Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 203 reacties, 58.646 views •
Submitter: Exorcist

Ziggo heeft de beloofde Android-versie uitgebracht van zijn app om live naar de televisie te kijken. De app is zowel geschikt voor smartphones als tablets en functioneert grotendeels hetzelfde als de iOS-versie die al eerder verscheen.

De app kan onder de naam 'Ziggo TV' in Googles Play-winkel worden gevonden. De gratis software is gebaseerd op de programmagids die eerder al voor Android beschikbaar was; nieuw is echter dat een aantal tv-zenders live gestreamd kan worden als de gebruiker via een Ziggo-aansluiting met het internet is verbonden. Overigens waarschuwt Ziggo dat de app nog 'volop in ontwikkeling' is.

Er zijn in de app veertien kanalen beschikbaar om live te bekijken, waaronder de meeste bekende Nederlandse zenders. Gebruikers moeten beschikken over een smartphone met minimaal versie 2.3 van Android, of over een tablet met minimaal versie 3.0. In beide gevallen moet ook OpenGL 2.0 worden ondersteund. Voor smartphones worden de beelden met 200 tot 800kbps gestreamd, voor tablets ligt de snelheid tussen de 800 en 1500kbps.

Ziggo komt met de publicatie zijn belofte na om de app in september uit te brengen. De provider zei eind vorig jaar al dat er aan een officiële app werd gewerkt, nadat een tweaker erin slaagde om zelf een Android-versie te maken. De iOS-versie van de app is al enige tijd voor iPhone en iPad beschikbaar.

Reacties (203)

Reactiefilter:-12030197+178+214+32
Moderatie-faq Wijzig weergave
1 2 3 ... 11
Mooie app, je moet wel inloggen (vreemd want het zou toch niet werken als je verbinding maakt via een niet Ziggo verbinding).

Wel lijkt er de eerste paar sec. een waas over het beeld te zitten, maar verder ziet het er goed uit!

Op een Sony Arc S met stock GB 2.3.4. werkt hij goed.

Op de Qware Touch Pro 3 met stock GB 2.3.4. de melding "Op dit moment is LiveTV kijken niet mogelijk". Met de laatste 'custom ROM (29/09)' (van Tweakers) crasht de app. bij het selecteren van live tv.

Tip voor (o.a. in ieder geval getest op Qware Touch Pro 3):

Als je de root permissies tijdelijk wijzigt (met deze app), dan werkt 'live tv' wel.

Wat super irritant is het schakelen tussen portrait en landscape modus! Jammer dat je niet alles in landscape modus kunt doen...

[Reactie gewijzigd door MrBreaker op 26 september 2012 14:06]

Ik heb net een testje gedaan. als ik met mijn Galaxy s2 met de laatste cm9.1 nightly (geroot) de app opstart. crasht deze bij het kiezen van een zender.

maar als ik vervolgens met "voodoo ota rootkeeper" de root tijdelijk uitzet. streamt hij wel en kan ik alles prima bekijken.

het ziet er naar uit dat de ziggo app dus daadwerkelijk controleert of de telefoon wel/niet geroot is.

Edit: hetzelfde probleem deed zich voor bij mijn Transformer T101, na de unroot deed de app het ook vlekkeloos

[Reactie gewijzigd door jackhol op 26 september 2012 13:50]

Een kleine puntje om rekening mee te houden: De app werkt niet op telefoons die zijn geroot. Zojuist mijn telefoon ge-unroot en alles werkt nu prima.

Update (nav enkele reacties dat het wel zou werken met root):
Ik kreeg op mijn toestel (HTC One X) een foutmelding. Uit de foutrapportage haal ik vervolgens de volgende melding: java.lang.illegalStateException: phone rooted detected

De app voert dus weldegelijk een check uit, maar blijkbaar is deze niet dekkend voor alle apparaten en/of roms. Collega hier met root krijgt hem ook niet aan de praat (HTC Sensation + root) andere collega wel (SII + geen root).

