Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 63, views: 23.502 •
Submitter: Xesxen

Valve heeft abonnementen toegevoegd aan Steam. De optie wordt het eerst gebruikt bij Darkfall Unholy Wars, een mmog waar maandelijks 15 euro voor betaald moet worden. Het systeem zal voor meer games gebruikt worden, al noemt Valve nog geen andere voorbeelden.

Het is niet de eerste keer dat Valve via Steam een game verkoopt waarbij een abonnement gehanteerd wordt. Het is echter wel de eerste keer dat het bedrijf zelf de maandelijkse betalingen via Steam afhandelt. Valve stelt in de aankondiging dat het systeem voor het eerst gebruikt zal worden bij Darkfall Unholy Wars, een mmog van het Italiaanse Aventurine SA. De game kost 40 euro en daarna nog eens 15 euro per maand om te kunnen blijven spelen. Het inschrijven, vernieuwen en opzeggen van een abonnement verloopt via Steam en Valve legt in een faq uit hoe het systeem werkt. Het systeem zal ook bij andere games gebruikt worden, al laat Valve niet los welke dat zijn.

Valve heeft de laatste maanden al een aantal nieuwe opties aan Steam toegevoegd. Zo kunnen gebruikers sinds januari zelf een walkthrough van een game op Steam plaatsen. In maart startte de ontwikkelaar annex uitgever met de optie om games te spelen tijdens de ontwikkelfase, zodat spelers al feedback kunnen geven voor de game af is. Eind 2012 voegde Valve bovendien de Big Picture Mode toe aan Steam, een optie om games te bekijken op een tv. Het Amerikaanse bedrijf test bovendien een Linux-versie van Steam, waarbij ook diverse games onder het opensource-besturingssysteem te spelen zijn.

Reacties (63)

Reactiefilter:-163058+147+210+30
ik moet eerlijk zeggen dat ik 15 euro per maand vors aan de prijs vindt...toen ik het artikel las hoopte ik op een soort van huren van games via steam voor een vast bedrag per maand ofzo.
Ik ook, maar dit is gewoon de subscriptie van een MMORPG die via Steam geregeld wordt. Eigenlijk niet zo bijzonder.

Ik dacht ook eerst aan Netflix achtige abonnementsformules
Ik ook, maar dit is gewoon de subscriptie van een MMORPG die via Steam geregeld wordt. Eigenlijk niet zo bijzonder.
Dat ligt eraan hoe je kunt betalen.

Steam laat je voor nieuwe games betalen via iDeal. Erg makkelijk (imho). De meeste MMOs laten je in Nederland alleen betalen via creditcard. Die heb ik niet, die wil ik niet. Dus altijd rommelen met online gamecards kopen met een code (gedoe). Sommige MMOs laten je via Paypal betalen (doe ik niet aan, fixed cleartext password zijn waanzin als het over geld gaat). Betalen voor je MMO in Nederland is niet altijd even makkelijk.

Blizzard laat je je WoW-subscriptie via iDeal betalen. Of via directe bankafschrijving. Da's pas handig. Ik neem aan dat andere Europese landen ook hun eigen vorm van betalingen hebben, en niet alleen creditcards.

Als Valve/Steam dat ook doet, dan is het zeker een handige feature. Waar ontwikkelaars goed gebruik van kunnen maken.
Online rommelen met gamecards hoeft helemaal niet, als je geen creditcard wilt kun je ook een 3V prepaid card kopen wat eigenlijk hetzelfde idee is als een creditcard maar dan met tegoed en gewoon op te waarderen via ideal, bankoverschrijving etc...

Werkt net zo makkelijk en weinig gedoe, eenmalig een kaart aanschaffen en dan opwaarderen wanneer nodig klaar...

Daarnaast kun je ook heel erg simpel een PayPal account aanvragen welke je laat koppelen aan je bankrekening, dan heb je ook nog eens geen random reader nodig om te betalen.

Er zijn op zich best genoeg manieren buiten ideal om te kunnen betalen voor MMO`s abo`s, men moet er alleen van op de hoogte zijn en uiteraard ook bereid zijn eenmalig iets op te willen zetten.

