Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 405, views: 133.358 •

Opnieuw is beeldmateriaal van de opkomende iPhone 5 verschenen. Het nog aan te kondigden toestel zou in handen zijn gekomen van een Amerikaan die er een video van maakte. Het lijkt om een werkende versie te gaan van de nieuwe iPhone.

De video werd online gezet door een Amerikaan, die het toestel tevens onderwierp aan een fotosessie waarbij de nog onaangekondigde iPhone wordt vergeleken met de iPhone 4S. Het beeldmateriaal lijkt een volwaardig werkend toestel te tonen, alhoewel de Amerikaan er nog niet in is geslaagd om voorbij het bootscherm te komen: de iPhone vraagt om een aansluiting met iTunes, maar de man die het toestel in handen had zou geen datakabel voorhanden hebben. Dat komt waarschijnlijk omdat de nieuwe iPhone een nieuw type aansluiting heeft, waardoor kabels die bij andere Apple-smartphones zijn bijgeleverd niet compatibel zijn.

Er is wel vaker beeldmateriaal opgedoken van een nog onaangekondigde iPhone, maar niet eerder werd een toestel getoond dat aangezet kan worden. Zo werd eerder al bekend dat de vijfde iPhone-generatie ongeveer 7,1mm dik zal zijn, aanzienlijk dunner dan de voorgaande versie: de 4S-variant is 9,3mm dik. De nieuwe iPhone is tevens langer en heeft waarschijnlijk een 4"-scherm met een resolutie van 1136x640 pixels.

Apple kondigt de nieuwe iPhone vermoedelijk op 12 september aan, waarna de smartphone op 21 september in onder meer de Verenigde Staten, Frankrijk en Duitsland moet uitkomen. Een release in Nederland en België zou op de planning staan voor begin oktober. De prijzen zijn nog onbekend.

Reacties (405)

Reactiefilter:-14050336+1175+29+30
1 2 3 ... 11
lekker origineel
Tuurlijk word ik gedownmod omdat ik de waarheid vertel maar zolang ze me niet aanklagen vind ik het goed :P

[Reactie gewijzigd door jappiejaap op 2 september 2012 20:45]

Je word wel downgemod, maar je hebt wel een punt. De innovatie komt dit keer in elk geval niet van het design...
nog dunner noem je niet innovatief? kwestie van tijd voor telefoons zo plat worden dat het alleen nog een glasplaat is. Ik vind het juist enorm knap dat ze het weer klaargespeeld hebben om hem nog dunner te maken, juist ook vanwege het grotere scherm (meer pixels dus warmer)

edit: wat een kansloze mods toch allemaal weer. Hoe kan dit in hemelsnaam ongewenst dan wel offtopic zijn?? en jappiejaaps' reactie wordt tientallen keren spotlight gemod??

[Reactie gewijzigd door Garma op 2 september 2012 17:22]

nog dunner is inderdaad niet bijzonder innovatief, dat is een ontwikkeling die al een tijdje aan de gang is bij smartphones, en die men bij 'dumbphones' al jaren geleden afgerond heeft.
Het is misschien een knappe technische vooruitgang (hoewel... als ik de tabel in dit artikel bekijk is het meer een kwestie van gelijktrekken met de concurrentie...), maar een innovatief nieuw idee is het niet.
niemand heeft ook ooit gezegd dat het een nieuw idee moet zijn... innovatie gaat over waarde toevoegen, en dat kan op heel veel manieren. als alle innovatie nieuw is zou intel een van de minst innoverende bedrijven ter wereld zijn

[Reactie gewijzigd door Garma op 2 september 2012 17:21]

Ik hoorde dat Apple plannen maakt om de achterkleinkinderen van Newton aan te klagen vanwege het gebruik van een "apple" om het concept zwaartekracht uit te leggen.

Nee serieus. Op wat voor manier word hier waarde toegevoegd? Een 4 inch scherm is geem innovatie, net zo min als een dikte van pakweg 8mm. En het design lijkt meer op een sharp afstandsbediening voor de TV, of een LG Chocolate van een paar jaar terug. Ik mag hopen dat de software verbeterd is, want voor 799 euro zie ik geen nut om dit model (64g versie) te kopen.

In dat geval ga ik liever voor de Note 2, die Apple overigens nu al van plan is om te proberen te gaan verbieden. (Note 2 off. facebookpage news)
serieus? de chocolate vind ik nog steeds 1 van meest afzichtelijke designs van de afgelopen jaren. niet te vergelijken met een samsung Galxy telefoon of een iPhone die beiden op een veel hoger designlevel zitten.
Is wel sterk een meningspunt, nauwelijks een feit. Ik vind de iPhone (met name de interface dan, maar ook het design van de hardware een beetje) niet bepaald beter dan de LG Chocolate. Ben met je eens dat de LG Chocolate ook afzichtelijk is.

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 2 september 2012 21:33]

Om een telefoon dunner te maken moet je wel wat innovatieve ideeën hebben. Dat heeft invloed op meerdere elementen van het toestel (batterij, scherm, behuizing). Dus het dunner zijn is misschien niet innovatief, maar om een dun toestel te maken moet je innovaties doorvoeren.
Sorry dat ik off-topic ga, maar vergelijk je nou serieus het iets dunner maken van een telefoon met het ontwerpen van processorarchitectuur?
Innovatie omhelst meer dan 'waarde toevoegen'. Het omvat het geheel gericht op vernieuwing. Dunner worden is zeer zeker niet 'vernieuwend'; dat doen alle fabrikanten (Apple incluis) al jaren bij de smartphones.

Iets als Siri was bijvoorbeeld innovatief in de smartphone-wereld, spraak-sturing met meer dan simpele 1-woords opdrachten, maar als een personal assistant die agenda-afspraken inplant, vragen kan beantwoorden,etc etc.

Het is afwachten wat er écht innovatief is aan de 5; mogelijkerwijs is het 'enkel' maar een upgrade 'om een upgrade'.
En Siri heeft Apple ingekocht door het bedrijf achter Siri over te nemen. Want oorspronkelijk waren die van plan om Siri voor iOS/Android/Blackberry te lanceren en dat leek meneer Steve Jobs toch niet zo'n geweldig idee.

Echt innovatief van Apple dus (not)
Apple kennende (of misschien beter gezegd, de Amerikaanse patenten-industrie kennende) zullen ze vast bedrijven die hun eigen modellen nog weer een paar millimeter dunner maken aanklagen. Immers staat dat op gelijke voet met het namaken van Apple. Niet dat alleen Apple aan dat soort dingen doet, de hele Amerikaanse patenten-industrie is een gigantische hopeloze bende.
Er zijn al dunnere telefoons geweest hoor, ik noem dan een Motorola Droid RAZR of de Huawei Ascend P1 S om maar de uiterste te nemen. Maar de Galaxy S II of S III zijn ook al dunner. Dus nee, nog dunner is niet innovatief.
als ik eerlijk mag zijn vind ik dunner niet eens prettiger, juist het tegenovergestelde daarvan.
Van mij hadden ze het model van de 3g/3gs aan mogen houden, iig de dikte.
Die had veel betere ergronomie dan de nieuwere iPhones.
Ik kan mij daar ook wel in vinden. Heb zelf nu een Xperia S, redelijk dik toestel voor hedendaagste standaarden maar hij ligt wel erg fijn in de hand. Beter dan de flinterdunne S2 (mijn mening, redelijke handen).

Overigens: Ik vind dit design niet geslaagd. Een opgerekte 4S? Het ziet er een beetje lomp, buiten proporties, en on-apples uit. Ik weet het niet...

[Reactie gewijzigd door Cyleo op 2 september 2012 16:47]

Dit zal haast zeker niet de uiteindelijke vormgeving worden. Apple gebruikt vaker fake behuizingen. Dat heeft er overigens bij de iPhone 4 toe geleid dat het probleem met de antenne pas laat ontdekt werd.
Dat ben ik met je eens. Het voordeel van de platte zijkant is dat je je telefoon nu gemakkelijker neer kan zetten als je een filmpje of foto met timer wil maken.

Wel beter dat ze de audio jack naar de onderkant hebben verplaatst. Dan hoef je je telefoon niet andersom in je broekzak te doen als je muziek wil luisteren of met je headset op wil bellen.

De nieuwe dock connector ben ik alleen minder enthousiast over. Nu kun je nog de lader van je iPad gebruiken, dat zou dan niet meer kunnen zonder adapter.
audio jack aan de onderzijde vind ik juist niet praktisch. Als ik mijn telefoon in mijn broekzak steek dan zit juist de audio uitgang aan de bovenzijde. Ligt er maar net aan of je je telefoon rechtop of omgekeerd in je broekzak steekt. :)
ik kan mijn iPhone vier nu ook al prima op z'n zijkant zetten voor foto's. Misschien wordt het nu iets stabieler, maar ik denk het niet.
Die connector zorgt er natuurlijk voor dat alle huidig ontworpen hardware/docks niet meer geschikt is voor het nieuwe model en als je dus net 500 euro hebt uitgegeven aan een dock voor je iphone 3, en je wilt upgraden naar de 5 je dus gewoon een baksteen van 500 euro thuis hebt staan.

