Door Jan Meijroos

Freelancer

Canis Canem Edit mag weer gewoon Bully heten

Rockstar gepest?

Eind 2006 zorgde Canis Canem Edit voor de nodige ophef. Tegenstanders noemden de PS2-titel een 'pestgame' en de naam Bully werd aangepast. Nu verschijnen de Wii- en Xbox 360-versie van het spel en is er geen haan die er naar kraait.

Toen de Playstation 2-game Bully nog gewoon Bully heette, duurde het niet lang voor er een enorme rel ontstond. Voordat de makers het doorhadden, werden ze ervan beticht een game te maken waarin spelers in de huid kropen van een pestkop op school .

Bullyscholarscreenshot

Het spel werd, zeer waarschijnlijk onder druk van Sony Europe, omgedoopt tot Canis Canem Edit. Opvallend, aangezien het spel in Amerika gewoon als Bully in de winkels verscheen. Canis Canem Edit is Latijn voor het Engelse spreekwoord 'dog eat dog' (hond eet hond). Vrij vertaald zou je dit kunnen herschrijven als ´eten of gegeten worden´. Het sloeg uiteraard op het thema van het spel waarin de gamer Jimmy Hopkins speelt; een bijdehante vijftienjarige puber die door zijn moeder en stiefvader gedumpt wordt op een van de strengste kostscholen van Amerika:de Bullworth Academy. Daar wordt hij geconfronteerd met alle bekende ingrediënten die we kennen uit films, boeken en tv-series over scholen. Jimmy moet zich een jaar lang staande zien te houden en komt in contact met verschillende groepen, leraren en vooral irritante rijkeluiskinderen die de dienst uitmaken.

Bullyscholarscreenshot

* Pestgame

Het duurde niet lang of Bully stond bekend als 'pestgame'. De game deed overal ter wereld veel stof opwaaien vanwege de, naar men dacht, controversiële basis van het spel: pesten. In België wilde minister van justitie Onkelinx de game laten verbieden. In Nederland heeft Jeroen Dijsselbloem, kamerlid voor de PvdA, de game onder de aandacht gebracht door te stellen dat de leeftijdsgrens voor dit soort spellen aangescherpt moest worden. Dijsselbloem riep de Nederlandse uitgever Take 2 op om het spel niet uit te geven. In Engeland wilde een aantal winkels het spel niet verkopen. En in Amerika dook Jack Thompson, een advocaat met een bijna ziekelijke obsessie voor games van Rockstar, op het spel.

* En nu?

Discussie over en weer toen, maar nu lijkt niemand zich nog iets aan te trekken van het zogenaamde controversiële karakter van het spel en de naam. Sterker, Canis Canem Edit heet gewoon weer Bully alsof er nooit een vuiltje aan de lucht is geweest.