (Rand van mijn zetel) op een houten vloer. Wel met het scherm naar beneden gevallen, zonder bescherming. Dit maakte mijn OPPO Fidn 5 dan ook voledig onbruikbaar. Door het gebruikte OTG scherm. Ik heb van OPPO Ondertussen een nieuwe opgestuurd gekregen waarbij ik de kapotte moest retourneren. Dit alles kost mij 213 dollar (Momenteel 160 Euro).

Geheugen
De telefoon word geleverd met 16GB of 32GB interne opslag. Dit kan jammer genoeg niet uitgebreid worden naar meer via een micro-SD kaartje. Dat maakt de telefoon voor de meeste gebruikers wel een stuk minder interessant, al is dit natuurlijk puur persoonlijk.
Ik heb een unlimited data abonnement en kan dus zonder problemen alles via de cloud en streaming regelen. De 16GB opslag gebruik ik voor app’s, games, camera foto/video en Navigatiemappen. Wat "momenteel" ruim voldoende is. Ik denk dat dit in de toekomst standaard/betaalbaar gaat worden, als de providers er aan mee willen werken.
Het SD geheugen word geschreven en gelezen met een snelheid van 36 MB/s en >50Mb/s volgens Antutu. Wat het stukken sneller maakt dan SD geheugen op een kaartje. Ook een van de snelste geheugenmodules wat te vinden is in smarphones. (zie antutu vergelijkingen.)
Als ik de telefoon nog eens een reset ga geven, zal ik noteren hoeveel opslag deze nog over heeft van de 16Gb.

Android & De OPPO Skin
De Internationale OPPO Find 5 Telefoon die ik gebruik, word geleverd met android 4.1.1 (Color Rom) en een eigen skin gerenderd in Full-HD. Eind augustus krijgt de telefoon een update naar de 4.2 android-versie.
De skin van OPPO doet hard denken aan de bekende MIUI skin, waar ik een grote voorstander van ben. Deze lichte skin is strak, clean en heeft er geen overbodige nonsens inzitten, zoals bij andere merken meestal wel het geval is. Eenmaal dat je de skin gewend bent, wil je nooit meer iets anders. Voor mij persoonlijk is dit een groot pluspunt. Het enige minpunt van de skin zijn de standaard ronde widgets die OPPO heeft gemaakt. Dit staat tegenovergesteld op het strakke en rechthoekige design van de telefoon. (UPDATE: Deze zijn in de nieuwe firmware ook van een strak uiterlijk voorzien, en dus niet meer rond)
Wat ik uiterst interessant vind aan deze smarphone, is dat het toestel reeds geroot is en dat er al verschillende recovery versies beschikbaar zijn. Ondertussen zijn er ook +20 Custom roms te vinden. Ook MIUI v5 is beschikbaar. Dit is te danken aan de actieve community met ook actieve OPPO-medewerkers en de officiŽle support naar de ontwikkelaars.
Ook brengen ze als enige fabrikant om de 2 weken een BETA update uit. en word de officiŽle firmware op regelmatige basis bijgewerkt.

