Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 144, views: 40.331 •

Apple werkt vermoedelijk aan iOS-apparaten met 128GB aan opslagruimte. Aanwijzingen daarvoor werden gevonden in een nieuwe bèta-versie van iOS 6.1. Het blijft echter onduidelijk wanneer dergelijke apparaten door Apple uitgebracht zullen worden.

De aanwijzingen in de systeemsoftware werden gevonden door iDownloadblog, die ontdekte dat iOS 6.1 bèta-versie vijf partitioneergegevens voor apparaten tot en met 128GB opslag bevat. Eerdere versies van het mobiele besturingssystemen bevatten slechts gegevens tot 64GB opslag.

Apple heeft nog geen iOS-apparaten aangekondigd die 128GB opslaggeheugen bevatten. Door het opduiken van partitioneergegevens lijkt het er dus op dat dergelijke apparaten in voorbereiding zijn. Mogelijk wordt bijvoorbeeld een nieuwe iPad uitgerust met 128GB opslag, al biedt het opduiken van de partitioneergegevens geen garantie dat Apple hier ook iets mee gaat doen. Momenteel zijn er nog nauwelijks mobiele apparaten op de markt die over een dergelijke hoeveelheid opslaggeheugen beschikken.

Kortgeleden kwamen er al geruchten naar buiten dat Apple werkt aan een opvolger voor de huidige iPad, die onder andere dunner moet worden en meer op de succesvolle iPad Mini gaat lijken. Nieuwe iOS-apparaten zullen waarschijnlijk op de nog uit te brengen iOS-versie 6.1 gaan draaien. De huidige bèta-versies zijn alleen beschikbaar voor ontwikkelaars.

iOS 6.1 beta 5

Reacties (144)

Reactiefilter:-11440132+190+25+30
Het zijn allemaal maar geruchten. Wie weet zijn ze gewoon test-modellen aan het testen die wel 128 GB geheugen bevatten. Misschien zien ze daar geen brood in en worden ze niet gereleased.
Nee, dit is geen gerucht maar een aanwijzing zoals in het artikel aangegeven word.
Wat wijst het dan aan? Volgens mij is dit op z'n best een aanwijzing dat er in het bestand een mogelijkheid gegeven wordt voor een binary om een systeempartitie van 128GB te kunnen gebruiken. Niks meer, niks minder.
Precies, meer is het niet. Maar waarom zou Apple dat inbakken als ze niet van plan waren een apparaat uit te brengen met 128 GB opslaggeheugen?

Kortom, het is een aanwijzing dat zo'n apparaat er wellicht aankomt.

Tegen niet geringe vergoeding uiteraard, Apple kennende. Reken maar dat een iPhone met 128GB over de 1000 Euro gaat kosten...
Een iphone met 128gb ... zak geen 1000 euro gaan kosten. Destijds wanneer het geheugen verdubbeld werd was het zo dat de kleinste verdween en de nieuwen dezelfde prijs schakering kregen met een kleine prijsverhoging. Met de 4, 4S en 5 hebben ze al behoorlijk wat prijsverhogingen doorgevoerd zonder opslag vergroting. Dus het kan vast wel uit om met een geheugen verdubbeling voor een paar tientjes extra door te voeren.
Naïef...

De iPhone 5 16GB kost ¤676, elke verdubbeling is ¤102 extra, dus de 128GB versie zal minimaal ¤980 kosten. Echter is de stap van 64GB naar 128GB behoorlijk, dus hij zou best wel eens meer als ¤1000 kunnen gaan kosten.
Moeten ze vooral doen, de 5 verkoopt ook al zo goed.
Precies mijn gedachte. een NAND chip van 128 GB kost omgerekend dus 330 euro. Dit zou betekenen dat de geheugenchip dus zo'n 33% van de totaal prijs is. Hierdoor vraag ik me af... Waarop apple zulke prijzen basseerd.?! Het geeft wel mooi aan dat je met apple een hoop betaald voor gebakken lucht... Dit is overigens met de meeste merken zo.

Als iedereen nu eens zou stoppen met die onzin te kopen. dan zouden er veel realistischere prijzen onstaan op de markt.
Gelieve je eerst te onderwijzen voor je mening overal te spuien, ik raad aan een introductieles in Economie.

* Apple baseert de prijzen op wat mensen er voor willen betalen.
* Apple gebruikt extra geheugen voor segmentatie van de markt.
* Apple gebruikt de kostprijs van het geheugen helemaal niet in de berekening van de prijs. Indien de prijs dat mensen er voor willen betalen lager is dan de prijs waar Apple winst maakt, dan zal Apple dit product niet uitbrengen.
* De kostprijs van het geheugen voor een iPhone5 64GB is $40. De totale kostprijs van het materiaal+fabricage is $238. Die van 128GB zou dus $80 zijn, misschien iets meer voor miniaturizatie.

Dan heb je nog de jarenlange R&D kosten, de design-kosten, de marketing-kosten, etc... niet bijgerekend. Plus de marge van de winkel die de iPhone verkoopt - want die moeten toch ook geld verdienen. Plus de 20% BTW.

Weet je waarom mensen die "onzin" kopen? Omdat het voor hen geen onzin is. Jij mag het dan idioot vinden, iedere persoon heeft recht op eigen waarden. Gelieve dan dus ook mensen met waarden die anders liggen niet te beledigen vanuit uw eigen ignorantie.
Vrees toch dat sygys wel een punt heeft. Apple heeft een schare mensen om zich heen verzameld waarvan een behoorlijk gedeelte gewoon geobsedeerd is en alles behalve rationeel met producten en prijzen omgaat.

Gevolg is dat de prijs onevenredig hoog wordt.