Ik heb bijvoorbeeld een autoradio die een iphone kabel heeft een daardoor alle apple (media) producten met een dergelijke connector ondersteund. Deze iphone gaat dus niet meer passen.

Wellicht dat de contacten hetzelfde zijn en er een verloopstekker komt, maar daar heb je met docks niet bepaald een mooie oplossing mee.

Het zal mij nog benieuwen, ik ben anti-apple (moet er niks van hebben), maar dit is een goede stok om mee te slaan wat mij betreft.
Iemand die een dock vind en koopt van 500 euro heeft ws zoveel geld over dat ie ook een nieuwe dock kan kopen.

Overigens had ik vroeger om de 2 jaar dat probleem, dat de carkit van mijn oude nokia niet meer paste op mijn nieuwe nokia. Dus ik zie het probleem niet.

Bij intel heb je voor elke processor een nieuw mobo nodig, want je nieuwe CPU past niet op de oude mobo. En dan heb je ook nieuw geheugen nodig. En elke nieuwe laptop heeft een nieuw dockingstation nodig, moet ik dat ook weer opnieuw aanschaffen. Elke camera heeft een nieuwe battery grip nodig, etc. etc.
Nou je vergist je hoor dat echt sommige mensen echt een dure dock hadden gekocht voor de iPad terwijl ze gewoon een normale salaris hebben.

Vroeger had het namelijk een bepaalde luxe status. Je weet mensen kopen graag producten die bepaalde status hebben. Want immers willen we graag de buurman laten zien wat wij wel hebben en hij niet. Zelfde reden dat de iPhone en iPad zo populair zijn. Nee ik zeg niet dat iedereen dat doet om die reden maar je weet wel wat voor personen het wel om die reden doen, mensen die zeggen dat Android gebruikers te arm zijn en jaloers zijn op hun.

Wat je zegt over Intel en de processoren klopt ook niet. Socket 775 heeft lang bestaan net als huidige socket 1155 al tijdje meegaat. Maar goed er komen ook nieuwe sockets omdat eenmaal nieuwere technieken komen en ook meer pinnetjes daardoor nodig hebben. Bedoel Socket 2011 heeft er al 2011.. Met geheugen (als je RAM bedoelt) kan je aantal jaren meedoen, vaak is pas bij upgrade van aantal jaren later pas weer nieuwe nodig. Gezien de prijzen stelt het niks meer voor, toen ik DDR3 kocht moest ik 250,- betalen voor 3x 2GB. Oh laptops hebben niet steeds nieuwe dockingstation nodig, ligt vaak aan de merk. Als je een HP laptop koopt heb je groot kans dat je nieuwe HP laptop ook op die docking station past, hoewel je dan natuurlijk vaak nieuwste poorten kan missen.

Dus je vergelijkingen kloppen niet. Het punt is dat de meeste die Apple accessoires hebben gekocht ook met de gedachte dat het universeel werkt op bijna elke product. Dus ik begrijp best dat sommige mensen hierover klagen, punt is ook nog dat het steeds geen Micro-USB is en dus weer speciale accessoires moeten kopen als ze de iPhone 5 willen gebruiken.
Shark.Bait in 'nieuws: 'Video toont werkende nieuwe iPhone''

Oh? Je wilt grappig doen? :+

Een carkit werkt natuurlijk gewoon met bleutooth, die batterij laden we buiten de auto wel op. Een beetje laptop gaat maar een paar jaar mee, en voor office werken kun je de laptop wel 10 jaar op 1 dockingstation houden.
Een nieuwe camera is je hobby, er is nooit een camera geweest die 10 jaar de zelfde aansluitingen of vorm had.

De iphone en ipod wordt 1x per jaar ofzo vernieuwd, sinds jaar en dag hebben ze al de zelfde connector en daar zou je nu van afstappen.
Maar ik heb blijkbaar ook teveel geld als ik net een nieuw navigatiesysteem van 1000 euro in me auto heb laten bouwen met het idee "mijn volgende telefoon wordt een iphone 5" en dan kan je die dus gewoon niet aansluiten.

Aan de andere kant is het wel een lompe connector en mag het best wel wat kleiner, maar alle huidige accessoires worden dus gewoon nutteloos want apple fanboys gaan natuurlijk niet met een oud mobieltje rondlopen ;).
Mee eens, ik heb de S3 en soms is het niet handig vasthouden omdat de S3 zo dun is, bvb met foto's maken. Met een hoesje er om heen is het probleem opgelost. Nog dunner zou eingelijk ook weer onhandiger zijn.
daar geloof ik eerlijk gezegd niks van, die motorola bijvoorbeeld was 7.1 mm dik. De huidige iPhone is 9.3 mm dik. Als ik naar die video kijk gaat er wel meer dan 2 mm af. Dus voila, toch dunner.
Er zijn al dunnere telefoons geweest hoor, ik noem dan een Motorola Droid RAZR of de Huawei Ascend P1 S om maar de uiterste te nemen. Maar de Galaxy S II of S III zijn ook al dunner. Dus nee, nog dunner is niet innovatief.
Als de nieuwe iPhone in zijn geheel 7.1-7.9 mm dun zou zijn, dan is dat toch wel een knap staaltje werk.

Je noemt de Huawei Ascend P1 S maar deze is op zijn dikste punt nog steeds 10.1 mm (en op z'n dunste punt 7.7 mm)

De Motorola Droid RAZR is op z'n dunste punt 7.1 mm maar op z'n dikste punt nog steeds 11.1 mm.

Dat neemt niet weg dat het verder ongelooflijk dunne toestellen zijn, maar als het Apple is gelukt om het gehele toestel (dus incl. een eventuele bump) niet dikker te maken dan 7.9 mm, dan is dat érg knap. ;)

[Reactie gewijzigd door Uniciteit op 2 september 2012 17:28]

Als de dikte het enige unique selling point is lopen ze hier ook al op achter. De rest is wellicht wat minder enthousiast als u omdat Apple op het gebied van telefoons consumenten steeds minder weet te verassen. Het lijken steeds meer upgrades dan totaal nieuwe telefoons en dat is het probleem wanneer je als organisatie zeer hoog in stapt (hiermee doel ik op de smartphone markt). het hoog houden van deze verwachtingen is een bijna onmogelijke klus, wat niet weg neemt dat Apple nog steeds toestellen maakt die in de high end market toebehoren.

Nu heeft de consument keuze tussen een iPhone, 10+ vergelijkbare Androids en over een korte periode WP8 toestellen. Mijn mening is dan ook dat Apple met de iPhone meer risico moet nemen of het feit moet accepteren dat ze marktaandeel zullen inleveren.

Zelf sta ik nu op het punt om een nieuwe telefoon aan te schaffen en weet ook nog steeds niet of ik wel of geen iPhone 5 zal aanschaffen. Wel kan ik zeggen dat de meerprijs me niet weet te overtuigen wanneer ik naar de hardware of het design kijk, wat natuurlijk een persoonlijke mening blijft!

[Reactie gewijzigd door OptimusPrima op 2 september 2012 18:53]

natuurlijk is de dikte niet het enige selling point het is er gewoon nog eentje...
verder toestel ziet er mooi uit wat mij betreft, ook blij met de aluminium casing, tis geen Unibody zoals de laptops of de HTC Legend, maar het is iig een stuk steviger en robuster.

ook is de dubbele "scherpe" rand om het toestel wel wat hem vast beter in de hand toe passen, persoonlijk had ik een lichte bolling in de achterkant wel fijn gevonden, maar overall vind ik het geen mislukt toestel.

over de andere connector, ja op zich begrijpelijk dat er over geklaagd wordt, maar het is ook wel een erg grote connector, en wieweet is dit nu meteen ook wel Thunderbolt (zowel als usb 3) wat toch wel interessante voordelen kan hebben. of bijv een hdmi/displayport stream erbij. ja er is al airplay maar ik zou het erg handig vnden als ik films op elke tv af zou kunnen spelen direct vanaf mijn mobiel.

kortom, hij is dunner, (lijkt) steviger, heeft een iets langer scherm (maar is niet breder en dat vind ik wel fijn, aangezien ik kleine handen heb) en een nieuwe connector.
en de interne specs zullen ook wel beter zijn. en mogelijk een IGZO scherm (dat veel minder energie verbruikt).
"robuster" met aluminium? Wat denk je wat er gebeurd met de iphone 4 als je het al zachtjes laat vallen? Juist ja, total loss. Zou je denken dat Apple het design laat vallen voor robuustheid bij de iPhone 5? Dacht het niet! Design über alles, anders verkoopt het niet! Apple is zo doorzichtig, en heel erg conservatief.
Dat is echte flauwekul. Ik heb een aantal mensen op het station wel eens hun iPhone zien laten vallen en geen een was er kapot. Elke moderne smartphone kan als je pech hebt kapot vallen..

