Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

Komen er weer kleine smartphones?

De iPhone 12 mini start misschien een trend

13-11-2020 • 06:00

317

Kleine telefoons

Hoeveel mensen willen echt een kleine smartphone? Als je in de Pricewatch sorteert op kleine telefoons van 2020 - maximaal 15x6,6cm bijvoorbeeld - dan kom je maar twee modellen tegen: de iPhone SE 2020 en iPhone 12 mini, niet toevallig van dezelfde fabrikant: Apple.

In de categorie van iets grotere telefoons is dan wel weer voldoende keuze met bijvoorbeeld de Google Pixel 4a en Samsung Galaxy S20, maar die telefoons zijn alweer een stuk groter. Een nieuw fenomeen is dat niet: telefoons zijn al jaren groter aan het worden en Sony's Compact-serie van kleine smartphones begon al in 2013.

Met de komst van de iPhone 12 mini rijst de vraag of ook deze stap van Apple navolging zal vinden. Kortom: gaan we nu meer smartphones zien met een echt kleine behuizing?

Cijfers

Een gemiddelde telefoon is afgelopen jaren steeds groter geworden. Dat blijkt uit cijfers in onze Pricewatch. Als we kijken naar hoe groot de gemiddelde telefoon is, dan komt daar elk jaar een stukje bij, vooral in de lengte.

Telefoons van gemiddeld formaat, 2014-2020

In cijfers zie je dat ook: het gemiddelde gaat van 14,5x7cm in 2014 naar 16x7,5cm nu. Maar wat opvalt: echt klein waren telefoons in 2014 dus ook niet. De iPhone 12 mini is bijvoorbeeld 13,1x6,4cm, een stuk kleiner dan de 14,5x7cm van de Moto G 2nd Gen die in 2014 gemiddeld was.

Daarbij is dus een duidelijke trend te zien: telefoons worden een stuk langer en een klein beetje breder. Dat correspondeert met schermverhoudingen: waar telefoons in 2014 tot en met 2016 vrijwel allemaal een 16:9-scherm hadden, schommelt het nu tussen 19:9 en 21:9. Dat heeft ertoe geleid dat schermen veel groter lijken - diagonalen van 6,5" zijn nu heel normaal - terwijl schermen vooral langer zijn.

Wel is de breedte een beetje toegenomen, maar nog bredere telefoons houden minder goed vast en passen minder goed in broekzakken. Dat zullen een paar van de redenen zijn waarom telefoons vooral langer zijn geworden.

Een iPhone 12 mini is dus klein te noemen met 13,1x6,4cm. Hetzelfde geldt voor de Compact-telefoons van Sony van een paar jaar geleden. De laatste daarvan is de XZ2 Compact van 13,5x6,5cm. Omdat telefoons inmiddels langer zijn, hebben we 14x6,6cm als grens genomen voor een kleine telefoon.

Als je dat invult en kijkt hoeveel telefoonmodellen daaraan voldoen, dan worden dat er inderdaad steeds minder. In 2014 waren dat 30 procent van alle modellen, nu is dat minder dan 1 procent. Behalve de iPhone 12 mini voldoet alleen de iPhone SE 2020 aan dat formaat

Maar misschien is dat oneerlijk en dus hebben we een nog andere rekenmethode erbij gepakt. Hoeveel telefoons zijn er verschenen met maximaal driekwart van de oppervlakte - lengte maal breedte - van een gemiddelde telefoon van dat jaar?

De percentages liggen lager, maar het beeld is hetzelfde: veel telefoons hebben om en nabij dezelfde oppervlakte. Er is uiteraard te steggelen over waar je de grens van 'klein' zou moeten leggen, maar het beeld is dat het aantal kleine telefoons in absolute en relatieve zin afgelopen jaren tot vrijwel een nulpunt is gedaald.

Het waarom

Zou jij een telefoon kopen met een enkele camera, zonder 5G en met een accuduur van een halve dag? Als je vindt dat dit niet klinkt als een aantrekkelijk aanbod, dan zie je gelijk waarom vrijwel niemand een kleine telefoon meer in het assortiment heeft.

Want het aantal componenten dat fabrikanten in telefoons wil stoppen, is ernstig gegroeid. Meerdere camera's, waarvan sommige met grote sensors, een accu met hoge capaciteit en de antennes om 2G, 3G, 4G, 5G, wifi, bluetooth, NFC en GPS te ontvangen kosten allemaal ruimte.

