Uefa Euro 2008

Geen Oranje

De droom van elke Engelse voetbalfan? De kwalificatiereeks voor het Europees Kampioenschap in Oostenrijk en Zwitserland overdoen en dan wel zo dat Engeland zich wel kwalificeert voor het toernooi. Die droom zal echter niet snel uitkomen, maar in Uefa Euro 2008 van Electronic Arts kan het wél!

Zoals de naam al doet vermoeden draait deze voetbalgame van EA Sports volledig om het toernooi dat in juni van start gaat. Het spel beschikt logischerwijs over de officiële licentie, wat betekent dat de originele logo's gebruikt worden en alle stadions waarin de wedstrijd gespeeld worden ook in het spel verwerkt zitten. Helaas slaat een licentie van een toernooi niet automatisch ook op de deelnemende ploegen. Een groot aantal landen zijn voorzien van de echte namen, compleet met originele tricots, maar een klein aantal landen moet het doen zonder de echte namen en shirts en helaas is Nederland er daar een van.

Euro 2008

Het Nederlands team zit wel in het spel, maar is nauwelijks als zodanig herkenbaar. De spelersnamen zijn niet echt, de spelers lijken niet op de echte spelers en ook de shirts zijn niet officieel. Dat is al jaren zo en heeft alles te maken met een conflict uit het verleden. In oude spellen in de Fifa-reeks zijn de namen van de mannen van Oranje gebruikt, terwijl daar op dat moment niet de juiste licentie voor aangekocht was. Dat heeft zich vertaald in een geschil tussen Electronic Arts en de spelers van het toenmalige Nederlands elftal en zolang dat niet opgelost wordt, kan EA de licentie van het Nederlands elftal niet kopen.

Dit is een punt dat al jaren door tal van media is benoemd en bekritiseerd, dus is het flauw om er nu weer over te beginnen, toch? Fout. Het EK is dit jaar op de voetbalkalender hét evenement waar het om gaat en waar heel Nederland ongetwijfeld weer warm voor loopt, of het nou in Oostenrijk en Zwitserland is of in de kroeg op de hoek. 'We' moedigen massaal 'onze' jongens aan, maar duw bijbehorend spel in een console of je pc en je moet het doen met een zooi nepnamen, een simpel oranje shirtje en verder niets dat doet denken aan het Nederlands elftal. Erg jammer.