De wereld zou een stuk innovatiever én betaalbaarder worden als patenten niet meer in hun huidige vorm bestonden.
Vraag mij af of je wel eens een Iphone vast hebt gehouden en gekeken hoe alles werkt ? Denk dat je mening dan anders zal worden , denk ik zo.
Waar halen jullie in godsnaam nu weer een 128 GB iPhone vandaan?
Over geruchten verspreiden gesproken.
Het bekende verhaal van fluister wat in een oor en aan het eind van de kring is het een heel ander verhaal geworden.

Overal op internet, en hier in het Tweakersartikel wordt over een mogelijke iPad gesproken en dan krijg je plots een discussie over een iPhone die er zou komen??
Lezen jullie wel?
In iOs6.1 wordt weliswaar 128 GB vermeld maar nergens een woord over een iPhone.(wel over mogelijk betere iPhone speakers, een snellere processor, betere flits, 13Mpx camera en vingerprintsensor)
Imo kun je een 128 GB iPhone wel uit je hoofd zetten, Apple is niet bepaald scheutig met geheugen voor de kleinste devices, ook al draait daar 6.1 op en zou het in principe mogelijk moeten zijn.
Er is simpelweg geen ruimte voor. iPhones moeten dunner en lichter en 64 Gb is meer dan genoeg in 98% van het gebruik.

Het gerucht kwam via een amerikaanse verkoper die dit ontdekte;
Hier wat meer erover met info die al sinds vanochtend op het net staat, en waardoor ik hier ben gaan kijken wat Tweakers erover meldt, maar waar door Tweakers met geen woord over gerept wordt. Die houdt het liever iets vager en ruimer.

http://9to5mac.com/2013/0...del-likely-128gb-version/
(hier wordt ook de prijs genoemd van de nieuwe iPads)

Computeridee

En imo weer niet echt revolutionair, eerder zakkenklopperij, zelfs een goedkoop Kruidvat Android tablet van 160 euro (Cherry M-1038)gaat probleemloos om met een externe 512 GB HDD of een 320 GB SSD en kan je een microsd insteken van 64 GB om hem uit te breiden naar 80 GB (gewoon proberen, extern pakt hij probeemloos meer), daarnaast lijkt me Ultimate meer 512 GB intern, of zelfs meer.

Waarom dan maar een verdubbeling naar 128 GB intern en dit lanceren als de nieuwe musthave??
Eerder de new iPad S dus.
Als je dan toch ca $ 1000 uitgeeft lijken me er inmiddels mooie convertibles op de markt die wel alles kunnen, al zijn het dan geen Apples. ;)
Maar heb je dat er voor over, wie ben ik om daar wat van te zeggen.+

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 28 januari 2013 17:41]

Ik zelf verwacht dat Apple volledig richting iOS gaat verhuizen en dat dus ook de functionaliteit van iOS erg uitgebreid zal worden. Ik dacht ergens ook gelezen te hebben dat Apple aan het kijken was om ARM processoren te gebruiken voor laptop achtige apparaten. Dat kan dus mogelijk ook een aanwijzing zijn voor een uitgebreide iPad/macbook Air hybride.

Edit: Bron:
http://www.zdnet.com/appl...-the-insanity-7000007242/

[Reactie gewijzigd door -NRG- op 27 januari 2013 17:17]

Ze gaan echt geen iOS op Macbooks zetten, daar is juist OSX uiterst geschikt voor.
Er zijn heel veel 3D designers die met OSX werken en daar zijn behoorlijk veel Applicaties voor.
Eveneens voor Video en Audio bewerkingen.

Dat gaan ze echt niet riskeren
Apple heeft de creatieve professional community al enige tijd flink genegeerd. Aan de Mac Pro wordt niet of nauwelijks meer aandacht geschonken, en met de keuzes zoals bij Final Cut X is het pijnlijk duidelijk geworden dat Apple meer op consumenten richt dan op de creative pro's die hun spul groot gemaakt hebben.

Hoewel ik ook niet erg geloof in iOS als platform op de Mac's zou het mij ook weer niet zo erg verbasen.

[Reactie gewijzigd door MenN op 27 januari 2013 20:47]

dan op de creative pro's die hun spul groot gemaakt hebben.
Tot de iPod was Apple een kleine computer fabrikant die vooral verkocht aan de niche sector van creatieve professionals. En eigenlijk ging het niet zo goed. De ombuiging via iPod naar consumenten devices heeft hen bepaald geen windeieren gelegd. Ik vind het ook jammer dat de Mac Pro slecht wordt onderhouden en alle aandacht gaat naar de i devices. Maar die markt van creatieve professionals was gewoon te klein, zeker toen Adobe Windows als primaire platform ging zien (volgens mij de enige reden voor de afkeer van Apple tov Flash).
Dan loop je alweer achter.
De Mac Pro doet het nog steed prima en komt vanzelf wel een nieuwe model uit, dat is al een tijdje terug vermeld. Alleen wanneer is nog niet bekend.
FCX hebben ze al vrij vlot opgepakt, dat was slechts een kwestie van geduld.

Ze hebben het niet genegeerd

[Reactie gewijzigd door BoringDay op 28 januari 2013 00:16]

Het laatste echt nieuwe model MacPro is van 27 Juli 2010. De enige update sindsdien is standaard extra geheugen geweest.

In de computerwereld kan je dit hooguit een product uitfaseren noemen, als je het geen "negeren" wil noemen.

Bron: http://www.everymac.com/s...-2010-westmere-specs.html
Ziet er niet naar uit dat dit gebeuren. Zijn al tijd geruchten dat iOS en OSX 1 worden maar CEO Tim Cook zegt dit:

"We don’t subscribe to the vision that the OS for iPhones and iPads should be the same as Mac… Customers want iOS and Mac OS X to work together seamlessly, not to be the same, but to work together seamlessly."