Sony - het grote voorbeeld op Android-gebied dat compacte telefoons mogelijk zijn - zocht het in de dikte met zijn Compact-serie. De XZ2 Compact uit 2018 is daardoor relatief klein, maar met 12,1mm wel bijzonder dik; het gemiddelde in die tijd was rond 8,5mm. Daardoor kon er een 2870mAh-accu in.

Sony Xperia XZ2 Compact
Sony Xperia XZ2 Compact

De accucapaciteit is ook waar iPhones op inleveren. De iPhone SE 2020 heeft een 1821mAh-accu, de iPhone 12 mini doet het met een 2227mAh-accu en dat is ongeveer de helft van die van een gemiddelde smartphone anno nu. De behuizing daarvan is met 7,4mm dan wel weer dun.

Dat Apple daarmee weg kan komen, is mede te danken aan de zuinigheid van iOS: Apples telefoons persen een relatief lange accuduur uit hun kleine accu's. De iPhone SE scoort op onze accutesten ongeveer gemiddeld, misschien iets eronder.

Dat is ook wat topmensen van Xiaomi-dochtermerk Redmi hebben gezegd. Kleinere telefoons zijn mogelijk, maar dan lever je in op accuduur, zei Wang Cheng Tomas op Weibo al deze zomer. Andere fabrikanten laten on the record niets weten, maar het portfolio spreekt boekdelen: Samsung is gestopt met kleinere modellen als de A3-telefoons en de S10e kreeg ook geen opvolger. Xiaomi gaf kleinere modellen ook al geen opvolger en Sony stopte met zijn Compact-telefoons. Google is de enige die dit jaar de omgekeerde stap maakte: de Pixel 4 XL kreeg geen opvolger en de Pixel 4a en 5 behoren tot de kleinste telefoons die dit jaar zijn verschenen.

Dit zijn allemaal technische redenen, maar er zijn ook andere overwegingen. Het gebruik van telefoons draait steeds meer om video op bijvoorbeeld TikTok, YouTube of Netflix. Veel mensen willen dus een groter scherm om die reden. Een kleiner scherm is meer geschikt voor gebruikers die telefoons voornamelijk als communicatiemiddel gebruiken, voor bijvoorbeeld WhatsApp en e-mail.

Cijfers daarover zijn lastig te vinden, maar als het gaat over smartphones met kleine schermen kun je het volgende wél concluderen: als ze een groot en doorslaand succes waren geweest, dan hadden we nu wel meer kleine telefoons gezien. Fabrikanten als Samsung en Sony zouden nooit stoppen met kleine telefoons als er voldoende vraag naar was.

Unihertz Jelly 2Buiten de mainstream zijn nog wel wat nichetelefoons verschenen met een kleine behuizing. Daaronder zijn bijvoorbeeld de Palm Phone van vorig jaar, al werkte die alleen bij de Amerikaanse provider Verizon Wireless als secundaire telefoon. Een ander initiatief is de Unihertz Jelly 2 van eerder dit jaar, een telefoon met 3"-scherm die te bestellen was via Kickstarter. De campagne is geslaagd en hij komt dus volgende maand naar backers toe. Dat zijn er 5323. Dat klinkt als heel wat, totdat je bedenkt dat er jaarlijks meer dan een miljard smartphones worden verkocht.

Tot slot

De release van de iPhone 12 mini zal in alle directiekamers van smartphonemakers met grote interesse worden gevolgd. Hoe reageren gebruikers? Wat is de accuduur? Vinden mensen dit formaat prima of is het inmiddels te klein? Het is als een grootschalige gebruikerstest voor de smartphonemarkt.

Als de iPhone 12 mini de winkels uit vliegt en tevreden gebruikers oplevert, dan ligt het voor de hand dat er ook Android-modellen met kleinere behuizingen zullen komen - al is het alleen maar om te proberen een graantje mee te pikken. Elk telefoon is een compromis, maar welke compromissen zijn het meest aanvaardbaar? Kan de accu kleiner? Kan er een camera weg? Kan er een functie uit? Hoe dik kunnen we hem maken?

