Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 102 reacties

In het tweede kwartaal van 2012 kochten Nederlanders meer tablets dan laptops. De verkoop van notebooks staat al langer onder druk, terwijl de tabletmarkt enorm groeit. Het aandeel ultradunne laptops is minder dan 15 procent.

In maart werden voor het eerst meer tablets dan notebooks verkocht in Nederland en die trend zette zich in de drie maanden erna voort, zo blijkt uit marktcijfers van marktonderzoeker Gfk. Al sinds januari daalt het aantal in Nederland verkochte laptops. Niet alleen wat aantallen betreft doet de tabletmarkt het daarentegen goed: deze sector laat de sterkste omzetgroei van de it-markt zien.

Wat notebooks betreft daalt die omzet al maanden, al zorgt de verkoop van ultradunne notebooks in het hoge segment ervoor dat de daling meevalt. In Nederland groeit het marktaandeel van ultradunne laptops, maar is dit nog altijd minder dan 15 procent, zegt GfK tegen Tweakers.net. Overigens hanteert GfK een iets strengere eis voor 'ultradun' dan Intel, waardoor sommige laptops die als ultrabook verkocht worden niet meegenomen zijn bij het segment.

Absolute cijfers meldt GfK niet. Mogelijk gaan de back-to-school-periode, de komst van Windows 8 en de producten die op de elektronicabeurs IFA aangekondigd worden verandering in de situatie brengen, aldus de marktvorser. Naast tablets doen ook e-readers het goed in Nederland. Sinds GfK de verkopen meet is er sprake van een stijging en in juni van dit jaar werd dan ook een verkooppiek bereikt.

 

Reacties (102)

Reactiefilter:-1102095+148+23+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
toch raar, omdat je VEEL minder kan met een tablet, ondanks dat Apple met hun naamgeving aan de iPad 3 (ja ik blijf m lekker zo noemen) het wil laten lijken alsof het een volwaardige touchcomputer is.

een laptop is toch wel heel wat prettiger voor browsen, mailtjes typen etc.

voor onderweg heb je een smartphone, die tegenwoordig ook al een behoorlijk scherm heeft. (alleen maar fijn)

ik sta ervan te kijken dat tablets zo populair zijn, al heeft waarschijnlijk een groot deel van de kopers een al een laptop en is de tablet 'voor erbij'
Waarom is een laptop prettiger om te browsen? Een beetje internet sites checken met een laptop op schoot is een drama, een touchpad kan niet op tegen een touchscreen en een muis gebruiken op de bank werkt gewoon niet.

Je moet wel heel erg weinig fantasie hebben als je niet kunt bedenken waarom een tablet niet prettiger is om altijd binnen handbereik te hebben om even snel iets op te zoeken, een snel spelletje te doen, even een video'tje te kijken, enzovoorts. En dan heb ik het nog niet eens over gebruik in trein of vliegtuig en dergelijke, of 's avonds voor het slapen gaan in bed.

Een laptop is inderdaad 10x beter voor productiviteit en serieuze computertaken, maar guess what: als Nederland thuiskomt van het werk wil vrijwel niemand met serieuze computertaken bezig zijn, maar gewoon relaxen op de bank.
Veel minder? Zoals ? Ik denk dat als je gaat kijken wat je normaal gesproken doet op een laptop en je gaat kijken of dit op een tablet kan je bijna altijd uit komt op: Ja dit kan gewoon. En als er dingen zijn die niet kunnen dan is dit meer omdat er nog geen app voor gemaakt is. Wat dus geen beperking is want die komt er vanzelf :)
Zoiezo ben je je halve scherm kwijt als je een beetje een normaal on-screen toetsenbord wil hebben. Daarbij is de layout enorm beroerd: er zijn vaak 3 verschillende layouts voor letter, cijfers andere tekens en ctrl/alt ontbreken vaak helemaal. Dan het touchscreen... vrij inspannend bij andere dingen dan typen. Sleep- en en multitouch kosten veel aandacht en moeite en je blokkeert het beeld met je eigen hand. Een goeie muis hoef je amper te bewegen en bevind zich gelukkig naast het beeld. Zo'n touchpad is dan wat minder maar werkt imho nog steeds beter dan een screen.
Ik geloof er nog niet in. Op een tablet voel ik me zwaar beperkt in vergelijking met bijv. een netbook. Alles is veel meer werk, het is echt voor simpele dingen, beetje browsen, spelletjes, filmpjes kijken e.d. En daarbij zit je ook nog opgesloten in het OS dat je erbij kocht.