Voorbeelden van de menu:
http://tweakers.net/ext/f/wQg7mSGURFyEX1tY7bSS4q5e/thumb.png http://tweakers.net/ext/f/JDKa91yjq7p0irSca1mg7FOX/thumb.png http://tweakers.net/ext/f/Xva8wdrpswgV9BrjnlGlKmC2/thumb.png http://tweakers.net/ext/f/1bwVxFgxqCkUPemKsCvt5P8q/thumb.png http://tweakers.net/ext/f/KLzpYACj9P7ZWq6R6ZMLAz4e/thumb.png http://tweakers.net/ext/f/mEW1aj1huG7MgqgP9tuDoxI4/thumb.png http://tweakers.net/ext/f/L93UgCtlOKtnLmHBysRopmDH/thumb.pnghttp://tweakers.net/ext/f/seI5sXp6ieqjCOUW2iVnOcjM/thumb.png http://tweakers.net/ext/f/TY2iuOuiTcfGcv11Tgzyac4G/thumb.png http://tweakers.net/ext/f/D6KLPTOLXb78HnwSWSbJoB50/thumb.png http://tweakers.net/ext/f/1mnrWBGNUh7zdkJ83FuPXILV/thumb.png http://tweakers.net/ext/f/v0wtQSq64D8hgRheG73KkNYa/thumb.png http://tweakers.net/ext/f/LJcpyXj0ZcDc46AcOWQzW0S1/thumb.png http://tweakers.net/ext/f/g16WDLgsnY6XFkKrrpMbh90Y/thumb.png http://tweakers.net/ext/f/bavGBQ2QzCrpiUVRctB4UOBz/thumb.png http://tweakers.net/ext/f/GuE5ILOi9zhVmQHcYrBdNGCR/thumb.png http://tweakers.net/ext/f/217v1uRwbQvn2vtr45HzDJA4/thumb.png http://tweakers.net/ext/f/s9jvc4ApCTHIOQoe7R4kFt9K/thumb.png

Bellen & SMS-en:
In de 4 weken dat ik dit toestel heb heb ik regelmatig gebeld en heb nooit problemen ondervonden met de signaalkwaliteit/belkwaliteit. De personen aan de lijn konden mij altijd goed verstaan en ik kon hun helder en duidelijk horen zonder dat het volume volledig open moest. Wel zou de speakermodus een vervelende echo achterlaten voor de persoon die mij horen (Reeds gemeld aan OPPO, die gereageerd hadden dat ze dit niet konden reproduceren en dat ik een log moest maken als dit nog eens voorkwam). Dit zou voor telefoons van dit kaliber niet mogen. Ik vermoed dat dit komt door software problemen, en dat dit te verhelpen is met een firmware update. De interface om te bellen ziet er ook netjes uit, en alle functies die je zou verwachten zijn aanwezig. In het contact menu vind je: Copy contacts, Move contacts, Delete all contacts, Send contacts via bluetooth, Import or export contacts, Sync contacts, Merge duplicate contacts, List contacts, Default storage location, My number en Memory status.
Ook ziet de interface van het SMS-en er goed uit Vanaf dat je begint te SMS-en heb je 1 lijn hoog, die groter/hoger word naarmate dat nodig is. Vanaf dat je over 15 sms berichten zit, zet hij het bericht om naar een MMS. Hetzelfde gebeurd wanneer je iets toevoegt. Je kan ook een scheduled message sturen en het importeren en exporteren van SMS/MMS is standaard aanwezig.

http://tweakers.net/ext/f/jUKulr3DuMQlGfAVPK3yEMXk/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/pO438kFgHAtn9xwoS4cCW6ae/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/REC9lU5O8KNxZ2ikpy4vp8fm/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/o29v9xxfJup3Ps3mGv4Xslha/thumb.jpg

Accuduur:
De OPPO Find 5 heeft een accu van 2500mA, wat momenteel de grootste batterij is in alle 5” 1080p telefoons. Dit is ook te merken aan de levensduur van de batterij op de nieuwe COLOR Rom. Deze gaat bij mij gemiddeld 2 dagen mee bij gemiddeld gebruik. (En nee ik speel geen games op mijn telefoon, wel navigatie)

06/08: De batterijduur is massa's verbeterd! Punten van batterijduur aangepast van 4 naar 5 sterren!
Voorbeeld: 7:00-7:30 (Wifi) - 7:30-8:20 (3G, bleutooth) - 8:20-9:00 (3G) - 9:00-9:30 (Alles af) - 3 mails gelezen, 3 facebook status updates gelezen en 1 SMS verstuurd.
Oude firmware: 7:00 s'ochtends 100% - 9:30 op werk: 83%
Nieuwe Firmware: 7:00 s'ochtends 100% - 9:30 op werk: 95%