Dat zijn allemaal vragen die kunnen gaan spelen. Maar met het verdwijnen van de XL-versies van de Google Pixel-telefoons en het verschijnen van de iPhone 12 mini is in elk geval duidelijk dat de compacte telefoon nog niet helemaal weg is. Het marktsegment bestaat nog, maar het is de vraag of dat de komende periode zal gaan groeien of dat het klein zal blijven.

Lees meer

Reacties (317)

317
313
187
11
0
76
Wijzig sortering
Ik mis nog een belangrijke overweging, waarom telefoons misschien niet kleiner worden en waarom het misschien zelfs wel ironisch is dat juist Apple een kleinere telefoon uitgeeft: Wearables (en in mindere mate Smarthome)

Een belangrijk argument voor een kleinere telefoon is dat iemand hem alleen voor basiszaken (belletje, notificaties, tijd checken snelle zoekopdracht) gebruikt en dan geen zin heeft om een groot zwaar apparaat mee te slepen.

Wearables en zeker Apple Watch/Airpods, maar ook de concurrentie, zijn op het punt waar je je telefoon niet meer uit je zak (of tas) hoeft te halen voor die basiszaken. Of je vraagt het aan je smartspeaker. Ook iets geavanceerdere handelingen, zoals betalingen of muziekbediening kun je afhandelen met alleen je smarthorloge of bluetooth-set.

Dit gemak van de wearables zorgt ervoor dat de 'frictie' van een grote telefoon minder wordt. Sta je niet meer te hannesen met je koelkast bij een betaling, je laat je horloge het afhandelen. Voor het wisselen van muziek, hoef je niet je monoliet te hijsen, je roept gewoon 'He Siri/Alexa/Google'.

Kortom: een specialisatie van je mobiele apparaten. Grote scherm-telefoons voor video, gaming en andere 'content-consumptie', de kleine wearables (via Bluetooth verbonden) voor de kleine interacties.

Een reden waarom ik niet kan wachten tot Nederlandse providers LTE voor watches gaan ondersteunen. Kan ik mijn XR vaker thuislaten. In de tussentijd, verdraaid, wat ziet die 12 Mini er goed uit!
Wij hebben een ander belang bij een kleinere telefoon: wij willen hem in onze broekzak dragen, dat gaat niet met die grote koelkasten. Nu weet ik dat 90% van de bevolking vergroeid is met de smartphone, maar wij kijken af en toe op de browser, whatsapp, signal en facebook, maar de meeste tijd zijn wij bezig met andere zaken. Ik weet het, ik ben een uitstervend ras.

Ik kan ook niet wachten tot Nederlandse provides een keer de eSIM voor smartwatches gaan ondersteunen, we lopen weer 10 jaar achter de rest aan.

De 12 mini is wel weer de goede weg voor mij, als er nu een Android variant van komt ;)

Ik zeg ook niet dat alle toestellen compact moeten zijn, als er gewoon 2 of 3 merken ieder 1 compact model hebben in hun portfolio, ben ik al tevreden. Hoeft geen jelly phone te zijn, gewoon maatje Sony Xperia Compact, iPhone 12 mini of SE (2020) of zo.
Wij hebben een ander belang bij een kleinere telefoon: wij willen hem in onze broekzak dragen.
Moeilijker dan dat is het inderdaad echt niet, ik sta volledig achter dat argument.
Ik wil gewoon een handzame telefoon die makkelijk weg te steken / te nemen en te gebruiken is, liefst met één hand.

De zaken die makkelijker gaan op een grote telefoon, zijn nóg makkelijker op een laptop/tablet. Als de situatie zich leent voor een laptop, zal ik altijd dat toestel nemen. Als de situatie het niet toelaat geen probleem om even te wachten, ik leef niet in functie van digitale bereikbaarheid.

EDIT: Niet iedereen kijkt er zo tegenaan, waarschijnlijk zelfs een minderheid. Maar de reacties op deze 12 mini tonen toch aan dat er echt wel een publiek voor is. Hopelijk voldoende publiek om dit geen eenmalig uitstapje te laten zijn.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 411179 op 22 juli 2024 20:47]

Wat vind je dan te groot? Ik heb een Galaxy A70 en die past makkelijk in mijn broekzak. Kleiner hoeft van mij dus niet, want dan wordt typen alleen maar lastiger.
Edit: Samsung Galaxy A70 is 16,4 x 7,7 cm

[Reactie gewijzigd door Dekar op 22 juli 2024 20:47]

Anoniem: 411179 @Dekar13 november 2020 14:03
Ik kocht een iPhone 8 iets na de release met het idee dat ik geen grotere telefoon (body dan) wou dan een 6S, die ik toen had.