Update 2:
Je kan met OTA Rootkeeper (Google Play -> http://goo.gl/76D26) je root tijdelijk uitzetten.
Ideaal :)

[Reactie gewijzigd door m-buurman op 26 september 2012 15:38]

Het lijkt erop dat de app het checkt door te kijken of 1 van de volgende bestanden bestaat bij het opstarten:

/sbin/su
/vendor/bin/su
/system/bin/su
/system/sbin/su
/system/xbin/su

Als je root-toegang hebt, zou je dus met een shell deze bestanden even tijdelijk kunnen hernoemen om het toch te kunnen gebruiken. ;)
Dat lijkt mij vreemd, Android is immers open en vrij. Het zou gewoon moeten werken.
Naar mijn weten werkt de app ook niet op iOS apparaten die gejailbreaked zijn. (in het begin tenminste) Wellicht iets met DRM eisen van de contenteigenaren (is dat een woord).

[Reactie gewijzigd door m-buurman op 26 september 2012 11:08]

oh ja wel, zowel op ipad 3 als ip4s als op ipad 1
Dat lijkt mij vreemd, Android is immers open en vrij.
Dus ook zo open en vrij dat Ziggo mag bepalen of hun app werkt op rooted toestellen of niet :)
Hier werkt hij prima op een geroote Galaxy Nexus.
Lijkt mij een uitspraak die nogal kort door de bocht is...
Welke telefoon heb je? En welke Rom draaide je?
Een geroot toestel betekend niks anders dan dat je root-rechten hebt, dit kan ook gewoon icm met een stock-rom zijn

En wat waren je problemen dan?

[Reactie gewijzigd door TripleQ op 26 september 2012 10:24]

Bij mij crashed de app, SGS2 geroot op Foxhound 4.0.4
Bij mij crashed de app, SGS2 geroot op Foxhound 4.0.4
Hier crashed de telefoon zelfs (automatische reboot), SGS2, geroot, WanamLite 12.3 momenteel.
Kan geen tv kijken hier op GS3 met Checkrom 5.5 en Siyah 1.6b15. Crasht bij het openen van een zender.
Hier dezelfde melding in de foutrapportage op een geroote Desire met MIUI 2.3.16 :?
app crashed hier als ik hem in landscape open, maar hij werkt gewoon als ik in portrait modus open.
geroot, dhd met icecoldsandwich 4.0
Goed dat de app er is, maar helaas is de iOS app beter.

- Ik moet inloggen met m'n account, terwijl op iOS de app gewoon checkt of je internet van Ziggo is en zo verifieert of je een abonnee bent
- De videokwaliteit is beduidend slechter
- De app werkt aardig, maar sommige dingen lopen niet helemaal lekker (o.a. tijdens het kijken onderin die balk met tv-zender verschuiven hapert/knippert)

Beetje jammer dat Ziggo Android gebruikers eerst laat wachten en dan ook nog met een app komt die beter kan. Alsof ze alleen een team ontwikkelaars hebben met verstand van iOS en die dit met een 'Android apps ontwikkelen voor dummies' boek in de hand hebben gemaakt.
Ja dat was mij ook opgevallen. Ik heb een iPhone 4 (geen S) vergeleken met een Galaxy Nexus. De video kwaliteit van de Android versie is inderdaad slechter. Ik ben erg benieuwd waarom dit zo is.

Het TV gids gedeelte is ook aangepast, voorheen zag je bij het horizontaal scrollen de programma balken comprimeren (dus korter worden) waardoor de labels opeens werden ingekort. Zag er knullig uit. In de iOS versie lopen de horizontale programma balken onder de zender balk door zonder gecomprimeerd te worden. Functioneel is de Android versie nu gelijk aan de iOS versie. Het ziet er alleen minder gelikt uit dan de iOS versie. Ook het verticaal scrollen hapert waarbij de zenderbalk niet netjes synchroon meeloopt. Dit terwijl de Nexus een snellere smartphone is dan de oudere iPhone 4 en Jelly Bean geprezen is vanwege de snellere UI. In ieder geval laat de Ziggo App het tegendeel zien en is de iOS versie vloeiender qua bediening en is de video kwaliteit ook beter. Waarom zou dat zijn.