Bron
Lezing van het gelinkte artikel leert het volgende...
Dit is een gerucht dat er alle schijn van heeft dat Apple het in de wereld heeft gezet om Intel bang te maken. Er zijn blijkbaar onderhandelingen op komst dus moet je wat schrik aanjagen om je voordeel te halen. De boodschap is: maak zuinige CPU's en goedkopere voor ons of wij zijn weg.

Er is in het artikel helemaal geen sprake iOS op devices die momenteel OSX draaien.
De klasieke fout van eerdere tablets was dat er een deskotop OS op werd geleverd. Hier ging meestal het touch gedeelte de mist un. Apple had door dat je een specifuek OS nodig had en heeft daar succes mee. Ik denk dus nooit dat ze OSX en iOS ėėn zullen maken. Microsoft maakt wel de "fout" om weer te proberen om één interface te maken voor alle platformen. Of dat succesvol is zal de tijd leren.
De klassieke fout was dat de programma's en het besturingssysteem niet "aanraak vriendelijk" waren en de apparaten te lomp. Dat betekend niet dat een interface die wel touch vriendelijk is ook niet op een groter scherm zou kunnen werken. De grote beperking van tablets op dit moment, is dat de applicaties die er nu op draaien niet zo uitgebreid zijn als de desktop versie die we gewend zijn en mogelijk ook nodig hebben. Plus de beperkte rekenkracht voor bepaalde applicaties. Dit is allemaal op te lossen met krachtere processors en gpu's. In het geval van Apple is er dan ook nog de beperking in het file management. Dit zijn dingen die wel gewoon op te lossen zijn op een aanraak vriendelijke manier.

Het grote voordeel voor Apple is dat iOS al een geweldige hoeveelheid applicaties heeft en een goede support van verschillende ontwikkelaars. Dit is op dit moment nog enigszins beperkt in OSX, zeker op het gebied van games. Dit ten opzichte van het uitgebreide app support op windows en iOS.

Het probleem van windows is het gebrek aan dedicated windows 8 apps en de matige samenwerking van de oude en nieuwe interface. Daarnaast zijn mensen al snel bang voor iets nieuws en is er tijd voor gewenning nodig. Windows gaat er wel komen, echter zal dat pas bij versie 9 het geval zijn. Wndows 8 zal een soort "Vista" versie worden. Er was weinig mis met Vista, maar de beperkte drivers die er voor beschikbaar waren voor hardware zorgden een instabiele en probleem volle ervaring. Vista heeft het negatieve imago nooit van zich af kunnen schudden. Terwijl als je echt naar de verschillen kijkt tussen Vista en 7 zijn dat voornamelijk optimalisaties en iedereen vind 7 geweldig... Het gaat er komen met voldoende support van de ontwikkelaars van zowel hard als software.

Je moet ook niet kijken naar hoe het nu is, maar wat er in de toekomst mogelijk zou zijn!

[Reactie gewijzigd door -NRG- op 27 januari 2013 21:07]

Nadat ze 10 jaar lang een geweldig OS hebben gebouwd? Jobs zou zich in zijn graf omdraaien.

Apple weet dat zowel tablet als desktop gewoon een apart OS nodig hebben, en Microsoft heeft die fout keer op keer gemaakt en dat zie je in hun verkoopcijfers (Windows 8 verkoopt niet, en hun oude tablets met een desktop OS verkochten ook voor geen meter).

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 27 januari 2013 19:46]

dat deed hij bij de 7 inch kleine ipad toch ook niet?
Jobs is niet meer, het huidige management volgt zijn eigen koers. Zie de beeldschermverhouding van de iPhone 5.
Verkoopt niet? 60 miljoen licenties is toch best aardig. http://blogs.windows.com/...illion-licenses-sold.aspx

[Reactie gewijzigd door Pepehv op 28 januari 2013 09:24]

Zal dan zeker de eerste iPhone worden met een adviesprijs van meer dan ¤1.000,- 8)7
Das precies wat ik dacht, maar het rijmt weer niet met de cloud gedachte, dat het kan betekent natuurlijk niet dat ze het gaan doen.
iCloud biedt echter geen echte extra opslag aan. iCloud is eerder een tool om alles gesynchroniseerd te houden: alles wat je op je op je iPhone/iPad hebt, staat op iCloud. Alles wat op iCloud staat, staat ook op je iPhone/iPad.

Het is dus niet zo dat je bijvoorbeeld bij een tekstverwerker alle documenten in de cloud zijn opgeslagen en niet op je apparaat. Alles wat in iCloud staat, staat ook op je iPhone - behalve reservekopieën.

iCloud is niet een 'traditionele' cloud opslag-service zoals Dropbox.
Mocht je data niet kunnen synchroniseren of heb niet gewoon niet de beschikking om dit te doen, dan slaat ie alles op in iCloud als backup. In dat geval gaat het dus niet op een synchronisatie-tool, maar om een online backup.
Waarom zou je de cloud dan gebruiken, want voor synchronisatie zijn er genoeg andere oplossingen dan de cloud via Apple.

Persoonlijk zie ik de cloud als opslag voor data, dat je daar ook configs en backups mee kan syncen is handig maar meer ook niet.

Overigens moet je je afvragen of je wel cloud diensten wilt gebruiken, want na het debacle met Rop Gonggrijp en hoe zijn gegevens zo eenvoudig bij de Amerikaanse overheid terecht zijn gekomen, dan moet je je afvragen of je wel informatie wilt op systemen van bedrijven welke servers in Amerika hebben staan.
Yep, en da's dan ook waarom ik er niet aan mee doe.

Al mijn data staat lekker thuis op mijn 6x2TB RAID6 array en alle vitale data staat ook nog eens gebackuped op een externe 2TB hdd.

Een storage cloud is een leuk idee maar ik vertrouw al die bedrijven gewoonweg niet.

