Hoofdcategorieën
Device Settings

Poll

Nu dan 3d op je tv?

De 3d-hype lijkt een beetje afgenomen te zijn. Heb jij inmiddels wel een tv die de weergave van 3d-content ondersteunt?

Nee en ik hoef het ook niet.
75,1%
Nee, maar wil het nog wel.
13,5%
Ik heb het wel, maar gebruik het nauwelijks.
6,4%
Ja, ik heb het en ben er tevreden mee.
3,4%
Anders. nl...
1,7%

Aantal stemmen: 21.711. Deelname gesloten op 03-01-2012 14:19. Stemmen is niet meer mogelijk.


Reacties

«  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  »

Nee, ik heb zelfs nog een analoge TV.
Maar ik heb in de bios wel een aantal films in 3D gezien en vind het in bepaalde gevallen toegevoegde waarde hebben. Ook zie ik het fenomeen 3D niet uitsterven.

Bij een toekomstige TV zou ik 3D dus zeker overwegen en anders wel bij die daarna.

same here, wel een 16/9 tv maar een crt....
De grootste problemen zijn nog altijd de prijs, de brilletjes (passief is al een stap in de goede richting, maar is ook niet alles) en de mogelijke problemen tijdens de ontwikkeling voor jonge oogjes (en bij gewenning voor de ouders ook, je verlegd de focus (brandpunt) achter het scherm, dus een verschil in focus, wat zeker wel invloed zal hebben op de ontwikkeling)

Heb ook enkel een analoge tv hier staan. En sinds januari is die niet meer aan geweest.

Nou voor een 3d capable pc monitor zou ik wel warm kunnen lopen. Maar ik wacht wel tot de technologie goedkoper en beter is. (Heb pas sinds een jaar een lcd bij m'n pc.)

Ik heb nog wel een Geforce2 mt 32MB en een 3D bril voor je. Werkt prima op elke CRT monitor. Alle DirectX spellen worden hiermee automatisch bewerkt, en je kunt er ook 3D plaatjes mee kijken. Films moet dus technisch ook gewoon kunnen.

Monitor, kaart en bril mag je komen ophalen in ruil voor een appeltaart.

Haha dat was zo'n hoofdpijn ding. Ik heb nog een TNT2 liggen met 3D bril. Helaas kon de monitor destijds maar 60 Hz aan, dus effectief werd het 30 Hz.
Gevolg, heftige koppijn na een kwartier spelen.. Maar het werkte wel!! :)

3d.. ik snap niet helemaal wat daar nou zo geweldig aan is. In de bios is het leuk. maar als ik thuis tv kijk wil ik dat lekker relax kunnen doen zonder mij druk te maken over kijkhoeken en hoofdpijn.

Ik kijk thuis wel 3D, maar daar hoef ik me echt niet druk over te maken hoor :P kijkhoek is prima (kan overal op de bank zitten waar ik wil :)), en hoofdpijn heb ik er nog nooit van gehad, kijk er zelfs naar als ik al hoofdpijn heb :D

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op vrijdag 16 december 2011 14:20]


Nee, ik heb nog geen enkele 3Doplossing gezien die prettig kijkt. Passief of actief, ik krijg overal wel een (lichte) vorm van hoofdpijn van, omdat m'n ogen gewoon niet fatsoenlijk kunnen focussen.

Ik laat het hele 3D gebeuren aan me voorbijgaan, een scherm is nu eenmaal plat, dan moet je er ook platte beelden op laten zien, en anders moet je een scherm maken dat echt 3D is.

Same here. Na 10 minutes Avatar was ik zo misselijk dat ik bijna moest overgeven. Het is alsof je wagenziek wordt. Nu zijn mijn werkdagen van 8 tot 9, dus tijd voor TV is er zowiezo praktisch nooit. Maar dat 3D kan ik echt niet velen. Ik weet hoeveel procent van de bevolking dit probleem heeft, maar ik dacht bijna 1/3. Daarmee kan het nooit de standaard worden.

nou dat dacht ik ook al. ik heb nu alles van anaglyph tot de duurste actieve 3d TV wel geprobeerd. maar voor mijn (nog) niet weggelegd.
ik loop ook elke bioscoopfilm in 3d met hoofdpijn of wazige ogen uit. best leuk, maar prettig is anders.

tot die tijd blijf ik nog wel gewoon naar mijn "platte" scherm kijken, want om heel eerlijk te zijn heb ik geen 3d bril nodig om te kunnen onderscheiden wie voor wie staat, en wie erachter.

