Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 77, views: 38.947 •

Google zou voornemens zijn om in juli een verbeterde versie van zijn Nexus 7-tablet uit te brengen. De nieuwe variant zou dunnere schermranden en een snellere soc krijgen. Daarnaast zou de schermresolutie verhoogd zijn naar 1920x1080 pixels.

Persbureau Reuters zegt de informatie van verschillende bronnen bevestigd gekregen te hebben. Google zou onderhandeld hebben met zowel Nvidia en Qualcomm over de levering van de soc, waarbij laatstgenoemde de deal uiteindelijk binnengesleept zou hebben. Belangrijk bij die keuze zou het stroomgebruik van de chips zijn geweest, aldus Reuters. Nvidia biedt momenteel zijn Tegra 4-soc met vier Cortex A15-kernen aan, terwijl Qualcomm zijn nieuwste generatie Snapdragon-quadcores in de etalage heeft liggen. De Cortex A15-kernen zijn op papier sneller maar gebruiken ook meer energie.

Naast een nieuwe soc moet de tweede generatie van de Nexus 7 een vernieuwde behuizing krijgen met dunnere randen rondom het scherm. Dat is eigenaardig; bij de introductie van de Nexus 7 claimde Google namelijk dat het de schermranden expres aan de forse kant had gelaten omdat dit meer houvast zou bieden voor de gebruiker. Zoals de naam al aangeeft heeft ook de nieuwe Nexus 7 een 7"-scherm, maar de resolutie zou verhoogd zijn van 1280x800 pixels naar 1920x1080 pixels. Asus zou de tablet opnieuw gaan fabriceren.

Met een introductie in juli ligt een aankondiging tijdens Googles I/O-conferentie, die halverwege mei plaatsvindt, voor de hand. Het is ook aannemelijk dat de verbeterde Nexus 7 met een nieuwe versie van Android uitgeleverd zal worden, die vooralsnog bekendstaat onder de codenaam Key Lime Pie. Google grijpt zijn I/O-conferentie traditiegetrouw aan om nieuwe apparaten en Android-versies aan te kondigen. Vorig jaar werden op de beurs de Nexus 7 en Android Jelly Bean onthuld.

Reacties (77)

Tsja, een verhoging van de resolutie, dat zat er dik in. Hoewel je weer kunt discussieren over het nut, is het wel prettig als er een standaard gaat komen. 1080p vind ik dan prima :)

Ben benieuwd of er ook nog eens een samenwerking met Sony komt voor een Nexus-apparaat. Een 10" Sony-Nexus tablet of een ~5" Sony-Nexus telefoon zou een mooi paradepaardje zijn.

@reacties hieronder: Het stond er inderdaad wat knullig, maar toen ik het de 2e keer las begreep ik dat ik het verkeerd had opgevat :P Ik heb mijn reactie dusdanig aangepast dat de eerste 2 reacties op mijn reactie nu nergens meer op slaan. Mijn excuses daarvoor. Ik had dus een reactie gepost dat het raar was dat ze voor Qualcomm A15's kozen om performance, terwijl energieverbruik belangrijk zou zijn.

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 3 april 2013 08:53]

Ik moest ook even 2 keer kijken maar het klopt wel. Ze hebben gekozen voor de Qualcomm, die is het zuinigste maar langzamer dan de Cortex A15.
zowel Nvidia en Qualcomm over de levering van de soc, waarbij laatstgenoemde de deal uiteindelijk binnengesleept zou hebben.

Qualcomm heeft dus het contract binnen, ze gebruiken geen echte A15 kernen en zouden zuiniger zijn
Het is wel prachtig, in combinatie met films die je op je 1080p tv wilt afspelen vanaf je nexus 7. Dat zou voor mij een mooie oplossing zijn, in plaats van mijn notebook met 1366x768 als resolutie.
En dit is handig want? Wederom het aloude argument dat kijkafstand vs. pixelafstand op een gegeven moment geen enkel voordeel meer heeft waardoor je net zo veel "ziet" bij het afspelen van een 1080p film of een 720p film.

