Hoofdcategorieën
Device Settings

Abit BG7E (i845GE) moederbord geïntroduceerd

Door Martin Sturm, dinsdag 22 oktober 2002 14:47
Submitter: silentsnow, views: 602

Op de site van Abit is te lezen dat het bedrijf een nieuw moederbord heeft geïntroduceerd gebaseerd op de nieuwste Intel 845GE chipset. Dit houdt in dat het bord ondersteuning biedt voor Pentium 4's met een FSB van 533MHz, DDR333 geheugen en daarnaast is voorzien van een on-board grafische chip. Ook Hyper-Threading Technology, wat bij de nieuwste Pentium 4's is ingeschakeld, wordt ondersteund. Het bord is verder voorzien van twee USB 2.0 poorten, twee UltraATA/100 kanalen, drie DIMM slots, vijf PCI sleuven en een AGP4x slot. Als extra voorziening is ook nog een onboard ethernetcontroller op het moederbord te vinden en een zeskanaals geluidschip. Hoeveel het moederbord precies gaat kosten is niet bekend, evenals het tijdstip van verkrijgbaarheid in Nederland:

At the heart of the BG7E is the Intel 845GE chipset that provides an enhanced 533MHz front-side bus, which greatly enhances overall system bandwidth. Only ABIT provides Intel users with 6-channel audio and a S/PDIF Out as a standard feature, delivering rich 6-channel sound to BG7E users without the need for a discrete audio solution. The BG7E includes Intel Extreme Graphics on-board, providing crisp visuals and effects.
Abit BG7E
Volgende 16:22 VIA introduceert de Hi-Fi PC
Vorige 14:13 Games-verkoop in Groot-Brittannië stijgt flink
Advertentie

Reacties

«  1  2  »


Maar jammer: ata100 mag wel 133 zijn, en de agp 4x mag wel 8x zijn
Beide zal je voorlopig niet terugvinden op moederborden met een Intel chipset. Intel heeft besloten zelf een ondersteuning te gaan geven voor ATA133, dus deze zal alleen d.m.v. een aparte controller op het moederbord geintegreerd kunnen worden. Wat AGP 8X betreft: Intel wacht bewust nog even met de introductie hiervan in haar chipsets, zoals ze dat eerder al deed met het DDR266 en DDR333 geheugen.
edit:
typo

Het performance verschil tussen ATA100 en ATA133 is niet merkbaar. Het enige nadeel van ATA100 is dat deze (meestal) slechts schijven tot 128GB aankan.
Het verschil tussen AGP4x en AGP8x is met de huidige videokaarten ook te verwaarlozen.

:? eerst staat er "DDR333 geheugen" stukje verderop staat weer "drie DIMM slots" ? betekend dat nou?

Nou heel simpel.. Je kan er 3 PC2700 latjes in stoppen :P

't staat een beetje vreemd ver uit elkaar, maar die drie dimmsloten zijn voor DDR-333 reepjes.

Was goed bedoelt, maar Fewture was me voor.

Maar 2 USB poorten ? Geen ps2 poorten..
hmmmz.. Dan ben je met een KB en muis al meteen je USB poorten kwijt, tenzij je zelf een hub gaat aanschaffen...
Nogal een elcheapo bordje dus met ATA100 en AGP4x.. tsk...
[e] Aha .. wel ps2 poorten.. ik heb even het linkje gevolgd.. het valt mee.. [/e]

dan is het toch makkelijk dat je 127 apparaten op 1 USB poort kan aansluiten he ;)

alleen ff "verloopding" kopen...

Als je goed kijkt naar het plaatje zie je dat er gewoon ps/2 poorten aanwezig zijn (helemaal aan de rechterkant).

Verder is AGP8x helemaal niet nodig en ook ATA133 levert nauwelijks prestatiewinst op. Een ElCheapo bord vind ik dan ook een overdreven reactie, zeker gezien het feit dat er ook nog eens een optical-out op zit (dat is dat zwarte blokje links van je COM-poorten).

Het enige wat wel echt jammer is, is dat het nog steeds geen dual-channel DDR is. Maar ach, kunnen we binnenkort wéér een nieuwe reeks mobo's krijgen. Ik krijg zo langzamerhand de indruk dat iedere mobo-fabrikant zo ongeveer 10 verschillende mobo's per platform hebben. Wat mij betreft mag er best wel wat minder keus komen, ze worden er namelijk niet echt goedkoper op.


silentsnow: met een firmware-update kun je met ATA100 ook schijven groter dan 127GB adresseren, volgens mij. Mocht dit niet kloppen, dan heb je gelijk en heeft ATA133 wel een significant voordeel...

