×

GC: Call of Duty: World at War

Door , 0 reacties

Terug naar de Tweede Wereldoorlog

Call of Duty-fans kijken met angst en beven uit naar het vijfde deel in de serie. Het succesvolle vierde deel werd immers ontwikkeld door topstudio Infinity Ward, dus is het nu weer de beurt aan Treyarch, dat tot nu toe de mindere Call of Duty-delen neerzette. Dan helpt het ook niet dat Treyarch de serie weer terugbrengt naar de Tweede Wereldoorlog - een nogal conservatieve stap, aangzien Infinity Ward juist de stap naar Modern Warfare had gezet met het vierde deel. Op de Games Convention toonde Activision de nieuwe shooter uitgebreid en media en consument, in een poging die twijfels weg te nemen.

Call of Duty: World at War schotelt de speler twee nieuwe campagnes voor. Namens de Amerikanen ga je aan de slag in de Pacific, en met het Russische leger ruk je op naar Berlijn. In beide campagnes zal de nadruk liggen op wraak. Amerika is kwaad om de lafhartige aanval op Pearl Harbor, terwijl de Russen zich aangetast voelen in hun trots door de minachting die Hitler toonde voor Rusland. De Russen benaderden de campagne dan ook met 'no mercy' en schoten zich een weg naar Berlijn. Hiervan werd echter niets getoond op de Games Convention. Activision richtte zich in Leipzig meer op de campagne in de Pacific.

Die campagne draait om de U.S. Marines, waar een van de rollen wordt vertolkt door (de stem van) Kiefer Sutherland. Een grote naam, die voor topklasse voice acting moet zorgen. Dat lukt hem prima, maar een persoonlijk 'probleem' dat ik daarbij dan heb, is dat ik Jack Bauer uit 24 hoor, en niet de hoofdpersoon van Call of Duty. Je kunt je daarom afvragen of het verstandig is een dergelijke naam aan een game te verbinden. Oké, het klinkt erg goed, maar ik verwacht elk moment een kreet als 'Cloe, upload the schematics to my cellphone, do it now!' - en dat kan niet de bedoeling zijn...

Veel tijd om je te verbazen over de stem van de hoofdpersoon heb je echter niet. Call of Duty draait om actie. Dat is altijd zo geweest en in deel vijf komt daar geen verandering in. In het getoonde level, genaamd Hard Landing, duurde het geen dertig seconden voor de Japanners de eerste hinderlaag legden en er een heftig vuurgevecht losbarste. Hard Landing is een van de drie missies die zich afspelen op het eiland Peleliu, dat van grote strategische waarde was door het vliegveld dat er op lag. De Amerikanen waren in die fase van de strijd weliswaar sterker, maar hadden desondanks de grootste moeite het eiland in te nemen, wat in de missie duidelijk naar voren komt.

*