Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 56, views: 16.155 •

De RIAA heeft aangekondigd dat de grote Amerikaanse isp's hun abonnees vanaf juli gaan 'ontmoedigen' om illegale content te downloaden. Zo gaan Comcast, Cablevision, Verizon en Time Warner Cable gebruikers waarschuwingen versturen.

Cary Sherman, ceo van de RIAA, heeft laten weten dat vanaf 12 juli de grote Amerikaanse isp's de eerste concrete anti-piraterijstappen zullen zetten. De acties zijn afgesproken bij een akkoord dat afgelopen zomer met zowel de RIAA als de MPAA werd gesloten. Volgens Sherman zijn een aantal providers vrijwel klaar met het inrichten van een geautomatiseerd systeem voor het versturen van waarschuwingen. Zo hebben de providers databases gebouwd waarin wordt opgeslagen welke waarschuwingen al verstuurd zijn naar 'verdachte' gebruikers, meldt Cnet.

Volgens het vorig jaar gesloten akkoord gaan providers maximaal zes waarschuwingen versturen als de entertainmentbedrijven hebben geconstateerd dat de desbetreffende klant inbreuk op auteursrechten heeft gepleegd. Na de vijfde waarschuwing heeft de provider de mogelijkheid om maatregelen te nemen, maar hij is hiertoe niet verplicht. Een van de mogelijkheden is het verlagen van de downloadsnelheid. De meest omstreden optie is het opschorten van een internetaansluitingen, maar er is nog geen isp die heeft aangegeven deze vergaande stap te willen zetten.

Reacties (56)

Dat riekt naar monitoring, dus dan kunnen ze precies zien wanneer en waar je de content vandaan hebt gehaald en hoeveel. Big Brother is watching you.
Dergelijke praktijken gebeuren wel vaker hoor. Stel dat de RIAA oid een torrent online gooit met een film, en vervolgens gaan tracken met wie ze allemaal verbinding maken, dan heb je al een overzicht van gebruikers die zich dus bezighouden met piraterij. Hiervoor hoeft verder niks van de internetverbinding worden gemonitord.

Iedereen heeft het altijd wel over dat de entertainmentindustrie maar betere middelen moet verzinnen om met een model te komen die de 'piraten' goed vinden maar dat neemt niet weg dat als je het niet met het huidige model eens bent je vrij bent om maar te gaan downloaden.

Als je materiaal download waar copyright op zit dan ben je gewoon strafbaar bezig, ongeacht je argument waarom je het doet. In mijn ogen is het dan ook niet meer dan logisch dat dingen zoals het nieuwsbericht gaan gebeuren.

Ik ben het overigens niet eens met de asociaal hoge boetes die in de VS worden uitgedeeld aan mensen die soms 1 of enkele mp3-bestanden hebben geupload (soms zonder dat ze het wisten), maar dat er iets gedaan wordt/moet worden, vindt ik niet meer dan logisch.
Stel dat de RIAA oid een torrent online gooit met een film, en vervolgens gaan tracken met wie ze allemaal verbinding maken, dan heb je al een overzicht van gebruikers die zich dus bezighouden met piraterij.
Daar heb je simpele blacklists voor die je met je torrent client kunt inladen. Daarmee blokkeer je alle bekende ip-adressen die om dit soort geintjes bekend staan. Destijds op de campus kreeg ik af en toe een brief dat ik torrents downloadde. Toen ik blacklists ging gebruiken, zijn deze brieven gestopt. Toen viel me ook op in de logs hoeveel verbindingen ineens werden geblockt. Ik denk dat we (nog steeds) veel meer gemonitord worden dan we denken.

[Reactie gewijzigd door 2fish op 15 maart 2012 18:24]

Volgens mij werkt dat batch script niet helemaal goed op x64 bit systemen; bij mij kan hij wget niet vinden en moet je eerst het hele pad intypen omdat je als admin moet draaien, daarna slaat hij ipfilter.dat op onder C:\Windows\SysWOW64.
Maar goed, je kan hem ook handmatig in de juiste map zetten.
Maar de blacklist ziet er verder goed uit, bedankt.
Op dit moment 225832 IP's geblocked. :o

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op 15 maart 2012 19:12]

Je kunt ook peerblock gebruiken. zelfde princiepe, enkel blokeert deze elke verbinding met blacklisted ip's.
Het valt mij ook inderdaad op, ik heb enige tijd geleden voor het eerst sinds jaren weer iets gedownload, dit keer met peerblock, en het zijn er echt bizar veel.

