Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 61, views: 21.847 •

HTC werkt aan een variant op zijn Android-toestel Hero die een uitschuifbaar qwerty-toetsenbord heeft. Dat blijkt uit een profiel dat Tweakers.net onder ogen kreeg. De Taiwanese fabrikant heeft het toestel de codenaam HTC Espresso meegegeven.

Illustratie van profiel HTC Espresso

De Espresso wordt HTC's tweede Android-toestel met uitschuifbaar toetsenbord. De eerste was de HTC Dream, die T-Mobile onder de naam G1 in de winkels legde. Het is onbekend of en wanneer het toestel in de winkels zal liggen.

De Espresso draait op een ARMv6-chipset, zo blijkt uit het profiel. Waarschijnlijk betreft het dezelfde MSM7200-chipset die ook in de Hero en diverse andere HTC's gebruikt wordt. Die chipset kan maximaal op 528MHz geklokt worden.

De in het profiel genoemde specificaties zijn exact gelijk aan die van Hero; zo heeft het scherm een resolutie van 320x480. De grootte van het scherm en overige specificaties zijn onduidelijk. Ook zijn er vooralsnog geen afbeeldingen van de Android-smartphone.

Het toestel is in elk geval niet de Dragon of de Passion, toestellen waarover al lange tijd op het internet geruchten gaan. De naam Espresso dook voor het eerst op in een forumpost eerder deze week, waarin diverse codenamen voor toestellen stonden. Veel van die codenamen zijn van inmiddels uitgebrachte toestellen, zoals de Dream en de Hero. Ook de Magic en de Tattoo verschenen in die lijst als Sapphire en Halo. Welke toestellen worden aangeduid met de overige codenamen, zoals Liberty en Legend, is onduidelijk.

Photoshop-job: HTC Hero met toetsenbord Touch Pro2

Reacties (61)

leuke telefoon maar als ze dat knikje van de hero gewoon even rechtbuigen ziet het er een stuk beter uit. zou het trouwens ook niet handig zijn om die trackball op het qwerty toetsenbord te zetten?
Ik denk het niet, want ik denk dat je die vaker nodig zult hebben dan het toetsenbord.

Idd een rare keuze voor een geknikte voorkant bij dit toesten (bij de gewone hero staat het wel) want het ziet er nou niet echt geweldig uit.
Deze foto is dan ook gemaakt door een "fan", tevens heel lelijk gemaakt... Tweakers had hier beter geen foto kunnen neerzetten.
Helemaal gelijk, zoals het op de foto te zien is, heeft de toetsenbord zelf géén knik (een ruimte ertussen?)

Verder lijkt het net twee foto's van verschillende resoluties op elkaar geplakt (met paint oid)
idd, toetsenbord is gewoon van de touch pro 2 gejat :{
verwijderd, had niet goed gelezen.

[Reactie gewijzigd door Res1ght op 3 december 2009 19:31]

deze foto heeft helemaal niks te maken met de uiteindelijk product ;)
Als je nou beetje de artikel leest, zou je achter komen dat er nog geen foto's zijn van toestel en dat de foto dat je ziet gewoon photoshoped is...

[Reactie gewijzigd door A.M.D op 3 december 2009 15:58]

Lijkt mij een overduidelijke photoshop om een eerste indruk te kunnen geven. Staat ook duidelijk in de ALT-text.

[Reactie gewijzigd door masterpoi op 3 december 2009 15:57]

LOL, het is een photoshop (best duidelijk te zien ook eigenlijk, en hover met je muis erover en het staat er gewoon)

[Reactie gewijzigd door Boy op 3 december 2009 15:59]

Het knikje is fijner dan je in 1e instantie zou denken. Hierdoor ligt de telefoon namelijk echt geweldig in de hand. Wel hadden ze de zoek en terug knop aan de linker kant mogen plaatsen, want als je rechtshandig bent is het lastig de terug knop te gebruiken.
Hmm eerlijk gezegd beetje weirde keuze mocht dit echt waar zijn..