Enige 'cloud storage' die ik nog enigszinds vertouw is Steam, simpel en alleen omdat er meer dan 1 bedrijf gemoeid is met mijn steam account en valve het niet kan maken mijn account te deactiveren omdat er ook tich spellen van andere ontwikkelaars in geactiveerd zijn. Overigens zijn dit spellen en geen persoonlijke data... Dat Valve beschikking heeft over mijn game-statistieken, spelconfiguraties en/of savegames daar lig ik niet wakker van snachts en de (amerikaanse) overheid zal er ook niet veel mee kunnen. :+
U do play a lot of shooting games, mister. We think you are some kind of Dutch Terrorist.
Tuurlijk niet 998,95 klinkt een stuk minder :+
Das een koopje natuurlijk voor zo'n fantastische, revolutionaire sprong voorwaarts in mobiele technologie! En de concurrentie kan dit natuurlijk niet nadoen want het getal 128 zal direct wel gepatenteerd worden.

Maar even serieus, ze zullen er inderdaad wel weer een dikke premium prijs voor vragen. Dan had ik liever de optie gezien om er een geheugenkaart bij te kunnen gebruiken, maar ja dat levert ze minder geld op :-\

Edit: Gut, was ff vergeten dat als je iets wat apple doet niet het beste idee ooit noemt je natuurlijk hard omlaag gemod wordt. En nog sarcasme gebruiken ook, what was I thinking.

[Reactie gewijzigd door Marijn_ op 27 januari 2013 21:08]

Als je het al zou willen kun je beter even wachten op 128 GB microSD-kaarten, of een gekke Chinees die een Android-telefoon bouwt met dual-microSD ipv dual-sim. Maar ik ben het met je eens in de zin dat verbeteringen van deze aard het niet waard zijn om nog eens krom te liggen voor een iDevice.
Lijkt me een aparte keuze, volgens mij richten ze zich nu vooral op iCloud en juist minder opslag op het apparaat zelf.
Lijkt me een aparte keuze, volgens mij richten ze zich nu vooral op iCloud en juist minder opslag op het apparaat zelf.
iCloud is juist voor synchronisatie, ze bieden geen opslag aan in de vorm van een share die je kunt benaderen. Al je content staat dus op je telefoon/iPad, EN in de iCloud.

Derhalve is het laten groeien van de hoeveelheid beschikbare storage in een iOS device nog steeds van belang.
Niet geheel waar, want via iCloud.com kan je gewoon bij je in de cloud opgeslagen bestanden komen en deze downloaden, verwijderen etc
gewoon een micro-sd sleufje maken!
Nee Apple vraagt liever 200 euro meer voor iets dat een paar tientjes kost dan dat ze je iets logisch als een micro-sd slot aan gaan bieden. Als ze slim zijn gooien ze ook weer een nieuwe lader er tegenaan.
Nee Apple vraagt liever 200 euro meer voor iets dat een paar tientjes kost dan dat ze je iets logisch als een micro-sd slot aan gaan bieden.
Waarom zouden ze? Apple is geen liefdadigheidsbedrijf die zo goedkoop mogelijk kwaliteitsproducten wilt leveren.

Nee, ze willen kwaliteit leveren voor een prijs waarbij ze zelf ook zoveel mogelijk verdienen.

Zelfde verhaal voor Google: ze bieden Android niet aan omdat ze 'lief' en 'aardig' willen zijn. De bedoeling is dat je dan vooral Google apps en diensten gaat gebruiken, waardoor zij weer mooi geld aan jouw kunnen verdienen.
Toch, in elke telefoon kan een sd kaartje, behalve in een iPhone. Het zou gewoon makkelijk zijn. Je prikt je sd kaart in je laptop en je hebt al je foto's en muziek e.d. er op staan. Gaat ook 100x sneller dan USB 2.0

Voor 8GB Ram in een imac betaal je 200 euro meer. Kost gvd 4 tientjes. Ik weet het is kwaliteit, maar voor die bedragen voel ik me echt opgelicht. Het is allemaal heel mooi spul van Apple maar ik ga er toch echt geen cent aan uitgeven.
Bij Dell en HP betaal je net zoveel voor gecertificeerd geheugen, terwijl dat gewoon Kingston geheugen is met een ander stickertje.

ALLE merken doen dat!! Ik snap niet waarom mensen daarover lopen te schuimbekken bij Apple, terwijl het al sinds de jaren 90 de normaliste zaak van de wereld is.

Iedere Mac bezitten die ik ken, koopt dus ook gewoon Kingston geheugen (of whatever geheugen merk) en propt dat in z'n computer als ie dat nodig heeft. Alleen bedrijven kopen wel gecertificeerd geheugen.
Ah, je kent mij nog niet dus.

Ik weiger om duur geheugen te kopen voor mijn MacBooks hier in huis. De laatste upgrade heb ik budget geheugen gekocht en er is niets mis mee. Geen enkele foutmelding gehad vanuit OSX en alles wordt netjes herkend zoals het is gekocht: 2* 4GB reepjes. Tegen de mensen die geld te veel hebben en dat ook nog eens op deze manier willen laten blijken kan ik alleen maar zeggen: ga naar een Apple verkooppunt en koop daar geheugen. Je weet dan tenminste zeker dat het duur en compatible is.

Het is niet voor niets dat men een standaard heeft afgesproken...
Ik heb een iPhone, maar ruil deze ook in voor een andere. Heel irri dat je bijvoorbeeld geen foto's vanaf de sd kaart rechtstreeks in je telefoon kunt laden.
Zou de iPad Camera Connection Kit daar niet bij kunnen helpen (hoewel de naam anders doet vermoeden, maar de poort en OS zijn identiek)?

http://store.apple.com/nl...pad-camera-connection-kit

Daar zit een SD kaart lezer bij.

edit: lees net (en weet niet of dat al veranderd is) dat als die connection kit alleen werkt op een iPhone als hij gejailbreakt is.