On topic:
Ik vind het van Steam een niet meer dan logische opvolging van losse verkoop met nu daarnaast abo vormen. Zo kunnen zij eigenlijk de hele markt bedienen nu en hopelijk komen er ook fikse kortingen of aanbiedingen op bestaande abo`s op deze manier.
Daar komt dan ook nog eens bovenop dat jij jou reguliere pinpas ook als 'credit-card' kunt gebruiken.

(mijn rabobank wereldpas heeft niet voor niets 'maestro' erop staan)
maestro is een debetcard, geen creditcard en wordt nog steeds niet overal ondersteund
Het meastro logo is bedoeld voor internationaal pinnen, heeft niets met creditcard te maken op een normale bankpas..
Nou bij de meeste buitenlandse webstores zal je toch echt aan de paypal minimaal moeten geloven. Een creditcard hou ik niet van.
Ik kan bij Ultima Online (EA Store) ook inderdaad met iDeal, bankafschrijving, Paypal, Creditcard, ect betalen.

Al zijn wij in Nederland wel verwend met een systeem zoals iDeal natuurlijk. In vrijwel geen enkel land is volgens mij zo'n systeem actief. Terwijl het wel ideaal werkt.
Persoonlijk gebruik ik liever mn creditcard dan ideal, ideal is leuk als je te jong bent om een creditcard te gebruiken maar je mist verzekering (probeer je geld maar eens terug te krijgen als de andere partij niet levert) en veel bedrijven vragen nog steeds extra geld voor ideal transacties.

//ontopic

15 euro per maand voor een pvp mmo? dat moet dan wel iets heeeel bijzonders worden aangezien de mmo markt al behoorlijk verzadigd is kwa pvp mmo's (lees: 90% van de mmo's)

[Reactie gewijzigd door blouweKip op 26 april 2013 16:10]

Dat had ik eigenlijk ook gehoopt. Daarbij komt dan ook nog dat je de game eerst moet kopen voordat je het maandbedrag mag gaan betalen....

Ben benieuwd hoe dit verder gaat uitpakken...
Bij WOW betaalde je ook zo`n ¤50,- in het begin, en dan ¤10,- in de maand om van de servers gebruik te mogen maken. Goedkoop is het niet.
ja maar wow is wow, en dit lijkt eerder op een kloon, en ook nog eens duurder
Dit is totaal geen WoW kloon, maar ik kan je het niet kwalijk nemen, het is z'n niche game.
Dat klopt, maar daar kreeg je dan wel nog een hele hoop doorontwikkeling voor terug.
Ik vind dit soort constructies dan ook alleen redelijk wanneer dat het geval is.
15 euro per maand vind ik overigens erg veel. WoW was al aan de prijs met die 10 euro, al was dat zo verslavend dat het voor velen zeker het geld waard was.
Met zo'n grote bibliotheek aan games als Valve zou je misschien zelfs kunnen gaan denken aan het Spotify model. Een vast bedrag per maand en dan kun je een bepaald aantal uur alle games spelen.

Of een soort pay-per-view model. Eén euro per uur dat je gamet. Ideaal voor de gamer met weinig tijd en we zijn gelijk van dat gedonder met demo's af. Is er ook geen gezeur meer als 'Ik heb het spel alleen maar gedownload om te kijken of het m'n geld waard is. Ik koop het anders écht'.
Maar dan moet je je afvragen: willen de gamestudio's/gameuitgevers dat? Valt er uit zo'n Spotify model wel wat te verdienen?

Ik ben het wel met je eens. Zo'n optie zou geweldig zijn en stiekem ook een beetje revolutionair. Maar ik denk dat er dan heel veel moet gebeuren. Regelingen treffen met allerlei gamestudio's en gameuitgevers is niet zo gebeurd. En zulke regelingen moeten vaak per land gebeuren. We hebben in Europa nog steeds geen Netflix en Spotify heeft ook moeite met uitbreiden naar andere landen. Kortom, ik zie het Valve niet snel doen.
Games en muziek zijn beide mediaproducten die je consumeert, maar daar houdt de Spotify-Valve vergelijking wel zo'n beetje op. Games hebben zoveel meer randvoorwaarden nodig om te kunnen werken dan muziek tenslotte. Zoiets als Onlive had daarop het logische antwoord moeten zijn, maar zelfs dat platform lukt het niet om mensen van games te laten genieten zoals men gewend is.