Een grove schatting is dat je een 7" Nexus met 1080p scherm op ongeveer 30cm van je neus moet houden, wil je volledig kunnen genieten van alle 2 miljoen afzonderlijke pixels. En bij een afstand van 45cm kan jouw oog niet eens meer het onderscheid maken tussen de pixels en zal een 1080p film al snel 960p of lager "lijken".


Ik moet beter lezen; desondanks zijn er voldoende devices die een hogere resolutie kunnen geven over kabeltje X naar device Y dan naar het eigen display; een Nexus 7 is hier niet de specifieke oplossing voor.

[Reactie gewijzigd door MAX3400 op 3 april 2013 08:45]

En bij een afstand van 45cm kan jouw oog niet eens meer het onderscheid maken tussen de pixels en zal een 1080p film al snel 960p of lager "lijken".
Dat is dan toch ALSNOG beter dan maar 720p :)
Totaal off-topic, maar als je laptop-gpu het aankan dan kun je de output op 1080 zetten. Ik weet ook dat de Blackberry playbook output op 1080 kan zetten als je de hdmi kabel erin stopt. Verschillende telefoons kunnen ook een output van 720 aan, dus ik ga er van uit dat een beetje moderne tablet het ook aan moet kunnen.

De rk3066 die oa in de kruidvat tablet zou het ook aan moeten kunnen. Je kunt ook van die die soort USB-sticks kopen met de chip erin. Die kun je gelijk aansluiten op je scherm. Eentje met Bluetooth voor een toetsenbord en je televisie is een veredelde tablet.
Alleen heeft de huidige Nexus 7 geen HDMI out. Ik lees niet dat ze dit gaan aanpassen.
Maar wel een mhl uit (via de usb aansluiting) en die verloopt via een kabel naar hdmi.
Dat zit dus ook niet op de nexus 7... wel de micro usb aansluiting maar geen MHL support en zelfs de USB on the go is een kreupele versie (zonder root geen storage kunnen mounten). Die HDMI output krijg je echter zelfs met rooten niet, gewoon hardwarematig niet mogelijk.
op de huidige nexus 7 zie ik wel degelijk pixels.
Juli is nog ver weg. Hopelijk front stereo speakers maar dat betwijfel ik met die dunnere randen.
De pixels zie ik niet zozeer, maar bij het scrollen kun je wel pixel voor pixel naar beneden scrollen; dit gaat nog niet helemaal vloeiend. Of het daadwerkelijk een 1080p scherm rechtvaardigd, dat is dan weer een tweede. Mijn inziens is de huidige resolutie ook prima. Maargoed. Sommige mensen hadden dan ook iets meer geluk in de genetische loterij en zijn gezegend met betere ogen ;).
Bij de Nexus 7 heeft het denk ik zeker wel nut om de resolutie te verhogen naar full HD. Ik moet zeggen dat ik de Nexus 7 nu niet prettig vind om mee te browsen over het internet doordat het scherm 7" is en de resolutie net te laag. Hierdoor vind ik teksten niet goed te lezen en lijkt me de full HD resolutie een stuk prettiger. Letters worden dan een stuk scherper waardoor websites veel beter te lezen zijn. Ik vind het altijd wel prettig om gewoon de desktop websites te bekijken.

Door deze reden gebruik ik mijn Nexus ook amper omdat het gewoon niet prettig vind werken bij websites.
Vind ik een beetje onzinnig, de meeste consumentent laptops hebben een resolutie van 1366x768, vind je die dan ook onwerkbaar om te browsen?
Ik vind de huidige Nexus een fijne resolutie hebben, ook om te browsen.
We raken een beetje verwend vind ik. Ik snap wel dat de fabrikanten ons steeds willen verleiden met meer processoren en hogere resoluties, volgend jaar is full HD weer niet goed genoeg en moet het weer UHD zijn. En als makke schaapjes kopen wij westerlingen weer nieuw spul...
Ja, die 1366x768 resolutie is ook onwerkbaar. Net als schermen onder de 13".