[Reactie gewijzigd door HerrPino op 27 januari 2013 18:27]

na jailbreak ifile combinatie kan dit, maar je kunt er geen apps vanaf runnen. wel films en muziek afspelen, die je niet hoeft te importeren. kan ook met sommige USB-sticks, die niet teveel stroom nodig hebven, anders blokkeerd het Idevice dat.
Je kunt met een kabeltje een sd kaart gebruiken dat werkt met lightning en je hebt er een voor de 30 pin het bestaat al een tijdje maar voor de lightning is het nog vrij nieuw.
Mn zwager heeft dat veel gebruikt in nieuw Zealand met zijn spiegelreflex en ipad

https://m.bol.com/nl/p/ap...rer=ADVNLGOO0020190002kw7
Ik heb hier een Nokia Lumia, maar ook daar zit geen SD slot in hoor :) Zo raar is het niet.

Alleen Android, dat als enige nog echt werkt met een wat ouderwets bestandssysteem voor gebruikers, heeft baat bij zoiets. Mensen hebben blijkbaar moeite om dat los te laten.
Het is nogal logisch dat mensen dat moeilijk vinden. Voor alles iTunes moeten gebruiken is niet de handigste manier van werken vind ik.
Tegelijk zorgt die strakke benadering van Apple ervoor dat leken net makkelijker hun weg vinden. Als ik vroeger een leek moest introduceren tot eenvoudig Windows of Office gebruik dan was toch een vaak gehoorde opmerking: "waarom zijn er zoveel manieren om hetzelfde te doen (toetsencombinatie, menu, contextmenu's, ...) bij Apple is die vewarring toch wat minder, zeker bij iOS.

<On Topic> Het lijkt me maar logisch dat met de dalende prijzen van het geheugen en de grotere vraag naar opslag (Apple heeft tenslotte een zeer goed zicht op wat er op elk iOS device staat als ze dat willen) dat er een voorziening komt voor meer opslag.
Het is ook een eenvoudige manier om veel geld te verdienen want bij Apple die opslag niet bepaald goedkoop.
Het is tevens een heel eenvoudige manier om "het verschil" te maken met de rest van de markt wnat de goedkopere (Android)apparaten hebben toch typisch iets minder opslagvoorzieningen en de WP8 toestellen hebben typisch veel standaard opslag (maar zeker geen 128GB) maar verbruiken tegelijk veel
hiervan om het OS op te slaan. Dus met 128GB opslag is het makkelijk om goed te scoren.
Het is nogal logisch dat mensen dat moeilijk vinden. Voor alles iTunes moeten gebruiken is niet de handigste manier van werken vind ik.
Nog zo'n achterhaald idee: je hoeft helemaal niet voor alles iTunes te gebruiken. iCloud werkt met opslag/sync per applicatie. Dus elke applicatie kan gebruik maken van iCloud.

Mijn Pages, Numbers en Keynotes staan dus in de cloud (als ik dat wil), daar komt geen iTunes aan te pas. Maar ook 3rd-party apps maken steeds vaker gebruik van iCloud.

Voor muziek en films gebruik ik wel iTunes, maar dat is omdat iTunes mijn muziekspeler is.
"Alleen Android, dat als enige nog echt werkt met een wat ouderwets bestandssysteem voor gebruikers, heeft baat bij zoiets. Mensen hebben blijkbaar moeite om dat los te laten."

Meer een slecht onderbouwde mening dan een feit. ik maak veel gebruik van sd-kaarten etc. en ik vind het uitermate storend dat bijvoorbeeld de i-phone dat niet heeft. (foto's moet je dus ten alle tijden delen via bluetooth (phone-phone) of via dat onnodige Itunes. Android telefoons is of sd-kaartje wisselen of even via een kabeltje en hop op je pc zetten.

Dus het feit ligt er gewoon dat het moeilijker is bij Iphone. (niet te vergeten de totaal niet matchende kabeltjes met de rest van de wereldstandaard).

off topic:

heb nu een weekje ongeveer een iphone te leen (galaxy s3 is even weg ter reperatie) en ik erger me echt helemaal kapot aan IOS. Wat is android innovatief vergeleken IOS......zit soms echt kwaad te worden op die iphone. Dus bij mij geen iphone.
Gewoon even de iCloud assistent voor Windows op je PC knallen en tada, zodra je een foto maakt en je hebt wifi staat hij op je PC. Makkelijker kan gewoon niet.

iOS heeft zeker zijn nadelen maar loopt op sommige punten echt zo gigantisch voor op Android (toegankelijkheid voor slechtzienden/blinden, muziekproductie ondersteuning etc.) dat het gewoon absurd is.

Maar ik zou ook heel graag bepaalde dingen uit Android in iOS zien. Ieder OS heeft zo z'n voor- en nadelen. En er over bitchen op het internet brengt daar echt geen verandering in :).
Aan de andere kant als je een beetje redelijke hoeveelheid data op een apparaat wil opslaan, denk aan muziek, film, en misschien wat meer games dan heb je toch echt of een veel te duur 64gb apparaat nodig of gewoon een of twee 32gb micro sd's die je ook nog eens kan verwisselen en dus ook uitbreiden.

Cloud is leuk maar naar mijn ervaring is het wel langzamer dan via een sd kaart, dwingt het een stabiel draadloos netwerk af en moet je ook nog eens troep op je pc installeren, troep die ook nog niet eens op linux werkt in de meeste gevallen of überhaupt de benodigde opslag heeft zonder er voor bij te betalen. De belangrijkste reden waarom je geen SD op je iPhone en iPad hebt is simpelweg omdat hun verkoop model gaat om prijs verschillen voor opslag.

Ik kan begrijpen dat het geen bezwaar is als je met 8gb of misschien zelfs 16gb meer dan genoeg hebt maar voor mij zou dit absoluut niet toereikend zijn.