Ik zie het ook als iets voor de toekomst. Het lukt pas als het platform waarop games draaien enigszins uniform is. We hebben nu talloze consoles, windows PC's, Linux, Mac, Flash, HTML5... Pff.

Zo'n verbruiks- of abonnementsmodel gaat zoals je al zegt wel een probleem opleveren voor uitgevers van grote games. Een singleplayer campaign van Battlefield van zes uur levert dan veel te weinig op. Als spellen worden betaald per gespeeld uur, gaat er nooit meer iemand in een AAA titel investeren.

Daarnaast; Spotify kan vermoedelijk zo goedkoop omdat het niet de enige inkomstenbron is voor de muziekbusiness. Muziek brengt ook nog geld op door concertkaarten, CD verkoop, iTunes, BUMA/SABAM, etc.
Niet daarnaast te vergeten dat de productie van een muzieknummer vele malen goedkoper is dan die van een game. Bij een concert dien je ook de tour en ororganisatiekosten terug te verdienen. Een euro per week zou dan ook niet rendabel zijn, eerder tien euro. Wat niet zo aantrekkelijk is.

Ook veranderd de focus van de gameontwikkelaar. Je wilt spelers zo lang mogelijk binden ipv eenmalig. Epische singleplayer word volledig onaantrekkelijk te maken, terwijl er ene explosie zal ontstaan van farmen, grinden en multiplayer focused games.

[Reactie gewijzigd door HgnX op 26 april 2013 18:46]

Is voor de makers en uitgever meteen een extra reden om spellen te maken waar je graag veel tijd in steekt. Vinden mensen je spellen niet leuk of te kort, spelen ze het niet en verdien je dus niets.

Persoonlijk denk ik dat (de grote) uitgevers hier niet op zitten te wachten.
Waarom zouden uitgevers hier niet op zitten te wachten?
Het enige wat ze moeten doen is een goede game uitbrengen, zodat hij 'lang' genoeg gespeeld wordt.

Maar je kan ook denken aan een startarief voor de grote games hè. VB: GTA V ¤ 20.- starttarief en dan krijg je 20 min gametime. Men weet dat deze game toch uren gespeeld gaat worden; dan maak je een max tarief van ¤ 70.-.

Voor de kleinere games begin je gewoon op ¤ 1.-. Wat krijg je dan: zelfs je demo's zijn betaald.

** ¤ 1.- p/minuut is aardig veel natuurlijk, maar het gaat even om een rekenvoorbeeld :O

[Reactie gewijzigd door Ero-Sensei op 26 april 2013 12:21]

Dat heeft Onlive ook geprobeerd (niet helemaal hetzelfde, maar wel in het verlengde er van) en dat is volgens mij nou niet echt succesvol geworden. Erg jammer, want een dergelijke constructie is voor mij ideaal. Het zal denk ik alleen nooit van de grond komen, domweg omdat sommige games qua singleplayer behoorlijk kort zijn en de uitgever de volle mep wil hebben. Een game met een singleplayer van bijvoorbeeld 20 uur levert dan 20 euro op, terwijl het normaal bijvoorbeeld 45 euro oplevert (for sake of the argument: alle tussenpersonen even buiten beschouwing gelaten)
Ik quote mezelf even:
Is voor de makers en uitgever meteen een extra reden om spellen te maken waar je graag veel tijd in steekt.
Dus ook grotere spellen ga je dan krijgen, want hoe meer je speelt, hoe meer je verdiend.
Maar er zullen inderdaad spellen zijn met een bepaalde verhaallijn die niet verder rekt dan 20 uur. Dus zullen ze moeten zorgen voor DLC's, in-game aankopen of een verrekte goede multiplayer waar je heel veel tijd in steekt.
Zoiets bestaat al heel lang, het heet GameTap: http://www.gametap.com/
Interessant idee, betalen per uur bijvoorbeeld.

