Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 102, views: 22.463 •

In het tweede kwartaal van 2012 kochten Nederlanders meer tablets dan laptops. De verkoop van notebooks staat al langer onder druk, terwijl de tabletmarkt enorm groeit. Het aandeel ultradunne laptops is minder dan 15 procent.

In maart werden voor het eerst meer tablets dan notebooks verkocht in Nederland en die trend zette zich in de drie maanden erna voort, zo blijkt uit marktcijfers van marktonderzoeker Gfk. Al sinds januari daalt het aantal in Nederland verkochte laptops. Niet alleen wat aantallen betreft doet de tabletmarkt het daarentegen goed: deze sector laat de sterkste omzetgroei van de it-markt zien.

Wat notebooks betreft daalt die omzet al maanden, al zorgt de verkoop van ultradunne notebooks in het hoge segment ervoor dat de daling meevalt. In Nederland groeit het marktaandeel van ultradunne laptops, maar is dit nog altijd minder dan 15 procent, zegt GfK tegen Tweakers.net. Overigens hanteert GfK een iets strengere eis voor 'ultradun' dan Intel, waardoor sommige laptops die als ultrabook verkocht worden niet meegenomen zijn bij het segment.

Absolute cijfers meldt GfK niet. Mogelijk gaan de back-to-school-periode, de komst van Windows 8 en de producten die op de elektronicabeurs IFA aangekondigd worden verandering in de situatie brengen, aldus de marktvorser. Naast tablets doen ook e-readers het goed in Nederland. Sinds GfK de verkopen meet is er sprake van een stijging en in juni van dit jaar werd dan ook een verkooppiek bereikt.

 

Reacties (102)

Reactiefilter:-1102095+148+23+30
Ik had het zelf vantevoren niet verzonnen: maar ik gebruik onze Ipad2 inderdaad veel en veel meer dan de Asus EEE. Vantevoren nooit gedacht, want wat moet ik zonder windows en een toetsenbord, dacht ik?
Toch elke keer de Ipad. Redenen? Veel langere accuduur, instant opstarten, onmiddelijk een vrij leuke camera + videocam bij je, snel internet, en dan natuurlijk die geinige apps zoals een digitale stemvork. Bovendien kleiner en makkelijker even op reis mee te nemen. En hij is stil ;-)
tuurlijk wel; prijsverschil??!?! tablet bij de kruitvat 90euro, budget laptop bij de aldi 400?
budget tablets hebben nagenoeg geen marktaandeel. Budgetlaptops wel. Tenzij je me iets anders kan laten zien. Dus in die zin is het qua prijs hetzelfde segment.
Goedkoopste iPad, 450. Vergelijkbaar snelle laptop zal ook wel zoiets zijn
een vele malen snellere laptop juist..
een vele male snellere laptop met 768p kut tn-scherm, trage 5400rpm harde schijf, crappy bouwkwaliteit en een kilo zwaarder dan een ipad. Er zit een verschil tussen 'snel' en 'fijn om mee te browsen'.

[Reactie gewijzigd door Darkstone op 18 augustus 2012 08:40]

vandaag bij de mediamarkt new ipad voor 444

http://www.mediamarkt.nl/mcs/shop/mediavandaag.html

mooie prijs......

excuseer, is alweer uit de aanbieding...... :z

[Reactie gewijzigd door SnowLeopard op 18 augustus 2012 14:53]

Vergis je niet hoor, waarom denk je dat er op zoveel plekken budgettablets te koop zijn, juist, omdat veel mensen die dus kopen.. Denk nou niet dat een gemiddelde tweaker een doorsnee consument is, verre van....
budget tablets hebben meer uitstal ruimte in winkels dan de duurdere varianten.
Dus dat waag ik te betwijfelen.
Ik neem aan dat je het hebt over de Asus EEE Slate met windows?
Nee, de EEE PC, een van de eerste netbooks.
M'n zusje heeft zo'n ding en die is gewoon bagger....
zij gebruikt dus eigenlijk altijd de Ipad (2) als ze niet in de studeerkamer is.
Ik gebruik de Ipad ook wel, maar hij is eigenlijk alleen handig voor normaal internet, shoutbox etc. werkt er hellaas niet op.

Als ik wil gamen pak ik m'n Alienware laptop of m'n desktop, tablest zijn daar nog steeds geen rivaal voor. Ook voor word gebruik ik liever m'n laptops of desktop.
hier omgekeerd. Mijn vrouw maakt veel meer gebruik van haar Samsung Netbook ($200) dan haar Ipad2. Het eenvoudig werken met facebook en het gebruik van een keyboard vindt ze veel fijner.

De Ipad wordt eigenlijk alleen door de kinderen gebruikt voor spelletjes
haha, dat de ouders een Ipad voor zichzelf kopen en die dan eigenlijk als speelgoed bij de kinderen beland.

Dit verhaal hoor je echt heel vaak.. Ik zie dit ook al bij een aantal gezinnen die ik ken. Maar is niet erg. Zo zie je weer het console concept in de iPad terug. Genoeg games....