[Reactie gewijzigd door blorf op 17 augustus 2012 20:57]

Wat wil je allemaal typen dan? Meestal typ je in de praktijk niet meer dan een paar korte regeltjes, zoals dit bericht bijvoorbeeld ;) gepost vanaf de iPad. Het meeste ben je toch aan het "consumeren". Lezen, korte video's kijken. Facebooken.
Nou word ie mooi. Gaan we vertellen wat een ander met zijn computer doet om een tablet aan te kunnen bevelen.
Wat wil je allemaal typen dan?
Vrijwel alles wat ik op de computer doe doe ik via het toetsenbord. Eenmaal zo gewend. Ik heb tot nu toe geen andere invoermethode gezien die sneller of efficienter is.

Er ligt er hier eentje al een jaar een tablet in de la, met een 700mhz processor nog wel. Een computer of laptop met soortgelijke specs is voor mij nog wel enigzins bruikbaar maar dit ding is de meest waardeloze computer die ik ooit heb gehad. Er is niets wat ik beter kan doen op een tablet. En meenemen ergens heen doe ik toch niet.
Gaat het hier om tablets of om specifiek de iPad? Het is namelijk best interessant om te weten wat de marktverhoudingen zijn in Nederland. Internationaal gezien pakt Apple momenteel 70%, en dat is van de ' shipment' markt. Het werkelijke verkoopaantal richting de consument licht waarschijnlijk nog veel hoger.

Overigens denk ik dat de tablet-markt nog vele malen groter gaat worden. Windows 8 (RT) tablets gaan denk ik aardig populair worden, eindelijk een ware concurrent voor de iPad vermoed ik.

Android is dat wat mij betreft niet. Differentieer zicht niet goed genoeg, de hardware/software optimalisatie laat regelmatig te wensen over en de apps stellen in verhouding met de iPad qua aantal en kwaliteit helemaal niks voor. De verkoopcijfers steunen mijn mening.

[Reactie gewijzigd door Dannydekr op 17 augustus 2012 17:54]

Windows is beter als Mac OSX. De verkoopcijfers steunen mijn mening.

Uiteraard slaat het nergens op maar het is altijd z'n onzin om 'De verkoopcijfers steunen mijn mening.' te gebruiken zoals hierboven gebeurt :) Aangezien beter zijn 1 van de 1000den eigenschappen zijn die een product kan hebben, kan je uit verkoopcijfers helemaal GEEN conclusie trekken welke slaan op 1 of enkele van die 1000den eigenschappen

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 17 augustus 2012 18:15]

Het gaat erom dat ik allerlei argumenten geef waarom ik vind dat Android op dit moment geen concurrent is, en ik bedoel te zeggen dat de verkoopcijfers mijn mening extra kracht geven, want het aantal tablets dat men verkoopt is marginaal vergeleken met de iPad.

Overigens, Mac OS X kun je niet los kopen in tegenstelling tot Windows.
Mac OS X kan je zeker los kopen van de Apple hardware :), net als Windows.
Tegenwoordig verkopen ze OS X Lion en Mountain Lion op een usb stick, eerdere versies op (DL) DVD.
Mountain Lion wordt niet op USB stick verkocht.
Maar OSX kun je alleen maar draaien op Apple hardware..
Mac OSX is dan ook alleen te koop op Apple hardware, wat duurder is dan Windows hardware. Waardoor het niet zo gek is dat Windows meer wordt verkocht.
De iPad is echter duurder dan de meeste Android tablets, echter wordt deze toch meer verkocht dan de goedkopere android tablets.
De verkoop cijfers laten juist zien dat Android ook op de tablet mark straks iOS gewoon voor bij gaat :).
Bron? ik heb nog niets gezien waaruit dit ook maar een klein beetje blijkt. Zeker niet met de komst van Windows 8 tablets.
Al van de Nexus 7 gehoord? Deze was zeer snel volledig uitverkocht en is een groot succes. Hij draait ook als eerste op Android 4.1 Jelly Bean.

Bron: http://nieuws.isearchfull...e-nexus-7-al-uitverkocht/
2e bron: http://www.guardian.co.uk...oogle-nexus-7-16-surprise

On-topic:

Ik vind tablets ook zeer handig dankzij hun snelle opstardtijd en lange accuduur. Maar ik hoop dat ze toch niet de volledige notebook markt gaan vervangen, aangezien je dan ook al je software die je nu draait kan weggooien, dit werkt toch niet op een iPad/ Android tablet.
Misschien dat je daarvoor dan een Windows 8 tablet voor nodig hebt.

