Amazon.de

Klantenservice:
Motivatie

Uit eigen beweging

Algemeen

Amazon.de was voor mij de afgelopen jaren het meest fijne bedrijf om bij te bestellen, echter sinds een jaar is de service, kwaliteitscontrole en dienstverlening dramatisch achteruit gegaan...

Producten worden tegenwoordig erg slecht verpakt. Het laatste product betrof een monitor, de buitendoos was zo erg beschadigd dat PostNL deze opnieuw heeft ingepakt (en hier een sticker voor opgeplakt). Normaliter zou PostNL de zending zelfs retour hebben gestuurd uit eigen beweging (nog nooit meegemaakt)! Heb hiervan hedenochtend foto's van gemaakt en naar #Amazon gestuurd, maar dit zal ze niet veel interesseren en ik zal wel weer een standaard reactie krijgen...

De support medewerkers zijn al helemaal waardeloos. 9 van de 10 keer krijg je een standaard antwoord met een nietszeggende reactie erin. Pas na de 2e keer emailen krijg je een email met een korte inhoudelijke reactie (waar je nog altijd niks aan hebt). En de schuld ligt nooit bij #Amazon.de, maar altijd aan de transporteur.

Prime member zijn betekend ook helemaal niks speciaals meer bij Amazon.de. Waar je vroeger nog een zending supersnel kreeg, is dat nu absoluut niet meer het geval. Het is gewoon een nieuwe manier om de klant een paar centen extra af te troggelen. Zo had ik enige tijd geleden een artikel besteld, die op ruim op voorraad was en ook nog eens in aanmerking kwam voor Prime. Het artikel werd verkocht en verpakt door Amazon. Uiteindelijk heeft dit bij elkaar bijna een maand (!) geduurt voordat ik het artikel binnen kreeg.

Elke keer hadden ze ander excuus; de bestelling was niet goed verwerkt, er was een fout gemaakt op het distributiecentrum van Amazon, de transporteur was met het artikel in het verkeerde land, etc. etc. etc. Je kan het niet zo gek bedenken of het is de revu wel gepasseerd. Uiteindelijk kreeg ik van een behulpzame medewerker (de eerste sinds enige tijd) bij Amazon de tip, om de huidige bestelling te annuleren en deze opnieuw te bestellen. En toen was het opeens binnen 3 dagen wel geleverd. Bijzonder.

Bij Amazon ben je tegenwoordig gewoon een nummer, waar je voorheen echt het gevoel had dat je een klant was. Voor iemand die bijna jaarlijks over de 100 producten besteld, mag je toch wel iets/veel betere dienstverlening verwachten. Voorheen had ik bijna tot niets te klangen en uitzonderingen kunnen altijd gebeuren, maar tegenwoordig is het gewoon schering en inslag qua ellende bij Amazon.

Tot slot; het viel mij gisteren opeens op dat je producten (verkocht en verzonden via Amazon zelf) opeens niet meer naar het antwoordnummer in Nederland (van Cycleon) kunt sturen?! Nu moet je opeens artikelen terugsturen naar een adres in Duitsland. En er wordt slechts 7.50 Euro vergoed.

Niet alleen wordt het retourneren een duur geintje hierdoor, maar ook moet ik nu naar het postkantoor (een flink aantal kilometers verderop) in plaats van de gewoon de straat over te steken (PostNL afgiftepunt). Een pakket versturen van bijvoorbeeld 3 kg met tracking (en verzekering; je weet maar nooit) kost je al gauw 24.50 Euro (!) om nog maar te zwijgen over pakketten die meer wegen dan 5 kg.

Door al deze oude en nieuwe ongemakken, gecombineerd met retourneren naar Duitsland i.p.v. een antwoordnummer in Nederand, ga ik maar eens weer kijken bij Nederlandse webshops voor mijn artikelen. Het gemak van Amazon bestellen en retourneren, zoals voorheen, is tegenwoordig ver te zoeken. Sowieso was Amazon niet altijd de goedkoopste, maar waar bestellingen vroeger snel geleverd werden en het gemak van retourneren, gaf mij altijd de doorslag t.o.v. een paar Euro. Maar als dit wegvalt, dan zie ik géén enkele reden meer om bij Amazon te bestellen...

Minpunten Amazon op een rij:

- Miserable ondersteuning c.q. support bij Amazon
- Retourneren kan (sinds kort) alleen nog naar Duitsland (¤¤¤)
- Prime member stelt helemaal niks meer voor qua snelle levering/verzending
- Producten worden herhaaldelijk zeer slecht verpakt met alle gevolgen van dien
- Aangegeven c.q. beloofde levertijden worden tegenwoordig vaak niet meer gehaald

Ik denk dat het grootste probleem bij Amazon is dat men op teveel markten tegelijk bezig houdt. En dat men, daarnaast, te groot begint te worden. Hierdoor verlies je de kwaliteit uit het oog met alle gevolgen van dien. Voorheen scoorde Amazon, in ieder geval voor mij, een ruime voldoende. Dit is tegenwoordig absoluut niet meer het geval en ik zou Amazon het liefst een negatief cijfer willen geven, maar dat kan niet.

Klaarblijkelijk ben ik niet de enige met slechte ervaringen met Amazon. Op Tweakers staat het inmiddels ook al vol met klachten over #Amazon. Hetgéén meer dan genoeg zegt over de brakke dienstverlening van Amazon.

Verzending

Zie ook mijn algemene onderbouwing hierboven.

Producten worden haast niet meer op tijd bezorgd. En de verpakking laat vaak te wensen over, waardoor het één en ander vrij éénvoudig beschadigd kan raken.

Ook is retourneren binnen Nederland, naar een antwoordnummer, opeens niet meer mogelijk. In plaats daarvan moet je het product terugsturen naar Duitsland en wordt hiervan slechts 7.50 Euro vergoed. Te absurd voor woorden uiteraard...

Klantenservice

Zie wederom ook mijn algemene onderbouwing hierboven.

Vaak moet je meerdere keren emailen met Amazon, alvorens je een "redelijk" antwoord krijgt van hun. De eerste email bevat alleen maar standaard onzin. Daarnaast wordt vaak de schuld gelegd bij de transporteur. Ook Prime member zijn heeft totaal geen voordeel meer en is Amazon's nieuwe manier om van de klant een paar centen te kunnen pakken.

Scorekaart voor Amazon.de

Algemeen Score: 3.5
Verzending Score: 3
Klantenservice Score: 3

Reviews ouder dan 1 jaar worden niet meegenomen in de scoreberekening.

Deze winkel is meer dan 5 jaar bekend bij Tweakers.

Review toevoegen Meld foutieve informatie