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 18 augustus 2012 05:45]

Nog steeds hoef ik de iPad niet. Koop ik liever laptop voor, voor prijs van iPad 3 heb ik ook een leuke studielaptop. Daarnaast de zogenaamde voordelen zitten niet bij een laptop? Altijd die Applefans hier bah.

Maar goed ik hoef geen tablet, heb de mijne verkocht omdat ik meer nut zie van een goede smartphone dan een tablet.
Nee, het gaat om zijn reactie.

"Toch elke keer de Ipad. Redenen? Veel langere accuduur, instant opstarten, onmiddelijk een vrij leuke camera + videocam bij je, snel internet, en dan natuurlijk die geinige apps zoals een digitale stemvork. Bovendien kleiner en makkelijker even op reis mee te nemen. En hij is stil ;-)"

Dit zie ik als een fanboy reactie, deze informatie is absoluut niet nuttig voor ons of wil je anders beweren? Ik vind dit een poging om ons te overtuigen dat de iPad oh zo geweldig is terwijl hij dat niet is. Mijn mening. Ik vind zulke reacties ongewenst zeker gezien het feit niet over de iPad gaat of wel? Of zal ik nu voortaan ook over supercomputers praten en hoe geweldig die dingen wel niet zijn zodra er een Intel/AMD CPU nieuwtje is op Tweakers? Wedden dat ik 0 of -1 gemod wordt?

Maar n.. Omdat hij over een Apple product heeft wordt er rustig +1 of hoger gegeven.

Maar ik had een goede Android Tablet, er was niks mis mee maar ik gebruikte het gewoon niet. Thuis zit ik op de computer en verder gebruik ik mijn Smartphone. Het blijft een gadget en totaal niet belangrijk. Bij mij komt er geen Apple spul binnen, als ik zoiets ooit mogen krijgen of winnen dan gaat hij gewoon op marktplaats. Aangezien er genoeg meel.. uhm.. mensen deze producten willen hebben. Het duurt even en komen ze erachter dat de prijs niet echt matcht met de gebruik van zo'n ding. Meeste gezinnen zitten de kids voornamelijk op de Tablet, waarbij de ouders het eigenlijk nauwelijks gebruiken.
Dit slaat helemaal nergens op.

Nieuwsbericht: tablets worden meer verkocht dan laptops
Reactie: persoon geeft aan waarom hij de voorkeur geeft aan een tablet t.o.v. laptop.

De reactie is dus zeer ontopic. Niks mis mee.
Wow :D en die Ipad is niet eens van mij :P
Sorry hoor als je mijn post ongewenst vond. Nu ik hem nalees klink ik behoorlijk enthousiast moet ik toegeven over die pad van Apple. Nouja, dat is ook wel zo ja.

Ik wou alleen maar even delen dat ik echt zonder vooroordeel de situatie inging van zowel 1] een Ipad2 als 2] een leuke asus EEE in huis, en dat ik die EEE eigenlijk (vooral sinds ik afgestudeerd ben) niet meer heb aangeraakt. Om gewoon ff snel te pakken en even mee te spelen / te internetten wint die ipad het.

Ik schroef al 20 jaar windows pc-tjes in elkaar, maar heb nu zo'n ding via vriendin in huis rondslingeren en ben ernstig onder de indruk :D Ik wilde alleen maar aangeven dat ik me dus GOED voor kan stellen dat Nederland massaal aan de tablets gaat. Iets waarvan ik 3 jaar geleden nooit gedacht had dat ik 't zou zeggen.
Je moet voor de grap de eerste review van Tweakers eens nalezen van de ipad 1.
Dat ding kon alleen maal een gadget zijn en verder bagger. Helaas bewijst de halve wereld met de aankoop van hun Ipad dat het ding wel degelijk zijn waarde heeft en blijkt de "tweakers" een achterhaalt fenomeen is.
Wat is er mis met een android tablet ?

Hier in huis is er een Ipad 2 en een Archos android tablet, werken allebei als een zonnetje. Niks op aan te merken .
Archos tablets lopen voor geen meter. Niet dat ze niet bruikbaar zijn, maar niets op aan te merken is ook niet echt helemaal waar... Daarnaast ook geen Google Play store waardoor ze 99% van de apps niet kunnen draaien.
Ahjha, in september heb je voor 200 euro de Nexus 7.

Dan moet dat dus helemaal een hit worden volgens jou.
Denk je echt dat een Bart smit budget tablet genoeg is om mee te surfen?

Je onderschat surfen op internet anno 2012 dan wel heel erg.

Goedkope tablets hebben vaak maar een resolutie van 800x480 of nog lager, nou voor surfen is dat echt geen pretje, het kan wel maar het is niet leuk.

Een oude ARM Soc die in die budget tablets zit kan een normale resolutie youtube filmpje niet eens vloeiend draaien.

Android wordt geprezen om zijn multitasking en dat kan dan ook niet op een goedkoper tablet omdat het een langzame oude singlecore ARM Soc is wat in die budget tablets zit dus je kan dan misschien niet eens muziek luisteren en surfen tegelijk.

Grote programma's draaien er niet op omdat budget tablets vaak maar 256MB RAM of nog minder hebben.

