×

Door Tom Rosens

Vooruitblik op Jumpgate Evolution

Door , 42 reacties

Een afwijkende mmo

Pc gameUitgever Codemasters liet Tweakers.net een speelbare versie zien van de nieuwe mmo Jumpgate Evolution. De remake van het spel Jumpgate uit 2001 krijgt naast een nieuwe grafische motor en een verbeterde AI, ook aanvullende missies, een vernieuwde interface en een verbeterde economie.

Het mmo-spel onderscheidt zich van veel andere mmo-games, doordat de speler real-time gevechten aangaat. In je strijd tegen de vele ruimtepiraten telt je vaardigheid in richten en schieten. Hiermee onderscheidt het sciencefictionspel zich ook van die andere ruimte-mmo, Eve Online. Bovendien is Jumpgate Evolution toegankelijker. Waar bij Eve de nadruk ligt op strategie, draait het bij Jumpgate om actie. Denk aan een kruising van de spellen Freelancer en Wing Commander.

Jumpgate Evolution - screenshot

In Jumpgate Evolution bestuur je geen elf, ork of hobbit. Je ruimteschip is je karakter. Je kunt een schip kiezen van elk van de de drie facties in het spel en elke factie heeft uiteraard zo zijn eigen achtergrond. Je kunt gedurende het spel het schip voorzien van nieuwe wapens, schilden en motoren en je krijgt directe controle over het luchtschip. Het spel is te bekijken vanuit eerste- en derde perspectief. De schepen zijn eventueel met een joystick te besturen. Ontwikkelaar Netdevil vond het blijkbaar erg belangrijk om ondersteuning voor joysticks in te bouwen.

Jumpgate Evolution - screenshot

Net als in andere mmo's - en de echte wereld - speelt geld ook in Jumpgate Evolution een rol. De bestaande economie uit het eerste deel is omgegooid, al is nog niet precies bekend hoe. Geld is te verdienen met de vele missies die te doen zijn, en neergehaalde vijanden laten ook geld achter. Gevonden objecten kunnen verkocht worden. Heb je een aardig zakcentje verdiend met de ruimtemissies dan is het zelfs mogelijk om meerdere schepen aan te schaffen. Je kunt één tegelijk besturen, terwijl je de andere(n) tijdelijk in een hangar parkeert.

*