Het zal me overigens niet verbazen als Apple volgende generaties gewoon een opslag verdubbeling doorvoert, dus de kleinste wordt dan 16gb en de duurste wordt dan 128gb, ze hebben aan marktaandeel verloren de laatste tijd en dit zou een gemakkelijke stap zijn in hun poging om marktaandeel op Android te veroveren.
Jij vindt met kabeltjes en kaartjes rommelen meer van deze tijd dan dingen draadloos of via de cloud regelen?

Persoonlijk als ik mijn foto's eraf wil hebben zet ik ze even in dropbox, of gaat het via photo stream.

Mijn iPhone heeft al in jaren niet meer aan mn computer gehangen.
Knap, voor een telefoon die een jaar en 3 maanden geleden pas draadloos updates aangeboden krijgt.
de iphone is 1 van de meest gebruikte camera-gsm's volgens flickr. De typische iphone gebruiker heeft niks aan een SD kaart. Ik zelf ook niet, want in RAW schietend op 36 Megapixel is de opslag van die mobiele apparaten toch veel te klein, haha.
Dat "ouderwetse" bestandssysteem zorgt er wel voor dat ik met een druk op de knop bestanden tussen mijn telefoonv en elke willekeurige computer kan FTP-en. Doet er niet toe welk OS de computer draait. Heck, je kunt zelfs van de ene naar de andere telefoon FTP-en als het moet, zowel als cliënt en als server.

Of er FTP-programma's voor iOS bestaan: geen idee. Zou me niets verbazen als dat "verboden" is omdat je zo buiten iTunes om zou kunnen werken.
Apple denk modus: dus jij wil een extra FTP client op je pc ipv het reeds geïnstalleerde iTunes?

Serieus: functioneel wil je bestanden uitwisselen met je telefoon en met een iOS device kan dat prima, net zoals met alle andere devices. Dat het niet via een protocol uit de 70's kan, vind ik persoonlijk geen gebrek..
Of er FTP-programma's voor iOS bestaan: geen idee. Zou me niets verbazen als dat "verboden" is omdat je zo buiten iTunes om zou kunnen werken.
Op Mac OS X is niets "verboden". Wel is er een kans dat sommige apps niet op de App Store van Apple verkocht worden, omdat ze tegen bepaalde voorwaarden ingaan, hoewel een standaard FTP programma daar niet onder zal vallen. Maar zelfs als apps niet op de App Store verkocht worden, dan is het nog steeds mogelijk om ze gewoon van een willekeurige site te downloaden. Apple beperkt de gebruiker daar niet in. Enige noot die daarbij gemaakt moet worden is dat sinds de meeste recente versie van Mac OS X (Mountain Lion) de gebruiker bewust een vinkje moet omzetten in de systeeminstellingen als deze software van onbekende bron wil installeren. Persoonlijk vind ik met deze "opt-out" niets mis mee, dan is de gebruiker beter bewust van het risico dat deze neemt.
Dat "ouderwetse" bestandssysteem zorgt er wel voor dat ik met een druk op de knop bestanden tussen mijn telefoonv en elke willekeurige computer kan FTP-en. Doet er niet toe welk OS de computer draait. Heck, je kunt zelfs van de ene naar de andere telefoon FTP-en als het moet, zowel als cliënt en als server.
Uiteindelijk wil Apple naar een systeem toe waar de gebruiker totaal niet meer hoeft na te denken over het beheer van zijn bestanden. Alles zou dan automatisch in "de cloud" opgeslagen moeten worden, zonder dat de gebruiker zich dat realiseert. Dat is het doel van iCloud en persoonlijk vind ik dat wel een mooi streven. Voorbeeld: je maakt een document op Pages voor de Mac en je ziet hetzelfde document weer verschijnen op Pages voor je iPhone of iPad. Op dit moment zit er echter nog (mijn inziens) 1 groot probleem met iCloud, en dat is dat je bestanden momenteel niet door meerdere apps benaderbaar kan laten zijn, maar ik verwacht dat dit in de toekomst zal veranderen.

Voor de gemiddelde gebruiker is het direct benaderen van een filesystem meer een noodzakelijk kwaad dan een echte toevoeging, puur omdat we nog geen betere methoden hebben, hoewel zogenaamde "cloud oplossingen" daar langzaam wel verandering in brengen. Dat is uiteindelijk ook het doel van een app als iTunes. Het filesystem abstraheren en bestanden benaderen via zoekacties, playlists, etc...

[Reactie gewijzigd door MacWolf op 27 januari 2013 21:50]

Niet in elke telefoon kan een sd kaartje hoor. Kijk onder andere eens naar de Google Nexus S, Galaxy Nexus en de Nexus 4, laat mij dan maar eens zien waar dan het sd kaartje in moet...
Via iCloud of dropbox staan je foto's direct op je PC, tablet of telefoon. Nadeel van SD kaartjes is gehannes met apps die zonodig in het interne geheugen moeten draaien zoals op mn Android telefoon.

Apple rekent (iets waar jij niet echt goed in bent) momenteel niet veel meer voor het geheugen. Voor de nieuwe iMac kost het niets want deze worden standaard met 8 Gb geleverd. Voor de Mac mini is de upgrade van 4 naar 8 Gb overigens 99 euro, dat scheelt 10 euro met after market geheugen. Hierbij kun je Apple hooguit verwijten dat ze de oorspronkelijke 4 gb in hun zak houden.
Een iPhone 5 met 16 GB kost bij Apple 676,00 Euro
Een iPhone 5 met 32 GB kost bij Apple 778,00 Euro
Een iPhone 5 met 64 GB kost bij Apple 878,00 Euro

Dat is 100 Euro voor 16 GB. En nog eens 100 Euro voor de volgende 32GB. Zie je wat er niet klopt?