[Reactie gewijzigd door playermijp op 17 augustus 2012 18:44]

De echte cijfers spreken je anders tegen. De iPad heeft het hoogste martkaandeel sinds 2 jaar.
Apple’s share of the tablet market rose from 62% to 68% in the second calendar quarter, reaching its highest level in two years.

http://www.bgr.com/2012/0...et-share-q2-2012-tablets/
En als er een iPad 'mini' komt voor rond de $250 dan zal dat een zware dobber worden voor de andere +- 7" tablets om nog goed te verkopen.
Ik zeg ook niet dat Android het hoogste aandeel heeft. Ik zeg dat Android straks iOS gaat inhalen met Tablet marktaandeel.
Dat kan je wel zeggen, maar daar blijft het dan bij.

En zelfs al zou Android iOS inhalen, en dan?

Daar ligt Apple echt niet wakker van, Apple heeft juist nooit op prijs willen concurreren anders hadden ze hun marktaandeel wel vergroot met prijsverlagingen.

Het is dus niet zo dat Adroid "wint" omdat ze dan een groter marktaandeel hebben, Apple verdient het meeste geld.

Veel van de Android tablets worden verkocht voor 100 euro, dus die fabrikanten schieten er kwa winst niet zoveel mee op als Apple.
Goed gezien.
Het word dus voor de consument pas interessant wanneer de verkoop afneemt bij apple. Want alleen dan gaan ze nog luisteren. Voor nu is hun strategie zo rechts lijnig als het maar kan, en dat moet je maar bevallen of niet.

OT:
Dat Tablets de Notebook markt afzwakt lijkt me op dit moment logisch. De prijzen en mogelijkheden komen in elkanders vaarwater. Ik verwacht straks met Windows 8 pas echt een duw in de richting van notebooks en desktops. Heel benieuwd hoe hardware leveranciers straks in het creatieve gedrukt gaan worden.

Gebruik mijn tablet nu een jaar als volledige 100% vervanging van mijn notebook. Geen moment spijt gehad, en des te meer voordelen ervaren. Stem het O.S af op de gebruiker en men zal niks missen. In mijn geval Windows. Ik kijk dan ook rijkhalzend uit naar de volgende lichting hardware die dit oude beestje makkelijk overtreft. Het is af en toe alsof je een 2e IT jeugd krijgt qua hardware specs, zo enthousiast je soms kan worden van die paar Mhz meer. Omdat je weer bij sommige operationele acties kan voorspellen wat zo'n verschil in zal houden :)

Leuke tijden!

[Reactie gewijzigd door CozNL op 18 augustus 2012 08:51]

@ ZpAz,

Die 7 inch tablet van Apple is een gerucht. En daarnaast hebben ze een groot probleem met de 4:3 verhouding met 7 inch.

Of het beeld wordt kleiner dan 7 inch... of hij wordt te breed om vast te houden. En de resolutie in combinatie met apps? Dan zal hij de oude iPad1 en iPad 2 resolutie krijgen waardoor alles heel klein wordt (niet handig dus). De iPad 3 heeft 2x de resolutie van 1 en 2.

Denk nou even "Technisch" na. Hoe gaat apple dit probleem oplossen? Met MAGIE?

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 18 augustus 2012 05:38]

Ze kunnen gewoon makkelijk doorgaan met de resolutie van de oude iPads.

Dus 1024x768, technisch gezien is dit juist helemaal geen probleem.

En volgend jaar kunnen ze dan ook de 2048x1536 resolutie uitbrengen op de 7 inch iPad waarschijnlijk weer als 1e ter wereld.

Of ze stappen tegelijk over naar de resolutie van de iPhone 5.

Waarom zouden ze niks kunnen bedenken?

Je doet alsof er een natuurkundig limiet hun tegen zal houden of zo, het zal softwarematig of hardwarematig gewoon gedaan worden.
Als ze die oude resolutie pakken op een kleiner scherm. Dan worden apps en tekst toch allemaal veel kleiner?? En dan is het amper te lezen! En de Nexus 7 past qua breedte precies in de palm van mijn hand. Ze hebben expres voor deze maat gekozen zie ik.

Hoe wil apple dat bereiken met 4:3 verhouding? Dan krijg je als je 7 inch wil behouden met pythagoras een te breed beeldscherm voor in je handpalm. Reken maar uit. Of het scherm wordt kleiner als 7 inch en zal de al bijna niet leesbare tekst en knopjes nog kleiner worden.
Alles zal bij een 7 inch tablet 0,72x kleiner worden dan op de iPad met 9.7 inch
Dus ook tekst, plaatjes, knopjes en noem maar op. Of dat handig moet ik eigenlijk ff een screenshot maken van een ipad en 0,72x verkleinen en kijken of dat nog wat is.