Motorola heeft de Milestone op de markt gezet.
SonyEricsson de X10.. En dat zijn beide high-end Androiders..

Hardware, resolutie en dergelijke is wel beetje outdated imho.

Of HTC moet zich met dit apparaatje gaan richten op het 'goedkopere' segment.
Maar met 'n prijs van 385,- voor een Hero, noem ik dat nog steeds niet echt goedkoop.
En vergeet de snapdragon, en highres screened Acer Liquid niet die in de winkel ligt voor slechts 349,-
Inderdaad, de Hero is een toptoestel.. alleen stilstaan kan niet in deze markt. Concentreer je op een nieuw, sneller toestel. Tenzij ze de hardware ook updaten, maar dat lijkt me niet.

Breng hem uit of stop ermee om mij lekker te maken met de HTC Dragon.
Volgens mij is er ook nog de HTC lancaster.
Soms inderdaad iets wat ik misschien even mis op mijn hero, maar verder niet super erg. Vind het leuk dat ze het er bij gaan doen, maar zoals aertix zegt moeten ze dan wel even die knik weg halen want dat ziet er echt niet uit.
Jammer van de resolutie en de CPU. Die hadden best wat hoger mogen zijn om de Motorola Droid aan te vechten :)
Jammer van de resolutie en de CPU. Die hadden best wat hoger mogen zijn om de Motorola Droid aan te vechten :)
Misschien is het helemaal niet een toestel bedoeld om de Droid/Milestone aan te vechten, maar wellicht meer bedoeld om de Samsung Moment of Motorola Dext te beconcurreren.

Ik heb nu zelf een Hero, maar ik had er wel een paar tientjes meer voor over gehad om er een hardware toetsenbord bij te hebben. Van een E71 af komend is het wel een gemis.
Tsja ach, een Hero met qwerty zou wel precies bieden wat ik wil:

- Android (op deze ook 2?)
- Kompas
- Qwerty
Er komt waarschijnlijk Android 2.1 op, er zijn gelekte Hero ROMS met android 2.1, of IIG screenshots daarvan.
Inderdaad. De eerste toestellen waren leuk, maar 2010 staat nu bijna voor de deur en nu wil ik niet meer zonder een Quallcomm Snapdragon of Texas Instruments OMAP cpu, en zeker ook een 800+ / 480 resoluties wil ik niet missen. De rest (3 of 5mp, 16 of 32gb enz) maakt me niet zoveel uit. Maar om nog een ouder platform aan te schaffen, nee bedankt.

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 3 december 2009 17:48]

Ach, wat is oud.... de chipset in deze Hero is ook weer niet zooooo gek oud hoor. Ik ken Nokia N-series telefoons van nu die hier voor onder doen.

Het nadeel van die 800+/480 resoluties vind ik dat de schermen vaak ook weer iets groter wroden. Onderhand kan je je telefoon echt niet meer in de broekzak stoppen.....
HTC heeft nog altijd de HD2, als je niet naar besturingssystemen kijkt natuurlijk.
Beetje jammer van de chip. De Hero mist namelijk nou juist dat kleine beetje rekenkracht om hem echt een killer te maken.

Alsof je een fraaie sport-auto aanschaft en hij blijkt de motor van een naaimachine te hebben.

Waar ze overigens beter aan zouden doen is om de plaatsing van de knopjes aan te passen, het virtuele toetsenbord van Sense UI werkt heel goed, maar de priegelige knopjes bederven het bedieningsgemak.

[edit]
@hierboven: Zelf vind ik de knik juist wel leuke vormgeving. Als je geen knik wil, kun je toch gewoon een Tattoo aanschaffen?