Ik erger me dood aan dat Full HD in 2013 nog het hoogst haalbare is. Mijn eerste laptop, nu 6 jaar oud had al 1440x900 op 15".

Nu zit ik nog te hopen op een tablet van 15" en 2560x1280, met pen support. Dat zal wel niet voor 2013 zijn..

[Reactie gewijzigd door Barryke op 3 april 2013 13:31]

Maar dan heb je een veel groter scherm voor je van 13", 15" of iets anders maar in ieder geval een groter scherm.

We hebben het hier over een 7" tablet. Letters op websites worden dan veel kleiner. Door de resolutie worden de letters te blokkerig op de Nexus 7 en gaan pixels in elkaar overlopen en vind ik het veel minder goed leesbaar.

Bij de Laptops/Desktops heb je door het grotere scherm daar veel minder last van om dat de letters redelijk groot blijven en niet te klein zijn. Al zijn ze wel lekker blokkerig. Zet je de zoom van een website in je browser op 50% en je ziet hetzelfde probleem als er op de Nexus 7 gebeurt. Letters worden te klein waardoor ze slecht te lezen zijn. Verdubbel of verhoog je de resolutie worden die kleine letter scherper en beter leesbaar.

Op mijn oude 15" laptop met 1280x768 geloof ik en ook op mijn iPad 1 in landscape met 1024x768 heb ik er geen problemen mee. Maar ook daar weer zijn letters een stuk groter door het grotere scherm. Houd ik mijn iPad 1 in portrait dan vind ik het ook niet meer prettig en is een hogere resolutie veel prettiger.

Maar het is allemaal tot op zeker hoogte dat dit werkt en hoeft ook niet overal van mij. Wat ze bij telefoons aan het doen zijn daar ben ik het met je eens en bij TV's tot op zekere hoogte. Voor mij hoeft een 4.7" ook geen Full HD te hebben en vind ik 1280x720 voldoende op zo'n klein scherm. Maar voor mij mag de resolutie op de Nexus 7 zeker nog wel een stapje omhoog. Die mist gewoon net die scherpte bij het browsen en dat vind ik gewoon niet prettig en is ook een reden waarom ik mijn Nexus 7 nu weinig gebruik. Het was ook iets dat ik in mijn nexus 7 review heb gezet hier op tweakers.

Maar ja ieder zijn mening. Ik zou een Full HD variant boven de huidige variant kiezen bij deze Nexus 7.

[Reactie gewijzigd door Pasquald op 3 april 2013 13:50]

Gewoon een betere speaker zou al fijn zijn. Die van de Nexus 7 is van matige kwaliteit en veel te zacht.

De randen weet ik niet of dat nou wel zo fijn gaat zijn. Wat in portretmodus de zijkanten zijn zou inderdaad nog wat smaller kunnen, hoewel die al redelijk smal zijn in vergelijking met andere tablets. Wat in landschap modus je zijkanten zijn zou ik liever niet veel smaller willen zien, want dat heb je echt nodig om hem goed vast te kunnen houden.
Hopelijk hebben ze tegen die tijd ook het image-scaling algoritme aangepast.

Als ik namelijk een plaatje schaal middels de Android sdk, dan ziet het resultaat er op de Nexus 7 niet uit. En ja, ik heb echt alle mogelijke truuks geprobeerd om het er mooi uit te krijgen, zonder succes (behalve dan mijn eigen schalingsalgoritme implementeren).
Ik heb liever beter PC schermen dan 1080p in me telefoon. Ik heb nu max 1600P op een 30"scherm. Als je dat vergelijkt met 17"laptops met 1080p dat dat best wel broerd. Helamaal als je kijkt naar Retina schermen en dit soort kleine tablets en mobieltjes met 1080p.