Het zal met een iPhone vast sneller gaan omdat het ding bijna helemaal van glas is, maar een iPhone is zeker niet direct kapot bij een val.
om daar even op terug te komen. Zelfs de doos is een regelrechte rip-off van die van de iPhone. de handleidingen zijn op dezelfde manier verpakt in waarschijnlijk het zelfde materiaal. plus de lay- out is exact hetzelfde. vind ik niet zo'n probleem hoor, maar om dan te zeggen dat zij nou heel innovatief zijn? nee vind ik niet. Ze hebben echter wel een handig oplaad systeem wat ik graag in meerder telefoons terug zie. De Micro-USB aansluiting kan gebruikt worden om op te laden, maar er zitten ook drie contactpunten op de zijkant waardoor je hem alleen maar in een dockingstation hoeft te zetten. Dit is ween stuk duurzamer dan die stomme connectortjes. dat is dus wel weer innovatief.
Micro USB???? innovatief...... sry hoor maar dit is echt een welke steen kom jij onderweg verhaal.

Ze zijn daar echt als aller laatsten mee, bijna alle fabriekanten gebruiken microUSB om op te laden en voor PC connectiviteit. En het is volgens mij al sinds 2 jaar een afspraak van fabriekanten om als standaard uit te voeren....


men heeft gelijk met downmodden ik was in de war met Mini en Micro USB maar dan nog geen innovatie dus eigenlijk maakt het naast de spraak verwarring niets uit

[Reactie gewijzigd door WeeDzi op 3 september 2012 14:27]

Als de dikte het enige unique selling point is lopen ze hier ook al op achter. De rest is wellicht wat minder enthousiast als u omdat Apple op het gebied van telefoons consumenten steeds minder weet te verassen. Het lijken steeds meer upgrades dan totaal nieuwe telefoons en dat is het probleem wanneer je als organisatie zeer hoog in stapt (hiermee doel ik op de smartphone markt). het hoog houden van deze verwachtingen is een bijna onmogelijke klus, wat niet weg neemt dat Apple nog steeds toestellen maakt die in de high end market toebehoren.

Nu heeft de consument keuze tussen een iPhone, 10+ vergelijkbare Androids en over een korte periode WP8 toestellen. Mijn mening is dan ook dat Apple met de iPhone meer risico moet nemen of het feit moet accepteren dat ze marktaandeel zullen inleveren.

Zelf sta ik nu op het punt om een nieuwe telefoon aan te schaffen en weet ook nog steeds niet of ik wel of geen iPhone 5 zal aanschaffen. Wel kan ik zeggen dat de meerprijs me niet weet te overtuigen wanneer ik naar de hardware of het design kijk, wat natuurlijk een persoonlijke mening blijft!
Dat is inderdaad dun. Ik ga er nu verder even niet op in hoe goed of slecht Apple het, qua nieuwe functionaliteit, nou doet want het ging op dit moment over de dikte. (Ik ben het trouwens wel (gedeeltelijk) met je eens... dat Apple ons weinig heeft verrast. De laatste keer was met de iPad 2, toen men verbaasd was dat 't apparaat zo dun was.

Die Oppo Finder is trouwens wel erg dun, ja. Helaas blijft dat toestel in China en zullen we het hier in Europa niet zien. Het apparaat heeft trouwens geen LTE, terwijl de next-gen iPhone dat waarschijnlijk wel heeft.

------------------------------
Maar goed, om toch maar even terug te komen over hoe Apple het nu doet (ook al zei ik dat het daar nu eigenlijk niet over ging): ik ben het wel gedeeltelijk met je eens. Als we even kijken naar alle (iDevice) product launches sinds de iPad 2:

- iPhone 4S
- iPad 3

De iPhone 4S vond ik niet veel bijzonders. De belangrijkste vernieuwingen waren een betere camera, een krachtigere chip en Siri. Ik vond de iPhone 4S persoonlijk een écht teleurstellende upgrade van Apple. Vooral omdat ik de camera van de iPhone 5 al niet slecht vond en omdat de iPhone 4, voor mijn gevoel, niet langzaam was. Siri is leuk voor slechts enkele landen, maar in het Nederlands is er nog geen ondersteuning - en daarmee valt gelijk dé grootste vernieuwing weg voor een groot deel van de iPhone 4S klanten.

De iPad 3 vond ik ook niet veel bijzonders. Toegegeven: een 2048 x 1536 scherm en, volgens mij, de krachtigste GPU in één apparaat - dat hadden we nog niet gezien. Het apparaat is echter wel dikker en zwaarder. Daarnaast waren de andere belangijkste punten: voice dictation (dat is dus wederom niet in het Nederlands), 4G LTE (helemaal niet beschikbaar in Nederland) en een betere camera aan de achterkant. Dat maakt het voor mij best wel teleurstellend omdat er niets 'groundbreaking' bij zat voor mij als Nederlander. Het retina display kennen we al sinds 2010 en die 5 megapixel camera kennen we ook al sinds 2010. Dan houden we 4G LTE en Voice Dictation over: beide bijna compleet nutteloos voor Nederlanders.

--------------------------------------------------------------------------------------------------
Als we naar 2010 kijken, dat vond ik pas écht een goed Apple jaar qua nieuwe producten. In Q1 werd de iPad aangekondigd (een apparaat waarvan we eigenlijk vrijwel niets afwisten), in het begin van Q2 werd het apparaat ook daadwerkelijk gelanceerd en stroomde de eerste reviews en filmpjes binnen.

Aan het eind van Q2 (juni) werd de iPhone 4 aangekondigd. De iPhone 4 vond ik echt de grootste upgrade voor de iPhone van allemaal. Je kreeg immers een nieuw design, een nieuw scherm (veel scherper, IPS technologie), eindelijk een goede camera mét HD video recording, veel betere batterij, A4 chip, camera aan de voorkant, etc.

Eind Q2 en in Q3 werd de iPhone 4 gelanceerd. In Q3 kreeg ook de hele iPod line-up een update. En in Q4 zaten we alweer in het holiday season (er werden trouwens ook nog wat nieuwe Macs aangekondigd, maar ik had het nu dus enkel over iDevices).

Ik denk dat we wat dat betreft gewoon verwend zijn: we kregen in 2010 immers een stroom aan nieuw iDevice producten. En dan krijgen we in 2011 enkel de iPad 2 en een teleurstellende iPhone 4S. En nu in 2012 is het al september en we hebben alleen nog maar een nieuwe iPad gezien (kijkend naar iDevices). ;)

ik vond Apple's 2010 time frame trouwens ook een stuk prettiger: in het voorjaar iets nieuws (iPad), in het midden van het jaar iets nieuws (iPhone), en het najaar iets nieuws (iPods).

-----------------------------------------
Wat betreft de volgende generatie iPhone. Jij hebt het er nu al over dat je toch best wel teleurgesteld bent, maar ik wil er eigenlijk nog niet echt een mening over hebben aangezien het apparaat nog niet eens is aangekondigd.

Kijk bijvoorbeeld maar naar dit filmpje: we zien een iPhone met een 'matte, aluminium achterkant'. Er zijn echter ook afbeeldingen naar buiten gelekt waarbij we een combinatie van glas en (vermoedelijk) roestvrij staal zien.

We weten verder ook nog niks over de chip. Persoonlijk denk ik dat we een 32 nm A5 chip zullen zien. Er zijn echter ook nog hardnekkige geruchten over een quad-core A6 chip, of een 32 nm A5X chip (onwaarschijnlijk, denk ik) en zelfs een chip met de Cortex A15 architectuur!

Over de camera weten we ook nog niks, maar ik betwijfel dan ook of de camera is verbeterd. Ik denk zelfs dat het mogelijk is, dat de camera wat slechter is (want hoeveel kan je doen in een apparaat met een dikte van 7.nogwat mm?).

4G LTE zal er vast wel inzitten (maar daar hebben we niks aan). Dan rest nog de vraag of er misschien NFC in zit. Of misschien Senseg tactile feedback (ze lieten in Q1 van dit jaar doorschemeren dat ze met Apple aan het praten waren). Ze hebben eerder dit jaar ook al gezegd dat ze verwachtten dat de eerste producten met Senseg's tactile feedback al dit najaar in de schappen zouden liggen.

Heck, er zijn zelfs geruchten dat ze een geavanceerde vingerafdrukken-scanner erin stoppen (omdat ze AuthenTec - haastig - hebben overgenomen (het is de duurste overname van Apple ooit)).

Ik weet dus nog niet wat ik er van moet denken. Als het blijft bij een 4-inch scherm, 4G LTE en een nieuw design, dan ben ik toch wel iets teleurgesteld. Maar als ze er een flinke upgrade van maken met veel nieuwe - exclusieve - functionaliteit, dan hebben ze het nog in zich - en dat zou mooi zijn. :)

-----------------------------------
Daarnaast kan dit jaar trouwens nog heel mooi worden (aka een 2010-jaar), want er kunnen nog allerlei producten worden aangekondigd:

- Een nieuwe iPhone (waarvan we wel weten hoe het er uitziet, maar qua functionaliteit weten we amper iets)
- Misschien een nieuw product: de iPad mini
- Misschien een nieuwe iPod touch
- Misschien een nieuwe iPod nano

Dus we zullen wel zien. :)

[Reactie gewijzigd door Uniciteit op 2 september 2012 20:57]

Ik wil Siri geen vernieuwing noemen. Ik was al uitgespeeld en verveeld met voice recognition controls voordat Apple er überhaupt mee begon te hypen.
Siri is geen voice recognition control. Het gaat bij Siri niet om spraakherkennen maar om spraak begrijpen. Dit soort opmerkingen laat heel erg blijken hoeveel vooroordelen je hebt. Anderzijds hebben we in Nederland niet veel aan Siri zolang Nederlands niet ondersteund wordt.
nee het valt niet onder de noemer "innovatie" wanneer je 2 mm van de dikte van je telefoon afhaalt en daarmee de concurrentie probeert bij te houden. Zeker niet als je daarvoor een andere fabrikant moet benaderen die de "innovatie" moet bewerkstelligen.
Apple heeft er namelijk geen aandeel in dat het scherm dunner gemaakt kan worden met nieuwe technieken. Ze maken zoals altijd dankbaar gebruik van wat anderen hen aanreiken.