Edit. ik gebruik peerblock dus op een laptop met windows 7 64-bit

[Reactie gewijzigd door DCG909 op 15 maart 2012 20:11]

Tsja uitlokken mag in de Verneukte Staten van Amerika. Echter als een RIAA een bestand publiceren lijkt mij niet dat je dan strafbaar bent. Want immers zijn het de rechthebbende of ze hebben toestemming om het te delen.
Misschien mag je Verneukte niet zeggen, maar hij heeft uiteraard een punt.

Ik vraag me af hoe zoiets zit in Nederland.

Stel BREIN zet een film online, en ik download die, dan download ik uit legale bron (er vanuit gaande dat brein de rechten heeft om zoiets te doen) maar anders is brein de schuldige.
Is dan denk ik ook de vraag wat een rechter ervan vind.
Want dit zou dan uitlokking zijn.
naast uitlokking moet er ook naar gekeken worden of een IP de absolute persoon is die het downloaden en of er totaal geen kans bestaat dat die IP als broker werkt wegens een virus of andere mogelijkheden waardoor toch het zelfde IP geregistreerd word maat niet door die persoon.

verder kan je het tegenargument geven dat de mensen zelf verantwoordelijk zijn voor hun eigen verbinding..... maar niet iedereen weet genoeg van computers, laat staan internet. de downloader aanpakken lukt gewoon niet. er is te veel ruis en andere mogelijkheden dat een gelogde IP niet de werkelijke persoon/downloader is.

verder zal elke website waar je iets ongecontroleerd kunt uploaden automatisch bestempeld worden als potentieel grootschalig copyright schending. je kunt immers de mensheid niet veranderen, dus als het kan zal het ook gebeuren.

verder moet de rechter kijken of het wel verstandig is om privacy op te geven omdat uitgevers niet kunnen tegenhouden dat een fiets die niet op slot staat toch gekopieerd word en als dit wil volledig doorzet of de zelfde praktijken niet ondergronds verder gaan (dvd verkoop net als vroeger).

dat je iets wilt beschermen is goed, maar hoe bescherm je iets dat niet te beschermen valt?
Daarnaast is BREIN belanghebbende in een eventuele rechtzaak. Als BREIN dan zelf de lijst met IP nummers aandraagt dan kan dat natuurlijk niet als bewijs worden gezien. Een dergelijke logfile is alleen bewijs als het van een onafhankele partij afkomt. Ik kan zelf ook een mooie logfile maken in notepad.
Ik vraag me af hoe zoiets zit in Nederland.
Dan wel eerst downloaden verbieden. In het andere geval maakt het niet uit of brein het aanbiedt.
Ik geef je een snoepje maar je mag er niet aankomen. Dat is een beetje wat je zegt als een torrent wordt aangeboden door de RIAA, ofwel dat is uitlokken. Dat zou bij de wet verboden moeten zijn.
Zijn die bestanden wel echt?

Ik zal wel heel braaf zijn maar heb al een paar jaar geen illegale media mee gedownload :) maar daarvoor was het al vaak zo zo dat er ook express verkeerde content werd geupload. Het kan zijn dat dit 'grapjassen' waren maar ik nam altijd aan dat het bewust was vanwege de grote schaal.

Ofwel je kreeg dan verkeerde media, ruis, corrupte media, etc.