Dat is nog niet veranderd. Had onlangs een iPhone 12 geprobeerd en dat vind ik echt al een joekel. Ik ben blij dat er een ander klein toestel zal beschikbaar zijn als mijn 8 de geest geeft.

Korte teksten typen is geen enkel probleem op dit toestel. Maar hoe dan ook vind ik typen met tien vingers veel prettiger, dus grijp ik meestal naar een laptop.
Tijdens het werk ben ik meestal in de buurt van een laptop. En in mijn vrije tijd kies ik zelf wanneer ik iets wil beantwoorden.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 411179 op 22 juli 2024 20:47]

Is er al lang, de X/XS/11 pro zijn echt maar een beetje groter qua formaat dan de 8.
Anoniem: 411179 @Scrtz13 november 2020 22:02
Elke keer een beetje groter is na verloop van tijd veel groter.

4S -> 5S -> 6S heb ik gehad, telkens groter. Stap naar 6S vond ik al een afweging formaat <-> schermgrootte.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 411179 op 22 juli 2024 20:47]

Vergeet de SE 2020 niet, zelfde soort maat als de iPhone 8 en iPhone 12 mini. Weinig mis met dat toestel, meest merkbare specificatie verschil met de 12 mini mag de camera zijn? Verder heb je dan in kleine maten nog keuze dit jaar of je liever FaceID (12 mini) hebt of TouchID (SE 2020). Er valt zo toch nog wel echt wat te kiezen al tussen die 2, bepaald geen klonen van elkaar.
Precies dat. Scheelt ook nog eens n paar honderd euro
Ik heb de Oneplus 8T aangeschaft (specs/prijs zo ongeveer de beste telefoon die je kunt kopen volgens de BBG) en die is net iets kleiner dan de A70. Absoluut niet met 1 hand te bedienen en direct de volgende dag ingeleverd voor de Samsung S10e (wat specs/afmetingen een van de betere telefoons op de markt is). Deze meet 142,2mm x 69.9mm en is nog net met 1 hand te bedienen, compact genoeg, maar beslist geen kleine telefoon te noemen.

Als ik naar de specs kijk, dan zijn zowel de iets duurdere OnePlus 8T als de inmiddels goedkopere Samsung S10 veel betere deals voor je geld. In vergelijking met die Samsung S10 lever ik iets aan accu, 2 GB RAM en een QHD scherm in voor een FHD scherm en betaal ik 35 euro meer. Toch was dit de beste vervanging voor mijn A40 die ik te traag vond.
Tsja, da's natuurlijk wel relatief, 'handzaam'. Ik heb een XS Max en die gebruik ik toch meestal eenhandig, en past ook prima in al mijn broekzakken (toegegeven; dat probeer ik wel uit voordat ik een broek koop). Ik kan juist helemaal niets met bijvoorbeeld een oude iPhone 5 omdat ik dan amper meer een berichtje kan typen.
Maar dat laatste is natuurlijk gewenning. Ik zou het ook niet meer kunnen nu, maar als ik zou moeten gaat het binnen no time weer goed. Ik ken iemand die rustig met 5 vingers typte op z’n 5S. Ging rete snel. Net 10 tellen aan het typen en dan al een heel epistel terug op whatsapp. Het kan dus prima.
Helemaal mee eens! Ik wil ook dat mijn telefoon goed in mijn broekzak past. Ik heb daarom ook een Samsung S10e. Die past gewoon beter dan de gewone S10. Alleen is het dan zo jammer dat je bij die kleine versies altijd weer iets op specs in moet leveren. Voor mij een de camera erg belangrijk, daarom vind ik het zo jammer dat bijvoorbeeld die S10e een camera mist tov de S10 'gewoon'.

Van mij mogen de toestellen echt kleiner, het formaat van de S10e is wat mij betreft prima (tikje kleiner mag zelfs nog wel). Maar dan wel full spec. tov de 'gewone' versie zoals camera's.
Mobiel neemt steeds meer taken over waardoor een grotere scherm een "noodzaak" wordt, vroegah had je alleen internet/e-mail/chat/video,s kijken op de PC, al die taken kan een mobiel ook van tegenwoordig.