De 4K schermen die er zijn kosten meteen 18.000 euro. En zijn dus onbetaalbaar.

Ik ben opzich wel voor veel pixels. Maar meer dan 1080p is wat bij betreft niet echt nodig voor 7" en kleiner. voor 10.1 is het imo ook meer dan genoeg. Maar er zullen altijd mensen zijn die dan 2560x1440 willen.
Maar waarom vergelijk je pc schermen met telefoon schermen? Zijn 2 verschillende formaten die je gebruikt voor verschillende doeleinden. Ik vind 1080p op 5-" schermen echt heerlijk. Ik heb ook een 1440p 27" monitor, de resolutie is natuurlijk minder dan mijn gsm maar voor de monitor zit je ook wat verderop en het IPS paneel maakt het meer dan goed. :)
Omdat ik redelijk dicht op mijn PC scherm zit. (nog geen meter van mijn 30" af)
En bij een 27" 1080p zie je de pixels overduidelijk zitten. En is imo echt not done.

Ik vind het gewoon raar dat PC schermen zo ver achter blijven qua pixel dichtheid. Ja je zit er iets verder van af maar niet zo ver dat je daar ook niet meer pixels zou willen. een 30"4K scherm of 23" 2560x1440 is geen overbodige luxe voor de gebruikers die wat meer waarde hechten aan de beeld kwaliteit.
Raar? In een tijd dat de smartphone/tablet markt de PC (desktop/laptop) markt overtreft (en het lijkt er niet op alsof de PC ook maar iets gaat terugwinnen aan marktaandeel) lijkt het me niet meer dan logisch dat investeringen in kleine schermen gedaan worden. Fabrikanten van grotere schermen voor monitoren en TV's maken al jaren nauwelijks of geen winst meer...

Ik denk eerder dat je het moet aanmoedigen, waarschijnlijk vloeien de ontwikkelingen uit de smartphone/tablet wereld wel weer terug naar de PC markt als er geld te verdienen valt ;)
hopelijk gaan ze deze weer produceren tegen een scherpe prijs

men vader was op zoek naar een deftige tablet en deze zal ik hem zekers aanraden, wel jammer voor nvidia met de Tegra 4-soc, dewelke amper te vinden is momenteel in een smartphone in de winkel

Google may choose to sell the new gadget for $199, the same as the first generation rolled out last June, while the old model may be discounted, one of the sources said.

bron: reuters

[Reactie gewijzigd door Rigs op 3 april 2013 08:32]

De Nexus 7 2.0 krijgt een Snapdragon 800 CPU.

Bron: Klik
Strikt genomen is dat geen bron, aangezien iedereen Wikipedia kan aanpassen. Dat wordt vaak opgelost doordat Wikipedia allerlei claims van externe bronnen voorziet, maar op die pagina staat ook geen bron waarom deze Snapdragon 800 in de nieuwe Nexus 7 zou komen.

Het zou qua informatie die ik met Google kan vinden ook een 600 kunnen zijn. De 800 zou pas in de tweede helft van het jaar beschikbaar komen, wat een presentatie in mei nogal moeilijk maakt :) (bron)

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 3 april 2013 09:01]

Als een device pas uit gaat komen in zeg juli of augustus dan kan het wel zo zijn dat de fabrikant van de 800 al een aantal chips heeft geleverd aan de maker/fabrikant van het device voor te testen en tuning ervan.

Dus het zou helemaal niet gek zijn dat de 800 erin zou komen. Zeker als ze diverse socs zouden gebruiken in verschillende delen van de wereld. Wat tegenwoordig steeds vaker voorkomt. Zie Samsung met de S4, ZTE met hun komende Grand Memo, HTC met de OneX.