[Reactie gewijzigd door ikkuh61 op 2 september 2012 17:00]

Ja want anders heeft apple geen producten. Ze produceren zelf nog geen schroefje.
1.5 mm dunner is niet iets dat innovatief te noemen is, het is daar mee namelijk nog niet de dunste telefoon.
Maargoed, is dunner beter? Ik vind persoonlijk een heel erg dunne telefoon niet fijn vasthouden. Er zijn al flexibele OLED beeldschermen van een halve milimeter dik, dat is innovatie. Het is helaas nog iets te duur om in de huidige generatie telefoons te verwerken, maar dat komt vanzelf wel.
De iphone 5 lijkt zo op het eerste gezicht gewoon net een klein tikje dunner, een iets groter scherm, en waarschijnlijk een iets snellere processor. Geen revolutionaire innovaties tot dusver. Maar wie weet zitten er snufjes in waar we nog niets van weten, het is dus afwachten tot de introductie.
nog dunner noem je niet innovatief?

Niet echt nee. Kijk een om je heen, de meeste mensen met een Iphone hebben een hoesje er om heen. Vermoedelijk tegen valschade, want de mensen zonder hebben vaak een Spiderman telefoon, het web is duidelijk zichtbaar.
Als je dan ook de reacties leest bij veel telefoons zie je veel reacties dat mensen geen dunnere telefoons willen, maar meer batterij.
Persoonlijk heb ik liever een nog dikkere telefoon, want ik wil meer batterij, en een toetsenbord. Maar dat is persoonlijk.

Wanneer gaat Apple eens naar een standaard kabel? Gewoon usb, met oplaad, zoals practisch elk toestel? Nu gaan veel mensen weer een extra kabel moeten kopen voor op de tweede locatie, zoals het werk.
Wat dacht je van al die speciale elektronica die gemaakt is om een iPod/iPhone in te zetten? Dat werkt nu ineens niet meer. Ik vond het juist fijn dat de meeste fabrikanten hadden afgesproken micro-usb te gebruiken. Kun je tenminste eens een lader van een collega lenen. Nu moet je er maar net een treffen met een iPhone (5) :)
Apple heeft de laatste tijd ook de Magsafe connector vervangen, maar heeft wel een adapter beschikbaar. Ik denk wel dat die er ook gaat komen voor de iPhone. Apple is momenteel wel steeds meer gericht op draadloze communicatie. de 30 pins dockconnector is oorspronkelijk bedoelt voor snelle datatransfer over firewire, maar met de komst van wireless sync en airplay in iOS 5 is de kabel eigenlijk overbodig geworden en is het alleen nog maar nodig om op te laden. Dan kan het dus best wat kleiner en voor de mensen met een dock (zoals ikzelf bijvoorbeeld) komt er waarschijnlijk wel een omvormertje
Dit zou eerder de 4gs moeten zijn. Iets groter en platter dan de voorganger.... Mja mensen zullen hem toch kopen vanwege het logo.
Platter is iets nieuws? De one s. S2 en s3 zijn volgens mij nog platter en worden niet gek warm. Mijn s2 niet iig.
Jammet ik dacht zou ik nu toch voor een iphone (5) gaan... Maar als dit het toestel word dannuhhh een dikke nee. Laat de win8 toestellen maar uitrollen

Edit: geen zonnepanelen op de achterkant?

[Reactie gewijzigd door JeroenC op 2 september 2012 20:36]

nog dunner noem je niet innovatief? kwestie van tijd voor telefoons zo plat worden dat het alleen nog een glasplaat is. Ik vind het juist enorm knap dat ze het weer klaargespeeld hebben om hem nog dunner te maken, juist ook vanwege het grotere scherm (meer pixels dus warmer)
Meer pixels = meer warmte inderdaad, maar ook meer oppervlak van het scherm. Per saldo maakt dat niks uit lijkt me. Meer warmte en meer oppervlak om dat te dissiperen.
one x ;) is dunner dan deze, en is innovatief. dit is meer van het zelfde wat je koopt. Net als bij de ipads, als je er eentje hebt hoef je niet een andere....
Je kunt pas oordelen over zo'n ontwerp als je het werkend in handen hebt gehad. De metalen achterkant lijkt overigens niet erg op de andere uitgelekte foto's (met metaal + glas), de rest wel.

Mij lijkt het langere scherm wel zinvol. Het toestel zelf is maar een cm of zo langer, maar bij lijstjes, video, icoontjes, notifications is wat extra ruimte best zinvol. En het feit dat Apple de laatste jaren alle spulletjes in elkaar zet als een Zwitsers uurwerk draagt volgens mij belangrijk bij aan de kwaliteits-beleving van het merk. Het dunner maken van zo'n ontwerp hoort bij die aanpak.

@ pvdheu: "Wel weer mooi om te zien dat je zonder kabeltje dus geen ruk kan met een iPhone."

Altijd weer leerzaam om te zien dat waar mening en feiten strijdig zijn het i.h.a. de mening is die het wint van de feiten (en vanwaar die extreme behoefte om Apple te bashen? je wordt er zowat niet goed van hier op tweakers):

http://www.apple.com/ios/features.html
"Independence for all iOS devices.
With iOS 5, you no longer need a computer to own an iPad, iPhone, or iPod touch. Activate and set up your device wirelessly, right out of the box. Download free iOS software updates directly on your device. Do more with your apps — like editing your photos or adding new email folders — on your device, without the need for a Mac or PC. And back up and restore your device automatically using iCloud."

Dat is een onderdeel van de 'post PC' visie van Steve Jobs.

Het is natuurlijk niet raar dat Apple een prototype beveiligt...

[Reactie gewijzigd door Bart Meerdink op 2 september 2012 21:34]

Sinds iOS 5 kan je zonder tussenkomst van iTunes je iPhone gebruiken. Ik kan best begrijpen dat je voor een prototype wel een kabel nodig hebt...

Edit: Oeps, Bart was mij al voor...

[Reactie gewijzigd door Bowy3r op 3 september 2012 01:00]

het toestel is 1 cm langer en het scherm is ook 1 cm langer en daarom is het makkelijker om hem dunner te maken omdat je meer ruimte in de lengte hebt en het scherm neemt geen extra ruimte omdat die zo dun is.
wat wil je nog aan het design veranderen als het toestel er weer groter van gaat worden het is beter om het design zo te houden kleine dingen verbeteren zoals aansluitingen en toetsen accu die langer mee gaat.

[Reactie gewijzigd door CPU1 op 2 september 2012 21:19]

Ja, want daar heb je ook echt wat aan, een telefoon zo dun als een glasplaat, dat houdt lekker vast...
Mag ik hem ook gewoon lelijk vinden?

Apple speelt het de laatste jaren erg op safe qua uiterlijk van de telefoon.
Er zit totaal geen vooruitgang in het ontwerp, het lijkt net of ze geen veranderingen meer durven te maken.

Zijn ze soms bang dat de iPhone teveel op een ander merk gaat lijken en dat ze dan een proces aan hun broek krijgen?

Het wordt echt tijd dat ze daar het hele ontwerp eens op de schop nemen en een wat aantrekkelijker uiterlijk in elkaar steken dan twee glasplaatjes tegen elkaar aanplakken en er van die lelijke, goedkoop uitziende knoppen aan de zijkant te plaatsen.

Kom op Apple je kunt het.

Alleen zal ik nooit een iPhone kopen omdat ik er van hou om mijn eigen keuzes qua software te maken en niet honderden Euro's meer wil betalen voor wat extra geheugen (belachelijk dat zo'n telefoon geen SD-slot heeft). En dan nog het gemis van een standaard micro-USB aansluiting. Ben je alsnog aangewezen op een adapter om een normale USB-lader te kunnen gebruiken. Apple doet er alles aan om mensen maar iedere keer nieuwe accessoires te laten aanschaffen. Heb ik het nog gehad over de accu, je moet verdorie naar Apple om je accu te laten vervangen. Dit zou zoveel makkelijker moeten worden gemaakt voor de consument maar nee Apple moet weer de totale controle houden. Maar genoeg gebash... Er zullen nog genoeg mensen zijn die naar de winkel rennen of uren voor de Apple Store gaan liggen om een iPhone 5 te kunnen bemachtigen. ;)

Lol, en dit wordt off-topic gemod... ;)

[Reactie gewijzigd door sjaool op 3 september 2012 19:37]

het wiel is al duizenden jaren rond en het is optimaal qua vorm. De porsche is al tientallen jaren hetzelfde en zal ook niet veel meer veranderen. Zo vind men de iphone ook goed qua vorm. Mensen die dat niet vinden zullen het toch niet kopen. En een SD slot is waardeloos, dat heb je niet nodig, draadloos is modern, kaartjes is ouderwets.