En games hoef je al helemaal niet te proberen want grafisch kunnen ze al helemaal niet mee met duurdere Android tablets of de iPads.

Dus het is echt niet zo zwart wit als jij denkt, je hebt een tablet en je hebt een tablet.

Zelfs bij simpele taken kan je enorm tekort komen bij goedkope tablets

[Reactie gewijzigd door Dark_man op 18 augustus 2012 05:27]

Mijn 'budget' Nexus 7 tablet kan anders full HD MKV's 9 uur lang afspelen op een high end IPS paneel met 1280 x 800 resolutie. En speelt met de Tegra 3 de dikste games die er bestaan voor Android.

:o

:+
Je wilt dus een punt maken met een kromme vergelijking?

Een budget tablet die 250 euro kost is nog altijd 2,5 x zo duur als een budget tablet van 100 euro.

En het maakt niet uit hoe goedkoop het is, mijn punt was dat die veelal langzame Socs bevatten met minder RAM en langzamere GPU waardoor ze voor bepaalde taken ongeschikt zijn.

Dat Google dan als enige in de wereld een tablet op de markt zet die goede prestaties neerzet voor die prijs doet daar niets aan af.

Als er over 6 maanden alleen nog maar tablets op de markt zijn met de prestaties van de Nexus 7 en die 100 tot 200 euro kosten is er een nieuwe situatie ontstaan en dan accepteer ik dat ook.

En ik neem hierbij het punt niet eens in mee dat de iPad 10 inch is en de Nexus 7 inch.

:+
Heb ook zo'n tablet met Android 2.3 in me handen gehad met resistief uitgewassen tn paneel er in. Als je zoiets bedoelt geef ik je gelijk dat het troep is. Maar nu hebben de meeste budgets van 100 ook al capacitief en een relatief sterke allwinner SoC. De tablets met 4.0 er dan op draaien redelijk.
Btw. Zelf vind ik de iPad 3 nog steeds de beste 'grote' tablet. Er komt niks in de buurt qua Android op het 10 inch vlak. Ook qua tablet apps. Iets waar gewoon niet om heen gedraaid kan worden.
Ik heb sinds kort een goedkope Chinese tablet met prima specs. Prima voor surfen, lezen en games hoor. Het is geen ipad maar voor 125 verwacht ik dat ook niet. Wel ips scherm met fatsoenlijke resolutie en dual core.
Gaat het hier om tablets of om specifiek de iPad? Het is namelijk best interessant om te weten wat de marktverhoudingen zijn in Nederland. Internationaal gezien pakt Apple momenteel 70%, en dat is van de ' shipment' markt. Het werkelijke verkoopaantal richting de consument licht waarschijnlijk nog veel hoger.

Overigens denk ik dat de tablet-markt nog vele malen groter gaat worden. Windows 8 (RT) tablets gaan denk ik aardig populair worden, eindelijk een ware concurrent voor de iPad vermoed ik.

Android is dat wat mij betreft niet. Differentieer zicht niet goed genoeg, de hardware/software optimalisatie laat regelmatig te wensen over en de apps stellen in verhouding met de iPad qua aantal en kwaliteit helemaal niks voor. De verkoopcijfers steunen mijn mening.

[Reactie gewijzigd door Dannydekr op 17 augustus 2012 17:54]

Windows is beter als Mac OSX. De verkoopcijfers steunen mijn mening.

Uiteraard slaat het nergens op maar het is altijd z'n onzin om 'De verkoopcijfers steunen mijn mening.' te gebruiken zoals hierboven gebeurt :) Aangezien beter zijn 1 van de 1000den eigenschappen zijn die een product kan hebben, kan je uit verkoopcijfers helemaal GEEN conclusie trekken welke slaan op 1 of enkele van die 1000den eigenschappen

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 17 augustus 2012 18:15]

Het gaat erom dat ik allerlei argumenten geef waarom ik vind dat Android op dit moment geen concurrent is, en ik bedoel te zeggen dat de verkoopcijfers mijn mening extra kracht geven, want het aantal tablets dat men verkoopt is marginaal vergeleken met de iPad.

Overigens, Mac OS X kun je niet los kopen in tegenstelling tot Windows.
Mac OS X kan je zeker los kopen van de Apple hardware :), net als Windows.
Tegenwoordig verkopen ze OS X Lion en Mountain Lion op een usb stick, eerdere versies op (DL) DVD.
Mountain Lion wordt niet op USB stick verkocht.
Maar OSX kun je alleen maar draaien op Apple hardware..
Mac OSX is dan ook alleen te koop op Apple hardware, wat duurder is dan Windows hardware. Waardoor het niet zo gek is dat Windows meer wordt verkocht.
De iPad is echter duurder dan de meeste Android tablets, echter wordt deze toch meer verkocht dan de goedkopere android tablets.
De verkoop cijfers laten juist zien dat Android ook op de tablet mark straks iOS gewoon voor bij gaat :).
Bron? ik heb nog niets gezien waaruit dit ook maar een klein beetje blijkt. Zeker niet met de komst van Windows 8 tablets.
Al van de Nexus 7 gehoord? Deze was zeer snel volledig uitverkocht en is een groot succes. Hij draait ook als eerste op Android 4.1 Jelly Bean.

