Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 88, views: 32.828 •
Submitter: DaWit

De oprichter van het audiobedrijf Bose is op 83-jarige leeftijd overleden. Amar Gopal Bose was niet alleen oprichter van het bedrijf, maar was gedurende bijna vijftig jaar tevens de technisch directeur en voorzitter van de speakerfabrikant.

Amar Gopal Bose richtte het naar hem vernoemde bedrijf Bose in 1964 op en leidde het bedrijf gedurende bijna vijftig jaar. Het audiobedrijf maakte zaterdag via zijn website bekend dat Amar Bose op 83-jarige leeftijd is overleden. Bose is vooral bekend van zijn speakers die met een kleine klankkast een vol geluid kunnen weergeven. Ook de noise cancelling-hoofdtelefoons zijn bekende producten van het in Massachusetts gevestigde bedrijf.

Bose studeerde in Massachusetts af in geluidstechniek aan het MIT en bleef daar tot 2001 aan als docent. In 1964 richte Bose zijn gelijknamige bedrijf op en ontwikkelde Direct/Reflecting-techniek, het interne reflectiesysteem voor kleine speakers. In 1987 werd hij verkozen tot uitvinder van het jaar en in 2008 werd hij toegevoegd aan de National Inventors Hall of Fame in de Amerikaanse staat Ohio.

Het bedrijf wordt momenteel geleid door Bob Maresca. In 2011 schonk Amar Bose zijn voormalig werkgever, het Massachusetts Institute of Technology, een meerderheidsbelang in zijn bedrijf. De universiteit gebruikt inkomsten van Bose voor de financiering van onderwijs en onderzoek.

Reacties (88)

Ik weet niet of je sarcastisch bent of niet :P. Maar er zit een spellingsfout in het artikel en jij maakt er nog eens "jail" van. Het gaat hier om de National Inventors Hall of Fame.
Ik wist niet dat het een amerikaan was, of dat hij überhaupt nog leefde!

Mooie boxjes altijd. Het geld zeker waard, maar als student helaas niet te betalen.

Off-topic: Ligt het aan mij of hoor je de laatste jaren eigenlijk nog amper over grote doorbraken/ontdekkingen op audio gebied?!
RIP... dat lijkt me genoeg

Als ondernemer moeten we deze patententrol maar gauw vergeten, Amar Bose was er wel een en als het gaat om kwaliteit van de consumetenlijn luidsprekers... mwa.. daar valt genoeg op af te dingen.

Overigens het schenken van een meerderheidsaandeel aan een Staats universiteit zal er niet aan toe bijdragen dat er betere resultaten uit die universiteit zal komen en of dat het college geld lager zal worden voor hen die aan de MIT willen studeren.

Enfin.. RIP
MIT is een privéuniversiteit.
Ligt aan jou :+ NOFI, maar je gaf zelf al aan dat je student bent.
Ik heb de Bose Noisecancelling hoofdtelefoon aangeschaft en dat werkt heel goed.
Enige nadeel is dat de aan/uit knop wel eens per ongeluk aan gaat en het zonder batterij niet meer werkt.
De noise cancellingtechniek werkt vast prima, maar terecht wordt aangegeven dat er op de huiskamersystemen wel wat af te dingen valt.

Overigens een uitstekende stap om een belang in zijn bedrijf aan zijn alma mater te schenken; wetenschap is belangrijk en hoe ver je met de toepassing ervan kunt komen zie je aan dit soort ondernemers!
Een persoon die men mag bewonderen. Rijk geworden maar wel nog steeds docent gebleven tot nog vrij laat in zijn loopbaan en dan nog eens een groot deel schenken van zijn bedrijf aan MIT voor verdere financiering.
Pluim voor het herinvesteren in de jeugd en onderzoek!
Bose is niet het meest verfijnde merk, ze zijn als het ware de ''Beats by Dre'' van de luidsprekers. Toch veel respect voor de oprichter (vooral mooi om te zien dat hij veel aan de gemeenschap teruggeeft) en moge hij in vrede rusten.

[Reactie gewijzigd door n0elite op 13 juli 2013 16:56]

Dit is onzin en iets waar veel mensen elkaar napraten, maar in werkelijkheid geen flauw benul hennen van waar ze het ober hebben. Sowieso hebben ze in het verleden zat serieuze opties gehad. In de meer recente jaren zijn ze wat commerciëler geworden, maar waar je voor betaalt is de de gebruiksvriendelijkheid, het design, de bouw kwaliteit, plus redelijk geluid. En inderdaad ook de naam. Maar de vergelijking met Beats gaat volledig mank.