En als je door je haat een beetje beter oplette, dan had je al gezien dat apple een design neerzet en er jaren aan vasthoudt: zie hun computers en ipods. Neem nu windows, die gooien elke keer het roer om als er een nieuwe windows in de schappen ligt. en dan kan ik weer aan mijn relaties uitleggen hoe ze zaken kunnen vinden. Het gros van de mensen houdt niet van verandering, en voor die paar gagdet freaks die zeuren, maar toch niet kopen zal apple het echt niet doen, haha.
Tsja, wat wil je nog echt significant verbeteren aan het design van een moderne smartphone?
Het verschil wordt echt niet meer gemaakt door de hardware, die is, op kleine verschillen na, nagenoeg hetzelfde: Alle telefoons hebben een touchscreen, camera, wifi, gps, 3g/4g, bluetooth en een aantal knoppen. De verschillen zijn marginaal.

Het verschil zit 'm tegenwoordig in de software. Het gaat er nu om wat je met die hardware doet, daar die hardware min of meer even krachtig is.

Paar jaar terug was een kleurenscherm nog een unieke feature. Of een camera, bluetooth , wifi was luxe. Maar nu is het software.

[Reactie gewijzigd door Romke op 2 september 2012 19:17]

Om de software gaat het zelfs niet eens meer. Volgens mij kunnen alle smart phones 98% van de dingen die iedereen ermee doet en is er niet veel verschil in functionaliteit. Het gaat voor 90% om branding en marketing en de 10% zit in de verschillen in gebruiksvriendelijkheid, schermsoort A of B, en meer van die triviale zaken.
Bij Sinds iOS 5 is het niet meer nodig om de iPhone aan de pc te doen voor dat je hem kan gebruiken. Daarnaast geloof ik ook niet dat de nieuwe iPhone er zo uit gaat zien, aangezien de schermverhouding dan anders is en dat wil apple natuurlijk niet met hun appstore...

En ten derde vind ik het gewoon een lelijk, niet vernieuwend, ontwerp (zelfs Samsung en HTC doen het dan nog beter qua desing in mijn ogen)

Fake dus denk ik...
Ik denk dat dit echt wel echt is.

e schermverhouding is namelijk helemaal geen probleem: apps die een gewone scrollijst weergeven (zoals bv twitter en facebook) en volgens de standaard APIs zijn geschreven kunnen namelijk zonder aanpassingen gebruik maken van het langere scherm: ze tonen gewoon eits meer van het scrollbare gebied.

Apps die neit eenvoudigweg kunnen worden uitgerokken kunnen een gewone swarte rand boven en onder krijgen. net zoals iphone apps die krijgen op de ipad (na upscaling).

En geupdate apps maken natuurlijk wel gebruik van het volledige scherm.

[Reactie gewijzigd door kiang op 2 september 2012 23:49]

Ik denk dat dit fake zal zijn, als je kijkt naar het scherm zie je een verschil van kleur, de 'nieuwe' iphone heeft een iets lichter kleur zoals bij goedkopere schermen tov de iphone 4s. Maar ja binnen een half maandje zullen we zien!
Filmpje blijkt een hoax te zijn volgens 9to5mac.
Weer nieuwe kabels? Serieus? Mogen we zeker weer 25 euro voor neerleggen...
dit zal je er wel bij krijgen wanneer je de nieuwe iPhone zou kopen
Eentje ja. Veel mensen willen er meer.
dealextreme? Het is niet dat ze opeens actieve kabels gaan meeleveren.
Er zit wel degelijk een chipje in de kabelconnector die we gezien hebben in de leaks. Het kan best eens even duren voordat die kabels er komen.

Overigens: het zijn ook USB3 kabels, dus daar heb je sowieso al wat betere specs voor nodig dan een random usb2 kabeltje.
USB 3.0 is volledig backwards compatible, dus dat is pure onzin. :) Enige is dat USB 3.0 een paar extra adertjes heeft, that's it.

Wat ik niet begrijp, is dat ze die stekker dikker maken, dat doet mij toch een beetje twijfelen aan de betrouwbaarheid van dit filmpje. Of die 2mm nu innovatie is of niet, deze nieuwe connector gaat als dit zo door blijft gaan het niet lang houden.

En of het echt een actieve kabel wordt... Ze schermen er wel makkelijk de goedkope Chinese markt mee af (voor een tijdje), maar die kabels worden dan wel lekker duur en lomp. Een DP naar VGA adapter is ook lekker lomp, en tja, die chip heeft ook zo z'n ruimte nodig. En de kabels zijn dan al helemaal kwetsbaar. Bovendien gebruiken ze de stekker over de hele lijn. Ik weet niet nog niet. Ziet er meer uit als een goed uitgewerkte grap.

[Reactie gewijzigd door naarden 4ever op 2 september 2012 17:52]

Nee, het is niet alleen een paar extra aders - het is twee dataparen extra van een veel hogere kwaliteit dan de twisted-quad van USB2.

En dat er een chip inzit betekent niet per ze dat kabels lomp worden — de Thunderbolt kabels zijn actief en de connectors zijn niet groter dan andere miniDP kabels. De ID chipjes zijn nog veel kleiner.

[Reactie gewijzigd door Jasper Janssen op 4 september 2012 18:39]

Ja hoeveel kabels krijg je bij andere telefoons dan, waarom hebben de mensen hier altijd de neiging om alles van Apple af te zeiken. Wanneer je een USB kabel wilt koop je toch een Android telefoon.

Ontopic: Fake.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 2 september 2012 16:33]

Graag zie ik een opbouwende kritiek waarom dit fake zou zijn....

Gewoon fake roepen kan iedereen, in mijn ogen ziet het er behoordelijk echt uit, en 't is niet de eerste keer dat een toestel voor release getoont word.
Waarom zou iemand een telefoon "te leen geven" zonder een kabel dan om hem dan in ieder geval op te kunnen laden. Ik vond de afwerking ook wel wat apart. Bij een zijkant shot leek de zijkant naar de voorkant beter afgewerkt dan naar de achterkant. Maar ja dat ie geen kabels heeft en wel een iphone met een volle batterij.

Maar ik denk overigens wel dat we naar zo;n ontwerp gaan, maar of het in dit geval een echte echte is... Ik heb mijn twijfels.

Voor mij zal die 5 iig weinig toevoegen tov mijn 4S denk ik zo. Ja groter scherm is leuk, snellere proc is misschien leuk, maar het doet allemaal niet veel goeds met de al niet zo heeeeel spetterende levensduur op een accurun, dusja. :)
Die persoon die de telefoon te leen gaf zat misschien wel in de kamer om de telefoon na het filmen weer mee te nemen.
wel apart dan dat hij nog niet geactiveerd is. De kabel is overigens al op verschillende plekken opgedoken en bevestigt dus dat dit in ieder geval een prototype is voor een volgende iPhone.

Het kan ook best zijn dat dit de iPhone 4S had moeten worden en dat ze deze maar gewoon de deur uit hebben gedaan om verwarring te zaaien. Apple is juist strenger dan ooit als het gaat om lekken.
Die telefoon ziet er zo nep uit als wat, denk je nou echt dat Apple een compleet toestel aan iemand anders te leen geeft? Na het incident met Gizmodo zal dat nooit weer gebeuren, en aangezien deze behuizing makkelijk te verkrijgen is op het internet kan iedereen er een 4-inch scherm in plaatsen met zo'n logotje van iTunes. Je moet ook eens goed kijken hoe erg het beeld trilt wanneer die hem aanzet.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 3 september 2012 10:15]

Het gaat er om dat mensen nu weer andere kabels moeten kopen dan ze al hebben, bij andere telefoons krijg je ook natuurlijk maar 1 kabel alleen veranderen deze niet.
Bij deze iPhone kun je de kabels van je oudere iPhone dus niet meer gebruiken, een beetje belachelijk als je het mij vraagt, ik zie het gewoon weer als een uit melkerij van Apple om weer nieuwe over priced kabels te verkopen, overigens wel slim natuurlijk want mensen kopen ze toch wel.
Als dit soort dingen niet gebeuren zullen er nooit nieuwe, betere kabels komen. Denk aan het ontwerp, als we constant vast moeten houden aan de USB poorten zullen er nooit kleinere kabels komen zonder dat mensen het gaan zien als 'uitmelkerij'.
Wat een eindeloos gezeik is dit toch altijd. Al jaren gebruikt Apple dezelfde dock connector voor alle devices, waardoor je de meeste accessoires probleemloos kon uitwisselen. Ook docking accessoires kunnen over het algemeen overweg met meerdere typen ipods en iphones. Nu komt er na jaren voor de eerste keer keer verandering in de connector. En geloof me, daar hebben ze een andere reden voor dan kabeltjes verkopen. Dit is domweg zoeken naar een stok om de hond te slaan.