In mijn dagelijks gebruik kom ik tot de conclusie dat er op het einde van de dag nog gemiddeld 50% overschiet. Al moet ik zeggen dat ik deze telefoon ook wel veel gebruik voor mijn job. Ik sta op om 7:00 en ga slapen tegen 23:30. Jammer genoeg moet ik de telefoon heel de nacht in de lader steken wat de levensduur van de batterij dan niet ten goede gaat komen. Wat me dan brengt bij het volgende nadeel. De batterij is standaard niet te vervangen. Al moet een echte tweaker hier geen probleem van maken. De achterkant is niet bedoeld om open te maken, al heb ik deze ondertussen wel open gekregen, en daarna netjes weer dicht kunnen maken. Wat nu echt niet moeilijk was (nagels).
Batterijtesten worden later nog toegevoegd.

Snelheid:
Ik heb nog nooit een android telefoon gehad waar je niet moest wachten, totdat deze reageerde op een bepaalde handeling. Bij deze telefoon heb ik dit nog niet meegemaakt. Maar dat mag ook voor een processor van dit kaliber, het is namelijk de snelst mogelijke processor die "momenteel" op de markt verkrijgbaar is. Er zit een Qualcomm Snapdragon S4 Pro met 4x1,5 Ghz krait cores in (Typenummer: APQ8064). Ook het werkgeheugen van 2GB is ruim voldoende en komt "tot nu toe" niet vol te zitten. De telefoon heeft altijd minimaal 800Mb over na hevig multitasking. Maar het werd wel tijd dat er standaard 2GB in smartphones werd gestoken. Want 1GB was net te weinig.
De telefoon word niet te warm bij langdurig intensief gebruik. Hier hebben ze het hitte-probleem van deze processor goed onder bedwang kunnen houden.
De antutu stability test (Die gemaakt was voor de nexus 4 warmte problemen in kaart te brengen) gaf aan dat de processor maximaal 38,6 graden werd en dat de stabiliteit op gemiddeld 91 punten zat (Nexus 4: gemiddeld 48 punten)

De Antutu Benchamrk gaf volgende resultaten:
Qua prijs/kwaliteit is er geen enkele smartphone op de markt die het kan opnemen tegen de OPPO Find 5

De andere benchmarks:

http://tweakers.net/ext/f/DfFG2vScHJCDrsb9xQbQEjeA/medium.png http://tweakers.net/ext/f/iKOzGW9xB0kidy0GsOR1Y5EE/medium.png http://tweakers.net/ext/f/smSrLveORrKEhTD1vXzKMvb9/medium.png http://tweakers.net/ext/f/wPWVGSZyyK3slrayQyVwKyjP/medium.png

EDIT: Antutu met de nieuwste Firmware van 21-02-2013:

Muziek en videokwaliteit:
De geluidskwaliteit van de speakers van de OPPO Find 5 is absoluut niet wat je kan vergelijken met andere Chinese android smartphones. Eigenlijk alles op de telefoon niet. De speakers gaan zo hard dat het zelfs vervelend word. Een notificatie/inkomende oproep binnenkrijgen op het werk met de volume op stand 1 produceert nog steeds een te luide klank, al zou dit opgelost worden in komende firmwares. Een handige toevoeging is dat de volume geblokkeerd word als het niet harder kan. Zodat de klank tenminste goed blijft klinken en de speakers niet worden opgeblazen. Ook iets wat ik nog nooit heb meegemaakt in andere smartphones. Meestal kan je zover gaan totdat deze stilletjesaan word opgeblazen.