Ik wordt niet misselijk, maar heb last van het fenomeen dat ik bij 3D soms afhankelijk van de gebruikte technologie dubbel beeld zie. Bij conventionele 3D films vroeger al last dat ik overlappende beelden zag en bij samengevoegde beelden (1080i) wordt het allemaal wazig met hoofdpijn tot gevolg. Reden, afwijkende focus punten in beide ogen. En na twee keer binnen 10 minuten bios uit lopen wegens vreselijke hoofdpijn hield houd ik het wel voor gezien.

Ik heb na 10 seconden koppijn en bij meer dan een minuut is het kotsen.
Zeeziek/wagenziek, whatever you want to call it it.
En daarna nog uren last van migraine....

Geef mijn portie maar aan Fikkie. Aan mij is het niet besteed.

Nee, in de huiskamer staat nog een beeldbuis. Alleen op mijn kamer staat een Full-HD Monitor/tv combo, waar geen 3D in zit.
Ook hebben wij nog gewoon Analoge tv thuis, Zo vaak kijk ik zelf toch geen tv.

Heb in de Bios wel 2x 3D gezien (de laatste PotC en Harry Potter) en vond het weinig toegevoegde waarde hebben, het is wel leuk, maar daar houdt het dan ook wel op.

Bij de volgende TV ga ik het wel overwegen, maar alleen als de prijzen wat verder zakken.

Haha koop eerst een fatsoenlijk full-hd tv :D denk tot dat voor jou een stuk meer toegevoegde waarde heeft ipv die monitoren met tv mogelijkheid, kan je het beter andersom doen, een tv met monitor mogelijkheid ( standaard tegenwoordig )
Daarbij of je nou een full hd turbu nitro gebruikt of een ouderwets CRT.. als je geen digitale tv heb of hd tv(Signaal/zenders) dan merk je gewoonweg geen *PIEP*, wil je er een beetje gebruik van maken buiten je game console / mediacenter(box) dan ben je verplicht zo'n pakket bij je KABELprovider te nemen... DAT 3D tot zover is ja uh gewoonweg niet goed, en is geen 3D, waarom is dit 3D?? voor mij is 3D 3D... ja uh koekoek... driedimensionaal is iets anders als de tv's wat ze tegenwoordig 3D tv's noemen,,, hoe gaan ze het noemen wanneer ze een echte 3D beeld weten te geven voor de consument thuis??? 3DoubleD tv ?:D

[Reactie gewijzigd door whitewidowNL op woensdag 14 december 2011 16:30]


Wellicht dat ik in de toekomst wel een 3D televisie wil hebben, maar dan wil ik wel wachten op nieuwe technologieën. Er moeten wat mij betreft niet teveel mitsen en maren aan zitten.

Ik wacht wel met 3D tot het zonder bril kan. Daarnaast betaal je zo 300-400 euro meer voor een gimmicky feature die je 99% van de tijd toch niet gebruikt... Verder had ik bij alle 3d films die ik heb gezien het idee dat ik in een soort van kijkdoos keek. Daar werd de ervaring niet echt beter van...

Ja daar is het verschil tussen 3D effect toegevoegd naderhand of met een 3D camera opgenomen is, bij de 2e is het stukken beter. De eerste is echt uitgeknipte poppetjes over de bestaande film heen met diepte effect, en dan zie je ook nog vaak een schim achter de persoon die ook naar voren gebracht wordt. Echt super lelijk.

http://www.kennislink.nl/publicaties/hoodfpijn-van-3d

Ik wacht nog even denk ik zo maar 8)7 Persoonlijk geen last van, maar als je een computer scherm met lage fps aan mij laat zien krijg ik er wel last van |:(

dit geld voor in de bioscoop, niet voor tv's
tv's gaan naar achter en niet naar voor ;)

Dit geldt voor een TV net zo hard hoor. Je probeert te focussen op een punt waar je focus eigenlijk niet ligt. Dat resulteert dus in hoofdpijn, omdat je continu geforceerd wordt op een niet natuurlijke manier te kijken.