[Reactie gewijzigd door edwingr op 2 september 2012 17:38]

helemaal niet. dat schiet juist voor geen meter op, want dan krijg je dus het probleem dat de accessoires ook gebruikt gaan worden voor android devices waar ze eigenlijk helemaal niet voor bedoelt zijn.
Ja hoeveel kabels krijg je bij andere telefoons dan, waarom hebben de mensen hier altijd de neiging om alles van Apple af te zeiken. Wanneer je een USB kabel wilt koop je toch een Android telefoon.
Ik heb in huis tientallen micro-usb kabels (de standaard voor non-Apple-telefoons). Een van mijn videocamera, een van mijn DSLR, een van mijn vorige telefoon (en die van mijn vriendin), een van mijn GPS-ontvanger die ik inmiddels niet meer gebruik...

Punt is: ze komen weer met een nieuwe kabel die je nergens anders bij meekrijgt. Natuurlijk krijg je er een bijgeleverd, maar wat nu als je op werk ook zo'n kabeltje wil laten liggen en misschien een bij je ouders ofzo... Als ze zich aan standaarden zouden houden, hadden ze micro-usb gebruikt. Maar Apple komt hier keer op keer mee weg. Sterker nog: jij loopt ze te verdedigen 8)7

@edwingr: Geef je in je 2e en 3e zin niet zelf al aan waarom dit een rare keuze is en als geldklopperij kan worden gezien? Als het klopt dat de iPhone 5 een nieuwe connector heeft, worden al die docks en accessoires in 1 klap onbruikbaar.

Edit: Right, en wat is er ongewenst aan de uitleg waarom micro-usb beter is dan een propriatory connector?

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 3 september 2012 14:22]

nooit gehoord van adaptertjes? Apple heeft ook de magsafe veranderd, maar de oude laders werken ook nog prima op de nieuwe MacBooks hoor.
Adaptertjes zijn net zo hard extra moeite en geldelijke investering.. Vind jij al die dvi en vga omzetstukken nu zo handig? Liever zonder dan met.
Typisch, het enige apparaat bij ons in huis dat micro-USB doet, is m'n Xperia P. Al het andere (Apple spul even niet meegerekend) doet Mini-USB. Waaronder m'n dSLR en m'n camcorder.
Of een Windows phone, mijn telefoon gebruikt ook gewoon zo'n standaard USB kabel. Je moet natuurlijk zelf weten wat je koopt, maar dat een iphone andere kabels gebruikt dan andere telefoons is natuurlijk helemaal niet handig. Ik ben ook altijd op zoek naar mijn iPod kabel terwijl ik 10 micro usb kabels heb rondslingeren.
Heb je de vorige keer dat je een iPhone kocht er dan geen kabeltje bijgekregen? Die hoort er toch echt wel bij.
Ik snap wel wat hij bedoeld, hoor. Zo heb ik een USB-kabel uit m'n USB-hub naar m'n bureau lopen, een USB-oplader door mijn bureau heenlopen en heb ik er 1 in m'n tas zitten voor als ik ergens blijf slapen of ergens anders in huis een kabel nodig heb. Als die Apple-kabels dus echt 25 euro kosten, zou ik wel mooi even 50 euro extra moeten uitgeven.
Sowieso vind ik het raar dat je een rare aansluiting moet gebruiken in plaats van USB of iets anders gangbaars.
Ik snap wel wat hij bedoeld, hoor. Zo heb ik een USB-kabel uit m'n USB-hub naar m'n bureau lopen, een USB-oplader door mijn bureau heenlopen en heb ik er 1 in m'n tas zitten voor als ik ergens blijf slapen of ergens anders in huis een kabel nodig heb. Als die Apple-kabels dus echt 25 euro kosten, zou ik wel mooi even 50 euro extra moeten uitgeven.
Sowieso vind ik het raar dat je een rare aansluiting moet gebruiken in plaats van USB of iets anders gangbaars.
Aan de andere kant heb ik vorige week 5 (lange) kabels gekocht op Ebay voor een tientje. Dat gaat met de nieuwe ook razendsnel gebeuren.

En dat ie anders is dan USB komt omdat ie veel meer dan alleen USB verbindingen moet doen.
En als je dan kortsluiting krijgt door zo'n goedkope kabel zit je met de gebakken peren. Denk niet dat Apple je helpt in zo'n geval. Dit zelfde geld voor alle goedkope meuk van eBay die je in je 500+ euro smartphone duwd. Met hun eigen dure kabels zullen ze wat schappelijker zijn als er iets mis gaat. Punt blijft dat Apple gewoon mee moet doen aan de micro-usb aansluiting voor laden enzo. Dacht ook dat zoiets was afgesproken tussen de telefoon bouwers.

Ah, ik zie al dat bijna iedereen meedoet behalve Apple.
onzin. Alsof Apple daar achterkomt ofzo? hoe willen ze dat gaan doen? zolang jij ze niet verteld dat je een goedkoop kabeltje hebt gebruikt in plaats van de Apple kabel is er niets aan de hand. Het punt is alleen dat de kabels die ik koop uit dezelfde fabriek komen als de Apple kabel alleen zijn de kabellengtes anders. de overige dingen zijn exact hetzelfde en de kwaliteit dus ook. alleen wat langer en een stuk goedkoper.
de overige dingen zijn exact hetzelfde en de kwaliteit dus ook.
nou, die kwaliteit heb ik toch ernstig tegen zien vallen bij die 3rd party cables. De kwaliteit van de Apple-eigen versies zijn soms al niet fantastisch (hoewel m'n iPhone 4 cable nog altijd prima meegaat, heb ik die van m'n 3G vaak moeten vervangen), maar van 3rd party is het janken. Nooit meer.
Onzin, MHL is ook gewoon compatibel met meer dan alleen USB, maar is wel compatibel met microUSB. Daarnaast zou er ook een variant op PDMI in kunnen zitten, die is over het algemeen wel iets groter, maar zou ook verkleind kunnen worden.
onzin, usb heeft nauwelijks beperkingen
da's een kwestie van een goed protocol te verzinnen (wat ze voor hun eigen connector ook moeten doen)

Apple (maar ook andere fabrikanten) doen dit omdat een fabrikant die dan bv een stereo met iphone dock wil maken dan royalty's moet aan Apple
everything is about the money!
Dat wordt 1 post boven die van catfish nota bene uitgelegd 8)7 Ja, er past video doorheen, dat heet MHL. Dat is een kruising tussen micro-usb en hdmi. Ik heb zo'n kabeltje bij mijn Galaxy Nexus en je kunt daarmee gewoon HD-video op je tv afspelen. Met geluid uiteraard. De beperkingen zijn uncompressed 1080p met 7.1 kanaals uncompressed geluid en CEC-support.

Falconhunter mag me overigens ook uitleggen wat de beperking is in usb en wat de Apple-aansluiting dan precies mogelijk maakt wat niet met usb zou kunnen? Door usb 2.0 (3.0 nog even buiten beschouwing latend) kun je 480Mbit/s pompen, met een mhl-connector HD-video sturen... Wat wil je nog meer?

Het ligt er toch dubbeldik bovenop dat dit om royalties gaat? Alles moet tegenwoordig een iPod/iPhone-dock hebben en daar betalen bedrijven grof geld voor. Vervolgens werkt zoiets alleen samen met de iPhone, want een HTC/Samsung/Sony heeft geen iPod/iPhone-connector natuurlijk. Als ze zouden overstappen op de standaard van de rest van de markt (mhl/micro-usb) zouden al die apparaten ook ineens compatible zijn met iPod/iPhone-docks. The horror! Dan zou de eerste de beste Chinese Android-telefoon of -mediaspeler samenwerken met iets waar voorheen "Designed for iPod/iPhone" op stond.

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 2 september 2012 19:12]

Dat met die docks is nog wel een goed punt, die kun je dus of weggooien als je een iPhone 5 koopt of je hebt weer een verloop stekkertje nodig ;)
[...]


Aan de andere kant heb ik vorige week 5 (lange) kabels gekocht op Ebay voor een tientje. Dat gaat met de nieuwe ook razendsnel gebeuren.

En dat ie anders is dan USB komt omdat ie veel meer dan alleen USB verbindingen moet doen.
Die micro USB aansluitingen van oa. HTC zijn eigenlijk ook extUSB aansluitingen waarover ook audio gepompt kan worden bijv.

Oftewel, er is geen enke argument waarom apple zou moeten blijven vasthouden aan hun eigen aansluiting, behalve exclusiviteit en meer inkomsten uit losse kabel verkoop...
Hoezo 'weer'? Volgens mij is die connector nooit veranderd sinds de aller-aller-eerste iPod. (Uitgezonderd de kleine Shuffles en Minis, vanwege hun formfactor hadden die vaak iets gedeeld met de headphone jack).

En ik denk dat er wel eentje meegeleverd wordt. Wordt lastig opladen anders.
Het feit dat hij nu ineens veranderd is juist k*t. Leuk als je een autoradio met inbouwradio hebt met alleen een oude connector.

Wellicht dat er nog een verloopje voor komt.
Er komt een verloopje. Lijkt me logisch, anders kun je alle prut die je eromheen hebt gekocht in de kliko werpen.
Inderdaad ja, gruwelijk onhandig dat ze dit nu ineens gaan veranderen.