Er word ook als enige GSM merk gebruik gemaakt van een techniek genaamd Dirac sound HD. Normaal gebruikt in luxe auto’s van Bentley, Rolls-Rayce of BMW, of professionele cinema apparatuur. Deze maakt hoorbaar de geluidskwaliteit beter als je de standaard oortjes gebruikt. Met de kwaliteits-oortjes, waar ik meestal mee luister, maakt deze techniek het geluid juist minder. Ook heb je de Dolly-Mobile techniek die ik dan wel weer gebruik op mijn kwaliteits-oortjes. De equalizer kan je instellen op: Off, Default, Pop, Classical, Rock, Jas, Rhythm and blues, Electronic music, Latin en Custom. In dat laatste kan je de 50, 150, 350, 700, 18.k, 3.5k en 7.0k Hz instellen tussen -12 en +12db. Je kan ook de bass en treble apart instellen op low, medium of high.

De muziekspeler die er standaard word bijgeleverd vind ik maar beperkte mogelijkheden hebben, maar is daardoor wel heel simpel in gebruik. Het design van de speler is strak met een lichtgekleurde skin. Nummers kunnen geskipt worden door een shake van de telefoon indien je dat wenst. Je kan kleine bestands-filtering opzetten zodat er geen ringtones worden meegenomen waar andere muziekspelers meestal last van hebben.
Een gemis is de AM/FM radio. Deze is niet aanwezig in deze telefoon. Ikzelf heb spotify premium en een unlimited data abonnement , en zal de radio functie in een gsm nooit nodig hebben. Maar ik snap dat dit voor anderen een groot gemis kan zijn.
De Videospeler die standaard op de telefoon staat, is qua uiterlijk en bediening ook weer heel simpel en ontworpen in een lichtgekleurde skin. De Video equalizer kan ingesteld worden op: Off, News, Sport, Drama, Music video, Movie, Comedy, Action, Musical, Animation en varied. En de bass en treble kunnen ingesteld worden op: Low, Medium en High.

F-box
De Videospeler speelt zonder problemen 1080p .mkv filmps af, en kunnen zonder kabel via Wifi-Direct gestreamed worden naar de nieuwere generatie TV’s die dit ondersteunen. In de toekomst gaat iedere TV dit hebben. Ook brengt OPPO een toestel/accessoire op de markt, Genaamd de F-Box, dat speciaal gemaakt is om de OPPO Find 5 te connecteren met je minder moderne TV/Receiver.

Webbrowsing
De telefoon word standaard geleverd met Google Chrome, wat in mijn ogen de beste en snelste browser is voor android. De pagina’s worden razend snel geladen en zijn op dit FullHD scherm ook makkelijk leesbaar. Het inzoomen is alleen nodig als je ergens op wilt klikken omdat je vingers te groot zijn voor de 441ppi. Youtube online raadplegen en FullHD filmpjes afspelen gaat zonder problemen. Tot nu toe is dit de beste webbrowsing ervaring die ik oot op een telefoon heb gehad.
De Wifi verbinding die ik thuis gebruik is verbonden in +-1 seconde. Ook heb ik geen last zoals bij andere chinese telefoons dat de muren veel afdoen op de ontvangstkwaliteit. Wat bij andere Chinese telefoons wel altijd een groot probleem is. Ook kan ik de telefoon vasthouden zoals ik wil zonder grote ontvangstproblemen te ondervinden.

Wifi G, 1 meter van de router, Wifi G --- 10 meter van de router (zelfde kamer).

Wifi G, 10 meter van de router (2 Muren) --- Wifi G, 25 Meter van de router. In de tuin met 1 dikke muur (3 Muren).
Ik had geen mogelijkheid om het N ontvangst te testen omdat ik geen N verzender heb. Natuurlijk is deze test niet alleen afhankelijk van de ontvanger (Oppo), maar ook van de verzender (router). Dus dit is louter om een zicht te krijgen.