Overigens is er geen enkele koptelefoon serie die ik zou prefereren boven de QuietComfort-serie van Bose. De verhouding tussen geluidskwaliteit en comfort, vind je nergens.

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 14 juli 2013 15:33]

"De verhouding tussen geluidskwaliteit en comfort, vind je nergens."

Ik denk dat je je een beetje moet verdiepen in de wereld van audiofielen, want Bose op het moment, en dan met name de koptelefoon series zijn net zo overrated als een gemiddelde koptelefoon van Monster (Beats by dre).
Zet 's een beyerdynamic op, of een 500-serie van sennheiser. Beter geluid én beter comfort, tegen een betere prijs ook nog.

[Reactie gewijzigd door CyBeR op 14 juli 2013 01:15]

Zet 's een beyerdynamic op, of een 500-serie van sennheiser. Beter geluid én beter comfort, tegen een betere prijs ook nog.
De 500-serie van Sennheiser is inderdaad een mooi setje, ik overwoog bij het aanschaffen van mijn laatste koptelefoon ook een 598. Maar mijn QuietComfort 15 die ik uiteindelijk gekozen heb, was voor het gebruik op reis gewoon de betere optie.

De noice cancellation van de Bose was beter, en dat verschil met de 598 van Sennheiser was niet klein. Concreet op het gebied van audio presteert de 598 beter. Maar wanneer je niet thuis in een stille kamer zit, is de QC15 gewoon de set die je de veel betere ervaring geeft.

Zie ook:
http://www.innerfidelity.com/images/BoseQuietComfort15.pdf
http://www.innerfidelity.com/images/SennheiserHD598.pdf

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 15 juli 2013 13:24]

Mwoah, iets meer credit voor Bose mag ook wel. De vergelijking met "equalizer-boosted & over-priced" Beats producten die alleen voorborduren op een bestaand concept, staat niet in verhouding met de tal van innovatieve "design" producten die Bose heeft uitgebracht de afgelopen jaren. De futuristische BeoCenter producten b.v. uit de '80/'90 waren echt vernieuwend. Ok, de geluidskwaliteit is vaak punt van discussie i.v.m. de hoge aanschafprijs, maar dat geldt voor een heleboel producten. (Nee, ik heb geen Bose).

[Reactie gewijzigd door F0nz0 op 13 juli 2013 19:51]

".... tal van innovatieve "design" producten die Bose heeft uitgebracht de afgelopen jaren. De futuristische BeoCenter producten b.v. uit de '80/'90 waren echt vernieuwend. ...
BeoCenter was toch niet van Bose?
Je hebt helemaal gelijk! I stand corrected. Dat is idd B&O...
Nee hij's in de war met Bang en Olufsen.
Uhh?
Ik denk dat je een beetje in de war bent!
Beocenter is een product van Bang & Olufsen, een Deense fabrikant opgericht door Peter Bang en Svend Olufsen.
Dit merk heeft dus niets te maken met Bose

Verder is Bose een leuke audio producent maar niet meer dan dat. Hi-end audio is het niet. Ondanks dat zal Amar Bose vast wel een goede technicus zijn geweest.
Die credits krijgt hij zeker wel.
Innovatief? Beats by Dre is de enigste merk die het lukt om wat jongere mensen te interesseren in goed geluid. Dat het niet in de smaak valt bij audiofielen maakt Beats by Dre niet slecht hoor. Als je (volgens jouw slecht) geluid even vergeet zijn de beats studio's sowieso uniek in vele opzichten.

[Reactie gewijzigd door saveljos op 14 juli 2013 10:50]

Elk ander logo met genoeg marketing erachter krijgt dat voorelkaar. De meesten die iets kopen om de/een naam hebben geen flauw benul van techiek. Als een merk goede techniek levert is er natuurlijk niks mis mee als het populair is, maar meestal is kwaliteit niet echt belangrijk, helaas. Als het maar blin(g)t laten we maar zeggen.
Equalizer boosted en overpriced. Grappig dat je dat zegt. Bij de opzich innovatieve Bose 901's was de equalizer verplichte kost om geen rolberoerte van het geluid te krijgen ;)
De equalizer maakt daar deel uit van het ontwerp, maar ok.

Overigens vond ik de Bose 901 nog best wel indrukwekkend, zeker in de juiste ruimte. Enorm veel rust, ademend en krachtig.
Wauw.. merknaam & hipsters? Volgens mij moet je de definitie van de hipster subcultuur nog eens bekijken.