Als alles goed zou gaan zit er in de ZTE Grand Memo ook een 800 in.
http://www.engadget.com/2...rand-memo-snapdragon-800/
Als de tablet in juli in de winkel moet liggen, dan moet productie al lang gestart zijn.
Er kan dus nooit een 800 in zitten gezien die pas beschikbaar is in de tweede helft van het jaar. Ik verwachte de eerste Snapdragon 800 producten niet voor november/december.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 3 april 2013 10:22]

Wat betreft de ZTE Grand Memo:
No specifics regarding pricing and regional availability were given, but we can expect to see it launch sometime "this year."
Uit je eigen bron. Natuurlijk kan hier een 800 in zitten, als hij bijvoorbeeld pas in Q4 van dit jaar uitkomt. Google zou de nieuwe Nexus 7 echter in juli (begin Q3 dus) uitbrengen, terwijl Qualcomm de SD800 pas "in de tweede helft van het jaar" uitbrengt. Om in juli te lanceren moet je al een aardige voorraad hebben geproduceerd. Zeker na het Nexus 4-debacle zal Google niet een 2e keer een zeer gewild Nexus-apparaat in te kleine aantallen uitbrengen. Reken dus maar dat ze in juli al hard aan het produceren zijn.

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 3 april 2013 10:52]

De 800 i heeft wel een wat ander verbruik. Qua prestaties is hij wel beter te vergelijken met een A15. Dus onmogelijk is het niet. Maar de 800 lijkt me eerder iets voor een 10.1" device. Al zal het me niet verbazen als er ook Phablets met een Snapdragon 800 komen.

Het zou mij niet verbazen als er toch een Snapdragon 600 in de Nexus 7 V2 ligt.
Strikt genomen is dat geen bron, aangezien iedereen Wikipedia kan aanpassen.
Dat is een erg vreemde stelling. Een bron is een bron, waar deze bron zich bevindt, wie hem host of wie verantwoordelijk is voor de inhoud is niet relevant. Natuurlijk kun je altijd zeggen dat je de ene bron betrouwbaarder acht dan de ander en dat is waar jij op doelt. Hoe dan ook, een platform als Wikipedia levert wel degelijk veel betrouwbare informatie op. Zolang je inderdaad maar de bron van de bron controleert en waardeert op betrouwbaarheid. Ik zet zelf af en toe informatie op Wikipedia die ik niet kan bewijzen maar waarvan ik door directe ervaring zeker weet dat het juiste informatie betreft. Een bron van een bron van een bron... Het houdt een keer ergens op.
Ik vraag me vooral af of de kwaliteit van het scherm verbeterd zal zijn. Telkens ik de Nexus 7 vastpak valt het scherm me tegen - de kleuren zijn flets en het zwart aan de grijze kant. Een hogere resolutie gaat hier weinig aan veranderen.

Over de snelheid en het ontwerp heb ik geen enkel klagen.
Tsja, er moet ergens op bezuinigd zijn om de lage prijs mogelijk te maken. De nexus 7 was ook noot bedoeld als high end tablet natuurlijk, dan kan je mindere punten verwachten.
Meningen zullen daarover verdeeld zijn.
Ik vind het scherm juist fantastisch maar ben dan ook geen zware vergelijker met andere devices. Ik beschouw het scherm an sich en dan vind ik die mr dan ideaal: Voldoende scherp, voldoende licht, enz.
Weet je, je kan alles kapot vergelijken he. Maar zet dan wel even alles op een rij ipv 1 ding uit de hele specificatielijst.

Ik heb reeds de Nexus 7 maar zal me zeker niet bekocht voelen moest de vernieuwde versie voor ongeveer dezelfde prijs op de markt verschijnen.
Het ding is en blijft een top apparaat voor een scherpe prijs.