HTML5 Test van de standaard meegeleverde Google chrome browser

GPS
De GPS ontvanger in het toestel ondersteund een nieuwe smartphone techniek genaamd Glonass. Waardoor de connectie met de GPS satellieten nog maar een kwestie is van 3 tot 5 seconden, met A-GPS uitgeschakeld. in plaats van 10 tot 25 seconden bij smartphones zonder deze techniek.
Dit is een groot pluspunt omdat ik liever autorijd met 3G uitgeschakeld, dit zodat ik niet gestoord word met facebook, mail, update, etc. notificaties. Tijdens mijn ritjes bleef het GPS signaal altijd verbonden. Op de internationale versie word geen navigatiesoftware meegeleverd zoals wel het geval is op de Chinese versie. Wel word Google Maps met navigatie standaard meegeleverd.
GPS Test word later nog toegevoegd.

Connectiviteit.
Bluetooth versie 4 is aanwezig op de telefoon, en werkt zonder problemen met alle telefoons waarmee ik het heb getest. Wel is mijn autoradio defect gegaan nadat ik de eerste maal verbinding maakte met deze telefoon via Bluetooth. Na reparatie werkte de connectie tussen mijn autoradio en deze telefoon weer zonder enige problemen.
NFC werkt probleemloos. Al heb ik dit alleen maar kunnen testen met de 2 bijgeleverde NFC tags. Als ik de auto instap en mijn telefoon in de dock steek, gaat Bluetooth en GPS aan. Voor de andere moet ik nog een functie verzinnen.
Zoals eerder vermeld werk de Wi-Fi chip zoals in Europese telefoons, en is deze niet zoals in de meeste Chinese telefoons van slechte kwaliteit. Zelfs op een afstand van 10 meter met een muur ertussen, heb ik nog steeds volle ontvangst (streepjes vol). Als ik mijn auto parkeer in mijn garage +-200 meter verder maakt hij al verbinding. En ik heb maar een wireless G modem-router. Dus over Wi-Fi niets te klagen. Ook de Wi-Fi hotspot functie werkt zoals het hoort te zijn. Je kan zelfs je data connectie delen via Bluetooth of de usb kabel. Al is hier minimaal een Bluetooth 3.0 versie (of hoger) nodig.
De mobile data functie werkt momenteel niet goed op het 3G Netwerk. Dit is een zeer groot gemis. Het lijkt er op dat de telefoon moeite heeft met het switchen tussen een 2G en 3G verbinding. Hij verliest dan namelijk het netwerksignaal, waardoor je de telefoon moet herstarten voordat je weer een signaal hebt. Dit is bij mij alleen nog maar gebeurd bij het autorijden maar dan verliest hij ook het GPS signaal waardoor de navigatie stopt. Normaal zou dit in de uiteindelijke firmware opgelost moeten worden. Want anders maakt het deze telefoon wel vrij onbruikbaar als de belangrijkste functie niet werkt. Er is een work-around, en dat is de 3G modus uitschakelen en alleen met 2G werken. Als de optie niet opgelost geraakt raad ik deze telefoon dan ook aan niemand aan. De Review word dan ook door mij bijgewerkt per firmware update.

Camera:
Een heel belangrijke functie van deze telefoon is de camera. Ik heb een Canon compact camera (7MP) van 5 jaar geleden. En de telefoon neemt betere foto’s/video’s in lichte omstandigheden dan dat toestel. In donkere omgeving presteert deze telefoon slecht en produceert veel te veel ruis. Maar dat is een probleem wat tot nu toe alle camera’s hebben van smartphones. De foto’s die ik met deze telefoon neem zijn beter dan de foto’s uit iedere andere telefoon die ik heb gezien, behalve de Iphone 5. HDR is ook een mooie functie en produceert prachtige foto’s, waar de te belichte gedeeltes donkerder word gemaakt en de te donkere gedeeltes lichter worden gemaakt.