Als de RIAA dat doet slaan ze 2 vliegen in ťťn klap:
- en ze weten wie potentieel illegale content download
- en ze maken het moeilijker door nepperts in te voegen.
ik zie een opkomst in nieuwe virussen die als brokers gaan dienen. zij kennen aantonen dat een IP gelogd is, jij kunt niet aantonen dat jij het niet was. dat is de fundamentele fout in het systeem.
dan doen die intenties er niet eens meer toe. ook een virus die als broker werkt kan de midden persoon als schuldig verklaard laten worden voor het downloaden van lok aas.
"Dergelijke praktijken gebeuren wel vaker hoor. Stel dat de RIAA oid een torrent online gooit met een film, en vervolgens gaan tracken met wie ze allemaal verbinding maken, dan heb je al een overzicht van gebruikers die zich dus bezighouden met piraterij. Hiervoor hoeft verder niks van de internetverbinding worden gemonitord. "

daar was ik ook al bang voor, dat ze zelf pirated rommel aanbieden en vervolgens dat gebruiken als bewijs, soort van lok-film. vanaf daar kun je je afvragen of dat wel zo zuiver is. het is bijna alsof je een boek schrijft, vervolgens copyright op zet, kopieert en verspreid als illegaal en vervolgens de kopers naar de rechter slepen......

ik hoop dat dat zo niet zal gaan lopen.
De providers die feitelijk als een soort politie gaan gaan optreden zullen zichzelf heus niet in de vingers gaan snijden.

Hun doel is nog steeds het verkopen van zo duur mogelijke en dus snelle internet verbinding, een dergelijk soort verbinding heeft geen nut als de abonnee niet regelmatig grote bestanden download.
Goede SSL of VPN verbinding doet wonderen denk ik :)
Bij telenet knijpen ze alle geŽncrypteerd verkeer gewoon af. Dus ben je niets veel met je VPN verbinding
Lijkt me sterk, want dat zou betekenen dat je niet eens op bijv. Gmail kunt inloggen... ;) Voordat je een filter hebt dat VPN-verkeer en HTTP-verkeer kan onderscheiden (en dat kan toepassen op grote schaal) zijn we nog wel even verder.

[Reactie gewijzigd door TvdW op 15 maart 2012 18:11]

Afknijpen =/= afsluiten.

Er zijn wereldwijd al best een aantal providers waar verbindingen via encryptie gelimiteerd worden in snelheid. Zo kan je dan nog wel je gmail bereiken, maar je kunt slechts met 100kb/s downloaden en uploaden.

Dat is behoorlijk irritant als je files wilt versturen en inderdaad, daar ga je niets beginnen met je VPN, tenzij je meerdere connecties tegelijk kunt gebruiken. Maar wie gaat er nou 50 verbingen tegelijk aanmaken om zo alsnog z'n 50mbit te kunnen benutten.

Inderdaad, behoorlijke schending van net-neutraliteit. Maar er wordt tenminste niets afgesloten / geblokkeerd.
Kwestie van de maandafrekening ook naar rato afknijpen.
Daar opvolgend plegen ze dan contractbreuk met de klant... :/ Opzegging van contract en in de V.S. torenhoge schade vergoedingen.... Lijkt me wel een tof plan overigens.
Maar wie gaat er nou 50 verbingen tegelijk aanmaken om zo alsnog z'n 50mbit te kunnen benutten.
een belletje en het is klaar. met dat soort boeven ga ik niet in zee. encrypted traffic afknijpen. Als ik voor m'n werk thuis zit te werken gaat dat via een VPN En dat zou dan geknepen worden qua snelheid? tsja dan vragen ze er zelf om....
Dat lijkt me eerder een probleem aan jouw kant.
Ik haal (bijna) maximum snelheid over VPN.
gaat verschil maken tussen geŽncrypteerd verkeer en normaal verkeer niet regel recht in tegen netneutraliteit?
Telenet is bij mijn weten BelgiŽ, en op dit moment zijn er maar 2 landen die netneurtralitiet in de wet hebben opgenomen, 1 daarvan is Nederland, maar niet BelgiŽ.

In nederland zou je in principe met een VPN verbinding volledige snelheid kunnen hebben, mits de VPN server dit ook aanbied.
Blijft natuurlijk een twijfelverhaal of er nu wel/geen inbreuk is van auteurrechten met downloaden/uploaden, maar moet eerlijk zeggen als deze regeling 'terecht' zou zijn, ze het waarschuwsysteem en de daarop volgende maatregelen dan wel weer netjes is ingericht. Geen 3x -> internet foetsie, maar genoeg 'rechtsvrijheid' bij de ISP laten.