Ontopic:
Vraag me af wat zijn beweegredenen zijn geweest om een meerderheidsbelang te schenken aan MIT. Uit respect naar zijn roots of wil hij niet dat het in handen komt van zijn familie.

Hoe dan ook, vooral leuk voor actiefilms en design zo'n loudness set als de meeste Bose sets. Voor muziek/zang zijn er duidelijk betere keuzes.
Ik heb zelf een bose 7.1 set gebruik het zelf alleen voor films ik ken zo geen alternatief op die grote met dat geluid! Met name het volume is geweldig,als ik de versterker vol uitdraai kan het hele blok mee genieten! Bose was wel de eerste die home theater bij het grote publiek bracht!
Met name het volume is geweldig,als ik de versterker vol uitdraai kan het hele blok mee genieten!
Ja, want iedere audiofiel weet natuurlijk dat dat het belangrijkste is om kwaliteit te meten... :X
Zet maar eens een 10" sunfire subwoofer neer, dan kraai je wel anders.
Vroeger was 't echt wel een merk van naam in de audiofile wereld hoor. Alleen de laatste jaren zijn ze met 't jaar meer bezig geweest op design en simpele oplossingen en lijkt geluid secundair te zijn geworden.

Zelf ben ik nog nooit onder de indruk geweest m.b.t. het spul van Bose. Maar ik let dan ook voornamelijk op 't geluid. Veel consumenten vinden dat niet zo boeiend als 't er maar mooi uitziet. Het is een beetje zoals Apple. Te duur maar ziet er wel mooi uit.

Alleen de oude speakers van m'n ouders waren niet stuk te krijgen en hadden een mooi warm muzikaal geluid. In die tijd ging 't nog echt om 't geluid.

Deze man zal vast veel bijgedragen hebben aan de audio wereld. Waarvoor dank. RIP.

@Rajitsu:
Ben 't deels met je eens, maar je moet niet overdrijven. Er zijn echt nog wel andere koptelefoons die goede (nee, betere) geluidskwaliteit met comfort weten te combineren. Er zijn tal van goede opties en merken. En geen van allen is 't beste ;)

[Reactie gewijzigd door xs4me op 13 juli 2013 19:46]

Zelf ben ik nog nooit onder de indruk geweest m.b.t. het spul van Bose. Maar ik let dan ook voornamelijk op 't geluid. Veel consumenten vinden dat niet zo boeiend als 't er maar mooi uitziet. Het is een beetje zoals Apple. Te duur maar ziet er wel mooi uit.
Behalve dan dat Apple gewoon kwalitatief hoogstaande computers levert, het is een high-end merk i.t.t. Bose imo

[Reactie gewijzigd door Sfynx op 13 juli 2013 20:23]

Te duur maar ziet er wel mooi uit.
Tja, dat hoor je wel meer, helaas maar zelden onderbouwd met cijfertjes. Hoe is jouw Apple computer bevallen?
Het was idd een naam in de audiofile wereld .. maar volgens mij geen positieve ;)

Ik herinner me een review van een speaker systeem (Bose had toen een actie dat je geld terug kreeg voor je huidige speakers) - en de conclusie van de reviewer was dat iemand die zijn B&W (of welke dan ook) inruilde voor het Bose systeem de kwaliteit verdiende :)

Neem niet weg dat Bose een sterke marketing kent, en nog steeds bestaan.

[Reactie gewijzigd door ReneX op 14 juli 2013 09:45]

Indien iets te duur is, koopt bijna niemand het.

'Te duur' is volledig persoonlijk en dus kan je dit niet veralgemenen. Wat jij bedoelt is simpelweg 'duur', weinig personen zullen je tegenspreken dat Bose en Apple duur zijn. Maar te duur zijn deze producten zeer duidelijk niet, dat bewijzen beide bedrijven door hun verkoopcijfers.
Ondanks wat leuke innovatieve producten - zoals de sattelietspeakers met losse sub, toendertijd ook wel bekend als de melkpakjes - is Bose nou niet echt kwalitatief hoogstaand en flink aan de dure kant, je betaald voor de naam. Toch knap dat Omar Gopal dat marketingtechnisch voor elkaar heeft weten te boxen dat het merk Bose enorm groot geworden is. Het merk Bose kent iedereen! May he rest in peace!