Bron: http://nieuws.isearchfull...e-nexus-7-al-uitverkocht/
2e bron: http://www.guardian.co.uk...oogle-nexus-7-16-surprise

On-topic:

Ik vind tablets ook zeer handig dankzij hun snelle opstardtijd en lange accuduur. Maar ik hoop dat ze toch niet de volledige notebook markt gaan vervangen, aangezien je dan ook al je software die je nu draait kan weggooien, dit werkt toch niet op een iPad/ Android tablet.
Misschien dat je daarvoor dan een Windows 8 tablet voor nodig hebt.

[Reactie gewijzigd door playermijp op 17 augustus 2012 18:44]

De echte cijfers spreken je anders tegen. De iPad heeft het hoogste martkaandeel sinds 2 jaar.
Apple’s share of the tablet market rose from 62% to 68% in the second calendar quarter, reaching its highest level in two years.

http://www.bgr.com/2012/0...et-share-q2-2012-tablets/
En als er een iPad 'mini' komt voor rond de $250 dan zal dat een zware dobber worden voor de andere +- 7" tablets om nog goed te verkopen.
Waar je naar linkt is een gecalculeerde gok van een marktonderzoekbureau. Sinds de werkelijke cijfers van Apple en Samsung naar buiten zijn gekomen neem ik de marktonderzoekbureaus met een –FLINKE– korrel zout...:
Zie ook:
De cijfers van Samsung spreken eerdere uitspraken van onderzoeksbureau IDC en fabrikant Samsung tegen.

Desondanks spreken deze cijfers je niet tegen. Integendeel, zij onderstrepen de dominantie van Apple's iPad; tevens blijkt dat het marktaandeel van de iPad (VEEL) groter is dan die 68%...

Overigens zijn er 3 documenten met werkelijke cijfers, welke door Apple en Samsung zlf bekend gemaakt moesten worden in de patent-rechtszaak, te downloaden van CNET.

EDIT: Downloadlink naar 3 documenten uit patentrechtszaak toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door Ikreisrond op 17 augustus 2012 20:42]

Het gaat hier wel om "accused" tablets. Daar vallen alle aangepaste tablets dus buiten. De cijfers zijn wel echt schrikbarend als dit het grootste deel van de verkoop zou zijn. Dan blijkt Samsung niet alleen design maar ook verkoopbewijzen te kopieren ;)
In de rechtszaak zijn het alleen de US-cijfers. De onderzoeksbureaus voorspellen mondiaal. Desondanks heb ik ook een berekening gemaakt voor mondiaal. Volgens IHS Suppli zou het aandeel VS-verkopen binnen de wereldwijde verkopen in Q2 2012 bij Apple zo'n 38% zijn. Bij Samsung zou dat volgens hun 1,85% zijn. Dat laatste lijkt me erg onwaarschijnlijk.

Uiteindelijk blijkt dat Apple erg nauwkeurig hun verkopen opgeven, terwijl Samsung er mijlenver naast zou moeten zitten (1,85% van de verkopen in de VS lijkt me wel erg weinig voor een bedrijf als Samsung).
De berekening, ter verificatie, die ik hierbij gemaakt heb staat in dit onderwerp op MacFreak, onder de naam "robertjan" (de 2e post onder die naam in dat onderwerp).

Overigens vermoed ik dat buiten de genoemde 'accused tablets' Samsung niet erg veel andere tablets verkocht heeft. Dat is namelijk al de hele serie Galaxy Tabs, dus blijft er niet veel over. ;)
Ik zeg ook niet dat Android het hoogste aandeel heeft. Ik zeg dat Android straks iOS gaat inhalen met Tablet marktaandeel.
Dat kan je wel zeggen, maar daar blijft het dan bij.

En zelfs al zou Android iOS inhalen, en dan?

Daar ligt Apple echt niet wakker van, Apple heeft juist nooit op prijs willen concurreren anders hadden ze hun marktaandeel wel vergroot met prijsverlagingen.

Het is dus niet zo dat Adroid "wint" omdat ze dan een groter marktaandeel hebben, Apple verdient het meeste geld.

Veel van de Android tablets worden verkocht voor 100 euro, dus die fabrikanten schieten er kwa winst niet zoveel mee op als Apple.
Goed gezien.
Het word dus voor de consument pas interessant wanneer de verkoop afneemt bij apple. Want alleen dan gaan ze nog luisteren. Voor nu is hun strategie zo rechts lijnig als het maar kan, en dat moet je maar bevallen of niet.

OT:
Dat Tablets de Notebook markt afzwakt lijkt me op dit moment logisch. De prijzen en mogelijkheden komen in elkanders vaarwater. Ik verwacht straks met Windows 8 pas echt een duw in de richting van notebooks en desktops. Heel benieuwd hoe hardware leveranciers straks in het creatieve gedrukt gaan worden.