Het menu waar de foto’s mee maakt worden is heel basic, bij deze telefoon ga je dan ook aparte software moeten installeren om bewerkingen/filters toe te passen. De Menu-opties zijn: Resolutie (13mp 4:3/10mp 16:9/3M 4:3/2mp 16:9), Timer (On 5s/Off), Sound (On/Off), Face (On/Off), Location (On/Off), Grid (On/Off), Defaults, HDR (On/Off), Flits (Auto/On/Off), Front of Back-Lens.
Het menu voor het filmen is van dezelfde basis. Ook hier ga je extra software voor moeten installeren als je bewerkingen wil doorvoeren op je video. De Menu-opties zijn: HDR (On/Off), Record Sound (On/Off), Location (On/Off), Grid (On/Off), Defaults, Resolutie (1080p, 720p, 480p High Speed, 480p Slow motion), Belichting (On/Off), Front of Back-Lens.
Zie onderstaande foto’s om een idťe te krijgen van de kwaliteit.

Fotosamples:
Klik op de foto voor een Full 13MP sample

Videosamples:
HDR ON: http://www.youtube.com/watch?v=br5FJZzTekQ
HDR OFF: http://www.youtube.com/watch?v=nONybQCMlNg
HDR ON: http://www.youtube.com/watch?v=q2fm6c_xCHM
HDR OFF: http://www.youtube.com/watch?v=qqiMeLObE5M

Root, Recovery & Custom ROMs
Voor de telefoon zijn momenteel nog geen noemenswaardige ROM's beschikbaar, al zijn er een paar die niet echt veel toegevoerde waarde hebben tegenover de standaard ROM. Door de open communicatie van het bedrijf met de community zal er voor deze telefoon snel een mooie ROM beschikbaar komen.
Momenteel is de telefoon al te rooten en kan er een custom recovery op de telefoon worden geplaatst.
Je kan op deze telefoon in recovery mode komen door bij opstarten de power en volume down knop samen in te drukken.
Links: TWRP Recovery, CASUAL Root, ZIP Root (install in recovery)

Prijzen
Momenteel zijn er nog geen prijzen bekend voor op de Europese markt. In de USA kost de OPPO Find 5 16GB $499 dollar en zal de 32GB u $569 dollar kosten. U kan hem hier bestellen: http://www.oppostyle.com/ indien er weer een batch beschikbaar is.

Tweakers.net prijzen:Conclusie:
De telefoon geeft bij mij (en omstanders) een WOW gevoel. Zelfs na 4 weken ben ik nog steeds onder de indruk van deze smartphone, waar ik door vrienden, familie, en onbekenden iedere maal weer word aan herinnerd. De muziekkwaliteit is de beste van alle telefoons op de markt. Het scherm is "momenteel" het beste Full-HD schermen in smartphone. De snelheid van deze telefoon verslaat iedere telefoon. Het internetbrowsen is zeer prettig op een scherm van dit kaliber en de camera maakt indrukwekkende foto’s in goed belichte omgevingen.

Pluspunten:
  • + FullHD Gorilla glass II Scherm met goed helderheid en kleurweergave (eyecatcher)
  • + Foto/video kwaliteit in lichte omstandigheden. Ook zonder zonlicht.
  • + Bouwkwaliteit en design van het toestel is verassend goed! Dik pluspunt.
  • + Wifi ontvangst zeer goed voor een chinees merk.
  • + GPS met Glonass voor snelle verbinding.
  • + Community met actieve OPPO medewerkers en support.
  • + Visie van het bedrijf.
  • + Webbrowsen.
  • + Skin. Licht en strak. Vergelijkenissen met MIUI.
  • + Snelheid.
  • + 2500mA Batterij met goede baterijduur.
  • + Geluidskwaliteit van de speaker en oortelefoonaansluiting.
  • + Videos worden superscherp weergegeven.
  • + Updates worden wekelijks uitgebracht en ze luisteren naar je adviezen.
  • + Geen extreme hitteproblemen bij langdurig intensief gebruik.
  • + Nette verpakking
  • + Running apps knop bij langdurig op de home knop te drukken met swipe en kill functie.
  • + Ondertussen na de Color Rom update ook zeer goede Camera kwaliteit en verbeteringen in de functies.
Aandachtspunten:
  • o De home knop kan per ongeluk ingedrukt worden bij sms-en met de spatieknop.
  • o 5 inch scherm en toch maar een 4x5 icoongrid.
  • o Eigen keyboard instellingen worden niet bewaard na aansluiten op USB of herstarten (Softwarebug). Zal worden opgelost in de 4.2 update van eind augustus
Nadelen:
  • - Batterij niet (makkelijk) vervangbaar.
  • - Geheugen kan niet uitbereid worden door middel van een Micro-SD.
  • - Bijgeleverde oortjes van mindere kwaliteit.
  • - Geen 4G, LTE ondersteuning
  • - Geen FM Radio