Eens specs een bepaald niveau overstijgen is het vooral een pronk-factor. DPI's van 500 zijn gewoon dikke onzin. Daar ga ik echt geen extra geld voor op tafel leggen.
Ik vind het jammer dat ze voor een resolutie van 1920x1080 kiezen in plaats van 1920x1200, mijn Nexus 7 heeft namelijk aardige schermverhoudingen, maar het zou in ieder geval niet smaller moeten worden. voornamelijk omdat ik de ruimte voor de balk met onscreen knoppen tijdens films waardeer. Maar wie weet is deze balk compleet verdwenen in Android 5.0.
Het is ook niet gauw goed. Vergeet niet dat het hier een 7 inch tablet betreft die (waarschijnlijk) erg scherp geprijst is, dan vind ik een Full HD scherm al erg netjes, tel daarbij op dat hij ook een snellere soc krijgt.
Toe maar, gelijk de zwaarste die er is.
Hopelijk dan ook weer een 10 inch variant.
Jammer dat er in de Nexus-apparaten geen sd-kaart meer kan.

Het klinkt wel leuk, alles vanuit de cloud, maar de praktijk? Datalimieten, slecht bereik en sowieso de traagheid waarmee je muziek/video naar je device streamt in vergelijking tot het oldschool lokaal afspelen.
Wanneer klonk het ooit leuk, alles vanuit de cloud? Ik heb dat inzicht echt totaal gemist. Alles vanaf mijn NAS thuis, ja, da's leuk. Maar waarom is het leuker als het bij Google geparkeerd staat?
In de VS is het wel dergelijk leuk en zeker voor google. Daar heb je wel een fatsoenlijk aanbod zoals films, muziek en series. Plus geen roaming en minder datalimieten over het algemeen. Dan zie ik best nut voor de cloud.
Maar waarom is het leuker als het bij Google geparkeerd staat?

Omdat je dan 400 euro op je NAS kan besparen :+
Zodat ik geen NAS hoef te kopen?
Simpel is goed.
Omdat als je iemand uit legt wat cloud is het idee geweldig is. 1 opslag van onbeperkte grote voor al je apparaten, in de praktijk wil ik helemaal niet afhankelijk zijn van de snelheid van het internet wat ik op dat moment heb...

Theorie: geweldig
Praktijk: niet zo geweldig
Daar raak je hem nou net: In theorie is het hele cloud gebeuren best leuk, maar in de praktijk werk het gewoon niet geweldig: slechte internetverbinding, of onderweg gewoon geen internet op je 3G-loze tablet, geen verbinding in het buitenland, en in geval van Android is het soms ook onduidelijk wat er nou op de "cloud" staat qua backups van software enzo.


Overigens heb ik die hele "Cloud" hype nooit echt begrepen, het is niet veel meer als de diensten die al jaren worden aangeboden. Plak er een nieuw naampje op en opeens is het hip...
Dat afhankelijk zijn van de snelheid van je internet is iets dat zich in de toekomst natuurlijk oplost. Over 10 jaar zullen we vast geen datalimieten meer hebben op mobiel internet en kunnen we mobiel vast internetten met >1Gbit/s.

Maar ik heb ook liever een eigen NAS met onbeperkte opslag. Leuk dat je 400 euro op je NAS kunt besparen, maar wie levert mij veel TB's aan online cloudopslag voor 400 euro/5 jaar = 80 euro/jaar = 6,65 per maand?

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 3 april 2013 10:29]

Dat afhankelijk zijn van de snelheid van je internet is iets dat zich in de toekomst natuurlijk oplost. Over 10 jaar zullen we vast geen datalimieten meer hebben op mobiel internet en kunnen we mobiel vast internetten met >1Gbit/s.
En wat heb ik daar n aan, met m'n Nexus zonder lokale opslag mogelijkheid? Dat apparaat staat in een museum tegen de tijd dat jouw visie werklijkheid wordt. Als deze dat al wordt...
Tsja reden voor mij om ze links te laten liggen inderdaad.

En waarom zou de cloud een SD kaart slot moeten uitsluiten / vervangen.