De vraag blijft dan bij wie je terecht moet als je bezwaar wil indienen tegen deze waarschuwing, zo'n ISP heeft neem ik aan ook niet de precieze details van elk bestand wat mogelijk 'illegaal kan worden gedownloaded' en zit zeker niet te wachten reacties te moeten gaan geven richting deze mensen.

Dan toch blij dat (initieel) downloaden in Nederland nog steeds (enigzins) legaal is.
Analogie: ik mag niet op de snelweg met mijn vrachtwagen vol zelfgemaakte, nagebouwde IKEA meubels rijden, omdat de IKEA dat een goed idee vindt, want ze hebben liever dat je de originele meubels bij de IKEA koopt ipv zelf na te bouwen met eigen materiaal.

Hoop dat de bevolking in de VS doorkrijgt dat ze niet in een democratie leven, maar in een staat waar de grote en rijke ondernemingen de wet naar hun hand zet.

Saillant detail: Time Warner Cable is eigendom van een van de grotere handelaars in afgekochte rechten van artiesten, die zijn dus zeker geen "onafhankelijke" ISP..
Dat zou ik geen analogie noemen. Je zegt zelf al dat de IKEA meubels uit jouw voorbeeld zijn nagemaakt. Maar een film of muziek die wordt geŁpload is gewoon het originele bestand (hoewel soms gecompressed of in een ander formaat gestopt oid), of dacht je dat de films die worden geŁpload compleet worden nagemaakt door amateurs (dus kleding zelf maken, decor zelf maken)? Daar zit wel een wezenlijk verschil tussen namelijk.
Volgens het vorig jaar gesloten akkoord gaan providers maximaal zes waarschuwingen versturen als de entertainmentbedrijven hebben geconstateerd dat de desbetreffende klant inbreuk op auteursrechten heeft gepleegd.
Begrijp ik het nu goed en gaat de entertainment industrie afzonderlijke gebruikers monitoren?
Als dat zo is lijkt me dat een kwalijke zaak.

[Reactie gewijzigd door BrutalDave op 15 maart 2012 18:04]

Dat kan jij of ik ook perfect doen, waar komen p2p uploads vandaan? Juist ja, van gebruikers. Zet jezelf in als seeder bij torrents en je ziet perfect wie er bij jouw data komt halen.
Met die methode ben je volgens de waarschijnlijk komende wetgeving dus ook strafbaar gek genoeg.
De peerlijst halen moet echter wel moeten kunnen denk ik.
tja, als je denkt dat je op het internet echt 100% anoniem je gang kunt gaan, dan heb je het goed mis. Ik denk dat een beetje ISP ook best wel de mogelijkheid heeft om te controleren wat er over een SSL of een VPN allemaal verzonden wordt, zelfs als het versleuteld is. In ieder geval zullen ze kunnen waarnemen wie er met wie verbinding legt. Hoewel ik er geen bewijs voor heb, vermoed ik dat er verschillende DPI-pakketten zijn (al dan niet 'in house' ontwikkeld bij zo'n grote ISP) die geen enkele moeite hebben om zelfs de gehele inhoud van dat soort verbindingen weer te geven, zonder versleuteling.

Zodra je jezelf 'verdacht' maakt, ben je gewoon het piemeltje. Straks heb je gewoon zakelijk een zeer goed beveiligde verbinding vanaf kantoor naar je thuis-pc, dus kan 'niemand erop inbreken' -> je bent verdacht bezig, dus krijg je een waarschuwing. het is namelijk uit een 'onafhankelijk' onderzoek gebleken dat 90% van de thuisgebruikers dit soort verbindingen gebruikt om illegaal te up-/downloaden, dus doe jij dat ook.
Zelfs als je dan uit legt dat je puur zakelijk, legaal bezig bent, krijgt je binnen de kortste keren waarschuwingen 2-6, straf, en omdat je doorgaat, wordt je (civielrechtelijk) aangeklaagd, je internet-contract ontbonden en als toefje op de taart kom je op een zwarte lijst, zodat je nooit meer internet-toegang kunt krijgen.