Dat klopt niet helemaal. Doordat bij een 3D tv het 'virtuele' object vaak achter de tv ligt (omdat 3D tv's vaak als soort van kijkdozen fungeren), is het oog juist meer ontspannen dan wanneer er gewoon naar het 2D beeld gekeken wordt. Dit komt doordat de ciliaire spier (de spier die de ooglens boller maakt door aan te spannen) in het oog ontspannen is bij objecten die verder weg liggen (omdat de lens dan minder bol moet worden, om het brandpunt op dezelfde plaats te houden). Het effect is dus precies tegenovergesteld.

@V_J
Ik heb er verder geen ervaring mee, omdat ik nooit hoofdpijn heb gehad bij het kijken naar 3D, maar ik ga puur af op wat er op die kennislink site wordt gesteld:
Blijft het verschil tussen de focus en de hoek van je ogen te lang te groot, dan raken je ogen oververmoeid en krijg je hoofdpijn. Vergelijkbaar met te lang scheel kijken, eigenlijk.
Dat zou dus betekenen dat de hoofdpijn wordt veroorzaakt doordat de lens overmatig wil focussen (boller worden en dus zal de ciliaire spier extra belast worden) op het virtuele object dat dichterbij komt, omdat de hoek tussen de ogen niet groot genoeg is. Als het object echter achter de tv zou liggen, dan zou de lens minder bol willen worden dan nodig is (omdat de hoek tussen de ogen dan juist te groot is) en dus zal de ciliaire spier overdadig ontspannen. Dus ervan uitgaand dat de hoofdpijn wordt veroorzaakt door spierpijn en niet door een associatie in de hersenen, zou dit het effect moeten zijn.
Onderzoek, anyone :)

[Reactie gewijzigd door Bansheeben op woensdag 14 december 2011 12:04]


Dat doet er niet toe: het probleem blijft dat het convergentiepunt (waar je met beide ogen naar kijkt) niet meer hetzelfde is als het focus punt. Los van het feit of het verder of dichter ligt, geeft dat voor sommige mensen problemen. De hoofdpijn komt niet omdat de cilaire spier zich opspant, wel omdat de hersenen niet overweg kunnen met het feit dat convergentie- en focuspunt anders zijn.

Inderdaad.

Met een normaal scherm heb je dat overigens ook: het licht komt van achter het scherm vandaan, dat is een belangrijke reden dat een e-ink scherm zo comfortabel leest.

Sterker nog: ik héb niet eens een TV en kijk ook geen 3d films in de bioscoop, noch huur ik ze in de videotheek.

Ik houd het mooi bij mijn 2d PC scherm van 21.5" en zodra de 3d techniek in zoverre ontwikkeld is dat er geen speciale brillen voor nodig zijn en je tijdens het kijken geen nek krampen krijgt door de beperkte kijkhoek, koop ik een 3d PC scherm ;)

Nou zal je toekomstige vrouw leuk vinden..
ik zou gek worden als ik op een klein schermpje als een 21,5" een film met me vrouw wil kijken..

Je vrouw is actrice?

Geloof nog steeds dat sommige echt geen kaas gegeten hebben van de huidige 3D technieken. Zo ook nummertje 2 die hier reageert.

Thuis staat een Samsung 40D8000. En 3D kijken erop is een genot voor het oog. Zeer veel beter dan in de bios, en haar en haarscherp. Ook de 2D naar 3D conversie is verbazingwekkend goed!

Soms heb je ook geweldige ouders die al een half jaar 2 3D televisies in huis hebben. en na dat half jaar hebben wij en geen brillentjes en geen apparaat wat 3d kan afspelen :O

Nee en ik hoef het ook niet.
In de bioscoop enkel ervaring met IMAX 3D In de bioscoop kunnen voorwerpen echt "op je af komen" dit lijkt me in een huiskamer niet kunnen omdat het te snel de rand van je TV bereikt.

Ook heb ik hoofdpijn na zo'n film omdat je op een 2d veld een 3d illusie creëerd en blijkbaar vind mijn hoofd dat niet echt leuk. Ik heb wel een nieuwe TV maar deze heeft geen 3D ondersteuning en dat heeft ook geen enkel punt bijgedragen tot de besluitvorming omdat ik het niet interessant vind.
«  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011