Overigens vind in de festivalspeakers en de 800 serie discotheekknallers dan wel weer goed. De thuismarkt producten van Bose teren alleen op de naam, kwalitatief vrij belabberd voor die prijs.

[Reactie gewijzigd door Rudios op 13 juli 2013 17:56]

Die 802's klinken echter waardeloos zonder een +12dB smiley curve (en Bose verkoopt je daarvoor dan weer een aparte 'controller' voor je versterker). Ze zijn praktisch en klinken niet slecht, maar helemaal de top zijn ze nu ook weer niet :)
Het feit dat die controller er zit heeft niets te maken met de geluidskwaliteit.

Het is onderdeel van het ontwerp. Of ben jij ook principieel tegen phono-voorversterkers? En wat vind jevdan van bassreflex-poorten of klankkasten?
Dat is dus een slecht ontwerp. Er zijn genoeg merken waar de controller niet nodig is met een goed geluid.

Als geluidskwaliteit echt belangrijk is dan zijn er tal betere keuzes dan Bose. Je kan wel zeggen ja Bose heeft een mooi design en hoge bouwkwaliteit, maar dat hebben de andere high-end merken ook. En dan ook nog eens met een high-end geluidskwaliteit.
M.a.w. Phono voorversterkers (ook highend) geven ook per definitie slecht geluid of zijn in ieder geval een teken van inferieur ontwerp?

ik denk dat een uitlegje over speakerontwerp hier op z'n plaats is, maar ik ga m'n dure tijd er niet in steken.

voor de duidelijkheid: ik vind Bose niet Super, maar een flinke eq toepassen als enige correctie voor een breedbandluidspreker is echt geen gek idee.

[Reactie gewijzigd door kakanox op 16 juli 2013 15:21]

Hou die phono voorversterkers even erbuiten. We hebben over speakers in de woonkamer waar merendeel van de mensen als source een NAS, Blu-Ray, internet etc hebben. En dus nietplatenspelers enz. Dat is even een andere doeleinde.

Ja dus als andere merken gewoon normale high end speakers/amp enz kunnen bouwen zonder die extra eq controle dan zijn bose speakers inderdaad een inferieure ontwerp. Ik wil ook geen tijd insteken om met je te argumenteren dus ik hou er ook mee op.
De 802s worden ook wel geroemd om de innovatieve nieuwe feature: fidelity cancelling. Die bijnaam hebben ze in de industrie niet voor niets gekregen. Wel goed voorbereid om perfect MP3tjes van slechte DJ's weer te geven overigens, want het verschil met vinyl/wav/cd is dankzij deze unieke techniek niet meer te horen.

Zonder grappen overigens vind ik dr. Bose en wat hij bereikt heeft een mooie bron van inspiratie en er zijn absoluut ook erg mooie series uitgekomen op gebied van luidsprekers en of dat naar mijn mening te lang geleden is doet absoluut niets af aan de prestaties van dr. Bose. Ik heb voor de beste man op exact dezelfde manier respect als voor Steve Jobs, ik hoef het niet met beslissingen en producten etc. eens te zijn, maar heb wel respect voor deze visionairs.
Die man heeft in ieder geval een mooi bedrijf neergezet met mooie producten en ook een oog voor design. Daarnaast naar mijn idee innovatief en ze weten bijna als geen ander hun producten te presenteren.
Niet iedereen is fan van het Bose geluid. Wat betreft thuis luidsprekers hoor ik ook liever een ander merk, maar hun koptelefoons voor onderweg (on-ear en in-ear) zijn dan wel weer erg goed.
Service van Bose is absoluut top

Hij kan volgens mij met een big smile heen gaan.
Hij was toch vooral een hele goede marketeer. Dat je in de winkel Bose nooit direct met andere merken kon vergelijken had een reden.
Bij RAF in Amsterdam stond Bose tussen de andere luidsprekers.
Ik ben er wel eens binnengewandeld en vond het niet fijn klinken, bij nadere inspectie stond er een acoustimass setje te spelen. Bij Polectro stond een plexiglass woofer de gebruikte drivers stelden niet veel voor, goedkoop van papier een centimeter of 13.

Voor het geld dat je er voor moest neertellen kon je in de zelfbouw speaker wereld zoveel moois krijgen.
Heb hier 4x de 301 die kon je in veel kroegen terug vinden in de jaren 90, blijven top speakers!
Rip Amar Gopal Bose.
R.I.P. Dr Amar bose, heb er zelf 10 jaar gewerkt, en vond de techniek en innovaties erg mooi !!