Snap je mijn puntje? Apple houdt zich namelijk strict aan vaste resoluties...

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 18 augustus 2012 11:26]

Waar je naar linkt is een gecalculeerde gok van een marktonderzoekbureau. Sinds de werkelijke cijfers van Apple en Samsung naar buiten zijn gekomen neem ik de marktonderzoekbureaus met een –FLINKE– korrel zout...:
Zie ook:
De cijfers van Samsung spreken eerdere uitspraken van onderzoeksbureau IDC en fabrikant Samsung tegen.

Desondanks spreken deze cijfers je niet tegen. Integendeel, zij onderstrepen de dominantie van Apple's iPad; tevens blijkt dat het marktaandeel van de iPad (VEEL) groter is dan die 68%...

Overigens zijn er 3 documenten met werkelijke cijfers, welke door Apple en Samsung zélf bekend gemaakt moesten worden in de patent-rechtszaak, te downloaden van CNET.

EDIT: Downloadlink naar 3 documenten uit patentrechtszaak toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door Ikreisrond op 17 augustus 2012 20:42]

Het gaat hier wel om "accused" tablets. Daar vallen alle aangepaste tablets dus buiten. De cijfers zijn wel echt schrikbarend als dit het grootste deel van de verkoop zou zijn. Dan blijkt Samsung niet alleen design maar ook verkoopbewijzen te kopieren ;)
In de rechtszaak zijn het alleen de US-cijfers. De onderzoeksbureaus voorspellen mondiaal. Desondanks heb ik ook een berekening gemaakt voor mondiaal. Volgens IHS Suppli zou het aandeel VS-verkopen binnen de wereldwijde verkopen in Q2 2012 bij Apple zo'n 38% zijn. Bij Samsung zou dat volgens hun 1,85% zijn. Dat laatste lijkt me erg onwaarschijnlijk.

Uiteindelijk blijkt dat Apple erg nauwkeurig hun verkopen opgeven, terwijl Samsung er mijlenver naast zou moeten zitten (1,85% van de verkopen in de VS lijkt me wel erg weinig voor een bedrijf als Samsung).
De berekening, ter verificatie, die ik hierbij gemaakt heb staat in dit onderwerp op MacFreak, onder de naam "robertjan" (de 2e post onder die naam in dat onderwerp).

Overigens vermoed ik dat buiten de genoemde 'accused tablets' Samsung niet erg veel andere tablets verkocht heeft. Dat is namelijk al de hele serie Galaxy Tabs, dus blijft er niet veel over. ;)
Ik merk hier eigenlijk vrij weinig van. Persoonlijk verkoop ik in de elektronica winkel waar ik werk nog steeds meer laptops dan tablets. De desktop market is wel minder is geworden. Niet dat de winkel waar ik werk heel Nederland presenteert, maar we hebben best veel winkels en daar zie je eigenlijk precies dezelfde statistieken.

Wel merk ik dat ik steeds meer tablets verkoop (in vergelijking van een jaar geleden), voornamelijk Ipads maar ook android tablets hier en daar. Ben echt benieuwd hoe ze dit onderzoek gemeten hebben…


edit:
Ik ga niet vermelden welke elctronicawinkel ik werk, maar we zijn al sinds dag 1 Apple reseller en we verkopen er per week best veel. Alleen verkopen we in vergelijking met laptops -iets wat hier in deze test naar voren komt- niet meer.

[Reactie gewijzigd door vali op 17 augustus 2012 18:52]

Als verkoper kan ik dat eigenlijk alleen maar beamen. De verhouding laptop:tablet (zowel Android als Ipad's) licht grof geschat op ongeveer 7:1, wat ik zo uit eigen ervaring kan meten.