(bovendien bestaat "de cloud" bij mij uit de services van m'n eigen servers. Weinig nieuws onder de zon behalve dat je het nu een (roze) wolk moet noemen of iets dergelijks.
Als de Nexus apparaten ook nog sd-kaarten zouden ondersteunen zouden de partners van Google helemaal zonder klanten zitten. Dat wil Google (nog) niet, ze kiezen er bewust voor om een bepaald deel van de markt niet te bedienen met de Nexus.
Bovendien is het Google's doel met de Nexus om iedereen naar hun cloud services te lokken. Dat doe je niet door ze met SD kaartjes te laten aanklooien.
Hamvraag: heeft deze nu eindelijk wel 5GHz WiFi aan boord?

Was een flinke teleurstelling met de originele Nexus 7, wij wonen in een oude wijk en 2.4GHz is gewoon een ramp qua interferentie. 5GHz werkt perfect - maar dus niet met het toen nieuwste paradepaardje van Google. Mijn oude iPad 2 van het werk had dat al, en in alle andere zaken overtrof de Nexus hem met gemak.
Ja, ook kwa prijs natuurlijk...
Hopelijk is sowieso de wifisnelheid verhoogd.
De huidige nexus7 komt veelal niet boven de 15mbit uit...
toch wel schandalig laag.
Even de specs in het algemeen afwachten en de prijs natuurlijk en dan kan dit een mooie opvolger zijn van mijn huidige nexus 7.
Daarnaast vraag ik me af hoe de nieuwe kleine iPad zich hiermee gaat verhouden qua specs en belangrijker voor mij, accuduur onder zwaar gebruik.
Naast een nieuwe soc moet de tweede generatie van de Nexus 7 een vernieuwde behuizing krijgen met dunnere randen rondom het scherm. Dat is eigenaardig; bij de introductie van de Nexus 7 claimde Google namelijk dat het de schermranden expres aan de forse kant had gelaten omdat dit meer houvast zou bieden voor de gebruiker.
Dat is helemaal niet eigenaardig, Apple heeft hier wederom immers het voorbeeld gegeven met de iPad mini. Google gaat dit nu volgen. Ze zullen het trucje in de multitouch software dat aanraken van de schermranden negeert kopieeren. Zou me ook niet verbazen als de schermgrootte dichter tegen de 8 dan tegen de 7 inch aanligt; net zoals bij de iPad mini.


edit@watercoolertje
Het gaat me erom dat er geen verbazing hoeft te zijn dat de dikke randen wegvallen. Google had destijds echter het licht nog niet gezien. Alleen dikkere randen konden het goed vast pak probleem oplossen. Na de innovatie door Apple is Google nu wijzer geworden. Dat e.e.a. over en weer gebeurd is niet mijn punt.

[Reactie gewijzigd door alfredjodocus op 3 april 2013 09:53]

Wederom? Het is Apple die richting kleiner formaat gaat wat de rest al jaren had hoor (en Apple's grote vriend Samsung het eerste)...

Kan het het wel weer over de boeg gooien dat iedereen Apple na aapt maar benadruk dan ook wat Apple allemaal heeft nageaapt (waar in mijn ogen overigens niks mis mee is, als de markt iets wilt moet je dat kunnen leveren wie het ook verzonnen heeft).

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 3 april 2013 09:34]

Ik denk dat ze de bezels eerder smaller maken zodat vasthouden in 1 hand gemakkelijker wordt en je hem eerder als een smartphone vasthoudt dan een tablet.
Ik vind het ontbreken van bezels op de mini wel storend want mijn vinger zit continu op tekst dat ik lees.
Bij kindle heb ik witte randen zodat mijn vinger er niet over zit. Dan zijn smalle bezels ineens redelijk nutteloos behalve om fancy te doen ;-)

Een smallere nexus heeft ook gewoon als gevolg dat je het ding in meerdere soorten zakken krijgt, je broek, je jas etc. En dit laatste was het doel van google.
Ze zullen misschien iets gehad hebben van 'ja als Apple ermee wegkomt kunnen we het toch nog smaller maken'. Maar ik denk niet dat het is om na te apen.