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 3 december 2009 15:49]

Nou... sport-auto met naaimachine-motor... niet overdrijven hoor... :-)
Ik zou graag van je willen weten waarom het de Hero aan rekenkracht mist. Ik gebruik dit toestel nu al sinds de Nederlandse release en kan niks noemen waar dat voor nodig zou zijn. Het zal enkel je batterij nog wat sneller leeg trekken.
Een fysiek toetsenbord klinkt goed en zal zeker een verbetering worden, míts het toestel niet nog dikker wordt.
Het kan altijd sneller ;) En Snapdragon en Cortex A8 hebben niet zulk hoog energie verbruik, dacht ik?

Ik denk dat ze voor een G1 achtig design gaan, waar het aluminium stuk naar boven schuift en het toetsenbord laat zien, wat hopelijk gelijkwaardig is aan dat van de Touch Pro 2.
Ik weet niet waar je het over hebt, iedereen die de Hero niet heeft vindt hem traag. Ikzelf heb een TouchG2 van T-mobile, en ik vindt hem verre van traag. Ja het opstarten/booten van volledig uit naar aan is traag, maar dat boeit me niet, het gaat om het gebruik.
Bovendien is het scherm gewoon perfect en met ALK's Copilot Live, de ideale reisgenoot, zei ik al dat het scherm perfect is.
De Hero is nu al geweldig, als dit ook nog uitkomt dan koop ik die gelijk :)
Dat is het enige wat ik mis.
Niks anders als lof voor Htc! :D
foto is geshopt, en slecht ook :)
Twee woorden: alt-text.
Wat een slecht gephotoshopte afbeelding zeg :)
Yeah! :).

Als hij verder exact dezelfde specs heeft als de Hero (dus ook het kompas en zo), dan wacht ik nog even met aanschaffen :D
Ik heb zelf de Hero, gebruik hem flink, maar ik heb eigenlijk nog niet ontdekt waarom het kompas handig is. De bewegingssensor wordt vaak en functioneel gebruikt in applicaties, maar het kompas?
Sja... in Layer ja... maar goed, behalve het gadget-gehalte, heeft het ook een functie?

Voor mij heeft dit echt geen meerwaarde!

Voor de rest een heerlijk toestel hoor ;)
En een fysiek toetsenbord typt misschien ook iets sneller...
Dat komt nog straks met de Google Maps Street View navigatie, adhv je compass kan hij zien welke richting je op loopt/rijdt etc. :) Verder is het een leuke 'gadget'. Iets wat toch erg aanslaat bij mensen. (Zie 2 berichten boven je van eymey.)
Het kompas heeft absoluut meerwaarde !!! En niet alleen maar in Layar....

Ik wandel en fiets veel en erger me nu echt kapot aan de richtings-ongevoeligheid van GPS bij stilstand of heel langzaam bewegen. Nee... mijn telefoon wordt ook steeds meer outdoor gebruikt en dus wordt een kompas onderhand onmisbaar.
Onmisbaar - in de trand van:"Ik snap niet hoe onze voorouders al die eeuwen de weg hebben kunnen vinden".
Toetsenbord lijkt wel 100procent op die van de Touch Pro 2.
Kan idd niet anders dan een photoshop zijn ;)
Dat is het ook (duidelijk te zien). Plus het windows logo is weggestreept (groen) op het toetsenbord.

[Reactie gewijzigd door Cyw00d op 3 december 2009 16:32]

Waarom nou weer een photoshop ? Photoshop is duur! Enkel omdat The Gimp of Paintshop gratis/goedkoper is betekent niet dat ze deze bewerking niet net zo goed zouden kunnen...Waarom telkens die gratis (onterechte) reclame voor photoshop? :|

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 3 december 2009 16:39]

offtopic:
Photoshop is bekender :) En in de volksmond staat het niet zo zeer bekend als dat het aangepast is met het programma photoshop, maar meer dat het simpelweg aangepast is, met welk programma dan ook, al is het paint. Snap niet waarom je hier zo over zeurt.
De photoshop is gedaan met paintshoppro, maar dan wordt het nog steeds een photoshop genoemd ;)