Kun je al je accesoires weer opnieuw gaan kopen of je moet weer een onhandig verloopje ertussen zetten. (wat voor speaker docks niet werkt omdat je de tel er in wilt zetten)

De dock connector die al jaren hetzelfde was vond ik juist de kracht van apple en dat maakt vlgns mij ook dat er zo ontiegelijk veel accesoires voor zijn gemaakt, omdat hij altijd aan de onderkant van het device zat. Bij andere telefoons/mp3 spelers etc zijn er veel minder accesoires te krijgen die universeel bruikbaar zijn voor verschillende types. Omdat bijv de micro usb aansluiting bij elk device weer ergens anders zit...

Ik snap van de ene kant dat ze een keer willen vernieuwen en naar een andere aansluiting overstappen, aan de andere kant denk ik dat het een ongelofelijk stomme zet is.

Voor mij is t bijv wel een reden om voorlopig niet over te stappen naar de 5 maar lekker de 4S te houden en sim-only abo te nemen. Tenzij ze echt met een geniale oplossing voor dit "probleem" komen en er goede, super kleine verloopjes komen die ook nog eens gratis (apple en gratis.... Hmmz zal wel weer 29,95 worden) naja goedkoop dan, aangeboden worden, maar dat betwijfel ik ernstig....
Niemand verplicht je om de nieuwste iPhone te gaan kopen hoor..koop wat anders, of blijf een ouder model gebruiken..die doen het nog net zo goed als toen je hem kocht.
Een autoradio sluit je toch gewoon via bleutooth aan of via de usb aansluiting met het kabeltje wat je erbij krijgt? Snap het hele probleem niet. Alleen die mensen die net zo'n fancy mercedes A-klasse waar je je iPhone in z'n geheel in kunt schuiven zijn de pineut.
De dock connector, die op de iPhone 4S en de derde generatie iPad zit, bestaat al sinds 2003. Het is inderdaad pas de eerste keer dat de dock connector wordt veranderd.
De connector is toch veranderd toen de eerste iPhone uitkwam. Oudere kabels van iPods passen er wel in, maar opladen gaat niet. Data overzetten wel. Zo heeft mijn vader een autoradio met iPod-connector, maar een iPod Touch of iPhone opladen doet die niet, muziek afspelen gelukkig wel.
Nee, da theeft niets met de iphone te maken. De allereerste generatie iPods laadden op via firewire, de iets latere konden firewire of usb laden, en sinds de iphone en de ipods van rond die tijd kan er alleen nog maar met usb laders worden opgeladen.
Iedere keer? Het is één van de weinige fabrikanten die sinds 2001 dezelfde kabel heeft voor haar iPods, iPhone's en iPads. Maar het is wel duidelijk dat je geen ervaring hebt met 'dat domme merk'.
De autoradio van mijn vader met iPod-connector kan toch geen iPhone of iPod Touch opladen. Het is niet omdat de connector er sinds 2001 hetzelfde uitziet (en inderdaad ook nog wel past), dat die niet veranderd is. Zoals ik een beetje hoger zei, een oude kabel kun je nog wel gebruiken voor data-overdracht, maar opladen lukt daarmee niet. Had je dus een aparte oplader gekocht voor je iPod van voor 2007 dan kun je die dus niet gebruiken voor een iPhone/iPod Touch.
"FireWire was phased out of the iPods, which led to a discontinuity in usage of the dock connector. Older implementations of the dock connector may have been using the FireWire power pin to supply power, and cannot charge later iPods, iPhones, or the iPad, requiring an after market adapter to allow charging."

http://en.wikipedia.org/wiki/Dock_connector

Heeft dus niets te maken met de kabel maar met de host device. Als die alleen maar spanning op de FireWire pinnen zet kan Apple daar nu weinig aan doen. Destijds was iedereen blij dat Apple eindelijk USB ging gebruiken, en nu gaan we klagen omdat een nieuwe iPod niet meer werkt op een 10 jaar oud systeem? Firewire bleef nog 5 jaar ondersteund voor op te laden (tot 2008, pas vanaf de iPod Touch 2nd gen en iPod Nano 3rd gen werkt FW niet meer). Sorry maar 5 jaar legacy support voor een MP3 speler vind ik persoonlijk niet slecht. Hun systeem is echt een miljoen keer makkelijker dan de tientallen verschillende chargers die hier nog in mijn kast liggen die allemaal met exact 1 apparaat werken.
Het is juist de enige fabrikant die een ander kabeltje heeft dan de rest ;) Beetje jammer van Apple zeg maar :) Dus ja Dom merk
Dat is wat anders dan degene die elke keer van kabeltje veranderd. Daarnaast kan de dock connector ook meer dan een usb kabeltje en dat is de reden dat ze geen usb kabeltje hebben. (Wat er wel overheen kan, naast composiet, hdmi, audio e.d.)
Kan een van de Apple-fans me aub uitleggen wat die Apple-connector meer kan dan usb/mhl? Ik zie jullie dat nu enkele keren beweren, maar ik zie gewoon niet wat er dan meer kan? Met data, audio en video ben je er toch gewoon?
@mokkol: Tsja, dat is niet echt een antwoord op mijn vraag, aangezien ze daar mhl niet behandelen. MHL is niet 4-pin usb, het is 5 of 11 pins en babbelt direct met accessoires zonder drivers.

Wat ze in dat artikel omschrijven is het driverless communiceren met andere hardware. Op mijn televisie hoef ik geen drivers te installeren om mijn telefoon te zien, dus met mhl is dat hele punt van tafel en blijft mijn vraag staan waarom (in de iPhone 5) er niet voor mhl gekozen is als connector. Wat ze wel bevestigen is wat ik hierboven ook al zeg: het is gewoon een melkkoe voor Apple dat al die elektronicafabrikanten die iets voor iPod/iPhone willen ontwikkelen licenties moeten betalen voor het gebruik van die connector. Het is voor Apple niet handig om een standaard te gebruiken, want dan werkt zo'n apparaat ineens ook samen met een Chinese Android-mediaspeler (bijvoorbeeld).

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 3 september 2012 06:25]

Ze verdienen kapitalen aan royalties over accessoires met dat afwijkende kabeltje, lijkt mij voor een bedrijf alles behalve dom :)
En terwijl elke smartphonefabrikant ondertussen een micro-USB aansluiting gebruikt blijft Apple koppig zijn eigen aansluiting gebruiken, die nu bovendien anders is dan voor hun vorige producten.
Terwijl iedere andere fabrikant de slechtste, goedkoopste connector[1] gepakt heeft, neemt Apple inderdaad nog steeds stelling voor een goeie.


[1] Herinner je je nog de Nokia N900s, de HTC HD2s, de vroege Samsungs, etc waarbij de microUSB connector na een half jaar loskwam van de printplaat? En hoe vaak heb je een kabel gehad waarbij de shell van de microUSB connector loskwam?
...nooit, eigenlijk? Wat doe je ermee, auto's afslepen?
Nog nooit last van gehad. Het enige wat ooit bij mij loskwam van een printplaat was een adapteraansluiting op mijn oude IBM Thinkpad T41p. Die hebben ze na de garantietermijn gratis voor me gefixt. Verder heb ik nog nooit een usb-aansluiting kapotgemaakt op wat voor apparaat dan ook.
Usb is een standaard die jij waarschijnlijk ook met veel plezier gebruikt op je pc. Bovendien heeft de opzet van de technologie niets te maken met de kwaliteit van het soldeerwerk op wat voor zinnige wijze ook. Als ik een iPhone aanelkaar lijm met Pritt is dus meteen heel Apple een slecht merk? Natuurlijk niet.
Iedere keer? Het is één van de weinige fabrikanten die sinds 2001 dezelfde kabel heeft voor haar iPods, iPhone's en iPads. Maar het is wel duidelijk dat je geen ervaring hebt met 'dat domme merk'.
Ook een van de weinige fabrikanten die na het gentlemans convenant van foon makers om een eenduidige standaard er op na te houden stug doorgaat met een eigen standaard die ook nog eens gepatenteert is en dus nooit een standaard zal worden...Daarnaast is die connecter idd het zelfde, maar de pinlayout niet (gewijzigd in 2007-8 oid)

Overigens heeft dat 'domme merk' op de eerste iphone(en vele ipods) 't wel gepresteerd om af te wijken van de 3.5mm TRS standaard, die al vele decennia oud is, met hun TRRS plug.

[Reactie gewijzigd door Rey Nemaattori op 2 september 2012 20:26]

Die afspraak gaat over de laders, niet over de aansluiting op de telefoon.
Lol, de kabeltjes zullen er nog wel bij zitten hoor bij de aanschaf.. maar inderdaad.. je kunt voor je extra kabeltjes opnieuw de economie stimuleren ;)
En het milieu belasten.
Hoezo "weer"? Apple heeft de huidige/vorige connector al heel lang hoor. De oude iPods gebruikte deze connector ook.
Hoezo weer? Dit is de eerste keer dat ze andere kabels gebruiken..
En als er geen nieuwe aansluiting komt, dan vraagt men zich af waarom ze nog steeds die "antieke" aansluiting gebruiken.
Weer? Sinds de introductie van de iPod met dockconnector 10 jaar geleden heeft Apple altijd dezelfde aansluiting gebruikt voor iPods, iPhones en iPads.
Ja qua uiterlijk maar niet qua specs, want men ging over van Firewire voltage support naar USB voltage.
Daardoor deden een gros aan apparaten (dockingstations, autoradio's, speakersets, etc.) het niet meer qua opladen en hadden de mensen een probleem.