Gebruik mijn tablet nu een jaar als volledige 100% vervanging van mijn notebook. Geen moment spijt gehad, en des te meer voordelen ervaren. Stem het O.S af op de gebruiker en men zal niks missen. In mijn geval Windows. Ik kijk dan ook rijkhalzend uit naar de volgende lichting hardware die dit oude beestje makkelijk overtreft. Het is af en toe alsof je een 2e IT jeugd krijgt qua hardware specs, zo enthousiast je soms kan worden van die paar Mhz meer. Omdat je weer bij sommige operationele acties kan voorspellen wat zo'n verschil in zal houden :)

Leuke tijden!

[Reactie gewijzigd door CozNL op 18 augustus 2012 08:51]

@ ZpAz,

Die 7 inch tablet van Apple is een gerucht. En daarnaast hebben ze een groot probleem met de 4:3 verhouding met 7 inch.

Of het beeld wordt kleiner dan 7 inch... of hij wordt te breed om vast te houden. En de resolutie in combinatie met apps? Dan zal hij de oude iPad1 en iPad 2 resolutie krijgen waardoor alles heel klein wordt (niet handig dus). De iPad 3 heeft 2x de resolutie van 1 en 2.

Denk nou even "Technisch" na. Hoe gaat apple dit probleem oplossen? Met MAGIE?

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 18 augustus 2012 05:38]

Ze kunnen gewoon makkelijk doorgaan met de resolutie van de oude iPads.

Dus 1024x768, technisch gezien is dit juist helemaal geen probleem.

En volgend jaar kunnen ze dan ook de 2048x1536 resolutie uitbrengen op de 7 inch iPad waarschijnlijk weer als 1e ter wereld.

Of ze stappen tegelijk over naar de resolutie van de iPhone 5.

Waarom zouden ze niks kunnen bedenken?

Je doet alsof er een natuurkundig limiet hun tegen zal houden of zo, het zal softwarematig of hardwarematig gewoon gedaan worden.
Als ze die oude resolutie pakken op een kleiner scherm. Dan worden apps en tekst toch allemaal veel kleiner?? En dan is het amper te lezen! En de Nexus 7 past qua breedte precies in de palm van mijn hand. Ze hebben expres voor deze maat gekozen zie ik.

Hoe wil apple dat bereiken met 4:3 verhouding? Dan krijg je als je 7 inch wil behouden met pythagoras een te breed beeldscherm voor in je handpalm. Reken maar uit. Of het scherm wordt kleiner als 7 inch en zal de al bijna niet leesbare tekst en knopjes nog kleiner worden.
Alles zal bij een 7 inch tablet 0,72x kleiner worden dan op de iPad met 9.7 inch
Dus ook tekst, plaatjes, knopjes en noem maar op. Of dat handig moet ik eigenlijk ff een screenshot maken van een ipad en 0,72x verkleinen en kijken of dat nog wat is.

Snap je mijn puntje? Apple houdt zich namelijk strict aan vaste resoluties...

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 18 augustus 2012 11:26]

Ik wacht nog steeds op Windows 8 voordat ik een tablet ga aanschaffen :)
+1 Je zou wel stom zijn als je dat niet zou doen. Zeker met de prijs geruchten.
Ik snap het niet. Ik heb echt 100.000.000.000x liever een laptop dan een tablet. Ik kan echt geen nuttige toepassingen vinden voor een tablet:
- Browsen en mailen werkt 10x beter op een PC/laptop. 's Avonds op de bank is ook zinloos, moet je dan echt nog browsen of je mail checken als je daar de hele dag voor hebt?
- Spelletjes spelen kan net zo goed op je telefoon, console of handheld
- Films kijken kan beter op een groot HD scherm in plaats van op een klein prielig 7 of 10 inch scherm

Een laptop kan je ook prima meenemen of eventueel op de bank gebruiken, zeker de nieuwe ultrabooks.
Heb je wel ervaring met een tablet?
-Je gebruikt geen argument en op sommige terreinen werkt een tablet toch echt veel handiger.
Dit heeft niks te maken met de vraag of een laptop beter is dan een tablet .
-Je hoeft ook niet met het vliegtuig, want je kan gewoon lopen naar Turkije 8)7 .
-Op een tablet ziet het er ook goed uit, maar met dit punt geef ik je wel gelijk, maar een laptop is toch echt niet zo mooi en handig als de TV.

En een tablet is ng beter mee te nemen.

Keur iets niet af voordat je het goed hebt uitgeprobeerd! En als je het hebt uitgeprobeerd, de ontwikkelingen gaan nu zo snel dat de nadelen soms al opgelost zijn.

Maar tot Windows 8 is het nog geen vervanging van de PC, maar dat moet je er ook niet van verwachten..