Heb jij ook een Oppo Find 5 32GB Wit?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Reviews door de redactie

Reactiefilter:-187087+141+210+31
Zeer uitgebreide review over een (nog?) exclusieve telefoon.. zo zouden meer reviews mogen zijn.
Hulde voor deze super review!
Mooi uitgebreide review! Helaas zie ik nog geen prijzen in Euro's...
Jammer genoeg zijn die nog niet bekend. Ik hoop ergens op 399 Euro.

De telefoon is als eerste gereleased in China op 29 Januari, de 27e Februari is de USA aan de beurt en dan later pas Europa. Maar daar is nog steeds niets van bekend. De USA release hebben ze ook pas 5 dagen voor de releasedatum bekend gemaakt.

Bedankt iedereen trouwens. Weet er iemand ook een site waar ik 5mb foto's kan uploaden zonder dat die verdwijnen?

[Reactie gewijzigd door sn33ky op 25 februari 2013 19:43]

Hoi,

Mijn dochter heeft dezelfde telefoon. Helaas is de telefoon net gevallen en het scherm kapot. Hebt u een telefoon nummer wat we kunnen bellen om na te vragen voor reparatie?
Oppo heeft 'zo ver ik weet' geen telefoonnummer wat je kan bellen.
Dacht dat iedere firma die in Europa zaken doet verplicht is een telefoonnummer te noteren op hun site volgens de wet?

Op de website http://support.oppostyle.com/home kan je wel meer info vinden. En je kan altijd mailen naar support@oppostyle.com voor verdere support.

Ik heb ook al 2x een omruiling gehad voor een kapot scherm.
Kost je +-100 Euro om te laten repareren via Oppo. Ik heb toen een nieuw toestel opgestuurd gekregen, moest het kapotte toestel opsturen naar Engeland, en dan moest ik de betaling volbrengen voor de reparatiekosten (-retourskosten).

Ik hoop dat je hiermee verder geholpen bent?
Mijn dochter heeft net de telefoon laten vallen en idd het scherm kapot. Hebt u voor mij een telefoonnummer wat we kunnen bellen van de oppo?
Je kan hem kopen van oppostyle.com voor 399 euro. Gratis verzendkosten trouwens :)
Heb je deze telefoon getest in Nederland?
Ik zit er zelf nu over te denken om er ook ťťn aan te schaffen, maar ik vraag me af of ik ook zo'n telefoon ook kan importeren om hier te gebruiken (kan namelijk niet wachten om zo'n ding te hebben).

Over de review:

Zeer uitgebreid en mooi geschreven, alles duidelijk ingedeeld. Heeft mij in ieder geval over de streep getrokken om ook deze telefoon aan te schaffen ook omdat er bij deze telefoon flinke support is over custom roms e.d.
Ik heb de telefoon alleen maar getest in BelgiŽ. Er is wel een Nederlandse BETA-gebruiker die de telefoon in Nederland heeft getest. AIT-Solutions op http://www.oppoforums.com

De Telefoon is te importeren uit China, of vanaf de 27e uit USA.
Je kan er zelf de internationale ROM op plaatsen, moest hij geleverd worden met de chinese ROM. Die kan je ook terug vinden in het OPPO forum.