Dat de laptop/tablet de desktop heeft gedreven mag duidelijk zijn. Wanneer klanten een desktop komen kopen is dat veelal een all-in-one of een op maat gemaakte desktop. Voor het prijsbereik van pakweg 400-700 euro is een laptop/tablet veelal veel interessanter voor de gemiddelde consument dan een desktop.
Praktisch alle tablets die in Nederland verkocht worden zijn iPads, en die bestel je gewoon online of je haalt ze bij een Apple reseller. Nogal logisch dat je in de gemiddelde electronica winkel weinig tablets verkoopt.
Wat zie jij als een Apple reseller? Die winkels die zich alleen maar op Apple richten? Je weet namelijk wel dat elektronicaketens zoals MediaMarkt en Dixons ook gewoon tablets verkopen?
Uit dit gegeven blijkt dus dat voor de meeste mensen een laptop overbodig is voor wat ze er mee doen. Persoonlijk vind ik een tablet geen vervanger voor een laptop, een brief tikken met opmaak gaat toch echt niet bijzonder fijn op een tablet, daar is een laptop onmisbaar. Dit is natuurlijk maar één voorbeeld, maar zo zijn er meerdere.
Op dat gebied vind ik een tablet zoals de transformer prime een perfecte combinatie! als je gewoon tablet nodig heb klik je het toetsenbord er uit wanneer je langer wilt typen gebruik je gewoon het keyboard (ik praat wel voor oudere mensen die hooguit een email opstellen of een brief maken).
Dit is mijns inziens ook de toekomst, zeker gezien het feit dat er meer en meer ultrabooks met touchscreen komen. Uiteindelijk wordt alles touch. De muis gaat de DVD speler achterna en wordt een niche product en het keyboard wordt optioneel voor als je lange teksten moet typen. Korte berichtjes gaan prima via het virtuele keyboard, langere teksten pak je het fysieke keyboard erbij of gebruik je een Bluetooth keyboard.
Volgend jaar omstreeks deze tijd is het bericht, de nederlanders kopen meer lap tops of pc's

Ik vind dit zulks bogus berichten waar je niks mee kan, alleen interessant voor de verkopers, maar die kunnen er ook niks mee.

Als iedereen die een tablet wil hebben er eentje heeft stagneert de verkoop weer.
Als iedereen die een tablet wil hebben er eentje heeft stagneert de verkoop weer.
Dat heb je met hype's. Zie mobieltjes: na de gewone moest men een smartfoon En na de desktop wilde men een laptop of -ook zo'n hype- een netbook. Nu heeft men een laptop en een desktop en zijn tablets wel leuk voor er bij. De rest van de meuk hebben we ook nog en dus wordt hoogstens de verzameling groter, met elk ding zijn eigen doel en gemak. Tenslotte eten we ook via grote en kleine lepels, vorken en messen.

Een deel van de kopers had misschien niks en de rest koopt een tablet omdat hij al een laptop heeft. IK houd het bij mijn desktops en hoef geen nieuwerwetsigheden.
Ik had het zelf vantevoren niet verzonnen: maar ik gebruik onze Ipad2 inderdaad veel en veel meer dan de Asus EEE. Vantevoren nooit gedacht, want wat moet ik zonder windows en een toetsenbord, dacht ik?
Toch elke keer de Ipad. Redenen? Veel langere accuduur, instant opstarten, onmiddelijk een vrij leuke camera + videocam bij je, snel internet, en dan natuurlijk die geinige apps zoals een digitale stemvork. Bovendien kleiner en makkelijker even op reis mee te nemen. En hij is stil ;-)
tuurlijk wel; prijsverschil??!?! tablet bij de kruitvat 90euro, budget laptop bij de aldi 400?
budget tablets hebben nagenoeg geen marktaandeel. Budgetlaptops wel. Tenzij je me iets anders kan laten zien. Dus in die zin is het qua prijs hetzelfde segment.
Goedkoopste iPad, ¤450. Vergelijkbaar snelle laptop zal ook wel zoiets zijn
een vele malen snellere laptop juist..
een vele male snellere laptop met 768p kut tn-scherm, trage 5400rpm harde schijf, crappy bouwkwaliteit en een kilo zwaarder dan een ipad. Er zit een verschil tussen 'snel' en 'fijn om mee te browsen'.

[Reactie gewijzigd door Darkstone op 18 augustus 2012 08:40]

vandaag bij de mediamarkt new ipad voor ¤444

http://www.mediamarkt.nl/mcs/shop/mediavandaag.html

mooie prijs......

excuseer, is alweer uit de aanbieding...... :z

[Reactie gewijzigd door SnowLeopard op 18 augustus 2012 14:53]

Vergis je niet hoor, waarom denk je dat er op zoveel plekken budgettablets te koop zijn, juist, omdat veel mensen die dus kopen.. Denk nou niet dat een gemiddelde tweaker een doorsnee consument is, verre van....
budget tablets hebben meer uitstal ruimte in winkels dan de duurdere varianten.
Dus dat waag ik te betwijfelen.
Ik neem aan dat je het hebt over de Asus EEE Slate met windows?
Nee, de EEE PC, een van de eerste netbooks.
hier omgekeerd. Mijn vrouw maakt veel meer gebruik van haar Samsung Netbook ($200) dan haar Ipad2. Het eenvoudig werken met facebook en het gebruik van een keyboard vindt ze veel fijner.