Voor minder dan 30 Euro koop ik een behoorlijk snel 32GB micro-SD kaartje. Een 64GB micro-SD kaartje uit dezelfde serie kost precies twee keer zoveel.

Nee, ik snap wel waarom Apple geen micro-SD slot inbouwt...
het kost ze teveel per foon aan geld, maakt het ding gevoelig voor vuil dat via dat slot binnenkomt en is qua deign ontzettend lelijk. Camera fabrikanten willen daarom ook steeds kleinere geheugen kaartjes, dat scheelt kostbare ruimte (die er bij de iphone gewoon niet meer inzit)
dat klopt niet! van de week 8GB erin gedaan voor slechts 4 tientjes!
Waarom zouden ze? Apple is geen liefdadigheidsbedrijf die zo goedkoop mogelijk kwaliteitsproducten wilt leveren.
Klopt, geen liefdadigheids instelling, maar een inhaal instelling. Wanneer een bedrijf in een enkel kwartaal 13 miljard dollar winst maakt, dan mag je best eens af vragen waar dit precies mis gaat.

Uiteraard, zolang er concurrentie is en apple prima blijft verkopen geef ik ze geen ongelijk, maar blijf hier een dubbel gevoel bij houden.
Dat is een wel heel erg communistische houding. Apple is een bedrijf, dat producten maakt waarvan sommige flink aan de prijs zijn (iPhone5 als meest sprekende voorbeeld, er is geen rationele reden dat die honderden euro's duurder is dan een iPod touch) maar die fantastisch weet te verkopen. BMW is net zo, rationeel gezien overpriced maar verkopen als een tierelier. De enige conclusie is dan ook, goed gedaan en concurrentie waarom zitten jullie te suffen?
Volgens mij is al erg vaak aangegeven dat Apple dit nooit zal doen.
Hiervoor zouden ze ten eerste bestandsbeheer in IOS moeten toepassen en dat gaat tegen hun principes in.

En punt twee is dat ze zich hierdoor zelf in de vingers zouden snijden. Ze verkopen de ipads met 32 gb voor 100 euro meer, terwijl het ze dit bij lange na niet kost. Door een sd slot toe te voegen zouden ze dus geen enkele 32/64gb versie meer kunnen verkopen.
Daarbij je hebt werkelijk geen vreet aan een SD op je mobiel.
Dat ligt toch sterk aan wat je er mee doet.
Ik heb wel een SD kaart lezer op mijn mobiel en ik gebruik deze ook om videos en muziek op te slaan zodat ik het interne opslaggeheugen niet hoef te gebruiken, deze blijft vrij voor apps.
Heb al moeite om boven 8 GB uit te komen qua gebruik, maar zal wel aan mij liggen :-)
Muziek stream ik en als het nodig is kan ik video ook gewoon streamen over het internet.

Maar is het nu echt nodig om een complete film collectie op je mobiel te hebben?
Dan heb je aan die SD ook niet genoeg, daarbij zijn ze veelal te traag.
Ja, enige wat er op mijn foon staat is de software, wat weinig ruimte gebruikt, wat caching gegevens en wat foto's die ik er mee maak. De rest stream ik gewoon vanaf internet.
Maar wat je nu zegt is dus puur je eigen mening en geen feit.
Dat is dus het punt.
Iedereen gebruikt zijn / haar telefoon op een andere manier.
Als ik op reis ben of buiten zit ga ik echt geen videos streamen want dan is mijn 1 GB per maand zo op en kan ik dik gaan betalen.
Bovendien is een SD-kaart echt niet te traag voor videos.
De videos die ik af speel zijn h.264 gecodeerd en hebben een bitstream van 1.2 MB/s, zelfs de traagste SD kaarten die je vandaag de dag kan kopen komen makkelijk aan 5 MB/s en mijn hyperspeed kaarten zijn 50 MB/s lezen en 30 MB/s schrijven.
Dat is dus sneller dan een USB 2.0 externe harde schijf.

Daarom ook: Het ligt er aan wat je er mee doet.
Ik gebruik mijn telefoon ook als tablet en handheld gaming device.
Een ander gebruikt zijn / haar telefoon enkel voor bellen en een paar apps.

Dit moet je zelf weten.
Of het nodig is maak jij niet uit, dat maakt de eigenaar van de telefoon uit.
Daarbij je hebt werkelijk geen vreet aan een SD op je mobiel.
You think ?

Ik gebruik de 32GB SD in mijn telefoon en tablet als abckup / removable storage.
De 16GB in de telefoon zijn vrij voor apps, foto's en filmpjes, en een keer per week gaan ze naar de SDkaart.
Hierdoor wordt het 'snellere' geheugen van de telefoon gebruikt voor opname's, en kan ik snel wegschrijven.

Even een paar filmps of MP3's op mijn kaartje en ik kan de week weer door.

dat JIJ er geen nut in ziet, wil niet zeggen dat het nutteloos is
Tja, dat JIJ die persoon bent die om de haverklap 32 GB kaartjes wisselt, schept nog geen algemeen 99,9% no-nonsense Android gebruiker profiel.
Ik heb 64 GB intern, en 10 GB van een paar apps die ik echt gebruik en iOS, en intern geheugen over USB3 gaat heel snel en werkt heel handig, ik denk dat iedereen daar zo over denkt.

Als ik van paarden houd, en op Top Gear ga Posten dat ik een paard veel handiger vind dan een auto mod iedereen me weg.......
Als je dat doet moet er dus een mogelijkheid zijn om iets open te maken, waardoor je met het design weer concessies moet maken. Apple heeft liever een mooier of lichter design dan een sd-slot. Overigens zijn geheugenkaartjes ook niet meer van deze tijd, want opslag is gewoon enorm gegroeid.