De firmware-fouten die nu in de review staan, kunnen misschien al opgelost zijn met de nieuwe firmware die zondag was uitgekomen. Ik heb nog geen tijd gehad om deze te testen. Deze review word volgende week zondag dan ook aangepast met de bevindingen uit de nieuwe firmware.

[Reactie gewijzigd door sn33ky op 25 februari 2013 20:10]

ziet er goed uit alleen jammer dat ze op deze grotere schermen nog steeds maar 4 iconen breed op het beeld weergeven.
zou mooi zijn als je dit in kan stellen zoals bij custom launchers.
Thanks voor de review!

Trouwens er staat zilver, zwart bovenaan? Maar dit is toch de wit zwarte? of ben ik nou gek?
Yup hij is wit & zwart (zoals op de foto's) Die info komt dan ook van tweakers.net zelf en kan ik niets aan veranderen. Ook is het geen OPPO Digital maar gewoon OPPO.
Mooie review! Super om te zien dat een 'voor de gewone consument' onbekend chinees merk een stevig toestel op de markt zet. Lang leve de concurentie! Hopelijk is dit de grote doorbraak voor OPPO op de telefoonmarkt. Doet me trouwens aan de tijd denken dat HTC onbekend was, en nu is HTC niet meer weg te denken!

We wisten al dat de mediaspelers van OPPO de best in zijne soort zijn, maar nu weten we ook dat OPPO geweldige telefoons kan maken.

Hoe ben je trouwens beta tester geworden?
Yup ik ben helemaal akkoord met jou conclusie. Maar ben bang dat, als de telefoon echt een hit gaat worden, OPPO niet genoeg productiecapaciteit gaat hebben om aan de vraag te voldoen. Naar het schijnt was de telefoon in china binnen paar uren al uitverkocht. En hadden ze de rush niet verwacht.

Ik ben Beta tester geworden door op het forum van OPPO een post te plaatsen waarom ik Beta tester wou worden. En ik was de enige gelukkige die ze gekozen hadden. Lucky me! :D
Je had de recensie van origine in het Engels gemaakt toch? Er staan nl. verschrikkelijk veel storende taalfouten in. Ook is het aan te raden om alinea's te maken, dat komt de leesbaarheid ten goede.

Laat ons echter geen illusies maken over de prijs. Voor 400,- is dit toestel top maar niet in het geval van $ -> § In dat geval zou Oppo een fout maken, zeker als sales ondergeschikt is aan de indruk die ze met deze mooie telefoon achter willen laten. Overigens heb je in de 2 benchmarks eerst prijzen in euro's en daarna dollars staan.

Te basic camerasoftware is m.i. geen minpunt als je wat anders uit de market kan halen ;)

Verder goed gedaan!

[Reactie gewijzigd door Sirius op 25 februari 2013 20:31]

Yup ik ben op de hoogte van de taalfouten. Ik zal de review hier en daar nog wel verbeteren op taalfouten en andere kleinigheden.
Nope, deze is origineel in het Nederlands geschreven voor Tweakers.net. Mijn Nederlands is gewoonweg niet perfect ;)

Ik verwacht dan ook niet dat OPPO deze fout zal maken en deze gewoon op de Europese markt brengt voor 399 Euro. Anders hebben ze hun kans wel gemist.
Maar zoals je in het begin van de review kan lezen, is hun visie kwaliteit in plaats van kwantiteit.

Thanks!
"De OPPO Find 5 heeft een accu van 2500mA, wat momenteel de grootste baterij is in alle 5” 1080p telefoons."

Goed dat je die 1080 noemt, want de note heeft 1280.

Echter als 5+ incher is de note denk ik(!) de accu winnaar met 3100 mAh
De Note heeft 800p, en de Note2 720p, 1280 zijn de verticale pixels, maar met 1080 hebben we het over horizontale pixels.

Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBDesktops

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013