Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 26, views: 36.727 •

Samsung heeft een wedstrijd uitgeschreven om de ontwikkeling van Android-apps voor zijn Galaxy Tab-tablets te bevorderen. De Koreaanse fabrikant deelt vier miljoen dollar uit aan in totaal tachtig ontwikkelaars van 'Samsung Smart Apps'.

De apps die het vaakst worden gedownload in Samsungs eigen downloadwinkel, gaan er met de hoofdprijs van 200.000 dollar vandoor, blijkt uit de beoordelingscriteria van de wedstrijd. Veel van de overige prijswinnaars krijgen 30.000 dollar. Er zijn dertig prijzen voor apps, dertig speciaal voor games en twintig voor apps die werken met de S-Pen, de stylus van de Galaxy Note-apparaten van Samsung.

Het is onduidelijk of ontwikkelaars hun al bestaande app kunnen indienen bij Samsung of een nieuwe app moeten maken; daarover geven de voorwaarden geen uitsluitsel. De wedstrijd loopt in de komende vijf maanden, tot eind september. De apps moeten minimaal op Android 2.3 of hoger draaien.

Het merendeel van de in Nederland verkochte Android-toestellen is van Samsung en is ook wereldwijd is Samsung marktleider in de verkoop van Android-smartphones. Samsungs eigen downloadwinkel, Samsung Apps, heeft echter niet veel marktaandeel vergeleken met Googles Play Store.

Reacties (26)

Dat kan wat leuke apps creŽren op het platform, al is een samsung store daarvoor overbodig, als je zo'n app ontwikkelt hou je de rechten zelf neem ik aan?

Voor de S-pen is dit een uitkomst, er zijn weinig ontwikkelaars die daar uit zichzelf rekening mee gaan houden. Maar zoveel verschil lijkt er niet te zitten tussen je duim en de pen, alleen software matig over de UI misschien...

[Reactie gewijzigd door StrongArmLance op 7 mei 2012 08:39]

Dat kan wat leuke apps creŽren op het platform, al is een samsung store daarvoor overbodig, als je zo'n app ontwikkelt hou je de rechten zelf neem ik aan?

Voor de S-pen is dit een uitkomst, er zijn weinig ontwikkelaars die daar uit zichzelf rekening mee gaan houden. Maar zoveel verschil lijkt er niet te zitten tussen je duim en de pen, alleen software matig over de UI misschien...
Tenzij je duim of vinger een knop heeft is er weldegelijk een verschil hoor...met die S-pen kun je mee dan alleen maar Draw Something spelen...
Die pen is voornamelijk hopeloos onnauwkeurig, de calibratie loopt alle kanten op! In theorie zou dat pennetje alleen al heel handig moeten zijn om kleine linkjes op webpagina's aan te klikken, maar in de praktijk registreerde de note mijn pen aanrakingen soms precies waar ik tik, soms er onder, soms er boven, zonder enige door mij te ontdekken logica. Om te tekenen is het alsnog iets handiger dan met je vinger, maar het maakt absoluut niet waar wat ik er van hoopte.
Dat zouden ze wat mij betreft dus eerst eens moeten fixen, dan pas kan meer software interessant worden. Ook op internet zie ik zat klachten, ik ben niet de enige die dit ervaart.
Op mijn oude SonyEricsson P990 had ik een pen, deze was vooral handig omdat de telefoon ook handschrift herkenning had. Ik schreef mijn berichten op het scherm in plaats van het toetsenbord. Ik was nog sneller ook. Hier keek her programma naar pen streken en niet precies waar.
Als je het scherm kan calibreren dan denk ik dat het pen probleem ook is opgelost.
Als maker van de app hou je altijd de 'hoogstpersoonlijke' rechten op een app. De exploitatierechten kun je echter afdragen aan een derde. Dit doen bv. muzikanten wanneer ze een platencontract tekenen. Bij apps gebeurt iets vergelijkbaar. Samsung neemt de distributie over, steekt per verkochte app een deel van de inkomsten in eigen zak en de oorspronkelijke schrijver houdt er een zakcentje aan over.
Een leuke manier om ontwikkelaars geÔnteresseerd te houden. Slimme zet! Echter zou ik als ik hun was wel alleen nieuwe apps accepteren. Dus geen apps die ze eerder gemaakt hebben. Als ze dat doen dan blijft het ook een beetje een wedstrijd.
En dan komen er zeer waarschijnlijk ook innovatieve nieuwe apps.
En goedkoop ook. Zo'n prijspraag is per app al lekker goedkoop, en als het tegenvalt kun je altijd makkelijk het uitkeren van de "prijs" omzeilen.
Dat wordt inderdaad een fijne app store, als het criterium om te winnen het aantal verkopen is. Dat is nou echt een graadmeter voor kwaliteit ja |:(
Het aantal verkopen is de facto een goed criterium. Een waardeloze app zal namelijk niet worden verkocht. Let wel: de definitie van waardeloos verschilt per persoon :-P
Een goede app wordt echter niet verkocht als de prijs te hoog is.
te hoge prijs is relatief

Als de App echt dusdanig goed is betalen mensen wel
Samsung heeft dit pas al een keer gedaan, speciaal voor de Galaxy Note en de s-pen. Daar zijn best een paar aardige apps uitgekomen, al blijft de meerderheid een veredelde paint/notepad. http://galaxynotespenchallenge.com/
Goed om te zien dat Samsung op deze manier de ontwikkeling van Apps op een hoger plan wil brengen. Het was natuurlijk algemeen bekend dat met name ontwikkeling van software van Samsung de afgelopen jaren niet op een heel hoog niveau stond. Met de introductie van de nieuwe Touchwizz schil van de Samsung Galaxy S3 heeft Samsung al laten zien dat ze juist met name op het software vlak een flink stap heeft gezet. Ik hoop dan ook dat Samsung deze stap ook weet te zetten op de tablet markt, betere stock software is in mijn optiek beter voor iedereen....
Erg goed initiatief!

