Door , , 18 reacties

Nintendo Wii gameFilmregisseur Steven Spielberg belde ooit aan bij uitgever Electronic Arts, met een idee voor een Wii-game. EA pakte het concept op en betrok Spielberg vervolgens bij de ontwikkeling van het spel, dat 'Boom Blox' werd gedoopt. Een gevalletje 'schoenmaker blijf bij je leest'? Of gaat de man die Hollywood veranderde ook geschiedenis schrijven in de gamesindustrie?

De films van Spielberg worden gekenmerkt door veel actie, snelle montages en grote hoeveelheden special effects. Zijn recept staat prominent in het kookboek van menig regisseur. Ook Boom Blox zit vol actie, maar het spel is toch beduidend minder spectaculair dan de films van Spielberg. Misschien is dat ook iets teveel gevraagd, van een game met een vette 3+ op de doos. Gezien deze leeftijdsaanduiding is het spel bedoeld voor de kleintjes. Maar is het ook geschikt voor groteren?

Boom Blox

* Jenga

Voor alle duidelijkheid: Boom Blox is vooral een puzzelspel en geen volbloed actietitel. Er moet veel worden bewogen, maar om het een actiespel te noemen, dat gaat wat ver. Boom Blox heeft nog het meeste weg van Jenga, het spel waarin met houten blokjes een toren wordt gebouwd en spelers één voor één een blokje uit de stapel trekken tot de toren omvalt. Alleen gaat het verwijderen van de blokjes in Boom Blox met iets meer geweld gepaard, en zijn niet alle blokjes van hout gemaakt.

Boom Blox

De puzzels in Boom Blox kennen grofweg twee varianten: die waarin je de toren moet laten instorten, en die waarin je de toren juist overeind moet zien te houden. Je wapen in de blokkenstrijd is de Wiimote. Hiermee beweeg en lock je een cursor op het scherm, waarna je een gooibeweging met de controller maakt. Bij dat gooien blijken de verfoeide polsbandjes die Nintendo bij de Wii levert bijzonder nuttig. Je raakt de blokken op het punt waarop je hebt gelockt, en de snelheid waarmee je de Wiimote naar voren beweegt bepaalt de kracht waarmee je de stapel raakt. In het begin lijkt het of de cursor overgevoelig reageert, en is het lastig om de gewenste plek te locken. Maar oefening baart kunst, en na verloop van tijd maakt die gevoeligheid het juist mogelijk om heel nauwkeurig aan te geven waar je een blok wilt raken.

Boom Blox

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Lees meer over