Dat zal je nu ook weer zien, immers dit is ook weer een nieuwe standaard en mag je wellicht weer gaan klooien met die aziatische adaptors om de zaak werkende te krijgen.

Wanneer het weer de standaard is dan verandert het allemaal weer.


Sign of Times .....
Wat een gedoe over dat kabeltje. Dingen veranderen soms omnieuwe mogelijkheden te scheppen, deal with it.

Ik kan mijn PCIe videokaart niet kwijt in een PCI slot, en de PCI videokaart niet in een ISA slot. Ik kan mijn pata harddisk niet aansluiten met een sata kabel en m'n DDR3 geheugen past niet op een moederbord met DDR2 slots. M'n printer met paralle aansluiting past noch op een seriële poort noch op USB. Ik zal überhaupt maar niet beginnen over CPU sockets. Enzovoorts.

Niet specifiek iets tegen jou Bomberman, maar kom op, er verandert continu vanalles qua aansluitingen en spullen met een andere aansluiting passen dan niet meer op spullen met een nieuwe aansluiting. Fact of life.
Weer nieuwe kabels? Serieus? Mogen we zeker weer 25 euro voor neerleggen...
Ja kan ook voor een andere fabrikant gaan...
Heeft wat weg van een samsung galaxy nu dat hij groter & dunner is geworden ;).
Dat zat ik ook al te bedenken. Door het nieuwe scherm verhouding lijkt hij ineens op andere type telefoons...
Met alle rechtszaken die Apple over uiterlijk is begonnen, is dat vragen om problemen
Geen enkele fabrikant heeft verder de formfactor "rechthoek met afgeronde hoeken" gepatenteerd kunnen vastleggen omdat dit gezien werd als een te algemene aanvraag, behalve Apple. Only in America.
Ben ik de enige die de iPhone 5 super lelijk vind? Als dit de nieuwe iPhone wordt dan weet ik zeker dat mijn telefoon een Samsung wordt.
Ben ik het met je eens. Lelijk ding. Mijn volgende word een windows phone 8, vermoedelijk van Nokia.(bouwkwaliteit)
ik vind hem juist wel mooi, ik ben totaal geen fan van de huidige trend van groot, groter, grootst. Ik heb nu een iPad en een S2. één van de twee moet weg want ik ben een beetje klaar mee om apps voor 2 platformen te kopen. Redelijk grote kans dat het de S2 wordt.
Hij is te lang, ze hadden hem imo iets breder moeten maken want dit ziet er inderdaad niet uit naar mijn smaak
Dat 'kan' niet vanwege backwards compatibility met oudere apps. Daarom is de breedte vermoedelijk hetzelfde gebleven, maar de lengte veranderd.
Maar dat komt omdatze het scherm een 16:9 verhouding hebben gegeven, ze zouden ook voor 16:10 hebben kunnen gaan(zoals bijvoorbeeld alle 800 bij 480 telefoons hebben)
Het "kan" prima, je kunt dingen net zo goed in een vierkantje van zwarte balken zetten als met alleen balken aan twee zijden. Ze willen het alleen niet omdat hun usabiliy testen zeggen dat dit beter is.
Ik vind hem minder mooi dan de 4S en de 4, maar superlelijk ook weer niet. Hij doet wat plasticer aan.
Plasticer? Volgens mij kan je pas oordelen over materiaalgebruik als je het ding in je hand hebt. Volgens de geruchten zou hij toch meer metaal (aluminium) bevatten dan de 4/S
grappig, want het ding is wellicht volledig uit aluminium...
Kan je da tonderbouwen?

Hij zegt alleen dat hij er plastic uit ziet
Kan niet, Samsung heeft de patenten op plastic aandoen. Zijn ze heel goed in trouwens.
Dit is niet de uiteindelijke versie, al zit hij wel dicht in de buurt. De achterkant zal niet 100% aluminium zijn ivm. de antennes. Een deel aluminium met 2 delen plastic/keramiek zoals we dat op andere plekken hebben gezien ligt meer voor de hand.
Heb je daar ook een bron van? Anders is je conclusie redelijk ongefundeerd.
Een van de restaurants waar ik regelmatig eet komen ook een aantal toeleveranciers van Apple. Uiteraard weten die ook niet alles, maar het is voor mij de meest betrouwbare bron. (Ik woon in Dongguan.)
Anandtech heeft daar o.a. een goed artikel over geschreven:
While the industrial design remains quite similar at a high level, there do appear to be some major changes. Where the 4 and 4S designs used front and back glass with an external metal band for support, the leaked designs out of China feature a metal unibody construction with cutouts for RF windows at top and bottom. There's enough evidence of this from the CNC machine marks visible on examples, and moreover moving to a larger form factor requires a beefier chassis.
Ik zou hem niet lelijk noemen, maar gewoon saai. Wanneer je het vergelijkt met toestellen zoals de SGS3 of recente xperias krijg je hier een zeer simplistisch, saai ontwerp.
Beetje gek dat alle ''prototypes'' een andere achterkant hebben? Want bij alle andere posts van de achterkantjes van de nieuwe iphone 5 waren grijs achtig en niet zwart.
En het Apple logo lijkt scheef op de achterkant te zitten?
Kan tweakers niet alle bovenstaande reacties weghalen? Niveau wordt steeds slechter en triester.
Ik word soms ook gewoon een beetje neerslachtig als ik bekijk hoe Apple probeert de industrie om zeep te helpen met hun rechtzaken. Alle respect voor de hardware, maar de juridische afdeling van Apple mag van mij met een raket afgeschoten worden.
Ik vind de rechtszaken ook ver gaan, maar dat is niet iets wat ik Apple of andere bedrijven kan aanrekenen. Bedrijven werken nu eenmaal binnen een door de overheid gecreëerd systeem. Willen we dat veranderen zullen we dus bij de overheden moeten aankloppen.

Overigens zijn er regelmatig petities en andere protesten tegen allerlei gerelateerde regelgeving, vaak op Europees niveau. Ik vermoed zomaar dat veel dan de mensen die nu over Apple's rechtszaken lopen te zeuren zelden tot nooit hun stem laten horen wanneer het er toe doet.
Ik denk dat je hier toch te naïef over nadenkt. Voorbeeldje:

Afgelopen maand is op verzoek van twee tech bedrijven (niet Apple) een voorstel voor nieuwe patent wetgeving in Australië zodanig aangepast dat het via een "maas in de wet" software patenten toestaat. De pers deed hier netjes verslag van. Staat de Australische bevolking vandaag op straat te protesteren? Nee. Staan Australiërs als Apple iemand met software patenten om de oren slaat straks te jammeren? Ik denk van wel.

Je kunt dit de twee tech bedrijven of de politici die met ze om tafel hebben gezeten verwijten, maar uiteindelijk is het de bevolking die nu dit nieuws negeert die steken laat vallen in dit eeuwenoude proces. In elk geval vind ik niet dat je straks bedrijven die deze nieuwe wet gebruiken dat aan kunt rekenen. Bedrijven hebben nu eenmaal tot doel winst te maximaliseren. (Iets wat overigens ook uit allerlei wetten naar voren komt, dat hebben bedrijven niet zelf bedacht.)

Naar Amerika wijzen is wat mij betreft onzin. Apple en Samsung hebben ook de nodige zaken in Europa. Deze nieuwe "maas in de wet" in Australië is ook geheel volgens Europees model - heb jij hier destijds tegen geprotesteerd?
Euh, als je goed hebt opgelet is het niet alleen Apple die anderen aanklaagt. ALLE grote bedrijven klagen elkaar aan.
Heb een hekel aan Apple, maar als ik dat ding in mijn handen had zou ik toch wel proberen een connectortje in elkaar te flanzen:p
Dat dacht ik ook... Er zijn als het goed is ergens 4 pinnetjes die samen je usb aansluiting maken... dat word een gepriegel, maar het zou kunnen lukken.

Ik vind de onderkant er een beetje raar uitzien en ik heb het gevoel dat het misschien wel een namaak zou kunnen zijn (Ik zou natuurlijk ook fout kunnen zitten).

@hellboy123 Inderdaad ja, scherp opgemerkt.

iOS is misschien moeilijker goed na te maken dan een "iPhone" die 2 verschillende schermpjes laat zien.

[Reactie gewijzigd door mauritso op 2 september 2012 16:12]

De connector is USB3, en dat is wat lastiger dan gewoon wat pinnetjes erin drukken, en daarnaast heb je er nog niks aan want dan zegt itunes dat er geen software gevonden is voor dit product, het niet geactiveerd kan worden, en hij vertelt apple dat ie een prototype gevonden heeft dat gejat is.

Mocht ie echt zijn dan is het dus gestolen waar, net als de Gizmodo iPhone 4.
1 2 3 ... 11