De Ipad wordt eigenlijk alleen door de kinderen gebruikt voor spelletjes
haha, dat de ouders een Ipad voor zichzelf kopen en die dan eigenlijk als speelgoed bij de kinderen beland.

Dit verhaal hoor je echt heel vaak.. Ik zie dit ook al bij een aantal gezinnen die ik ken. Maar is niet erg. Zo zie je weer het console concept in de iPad terug. Genoeg games....

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 18 augustus 2012 05:45]

M'n zusje heeft zo'n ding en die is gewoon bagger....
zij gebruikt dus eigenlijk altijd de Ipad (2) als ze niet in de studeerkamer is.
Ik gebruik de Ipad ook wel, maar hij is eigenlijk alleen handig voor normaal internet, shoutbox etc. werkt er hellaas niet op.

Als ik wil gamen pak ik m'n Alienware laptop of m'n desktop, tablest zijn daar nog steeds geen rivaal voor. Ook voor word gebruik ik liever m'n laptops of desktop.
Nog steeds hoef ik de iPad niet. Koop ik liever laptop voor, voor prijs van iPad 3 heb ik ook een leuke studielaptop. Daarnaast de zogenaamde voordelen zitten niet bij een laptop? Altijd die Applefans hier bah.

Maar goed ik hoef geen tablet, heb de mijne verkocht omdat ik meer nut zie van een goede smartphone dan een tablet.
Wat is er mis met een android tablet ?

Hier in huis is er een Ipad 2 en een Archos android tablet, werken allebei als een zonnetje. Niks op aan te merken .
Archos tablets lopen voor geen meter. Niet dat ze niet bruikbaar zijn, maar niets op aan te merken is ook niet echt helemaal waar... Daarnaast ook geen Google Play store waardoor ze 99% van de apps niet kunnen draaien.
Ahjha, in september heb je voor 200 euro de Nexus 7.

Dan moet dat dus helemaal een hit worden volgens jou.
Nee, het gaat om zijn reactie.

"Toch elke keer de Ipad. Redenen? Veel langere accuduur, instant opstarten, onmiddelijk een vrij leuke camera + videocam bij je, snel internet, en dan natuurlijk die geinige apps zoals een digitale stemvork. Bovendien kleiner en makkelijker even op reis mee te nemen. En hij is stil ;-)"

Dit zie ik als een fanboy reactie, deze informatie is absoluut niet nuttig voor ons of wil je anders beweren? Ik vind dit een poging om ons te overtuigen dat de iPad oh zo geweldig is terwijl hij dat niet is. Mijn mening. Ik vind zulke reacties ongewenst zeker gezien het feit niet over de iPad gaat of wel? Of zal ik nu voortaan ook over supercomputers praten en hoe geweldig die dingen wel niet zijn zodra er een Intel/AMD CPU nieuwtje is op Tweakers? Wedden dat ik 0 of -1 gemod wordt?

Maar néé.. Omdat hij over een Apple product heeft wordt er rustig +1 of hoger gegeven.

Maar ik had een goede Android Tablet, er was niks mis mee maar ik gebruikte het gewoon niet. Thuis zit ik op de computer en verder gebruik ik mijn Smartphone. Het blijft een gadget en totaal niet belangrijk. Bij mij komt er geen Apple spul binnen, als ik zoiets ooit mogen krijgen of winnen dan gaat hij gewoon op marktplaats. Aangezien er genoeg meel.. uhm.. mensen deze producten willen hebben. Het duurt even en komen ze erachter dat de prijs niet echt matcht met de gebruik van zo'n ding. Meeste gezinnen zitten de kids voornamelijk op de Tablet, waarbij de ouders het eigenlijk nauwelijks gebruiken.
Dit slaat helemaal nergens op.

Nieuwsbericht: tablets worden meer verkocht dan laptops
Reactie: persoon geeft aan waarom hij de voorkeur geeft aan een tablet t.o.v. laptop.

De reactie is dus zeer ontopic. Niks mis mee.
Wow :D en die Ipad is niet eens van mij :P
Sorry hoor als je mijn post ongewenst vond. Nu ik hem nalees klink ik behoorlijk enthousiast moet ik toegeven over die pad van Apple. Nouja, dat is ook wel zo ja.

Ik wou alleen maar even delen dat ik echt zonder vooroordeel de situatie inging van zowel 1] een Ipad2 als 2] een leuke asus EEE in huis, en dat ik die EEE eigenlijk (vooral sinds ik afgestudeerd ben) niet meer heb aangeraakt. Om gewoon ff snel te pakken en even mee te spelen / te internetten wint die ipad het.