"Samsung verkoopt het merendeel van de Android-toestellen in Nederland en is ook wereldwijd marktleider in de verkoop van Android-smartphones."

Samsung is sinds kort uberhaupt al marktleider wat betreft smartphones.
En zo'n beetje de enige Android leverancier die winst maakt .
Samsung is sinds kort uberhaupt al marktleider wat betreft smartphones
Is dat zeker?
Samsung geeft geen getallen vrij.
De schattingen van anderen zitten tussen de 32 en 42 miljoen.
Het zou dus goed kunnen dat Apple, die in hun kwartaalcijfers vermeld dat ze 35.1 miljoen iPhones verkocht hebben, er dus boven zitten...
Het is onduidelijk of ontwikkelaars hun al bestaande app kunnen indienen bij Samsung of een nieuwe app moeten maken; daarover geven de voorwaarden geen uitsluitsel.
In de voorwaarden zie ik dit staan:
The apps already on sale within the target device group are not eligible for the contest.
Identical app re-registered with Samsung Apps will be rejected for certification
(example: simple change of name and package name for the same app).
Betekend dit niet dat je een app NIET voor de tweede keer mag indienen, dus dat de wedstrijd alleen voor nieuwe apps geld? Of geld dit alleen voor apps uit Samsungs eigen downloadwinkel, en mogen apps uit de play store alsnog in deze winkel worden gezet?

(Bron: http://www.smartappchalle...hallenge/awardsJudging.do)
Mooie actie is dit weer. Voorheen hebben ze dit ook met Bada apps gedaan om het OS wat interessanter te maken:
http://www.allaboutphones...int-developercontest.html
Het is leuk dat ze dit doen. Meer (en vooral: betere) apps zijn belangrijk voor elk platform. Maar om het in perspectief te zetten: Apple betaalde het afgelopen kwartaal 700 miljoen dollar uit aan app developers. Met dat soort cijfers hoef je geen prijzen uit te gaan rijken. Een goed product verkoopt zichzelf. Een goed platform ook.
Het hangt al langer in de lucht en dit bewijst het weer. Samsung werkt aan een Android fork met eigen ecosysteem e.d. Ze proberen los te komen van Google, onafhankelijk te worden, een eigen platform te creeŽren. De stap naar een volledig eigen systeem komt daarna in zicht, eventueel met legacy ondersteuning voor Android apps.
En waar blijft Android dan? Aangezien Samsung de enige succesvolle speler wat betreft Android is.
Samsung is helemaal niet de enige succesvolle speler van Android 8)7 Op smartphonegebied is er HTC, binnenkort Huawei (Motorola?), ZTE ... Op tabletgebied is er Asus en Acer... Dat Samsung zichzelf wat identiteit binnen de Android-meute wilt aanmeten is begrijpelijk, maar om nou meteen Samsung gelijk aan Android te stellen is iets te makkelijk gezegd ...
Samsung maakt vrijwel alle winst op gebied van Android apparaten. HTC een heel klein beetje en de rest maakt allemaal verlies. Het lijkt me wel veilig te stellen dan Samsung de enige succesvolle speler van Android is.
HTC heeft enkel telefoons met Android en draaien toch echt wel gezond. Als ik rond me kijk naar zij die een Androidphone hebben, is het verdeeld Samsung en HTC, een klein stukje voor Sony, en een enkeling heeft een HuaWei of ZTE. Het zal echt wel niet zo'n vaart lopen dat Samsung zomaar even Android van zich af schud. Meer dan een schil en enkele eigen Apps zal het volgens mij niet snel worden. Dan sluit je je klanten te veel af van andere apparaten en interactie met anderen. Het is toch ondertussen al gebleken dat propriŽtaire software het niet zo goed doet in vergelijking met open platformen (waarmee ik de Bada en Tizens van deze wereld bedoel).
In welke dimensie leef je, dat je denkt dat HTC "toch echt wel gezond draait"?
Het nieuws de afgelopen weken zeker niet gevolgd?

http://www.nu.nl/gadgets/...lderen-ondanks-one-x.html

En dan nog over de winstverdeling over de smartphone spelers.

http://news.cnet.com/8301...ck-on-smartphone-profits/

"Met een omzet van $3,7 miljard en een verkoopaandeel van 25 procent wist Samsung zo'n 26 procent van de winst te pakken. Verder gingen alleen Reseach In Motion en HTC er met een klein deel van de winst vandoor."

http://www.pcmweb.nl/nieu...-pakken-totale-winst.html

In beide overzichten zie je dat Samsung en Apple de enige grote spelers zijn wat betreft smartphones en dat alle andere spelers hun winst zien verdampen, dan wel verlies lijden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.