Far Cry 2: zelf maps maken op de console

Alleen multiplayer

Het zelf in elkaar zetten van maps voor games heeft een lange traditie, maar het speelt zich vrijwel geheel af op de pc en niet op consoles. Daar wil Ubisoft verandering in brengen met Far Cry 2, want zowel bij de Xbox 360- als de Playstation 3-versie wordt een editor geleverd waarmee je aan de slag kunt. Wij mochten alvast oefenen op de Xbox 360.

Met de editor kunnen alleen maps worden gemaakt voor de vier multiplay-modes van het spel. Met de editor kunnen dus geen singleplay-maps worden gemaakt, laat staan dat er een complete mod mee zou kunnen worden gemaakt. Bovendien kun je wel gebruikmaken van alle voorwerpen en textures in het spel, maar er zelf niets aan toevoegen. Je kunt alleen hergebruiken wat de ontwikkelaars hebben gemaakt. Gelukkig is dat erg veel, dus het hoeft de pret voorlopig niet te drukken. Ubisoft heeft voor het delen van gemaakte maps een elegant systeem bedacht. Wie tevreden is over een zelfgemaakte map, kan die via de console uploaden naar de servers van Ubisoft. Daar kan iedereen die het spel online speelt de zelfgemaakt maps zien en gratis downloaden. Wie een zelfbouwmap speelt, kan die vervolgens beoordelen met maximaal vijf sterren. Wie naar zelfgemaakte maps zoekt, krijgt eerst de maps te zien die met vijf sterren zijn beoordeeld en daarna de maps met een mindere beoordeling.

Far Cry 2 - De Map Editor

*Voor consoles

De editor die Ubisoft met de shooter levert is speciaal voor de consoles vervaardigd. De editor is uiteraard gebaseerd op de software die de makers zelf gebruiken om het spel te maken, maar de bediening is aangepast. De editor kan volledig met de controller van de Xbox 360 of de Playstation 3 worden bediend. De menustructuur bestaat uit twee elementen. In het midden van het beeld is een groot cirkelvormig menu zichtbaar, waar de belangrijkste onderdelen van de editor in kunnen worden geselecteerd. Als een onderwerp uit het menu is gekozen, verschijnt linksonder in het scherm een detailmenu waarin de bijbehorende instellingen kunnen worden veranderd. Er is zelfs help-informatie beschikbaar binnen het detailmenu. Met de ene stick kan de camera worden bediend, terwijl met de andere stick de cursor over het terrein kan worden bewogen.

Far Cry 2 - De Map Editor