Beetje jammer zoals Framoes ook al zegt.

[Reactie gewijzigd door Ximinez op 26 september 2012 14:41]

Zou me niet verbazen als de iOS app ook een update gaat krijgen waarbij je ook je account in moet geven. Het account wordt volgens mij niet gebruikt om te kijken of je verbinding hebt via Ziggo.
Ik ben er wel blij mee aangezien ik geen internet heb van ziggo maar alleen televisie.
dan gaat het ook niet werken want je moet zowel TV als Internet van Ziggo afnemen om dit programma te kunnen gebruiken (ze checken dit door je login van Mijn Ziggo .. kreeg daarstraks mooi een melding hierover toen ik de Mijn Ziggo login van mijn moeder gebruikte :P)
jammer dat apps gemaak met 'android apps ontwikkelen voor dummies' beter zijn dan deze :(
Goed dat de app er is, maar helaas is de iOS app beter.
Dat is toch altijd zo met apps die eerst voor iOS uitkwamen en later geport zijn naar Android. Dit is één van de redenen dat ik dit platform links laat liggen.
Ik neem aan dat het inloggen met je MijnZiggo account nodig is om te kunnen kijken over welke TV zenders je mag beschikken als straks alle zenders gestreamed kunnen worden. Ik neem aan dat de iOS versie dadelijk ook een login vereist om precies deze reden. Waarschijnlijk nadat de Android App op hetzelfde development niveau zit als de iOS app.

Ziggo geeft zelf al aan dat het progsel nog volop in ontwikkeling is. Ik neem dus aan dat deze release er alleen maar gekomen is om te voldoen aan hun eigen belofte dat de app deze maand zou komen. Videokwaliteit en UI zullen dus naar alle waarschijnlijkheid nog wel verbeteren, evenals een groter aantal zenderstreams op zowel Android en iOS.
Beetje jammer dat Ziggo Android gebruikers eerst laat wachten en dan ook nog met een app komt die beter kan. Alsof ze alleen een team ontwikkelaars hebben met verstand van iOS en die dit met een 'Android apps ontwikkelen voor dummies' boek in de hand hebben gemaakt.
Bekend probleem bij Android ontwikkelaars is de diversiteit van ROMs en hardware. Daardoor duurt het ontwikkelproces langer.
"Voor smartphones worden de beelden met 200 tot 800kbps gestreamd, voor tablets ligt de snelheid tussen de 800 en 1500kbps."
Waarom in godsnaam, moet ik weer gaan faken dat ik een tablet heb, geef me gewoon de beste kwaliteit.
Inderdaad dit gaat nergens over. Menig huidige smartphone is sneller dan vorige generaties tablets.
Ze zouden gewoon een optie moeten maken voor HQ en LQ. Waarom dit verschil nu weer?

[Reactie gewijzigd door Frag1le op 26 september 2012 11:40]

Zit hier met een iPad2 en een One X, het verschil is echt groot, terwijl de One X de hogere resolutie heeft...
In de app kun je ook kiezen voor veelgestelde vragen.
Bij de vraag
"is de ziggo tv app geschikt en beschikbaar voor elke mobiele telefoon of tablet?"

Staat helemaal onderaan:
Nota bene: Op tablets met een 7" scherm of kleiner zal de telefoon versie van de app geinstalleerd worden.

Dit betekend dan: Voor smartphones worden de beelden met 200 tot 800kbps gestreamd, voor tablets ligt de snelheid tussen de 800 en 1500kbps.

Waarom kijken ze niet gewoon naar de resolutie....??.... 8)7
Zit je met je galaxy note en je google nexus..... |:(

Op de veelgestelde vragen op ziggo.nl staat deze nota bene er trouwens niet bij.