Ik schroef al 20 jaar windows pc-tjes in elkaar, maar heb nu zo'n ding via vriendin in huis rondslingeren en ben ernstig onder de indruk :D Ik wilde alleen maar aangeven dat ik me dus GOED voor kan stellen dat Nederland massaal aan de tablets gaat. Iets waarvan ik 3 jaar geleden nooit gedacht had dat ik 't zou zeggen.
Je moet voor de grap de eerste review van Tweakers eens nalezen van de ipad 1.
Dat ding kon alleen maal een gadget zijn en verder bagger. Helaas bewijst de halve wereld met de aankoop van hun Ipad dat het ding wel degelijk zijn waarde heeft en blijkt de "tweakers" een achterhaalt fenomeen is.
Denk je echt dat een Bart smit budget tablet genoeg is om mee te surfen?

Je onderschat surfen op internet anno 2012 dan wel heel erg.

Goedkope tablets hebben vaak maar een resolutie van 800x480 of nog lager, nou voor surfen is dat echt geen pretje, het kan wel maar het is niet leuk.

Een oude ARM Soc die in die budget tablets zit kan een normale resolutie youtube filmpje niet eens vloeiend draaien.

Android wordt geprezen om zijn multitasking en dat kan dan ook niet op een goedkoper tablet omdat het een langzame oude singlecore ARM Soc is wat in die budget tablets zit dus je kan dan misschien niet eens muziek luisteren en surfen tegelijk.

Grote programma's draaien er niet op omdat budget tablets vaak maar 256MB RAM of nog minder hebben.

En games hoef je al helemaal niet te proberen want grafisch kunnen ze al helemaal niet mee met duurdere Android tablets of de iPads.

Dus het is echt niet zo zwart wit als jij denkt, je hebt een tablet en je hebt een tablet.

Zelfs bij simpele taken kan je enorm tekort komen bij goedkope tablets

[Reactie gewijzigd door Dark_man op 18 augustus 2012 05:27]

Mijn 'budget' Nexus 7 tablet kan anders full HD MKV's 9 uur lang afspelen op een high end IPS paneel met 1280 x 800 resolutie. En speelt met de Tegra 3 de dikste games die er bestaan voor Android.

:o

:+
Je wilt dus een punt maken met een kromme vergelijking?

Een budget tablet die 250 euro kost is nog altijd 2,5 x zo duur als een budget tablet van 100 euro.

En het maakt niet uit hoe goedkoop het is, mijn punt was dat die veelal langzame Socs bevatten met minder RAM en langzamere GPU waardoor ze voor bepaalde taken ongeschikt zijn.

Dat Google dan als enige in de wereld een tablet op de markt zet die goede prestaties neerzet voor die prijs doet daar niets aan af.

Als er over 6 maanden alleen nog maar tablets op de markt zijn met de prestaties van de Nexus 7 en die 100 tot 200 euro kosten is er een nieuwe situatie ontstaan en dan accepteer ik dat ook.

En ik neem hierbij het punt niet eens in mee dat de iPad 10 inch is en de Nexus 7 inch.

:+
Heb ook zo'n tablet met Android 2.3 in me handen gehad met resistief uitgewassen tn paneel er in. Als je zoiets bedoelt geef ik je gelijk dat het troep is. Maar nu hebben de meeste budgets van 100 ook al capacitief en een relatief sterke allwinner SoC. De tablets met 4.0 er dan op draaien redelijk.
Btw. Zelf vind ik de iPad 3 nog steeds de beste 'grote' tablet. Er komt niks in de buurt qua Android op het 10 inch vlak. Ook qua tablet apps. Iets waar gewoon niet om heen gedraaid kan worden.
Ik heb sinds kort een goedkope Chinese tablet met prima specs. Prima voor surfen, lezen en games hoor. Het is geen ipad maar voor ¤125 verwacht ik dat ook niet. Wel ips scherm met fatsoenlijke resolutie en dual core.
Iedereen heeft ondertussen al een laptop, en die gaat een hele tijd mee, zelfs veel langer dan vroeger. Geen reden om nu een nieuwe kopen. Omdat tablets momenteel een hype zijn, kopen ze zoiets maar. Maar ik kan me toch niet inbeelden dat een tablet een volwaardige vervanger voor een laptop is.
Dat is het nu ook nog niet maar de meeste gebruikers hebben voldoende aan
internetten en apps. Ik heb zelf een tablet en vind het ideaal voor op de bank.
Een laptop is zwaarder en sneller leeg.
Heb een laptop nooit ideaal gevonden voor snel wat opzoeken.
Heb een laptop nooit ideaal gevonden voor snel wat opzoeken.
Maar ja, er waren nog geen tablets. Zo zal het blijven voor veel producten. Als je eerder had kunnen internetten per telefoon of met route-apps werken, dan had tomTom ook geen grote markt gehad.
Mensen kopen een tablet echt niet om maar wat te kopen.