OK, dit is puur hypothetisch, maar deze kant gaat het wel op. Fijn, zulke ISP's, maar voorlopig is het nog altijd beter dan het Franse systeem.
Zelfs als je dan uit legt dat je puur zakelijk, legaal bezig bent, krijgt je binnen de kortste keren waarschuwingen 2-6, straf, en omdat je doorgaat, wordt je (civielrechtelijk) aangeklaagd, je internet-contract ontbonden en als toefje op de taart kom je op een zwarte lijst, zodat je nooit meer internet-toegang kunt krijgen.
In het mooie verenigde staten heeft zo'n ISP natuurlijk binnen de kortste keren een miljoenen claim aan z'n broek hangen wegens misgelopen winsten. Als de consument die wint kant de ISP wel opdoeken. Conclusie, geen enkele ISP zal zijn business model daadwerkelijk in de waagschaal durven stellen door op deze manier te handelen. Ik moet dan ook nog zien of e.e.a. doorgang zal hebben
en wat als je waarschuwing krijgt terwijl je na eigen weten niets fout doet? virus bijvoorbeeld? dan ben je onrechtmatig toch de sjaak. heel lullig.

het feit dat het voor 90% zal kloppen, neemt niet af dat 10% onschuldigen er ook aan gaan.

[Reactie gewijzigd door Madnar op 16 maart 2012 01:00]

Eigenaardig dat ze zich richten op de downloaders en niet op de uploaders. Het lijkt me dat ze het dan belangrijker vinden om consumenten bang te maken dan piraterij te bestrijden.
Helemaal mee eens, zonder uploaders geen downloaders...

Ik heb het idee dat er meer aandacht wordt besteed aan downloaders dan aan uploaders wat ik enorm vreemd vind.

Niet dat ik het er mee eens ben, maar als je zo'n soort probleem wilt aanpakken moet je dat op de juiste manier doen.

De vergelijking van CyBeRSPiN vind ik erg toepasselijk!
Das niet geheel vreemd hoor, het volk bang maken lukte ook al aardig goed met het bestrijden van terrorisme.
Toen kwamen regels/wetten dat het volk afgetapt mag worden, tevens onder het mom van terrorismebestrijding.

[Reactie gewijzigd door nhanssen op 15 maart 2012 18:14]

omdat de consument een makkelijker doelwit is natuurlijk.
geen burger is zich bewust van wetten en rechten tegenwoordig en is sneller beinvloedbaar dan iemand die er simpelweg schijt aan heeft.
Eigenaardig dat ze zich richten op de downloaders en niet op de uploaders.
Ik lees niet dat hier om p2p gaat. Dus zijn er meer downloaders dan uploaders vermoedelijk. Tevens is het gemakkelijker downloaders te bedreigen dan uploaders te vangen. En aangezien ook het downloaden strafbaar is...
Lang leven de VS en de macht van multinationals. Straks heb je helemaal niks te vertellen. Uiteindelijk komen wij in een "rollerball" achtige toestand terecht. Beware.
vind je het heel gek dat de economie het vertrouwen in amerika laat varen? die domme zakenmannen hebben alles te vertellen en als jij iets doet wat volgens hun illigaal is, en dat is bijna altijd, dan wordt je hard genaait
Hoe onderscheiden ze illegale en legale content om die waarschuwing(en) te versturen?
Behalve dat het belachelijk is is er ook een dubbele standaard tov copyright. Bijvoorbeeld zouden gebruikers online illegale waren kunnen kopen of gokken, maar dat is dus ok?, tenminste voorlopig zullen isp's niet voor alle illegale dingen die een mens doet op het net waarschuwingen gaan sturen.

Maarja, misschien komt dat er nog wel eens van aangezien bijna de hele wereld op het moment het internet aan banden probeert te leggen. Ik zou zo snel mogelijk weg zijn bij zo'n isp iig.
Doet me aan de volgende situatie denken:
Kleinzoon bezoekt opa int rusthuis.
Opa zegt: "in mijne tijd hadden we nog geen goe internet, toen kopieerden we nog alles op een harde schijf, of kopieerden we dvd'tjes en hadden we nog ťchte lan parties waar niet alleen geleeched maar ook gegamed werd!)

Voila, alweer een generatie gered.
Back to oldschool kopieren, doet me terugdenken aan de twilight dvd's.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Desktops Samsung Gamecontrollers Smartphones Sony Microsoft Apple Games Politiek en recht Consoles

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013