[Reactie gewijzigd door NdotGdot op 17 augustus 2012 18:05]

Dat zal het ook nooit worden. Veel mensen hebben al een laptop en kopen een tablet voor erbij, niet ter vervanging. Dat sommige mensen blij genoeg ermee zijn wil niet zeggen dat iedereen zo'n tablet als volwaardige vervanger ziet. Ik heb een tablet gehad en weer weggedaan en wel om de volgende redenen:

- Ergonomie is slecht, kreeg constant pijn in mijn nek van het omlaag kijken en vasthouden van dat ding
- Accuduur is leuk maar mijn huidige netbook doet net zo lang met een acculading
- Ik type veel, ik ben een forum junkie
- IK wil mijn volwaardige desktop apps zoals spreadsheets, tekstverwerkers en desktop games kunnen gebruiken.
- Ik wil geen gelimiteerde browser
- Ik wil multitasken
- ik gebruik graag een muis

Een tablet kan een aantal van die dingen maar nooit helemaal goed en een aantal dingen kan een tablet gewoon domweg helemaal niet.

Dus dat de verkopen die van de laptops overstijgen zegt imho niks over of mensen meer hun tablet gebruiken dan hun laptop. dat ik een e-reader heb betekent ook niet dat ik geen papieren boeken meer koop en dat ik een laptop heb betekent ook niet dat ik mijn desktop nooit gebruik en dat ik een fiets heb betekent niet dat ik nooit de auto of trein pak. Elk apparaat zijn eigen doel en die van een tablet is imho vrij beperkt.
Voor een doorsnee consument voldoet een tablet prima. Die doet niks anders dan een beetje browsen, mailtje typen, filmpje kijken en muziekje luisteren. Ik ben zelf voor m'n werk veel onderweg en heb in april dit jaar m'n ultrabook ingeruild voor een iPad 3 en heb er geen spijt van. Ik typ deze reactie vanuit m'n hotelkamer in Duitsland met een Apple Bluetooth keyboard en ben in pakweg 4 maanden dagelijks gebruik nog geen dingen tegen gekomen die ik niet kan met m'n iPad.
  • Ik check m'n mail via WiFi of 3G, korte mailtjes terugtypen kan via virtueel keyboard, langere emails haal ik het bluetooth keyboard erbij.
  • Via VPN+WebDAV kan ik bij alle zakelijke documenten. Bewerken via iWork.
  • Browsen is mijns inziens veel beter op de tablet omdat je geen bureau nodig hebt. Het Flash argument kan wat mij betreft ook begraven worden, ik kom bijna nooit meer websites tegen die Flash nodig hebben om fatsoenlijk te werken.
  • iPad's instant on is eigenlijk d reden dat ik voor een tablet ben gegaan. Als ik 5 minuten moet wachten op m'n afspraak heb ik genoeg tijd om belangrijke mails te lezen. Met m'n ultrabook was ik al 2 minuten kwijt voordat ik uberhaupt was ingelogd en met je touchpad op schoot door je mails scrollen was niet bepaald bevordelijk voor de ergonomie.
Ik kan zo nog wel even doorgaan. Mijn persoonlijke voorkeur ligt bij tablet+keyboard boven de laptop. Let wel, zonder keyboard zou een tablet voor mij te limiterend zijn. Lange teksten typen zonder fysiek keyboard is voor mij geen optie.

[Reactie gewijzigd door 96284 op 17 augustus 2012 21:54]

Maar met een toetsenbord heb je toch eigenlijk weer een laptop in handen. In elk geval qua gewicht en qua grootte. Instant on is lekker maar mijn netbook is voorzien van een SSD en staat binnen 20 seconden gebruiksklaar en bij standby staat ie in 1 tel op het bureaublad.

Ik type dit trouwens op mijn netbook op schoot op bed dus ik heb ook geen bureau nodig ;)
Maar goed, ieder zijn ding en tablets zijn absoluut niet het mijne, althans, niet als vervanger voor een laptop of netbook. Wel als extra speeltje.
Die vergelijking van instant on is toch maar krom. Een iPad schakel je immers niet volledig uit, een laptop dikwijls wel. Een koude start van de iPad duurt ook lang, op die tijd start mijn laptop met Windows 7 ook op. Uit zn toestand komen van puur het scherm dicht te slaan is ook een pak sneller. Nog iets trager dan de iPad weliswaar.
Persoonlijk gebruik ik de iPad vooral om wat te browsen en mails te lezen, en enkel als de laptop op dat moment niet aan staat.

[Reactie gewijzigd door MClaeys op 18 augustus 2012 10:44]

Veel mensen hebben al een laptop en kopen een tablet voor erbij, niet ter vervanging.
Dat wilde ik ook zeggen. Ik heb al een laptop, dus waarom nog een. Dus dan maar een tablet. Gewoon, voor er bij. Het is een nieuwigheidje, niet per se een laptop- of een pc-vervanger.
Om echt mee te werken vind ik het ook ondingen maar het is leuk om erbij te hebben. Je kan even een website opzoeken of een mailtje sturen en dan net iets beter dan met een telefoon. Zelf hoef ik er nog geen. Ik vind het pas interessant worden als ik er als toetsenbord-addict even snel mee kan "shellen" als met een laptop. Ook de OS-sen voor die dingen moeten beter.
Sommige werken de hele dag en hebben dan geen tijd om te internetten. Die mensen internetten 's avonds. En om dan niet 's avonds weer de hele avond achter de PC te zitten, gaan ze gezellig op de bank zitten bij de rest van de familie. Met een laptop kun je op de bank alleen in een bepaalde rechte houding zitten. Terwijl je met een tablet meer bewegingsvrijheid hebt.
En ik denk zo dat jij ook gn nieuwe laptop hebt gekocht afgelopen jaar want je hebt er al n ;)

Ik heb zelf al een laptop, een tablet is te groot dus ik heb een nieuwe smartphone gekocht: de Galaxy Note. Precies wat ik nodig heb.