Hoe kom je daar bij?

Zeker niet in deze economische tijden.

Toen MP3 spelers nieuw waren ging het toch ook niet erom dat het een "hype" was, mensen kochten het omdat het MP3's afspeelde.

Een tablet vult gewoon een gat in, zelfs mijn oom die een totale digibeet is was verrukt toen hij bij mij de iPad gebruikte.

En dat is hoe de meeste mensen reageren, het is echt geen hype of trend of iets anders, mensen vinden het gewoon handig.

Hetzelfde gedrag zag je bij mobiel internet, het is zelfs pas 3 jaar geleden dat zelfs mensen op Tweakers zeiden dat ze geen internet op hun telefoon nodig hebben omdat ze thuis wel internet hebben.

Precies hetzelfde heb je nu met de tablet markt, mensen zeggen waarom zou ik een tablet kopen als ik een laptop heb?

Maar over een paar jaar koopt iedereen er een omdat het bijna essentieel wordt om een draagbaar computer in en rond het huis te hebben die constant gebruiksklaar is.

Dit scenario zie je toch in science fiction films?

Nou de tablet brengt je dichter bij de scenario van science fiction films dus het zal hoe dan ook blijven en is zeer zeker geen hype.
Hmm, ik heb recent een asus tablet gekocht, met toetsenborddock. Is wel ideaal, ik gebruik hem als standaard tablet maar indien nodig zet ik hem in het dock en kan ik lekker typen.

Vereist wel gewenning aan het kleinere toetsenbord maar zodra je daar aan gewend bent, typ je als een malle. Daarnaast zijn er voldoende office apps voor android (en andere OS) om productief onderweg te zijn.
dat zegt in mijn ogen het volgende:

1. desktops zijn tegenwoordig snel genoeg. Je hoeft niet meer elk 2 jaar te vervangen
2. We zijn graag mobiel
3 De meeste gebruiken ook geen zware applicaties. Internetten/facebooken/twitter/mailen
Helemaal mee eens. Voor mainstream gebruik is al jaren 4GB RAM en een dual core (moet natuurlijk niet zo'n low-end AMD ding zijn) genoeg, waar vroeger gewoon je PC 'magisch' langzamer werd naarmate hij een paar jaar oud was. Ik ga zelf nu pas in September mijn desktop vervangen nadat een RAM slot kapot is na 4-5 jaar.

Nee, zolang een PC niet kapot is hoeft ie niet vervangen te worden meer, en daar komt nog bij dat tablets een gigantische hype zijn.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 18 augustus 2012 00:46]

De tablet is in mijn ogen de perfecte middel wat het gat tussen de laptop en smartphone opvangt. Je kan er boeken op lezen of spelletjes op spelen, maar je legt hem ook weer net zo snel aan de kant. Zelf heb ik een ipad 2 en ben ik in het bezit van een apple tv 3 wat ik heel vaak gebruik als ik bv spellen wil spelen. Dan laat ik het beeld via mirroring naar de tv toezetten. Om op alles terug te komen geloof ik ook absoluut dat een tablet meer verkocht wordt vooral vanwege het handzaamheid en alle dingen die je er mee kunt doen zoals navigeren etc want een rit naar parijs met je laptop op schoot zie ik niet zo snel gebeuren.
Tevens moet ik wel 1 kant tekening bij plaatsen dat je er wel wat "luier" van wordt aangezien je vaak een tablet binnen handbereik hebt liggen en dus minder aan lichaamsbeweging doet om naar de laptop te lopen bv. :+
Poe. Voor mij is de e-reader juist het cement in het gat tussen telefoon en laptop.
Elk apparaat heeft zijn eigen doel, de telefoon voor on-the-go contact en ontspanning. The e-reader is uniek in het leesvermogen. De laptop heeft mobiliteit maar kan lastiger on-the-go gebruikt worden, maar is wel veel productiever.
Ik wacht nu alleen nog hoe de Surface zal zijn; de Surface kan wellicht de ultrabook/laptop vervangen terwijl het nog steeds als tablet gebruikt kan worden. Voor puur typeplezier wordt alles autosynced met Skydrive en optioneel zelfs de telefoon.
Ja, wellicht sterft de laptopmarkt wel uit door de Surface.