Maar als je daar realistisch over nadenkt dan gaat een gamestudio/uitgever ervoor zorgen dat spellen tijdrovender worden (bij voorkeur zonder veel meer content).

Dat zorgt niet bepaald voor een impuls aan innovatie of betere spellen.
Alleen meer grinds binnen de spellen (wat mensen verrassend vaak maar "pikken".)

Vermoedelijk toch niet een dermate handig idee dus.
ach, goedkoop is in the eye of the beholder. Als ik mij jaar in jaar uit voor 15 euro in de maand kan vermaken, dan kan ik mij nog wel duurdere hobbies bedenken.

nu on topic: Goed initiatief. Dit is een regeling die ik op Steam nog miste. :D
Ik denk dat gamen veruit de goedkoopste hobby is die je maar kan hebben. Een spel als battlefield spelen sommige mensen voor honderden uren. Daarvoor eenmalig 40 euro aftikken en 50 voor premium is dat ontzettend weinig betalen per uur, en ook de ingebruikskosten per uur van je pc vallen mee bij andere hobbies zoals autorijden en naar de film gaan.
Wat een geweldig platform is dit aan het worden! Dan laats nog op linux uigekomen. Ziet er naar uit dat ze even goed investeren in het platform dan half life 3 :9

[Reactie gewijzigd door DavidWebb op 26 april 2013 10:35]

Jammer dat dit alleen mogelijk is via een creditcard. Zelf heb ik alleen een paypal account dus kan er geen gebruik van maken.
Steam staat er juist om bekend dat ze zelfs iDeal ondersteunen. Lijkt me raar als ze dat hierbij opeens niet doen.
Steam ondersteunt gewoon PayPal?
Wel voor losse betalingen, maar volgens mij niet voor periodieke incasso's, zoals een sub.
Het gaat hier om de maandelijkse betaling. Dit kun je uiteraard niet via een 3e partij als Paypal laten lopen, omdat je dan een grote kans hebt dat je het geld misloopt om wat voor reden dan ook.
Paypal ondersteunt al tijden abonnementen. Waarom zou je deze niet kunnen gebruiken voor een dergelijk doel net als een creditcard?
@Jeroenneman & skullsplitter:
Het klopt dat Steam wel Paypal en iDeal ondersteunt.
Het is echter zo (naar wat ik zelf heb gezien) dat alle subscriptie modellen die gebruikt zijn daar (dus ook die via een third party gaan) alleen met een credit card werken.

Niet dat het voor mij iets uitmaakt.
Ik heb En geen credit card (wel iDeal en Paypal) En ik ben niet geïnteresseerd in Subscriptie spellen.

[Edit] En lees de gelinkte FAQ.
Het is het eerste onderdeel er in dat zegt dat een credit card is vereist.

[Reactie gewijzigd door GTX2GvO op 26 april 2013 10:45]

Bedoel je de abonnementsvorm of alles op steam?
Want PayPal kan wel via steam.

Trouwens, een prepaidcreditcard is een tussenoplossing: www.3vcard.nl

Ook ideaal voor de playstore van Google.


Steam blijft steeds beter worden trouwens.
Ze zijn ambitieus bij Steam, altijd goed om te zien dat er naar nieuwe opties wordt gestreefd. Ik zou het persoonlijk prima vinden dat er in de nabije toekomst ook abonnementen worden afgesloten via Steam. Alles op één platform en geen extra partijen.
Er zijn altijd partijen, hoe meer partijen, hoe meer winstopslag. 15 euro is gewoon normale sub + 2 euro voor steam, nee dank je.
Klopt, zeer innovatief bedrijf. Heb laatst via via het personeelshandboek van valve gekregen, het zit echt in de genen daar.
Is gewoon openbaar en al lang beschikbaar (ik vermoed begin 2012)