Ik zie mezelf niet zo snel een nieuwe laptop kopen omdat die van mij de komende jaren nog prima zal functioneren. Daarentegen zie ik mensen die al een laptop hebben, eerder een tablet erbij kopen dan een nieuwe laptop omdat het weer iets nieuws is.
toch raar, omdat je VEEL minder kan met een tablet, ondanks dat Apple met hun naamgeving aan de iPad 3 (ja ik blijf m lekker zo noemen) het wil laten lijken alsof het een volwaardige touchcomputer is.

een laptop is toch wel heel wat prettiger voor browsen, mailtjes typen etc.

voor onderweg heb je een smartphone, die tegenwoordig ook al een behoorlijk scherm heeft. (alleen maar fijn)

ik sta ervan te kijken dat tablets zo populair zijn, al heeft waarschijnlijk een groot deel van de kopers een al een laptop en is de tablet 'voor erbij'
Waarom is een laptop prettiger om te browsen? Een beetje internet sites checken met een laptop op schoot is een drama, een touchpad kan niet op tegen een touchscreen en een muis gebruiken op de bank werkt gewoon niet.

Je moet wel heel erg weinig fantasie hebben als je niet kunt bedenken waarom een tablet niet prettiger is om altijd binnen handbereik te hebben om even snel iets op te zoeken, een snel spelletje te doen, even een video'tje te kijken, enzovoorts. En dan heb ik het nog niet eens over gebruik in trein of vliegtuig en dergelijke, of 's avonds voor het slapen gaan in bed.

Een laptop is inderdaad 10x beter voor productiviteit en serieuze computertaken, maar guess what: als Nederland thuiskomt van het werk wil vrijwel niemand met serieuze computertaken bezig zijn, maar gewoon relaxen op de bank.
Veel minder? Zoals ? Ik denk dat als je gaat kijken wat je normaal gesproken doet op een laptop en je gaat kijken of dit op een tablet kan je bijna altijd uit komt op: Ja dit kan gewoon. En als er dingen zijn die niet kunnen dan is dit meer omdat er nog geen app voor gemaakt is. Wat dus geen beperking is want die komt er vanzelf :)
Zoiezo ben je je halve scherm kwijt als je een beetje een normaal on-screen toetsenbord wil hebben. Daarbij is de layout enorm beroerd: er zijn vaak 3 verschillende layouts voor letter, cijfers andere tekens en ctrl/alt ontbreken vaak helemaal. Dan het touchscreen... vrij inspannend bij andere dingen dan typen. Sleep- en en multitouch kosten veel aandacht en moeite en je blokkeert het beeld met je eigen hand. Een goeie muis hoef je amper te bewegen en bevind zich gelukkig naast het beeld. Zo'n touchpad is dan wat minder maar werkt imho nog steeds beter dan een screen.
Ik geloof er nog niet in. Op een tablet voel ik me zwaar beperkt in vergelijking met bijv. een netbook. Alles is veel meer werk, het is echt voor simpele dingen, beetje browsen, spelletjes, filmpjes kijken e.d. En daarbij zit je ook nog opgesloten in het OS dat je erbij kocht.

[Reactie gewijzigd door blorf op 17 augustus 2012 20:57]

Wat wil je allemaal typen dan? Meestal typ je in de praktijk niet meer dan een paar korte regeltjes, zoals dit bericht bijvoorbeeld ;) gepost vanaf de iPad. Het meeste ben je toch aan het "consumeren". Lezen, korte video's kijken. Facebooken.
Nou word ie mooi. Gaan we vertellen wat een ander met zijn computer doet om een tablet aan te kunnen bevelen.
Wat wil je allemaal typen dan?
Vrijwel alles wat ik op de computer doe doe ik via het toetsenbord. Eenmaal zo gewend. Ik heb tot nu toe geen andere invoermethode gezien die sneller of efficienter is.

Er ligt er hier eentje al een jaar een tablet in de la, met een 700mhz processor nog wel. Een computer of laptop met soortgelijke specs is voor mij nog wel enigzins bruikbaar maar dit ding is de meest waardeloze computer die ik ooit heb gehad. Er is niets wat ik beter kan doen op een tablet. En meenemen ergens heen doe ik toch niet.
Ik merk hier eigenlijk vrij weinig van. Persoonlijk verkoop ik in de elektronica winkel waar ik werk nog steeds meer laptops dan tablets. De desktop market is wel minder is geworden. Niet dat de winkel waar ik werk heel Nederland presenteert, maar we hebben best veel winkels en daar zie je eigenlijk precies dezelfde statistieken.

