Door Jan Meijroos

Freelancer

GC: Project Origin

Alma leeft voort

Ik herinner me nog goed dat ik een paar jaar geleden de horrorshooter Fear voor het eerst onder ogen kreeg, in een klein perskamertje op de E3-gamebeurs. Het spel maakte een grote indruk en wist tot aan de release de spanning vast te houden. De combinatie van Japanse horrorinvloeden, intense shootouts en knappe artificiële intelligentie maakte Fear tot een van de beste first-person shooters van 2005. Verschillende uitbreidingen en overzettingen naar spelcomputers volgden, maar het pc-origineel bleef zonder twijfel de beste versie. Fear wist je als speler bij de keel te grijpen, en de actie in het spel was overweldigend.

PO

Om onduidelijke redenen raakten ontwikkelaar Monolith en uitgever Sierra na het verschijnen van Fear gebrouilleerd. De uitgever bezat de rechten op de naam, terwijl Monolith de rechten op de personages behield. Een vreemde deal, want met name Alma, het mysterieuze meisje dat zo uit de film The Ring leek te zijn weggelopen, was vervlochten met Fear. Zonder haar personage kan Fear simpelweg niet bestaan.

PO

Inmiddels is Monolith opgekocht door Warner Bros., dat zich steeds nadrukkelijker wil profileren in de game-industrie. Op de Leipzig Game Convention presenteerde Warner Bros. onder meer Lego Batman The Videogame, het opvallend knappe Wanted - slechts losjes gebaseerd op de overdreven actiefilm met Angelina Jolie - en, tromgeroffel, de feitelijke opvolger van Fear, genaamd Project Origin.