Verder is AGP8x helemaal niet nodig en ook ATA133 levert nauwelijks prestatiewinst op.
Het lijkt mij sterk dat AGP8x en ATA/133 helemaal neit nodig zijn, beide hebben veel voordelen. AGP8x is dus wel handig voor toekomstige videokaarten, en ATA/133 is een must voor schijven groter dan 127GB.
Een ElCheapo bord vind ik dan ook een overdreven reactie, zeker gezien het feit dat er ook nog eens een optical-out op zit (dat is dat zwarte blokje links van je COM-poorten)
Professional digital audio interface supports 24-bit Optical S/PDIF Out, das de naam die Abit gebruikt ;)
silentsnow: met een firmware-update kun je met ATA100 ook schijven groter dan 127GB adresseren, volgens mij. Mocht dit niet kloppen, dan heb je gelijk en heeft ATA133 wel een significant voordeel...
Dat klopt. Er is bepaalde software (bijvoorbeeld MaxBlaster van Maxtor) die de maximale schijfgrootte van 127GB op een ATA/100 "overwrite", zodat je schijven kan gebruiken die meer dan 127GB aan ruimte bieden.. Echter, dat is natuurlijk niet hoe het zou meoten zijn. Een bord die standaard al ATA/133 ondersteund is natuurlijk veel aantrekkelijker. Bovendien is het voor de marketing ook weer leuk. Ik denk dat ATA/133 toch meer indruk geeft dan ATA/100 :)

Dit bordje bevat gewoon 2 PS/2 poorten. 1 voor je muis en 1 voor je keyboard :) Overigens kan je dat allemaal vinden op de link die Martin in het artikel heeft verwerkt :)

tevens bevat dit bordje 2 x USB 2.0 headers oftewel hier kan je ook nog eens als ik me niet vergis vier usb poorten op aansluiten.

Jammer dat ze um met zo'n kleurtje niet METEEN in Nederland releasen!
Marketing technisch gezien hadden ze er wel iets leuk mee kunnen doen.

Verder leuk board... alleen 4x AGP en ATA100 is wat jammer.. hou snel zou die onboard LAN zijn?

hou snel zou die onboard LAN zijn?

Volg het linkje naar de site van Abit en je ziet 10/100 staan.

Verder leuk board... alleen 4x AGP en ATA100 is wat jammer..
Dan wil ik je toch even wijzen op de reactie van bobsnl
hou snel zou die onboard LAN zijn?
Het onboard LAN is 10/100 MBit, zoals verwacht dus :)

hmmmm....Ikzelf heb net een nieuw bordje gekocht
Een Gigabyte GA-7VAXP

agp 8x, 6.1 sound. IEEE.USB2.2 ATA 133 RAID Dualbios


Dat zijn pas de moederborden met veel functies en vele extra's

Deze abit is gewoon een achterhaald bordje

hmmmm....Ikzelf heb net een nieuw bordje gekocht
Een Gigabyte GA-7VAXP
Dan heb je het ovet het AMD platfotm. Das heel iets anders dan dit moederbordje, wat dus voor een Pentuim 4 geschikt is.
agp 8x, 6.1 sound. IEEE.USB2.2 ATA 133 RAID Dualbios


Dat zijn pas de moederborden met veel functies en vele extra's

Deze abit is gewoon een achterhaald bordje
Ik denk dat je toch eens verder met kijken dan je neus lang is. Abit heeft een heel mooi moederbordje meet veel features (meer dan jouw Gigabyte GA-7VAXP), genaamd AT7-MAX2 ! AGP 8X, 6-kanaals onboard geluid, USB2.0, IEEE 1394 en Serial ATA, ATA/133 (en RAID) en plaats voor vier DDR geheugen modules :P

Trouwens, waar haal jij USB 2.2 vandaan? Is het een testexemplaar ofzo ?

OMG, wat een kleur :). Mis de standaard raid controller bij Abit en, mis 1 pci slot :P Voor de rest leuk voor intel :+.

pfff, een echt hollands bordje heeft agp8x }:O

Worden er ook al moerdeborden in Nederland gemaakt dan?

Hij bedoelt natuurlijk het oranje kleurtje!!!!

Als je raid wil kijk dan maar eens naar de Abit BE7 RAID; dat is ook een strak bordje echter zonder VGA

Erg vreemd dat er geen ATA133 ondersteuning opzit. En een firewire aansluiting was erg wenszaam geweest. Zeker omdat er al veel opties onboard zitten (oa video, optische geluid uit) had het een all-in-one klapper kunnen zijn.

Jammer, misschien dat er een "deluxe" uitkomt, dan breken ze de markt goed open, zeker met HTT-suport erop.

De chipset, i845GE, ondersteund geen ATA/133 en ook geen AGP 8x. Je kan Abit dus niet de schuld geven van het feit dat dit bord geen AGP 8x en of ATA/133 aan boord heeft. Overigens is er ook geen support voor Firewire (op de i845GE chipset) voor zover ik weet...

Wel koel dat je een 6 kanaals sound onboard hebt :D Alleen nog kijken of het wel een redelijk geluid heeft ;)

Ik zou dit plankje wel willen hebben ...... heheh

Wel koel dat je een 6 kanaals sound onboard hebt

Het was me eerder tegen gevallen als het maar 2-kanaals was. 6 kanaals onboard sound is inmiddels main-stream geworden bij de grote moederbordfabrikanten.

Wat Silentsnow zei klopt. Geen ATA133 en FireWire. Maar wat ze wel hadden kunnen doen is een aparte Firewire Chip en een RAID chip met ATA133!

Dan mis je alleen nog AGP 3.0 Support. Maar jah het verschil in AGP2 en AGP3 merk je toch niet!

ja, vreemd. de meeste abit borden hebben wel een versie met n highpoint erop zitten.
hier zie ik er zelfs geen ruimte voor.

waarschijnlijk word dit gewoon een oem bordje voor standaart office bakken.
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 16:22 VIA introduceert de Hi-Fi PC
Vorige 14:13 Games-verkoop in Groot-Brittannië stijgt flink
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011