Wel merk ik dat ik steeds meer tablets verkoop (in vergelijking van een jaar geleden), voornamelijk Ipads maar ook android tablets hier en daar. Ben echt benieuwd hoe ze dit onderzoek gemeten hebben…


edit:
Ik ga niet vermelden welke elctronicawinkel ik werk, maar we zijn al sinds dag 1 Apple reseller en we verkopen er per week best veel. Alleen verkopen we in vergelijking met laptops -iets wat hier in deze test naar voren komt- niet meer.

[Reactie gewijzigd door vali op 17 augustus 2012 18:52]

Praktisch alle tablets die in Nederland verkocht worden zijn iPads, en die bestel je gewoon online of je haalt ze bij een Apple reseller. Nogal logisch dat je in de gemiddelde electronica winkel weinig tablets verkoopt.
Wat zie jij als een Apple reseller? Die winkels die zich alleen maar op Apple richten? Je weet namelijk wel dat elektronicaketens zoals MediaMarkt en Dixons ook gewoon tablets verkopen?
Als verkoper kan ik dat eigenlijk alleen maar beamen. De verhouding laptop:tablet (zowel Android als Ipad's) licht grof geschat op ongeveer 7:1, wat ik zo uit eigen ervaring kan meten.

Dat de laptop/tablet de desktop heeft gedreven mag duidelijk zijn. Wanneer klanten een desktop komen kopen is dat veelal een all-in-one of een op maat gemaakte desktop. Voor het prijsbereik van pakweg 400-700 euro is een laptop/tablet veelal veel interessanter voor de gemiddelde consument dan een desktop.
Worder er meer tablets verkocht of is de omzet van tablets groter dan die van laptops... Ik vermoed het eerste...

In dat geval had de kop net zo goed "Nederlanders kopen voor het eerst meer kaas dan laptops" aangezien een laptop gemiddeld 800 euro kost en een tablet daar flink onder zit :+ .

edit verduidelijking:
Zowel in het artikel als de link (waar ik natuurlijk al lang had gekeken) wordt niks gekwantificeerd. Er wordt wel over omzet in het begin gesproken, maar later wordt er gesproken over verkoopcijfers.

De kans is dus groot dat de verkoopcijfers in aantallen verkochte units zijn (anders zou het woord omzet wel opnieuw gebruikt zijn). Duidelijk wordt het niet omdat er geen cijfers zijn genoemd.

Origineel:
Tablet verslaat notebook

Mobile Computing is de productgroep waarin de meeste omzet wordt gerealiseerd binnen de IT-markt, maar ook de productgroep waar de absolute omzet op dit moment het meest daalt. Mobile Computing staat onder grote druk van het Webbook (tablet)-segment. Naast de gevolgen voor het netbooksegment heeft Dit met name grote gevolgen voor het Notebook-segment: momenteel worden elke maand meer tablets verkocht dan notebooks. Sinds januari zien we hierdoor een verslechtering van de verkoopcijfers van notebooks. De opkomst van het hoger geprijsde 'ultrathin'-segment, vlakt de totale omzetdaling binnen het segment wat af Het is geen verrassing: tablets laten de sterkste absolute omzetgroei zien binnen de IT-markt. Ook de Media gateways en E-readers doen het goed. In het tweede kwartaal van 2012 is de omzet van Media gateways zelfs verdubbeld ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Een trend die met name te danken is aan het Consumer Electronic Specialistsen, al lieten ook de andere kanalen stijgende cijfers zien.
Waar de verkoop van E-readers steeds een stijgende lijn vertoonde sinds de introductie

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 17 augustus 2012 19:51]

Uit dit gegeven blijkt dus dat voor de meeste mensen een laptop overbodig is voor wat ze er mee doen. Persoonlijk vind ik een tablet geen vervanger voor een laptop, een brief tikken met opmaak gaat toch echt niet bijzonder fijn op een tablet, daar is een laptop onmisbaar. Dit is natuurlijk maar n voorbeeld, maar zo zijn er meerdere.
Op dat gebied vind ik een tablet zoals de transformer prime een perfecte combinatie! als je gewoon tablet nodig heb klik je het toetsenbord er uit wanneer je langer wilt typen gebruik je gewoon het keyboard (ik praat wel voor oudere mensen die hooguit een email opstellen of een brief maken).
Dit is mijns inziens ook de toekomst, zeker gezien het feit dat er meer en meer ultrabooks met touchscreen komen. Uiteindelijk wordt alles touch. De muis gaat de DVD speler achterna en wordt een niche product en het keyboard wordt optioneel voor als je lange teksten moet typen. Korte berichtjes gaan prima via het virtuele keyboard, langere teksten pak je het fysieke keyboard erbij of gebruik je een Bluetooth keyboard.
Hmm, ik heb recent een asus tablet gekocht, met toetsenborddock. Is wel ideaal, ik gebruik hem als standaard tablet maar indien nodig zet ik hem in het dock en kan ik lekker typen.

Vereist wel gewenning aan het kleinere toetsenbord maar zodra je daar aan gewend bent, typ je als een malle. Daarnaast zijn er voldoende office apps voor android (en andere OS) om productief onderweg te zijn.