Dat andere hardwarefabrikanten wel sd-slots erin doen, wil nog niet zeggen dat het meteen een standaard is. Apple doet wel vaker hun eigen ding en dat heeft ze toch geen windeieren gelegd.
Overigens was de verwachting dat Apple met een release van iOS 6.1 zou komen, maar hoe langer het duurde, des te minder dat werd waar gemaakt. Deze vijfde beta heeft een opvallend iets; het buildnummer lijkt te duiden dat het de GM zou zijn. Zo is deze beta ook te downloaden en te installeren voor iOS-devices die niet hun UDID hebben geregistreerd bij Apple. Zie: https://twitter.com/winocm/status/295351485104001024
Als je zonodig al die versie wil testen neem dan een Developer account.
Daar wordt prima geïnformeerd over de gang van zaken.

Dan heb je dit soort zogenaamde interessant doende geruchten praktijken niet nodig.
Het is pas positief zijn als dit zou betekenen dat de 16gb modellen eruit gaan en alle klasse hun prijs behouden.
Wel jammer dat het er dus op lijkt dat men niet met een grote upgrade bezig is om het design te vernieuwen. Je merkt nu langzamerhand dat gebruikers van het eerste uur nu wel een beetje uitgekeken raken. Android zal daar over een tijdje ook wel mee te maken krijgen, maar die hebben nog wel wat grafische upgrades uitgevoerd.
Je verwacht een compleet ander uiterlijk van iOS in een minor update? Werkelijk?
Android lijkt echt al niet meer op de 1.0 versie. In tegenstelling tot ios.
Nee, want ios was in de basis al verdomd goed, android liep zoooooo ver achter op ios, logisch dat android veel meer stappen heeft gemaakt!
Moest ook wel om maar een beetje bij ios in de buurt te komen, heeft ook jaren geduurd!
Android is nu ook al tijden niet meer zo vernieuwend..
En ios hoeft voor mij ook geen mega veranderingen... Tuurlijk kan er nog wat verbeterd worden....
En hoe wou je die grote upgrade terugvinden in een .plist van de partitionering van een Beta?
Tja, Apple zou beter z'n zaken voorzien van een SD-slot - ingebouwd zoals de concullega's. Bij mij geen µSD en geen standaard USB-vorm = niet kopen.
Dus geen sony, geen samsung, geen apple.
Nergens voor nodig met zon hoeveelheid geheugen
Mensen die SD kaarten missen, wat wil je daar mee, al je data staat toch gewoon in cloudes, die kaartjes zijn alleen maar onhandig. Voor oude iPad dock had ik zo'n ding voor SD, maar ik gebruikte het alleen voor mijn oude Canon DSLR zonder Bluetouth.
In welke cloud? ICloud? Je weet toch dat het enkel synchronisatie is, en niet daadwerkelijke opslag.
Ik werk veel met Pro apps, Tekenprograma's en muziek, niets gebeurt meer lokaal.

Bij al mijn apps sla ik alles op in clouds, Autodesk doet zelfs al het render werk van alle iOS apps in de cloud. Ook alle Photo sites bieden upload apps en Photobooth dingen, dat is echt veel en veel handiger.

Ik denk dat hier een verschil in OS is, in Windows ben je inderdaad gewend alles lokaal te doen, met kaartjes en harddisks enzo, dat geeft alleen maar meer zoek werk, en upload problemen voor mij.
Mensen die SD kaarten missen, wat wil je daar mee, al je data staat toch gewoon in cloudes (..)
Denk eens uit de box? Hier is het hebben van een betrouwbare internet verbinding normaal. En in het buitenland? Waar ook telefoons verkocht worden?

Meer opslag is altijd handig, en als het via verwisselbare media kan is het welkom.
Ik loop naar de eerste de beste PC en al mijn data bij de hand, en thuis staat een PC waar ik alles lokaal naar upload waar ik het ook van kan downloaden (y)

Losse Media is zo vorige eeuw in mijn ogen... :P (Reactie op SD kaarten)

[Reactie gewijzigd door CheapElectronic op 27 januari 2013 20:26]

En dan 4 uur lang bezig met wegschrijven van films naar je SD kaart en telefoon onbruikbaar? tja erg praktisch.

Ik beheer media gewoon op de computer en als ik werkelijk zoveel data mee moet nemen dan neem ik toch gewoon een externe schijf van 2TB mee?

[Reactie gewijzigd door BoringDay op 28 januari 2013 00:23]

een class 10 micro sd redelijk de standaard is voor grotere kaarten schrijft met minimaal 10MB/s dus een 64gb kaart (wat nu het grootste is) kan in maximaal één uur en vijftig minuten vol geschreven worden, dit zal in de praktijk minder tijd zijn door dat de behaalde snelheden hoger zijn dan de minimum snelheid van de kaart, ook zijn de sd poorten op laptops en usb op desktops sneller dan die snelheid zodat die ook niet het limiet kunnen zijn. Overigens is class 10 het langzaamst voor 64gb kaarten.
Dus bij lange na niet de vier uur waar je het over hebt en meestal gooi je hem niet eens van leeg naar vol in een keer.
De meeste Samsung telefoons hebben gewoon een standaard micro-usb aansluiting en een micro-sd slot. Waar haal jij vandaan dat Samsung dit niet heeft?
Tja, Apple zou beter z'n zaken voorzien van een SD-slot - ingebouwd zoals de concullega's. Bij mij geen µSD en geen standaard USB-vorm = niet kopen.
Dus geen sony, geen samsung, geen apple.
Apple houdt zich netjes aan de EU USB norm. Die voorziet dat je een proprietry slot <->USB kabel mag meeleveren ipv eigen stroom adapter.
SD slot is vragen om moeilijkheden. Ik moet best wel vaak pluis uit de headphone ingang peuteren. met een SD slot zou dat helemaal k#(&$^#*$#@ zijn.