[Reactie gewijzigd door Shaggie_NB op 26 september 2012 14:09]

Vroeg het me al af. Ook jammer, dat ik ondanks de phone versie, ook niet kan draaien naar landscape. Zou voor de gids al veel makkelijker zijn |:(
Waardeloos slecht geregeld. Woon in Cogas gebied en betaal analoge kabel aan Cogas. De rest van het Alles in 1 pakket aan Ziggo.

Als ik inlog en TV wil kijken met de App op mijn Desire S krijg ik de melding dat ik alleen TV kan kijken als ik Tv en Internet van Ziggo afneem, terwijl ik dus gewoon Alles in 1 Plus heb met het verschil dat ik analoge TV aan Cogas betaal!
Ik zit in een vergelijkbare situatie. De huiseigenaar betaalt voor TV (Basis). Ikzelf betaal voor Internet (Z1). Het moet natuurlijk samen op één account staan, zucht.

Verder slaat het natuurlijk nergens op dat je in moet loggen met het MijnZiggo account van de (hoofd)abonnee. Je gaat je login toch niet aan je kinderen/medebewoners 'geven'?

Stomme contentindustrie. Ik betaal er gewoon voor en ik kan gewoon niet TV kijken via mijn PC (of ik moet een TV tuner installeren, etc).

Niet alsof ik vaak TV kijk. Ik download gewoon Amerikaanse TV series...
Inderdaad. Ik woon in Twente. Daar betaal je het analoge gedeelte van je kabel aan Cogas. Als je dan een Ziggo alles in 1 abonnement afsluit krijg je korting van Ziggo wat je aan Cogas betaald. Maar nu staat er in hun administratie systeem dat je tv kijkt via Cogas! Vandaar dat de Android App niet werkt. Lijkt mij een kleine technische aanpassing in hun systeem om dit werkend te krijgen. Als doekje voor het bloeden kreeg ik 2 maanden gratis plus abonnement. :'(

Maar iedereen in het Cogas gebied moet klagen! Hoe meer hoe beter hoe sneller ze het gaan aanpassen!

Update: Ik heb de Ziggo App gedeïnstalleerd en opnieuw geïnstalleerd. Nu doet hij het!

PS: Vergeet niet je root uit te schakelen anders crasht de App.

[Reactie gewijzigd door Aderik op 28 september 2012 12:09]

Dit werkt niet bij mij.. Toch maar klagen bij Ziggo dus.
Wat ik niet begrijp is je hebt internet van Ziggo nodig om tv te kijken.
Ik heb alleen TV van ziggo maar daarmee kan ik geen TV kijken op mijn tablet.
Dat is toch eigenlijk de omgekeerde wereld.
dat is een vereiste met de deals die ze hebben gesloten om de TV zenders uit te mogen zender, lijkt me.

De rechten / licenties van dat soort dingen als 'een tv zender' zijn ongeloofelijk strict met allemaal gekke regeltjes, en ik denk dat ze de 'internet van Ziggo' regel nodig hebben om daar aan te voldoen.

Het zou me niks verbazen als er ergens een regel is namelijk dat Ziggo de tv-zenders mag aanbieden voor _THUIS_ gebruik aan consumenten. Als het overal zou zijn met 3g of op andere verbindingen zouden ze weer andere rechten moeten hebben.

Door het te locken aan 'internet van ziggo' garanderen ze (genoeg in ieder geval) dat het alleen aan bestaande klanten wordt aangeboden, maar dat ze het ook alleen thuis kunnen gebruiken waar waarschijnlijk de TV aansluiting ook is.

[Reactie gewijzigd door dipje2 op 26 september 2012 13:59]

wat de kortste en gemakkelijkste weg is van ziggo om dit zo aan te bieden. KPN bied die mogenlijkheid namelijk al wel om op andermans netwerk kpn tv te kijken, mits je bent ingelogt onder het kpn account.
Eens, ik zit met hetzelfde. Erg raar als je erover nadenkt. Ik vermoed dat het komt omdat ze anders niet goed kunnen checken of je wel klant bent.