Voor de geïnteresseerden: http://www.valvesoftware....Valve_Handbook_LowRes.pdf
Aventurine SA is een Grieks bedrijf: http://en.wikipedia.org/wiki/Aventurine_SA

Mooi dat Valve nu ook deze feature naar zichzelf toetrekt, ben benieuwd of games zoals Rift dit ook gaan toepassen.
Ik vraag me wel af of er via Steam ook kortingen komen voor games waar je een subscriptie voor hebt. Sowieso elke dag zijn er aanbiedingen en met de feestdagen is het soms een week lang feest met kortingen. Als ze bijvoorbeeld 3 maanden 50% korting geven op je subscriptie dan zou dat helemaal mooi zijn.

Maar ik denk dat dit dan alleen maar van toepassing zou zijn als je het spel nog moet kopen. En niet dat je na een half jaar opeens 3 maanden de helft gaat betalen. Je koopt ook geen game eerst voor de volle prijs en daarna krijg je er korting op.

Zeer benieuwd hoe dit gaat uitpakken.
Grote kans van niet. Als je als publisher binnen een MMO een 2-deling gaat maken wie wel en wie geen korting krijgt, puur omdat iets via steam loopt, krijg je enorm veel gezeik.
Belachelijk dit. Snap niet waarom mensen zo blij zijn hiermee. Als je een game koopt moet je het overal en altijd kunnen spelen en niet elke maand ¤15 extra dokken. WoW e.d. had die onzin ook.
Het mooie hiervan is dat je nu je subscription op een MMO gewoon via Steam kan regelen en dus niet naar de website van de uitgever hoeft te gaan. Subs op MMO's is weer een heel ander topic.
Edit: voor S4p4t6m bedoeld:

In dit geval gaat het om een MMORPG, waar veel mensen gebruik van gaan maken en waarbij veel servers nodig zijn om het te onderhouden. Die servers kosten stroom maar ook personeel om ze te onderhouden. En de developers brengen op een basis updates uit om de game te verbeteren.

Lijkt mij alleen maar eerlijk dat je moet betalen wanneer je speelt. Als je een mobiel abonnement afsluit betaal je toch ook maandelijks om er gebruik van te maken?

[Reactie gewijzigd door Jeroen V. op 26 april 2013 10:49]

Je hebt een punt maar het is belachelijk dat je dan een volle retail prijs moet neer leggen waarna je vervolgens maandelijks moet betalen. breng dan je game "gratis" uit bij een 1 jarig abbo ofzo. Als je een tel. abbonement afsluit betaal jij toch ook geen 500,- voor een telefoon om vervolgens maandelijks nog eens 40,- te betalen?
Hoezo is het abonnement-model belachelijk? Je betaalt om gebruik te mogen maken van een continue onderhouden dienst; de servers van een MMO bijvoorbeeld. Natuurlijk zijn er MMO's te vinden die geen abo-model hebben, maar dat betekent simpelweg dat het verdienmodel achter die MMO op een andere manier de centen bij elkaar sprokkelt...
Zolang het optioneel blijft, vind ik het verder best. Als de game normale username/wachtwoord login blijft houden, kan je ook op andere locaties makkelijk inloggen (cafe, vrienden etc), zonder heel steam te moeten installeren (en verifieren) en in ergere gevallen de game zelfs opnieuw moeten installeren (eerste versie van APB was niet gelijk aan steam-APB, had je dus 2 versies).

Andere kant, zoveel games zijn er niet meer met enkel een sub, gros is F2P met ingame store, enige variant die je dan nog kan gebruiken via steam is aankoop van de store-coins of eventueel een freemium abonnement.

Voor DLC is het mischien nog interessant, maar erg afhankelijk hoe Steam de USD->EUR prijs doet. Als ze gewoon 1 op 1 omzetten, is het 10x interessanter via de publisher zelf (icm paypal) via USD de aankopen te doen.
Een 'all you can eat' for games. Nou dat zou epic zijn :) Alla Spotify enzo.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Assassin's Creed UnityFIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBDesktops

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013