Door Bas Roestenberg

Eindredacteur

Beijing 2008

Meer is minder

Rond de tijd dat de Olympische Spelen plaatsvinden verschijnt steevast een Olympisch computerspel. Die virtuele Spelen worden steevast afgebrand in de gamesmedia, maar dat wordt niet weerspiegeld in de verkoopcijfers. Blijkbaar trekken de Olympische computerspellen een publiek dat niet alleen uit gamers bestaat. Dit jaar gunde het Olympisch Comité de eer om het officiële Olympische computerspel te maken aan Sega.

Beijing2008

Wie een 'Olympische Spelen-game' ontwikkelt stuit op minimaal twee problemen. Het eerste probleem is de hoeveelheid Olympische sporten die moet worden overgezet. De Spelen tellen om en nabij de dertig verschillende takken van sport, met tal van onderdelen. Selectie is dus onontkoombaar, maar een beetje Olympische computergame dient met een behoorlijk aanbod aan disciplines voor de dag te komen. Zoals zo vaak, gaat kwantiteit dan noodgedwongen ten koste van kwaliteit. Als je, zoals Sega in Beijing 2008 heeft gedaan, tien Olympische sporten opneemt, is het onvermijdelijk dat sommige daarvan slechter zijn uitgewerkt dan andere. Daarover later meer. De tien sporten zijn onderverdeeld in 38 evenementen. Dat lijkt heel wat, maar tussen de 50 meter vrije slag, 100 meter schoolslag en 100 meter rugslag zit bijvoorbeeld bijzonder weinig verschil in gameplay. Daarmee komen we bij het tweede probleem waar de makers overduidelijk tegenaan zijn gelopen: het omzetten van sportbewegingen naar computerbesturing. Sega heeft gekozen voor het primitieve, en volgens steeds meer gamers achterhaalde, 'button bashing'. De finish haal je in dit spel doorgaans zo snel mogelijk door ongegeneerd op de knoppen van je controller te rammen.

Beijing2008

Ultiem dieptepunt daarbij is de ploegenachtervolging, het enige wieleronderdeel in het spel. Winnen doe je door minutenlang op twee knoppen te rossen of door je controllerstick in ijltempo op en neer te bewegen. De enige diepgang bij deze tak van sport bestaat eruit dat je af en toe de kopman van je team moet afwisselen, als de indicator aangeeft dat hij vermoeid raakt. Deze discipline doet vooral een aanslag op je pols en op je hardware, en na een paar ritten ben je er helemaal klaar mee. Dat geldt, zij het in iets mindere mate, voor alle disciplines waarbij het bereiken van de snelste tijd het doel is, zoals zwemmen of hardlopen. Er zijn gelukkig ook disciplines met wat meer uitdaging in Beijing 2008 opgenomen. Zo maak je bij het hoogspringen een zo goed mogelijke afzet door je aanloop uit te voeren op de gekleurde stippen die op de vloer zijn geprojecteerd. Timing is van groot belang bij dit onderdeel, waarvan de besturing doet denken aan de manier waarop je Guitar Hero speelt. Ook bij het hordelopen, sommige turn-disciplines, kleiduivenschieten en wildwaterkanoën komen timing en behendigheid om de hoek kijken.