Enige reden om nog een pc te nemen thuis is als je "exotische" dingen doet of graag achter een 24" scherm whatever wil zitten maar noodzaak is er niet meer.
Ook basic gamen gebeurd steeds meer op mobiel.

Ik werk op een school en zie regelmatig mensen met mobiel of tablet deelnemen aan een online vergadering wat opzich ook prima wil zolang je geen notulist bent.

Ik heb een sony ixz1 compact omdat die nog fatzoenlijk in mijn broekzak past.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 22 juli 2024 20:47]

Mobiel neemt steeds meer taken over waardoor een grotere scherm een "noodzaak" wordt
Alleen als je zelf wilt dat je de telefoon ook echt voor al die taken gebruikt.
Ik zeg het opnieuw. Bijna alle taken die gemakkelijker gaan op een grote telefoon, gaan nóg gemakkelijker op een laptop/tablet.

Ik kies voor een kleine telefoon en een laptop. Als ik een mail moet typen, kan die best wachten tot ik mijn laptop kan openslaan. Als ik mijn laptop niet bijheb, is dat omdat ik niet wil bezig zijn met taken waarvoor ik een groot toestel nodig heb.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 411179 op 22 juli 2024 20:47]

Je gaat voorbij aan het feit dat je die laptop/tablet nooit bij je hebt als je hem nodig hebt.

Tegen de tijd dat ik de laptop gepakt heb is dat mailtje wat binnenkwam op de smartphone allang beantwoord, of denk aan een kledingstuk bestellen op de webshop doe ik ook veelal op de smartphone.

Als mijn intenties zijn om langer achter een scherm werken pak ik inderdaad de PC/Laptop maar veel basis zaken gaat prima met een smartphone gewoon puur omdat die altijd gereed staat.

Laptop/tablet/PC pakken is een "drempel" en weer opbergen(en dat zeg ik als IT,er wat veel met dat spul werkt), telefoon grijp ik zo uit de broekzak.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 22 juli 2024 20:47]

Je gaat voorbij aan het feit dat je die laptop/tablet nooit bij je hebt als je hem nodig hebt.
Dat is wat ik bedoel met zelf de keuze maken wanneer ik digitaal bereikbaar wil zijn.
Als ik op café zit en ik krijg een mail, moet die maar even wachten.

Los daarvan vind ik het ook gewoon aangenamer om te communiceren op een laptop, en dat is me de iets langere tijdsduur helemaal waard.

Kan je ook nog de discussie bij betrekken dat onverwachte dringende communicatie niet via mail moet verlopen, maar dat wordt wel off-topic :)

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 411179 op 22 juli 2024 20:47]

Dat is hier ook het geval dan blijft het mailtje maar even wachten, ook thuis gebeurd het vaak dat ik toch de mobiel pak ipv pc/laptop omdat die drempel lager is.

Maar ieder zijn ding natuurlijk, mobiel heeft het leven zoveel makkelijker gemaakt of als ik onderweg ben en toch even ergens langs wil maar niet zo goed weet waar het is, even Googlen en navi op mobiel aan en klaar.

Meest eenvoudige voorbeeld o even patatje bestellen, Google snackbar+plaatsnaam en gelijk klik bellen ipv ouderwets in een telefoonboek te gaan spitten/bladeren en nr,s intypen.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 22 juli 2024 20:47]

Dat kan allemaal evengoed opneen klein scherm.
En complexe mails met veel opmaak, tabellen... maak je liefst op een pc/laptop.

Eenvoudige mails inderdaad op mobiel.
Kan je ook nog de discussie bij betrekken dat onverwachte dringende communicatie niet via mail moet verlopen, maar dat wordt wel off-topic
Je bedoeld toch niet... bellen? .. ;)
Kunnen smartphone, s anno 2020 nog bellen dan ik dacht dat ze vooral als pda werden gebruikt.
(en dat zeg ik als IT,er wat veel met dat spul werkt), telefoon grijp ik zo uit de broekzak.
een IT'er heeft vaak pc of laptop al op tafel staan en telefoon ligt er dan ook vaak nog naast ;) zeg ik als It'er die ook vaak met dat spul werkt ;) IT is breed he

een laptop pakken is echt geen drempel hoor, dat ligt een beetje aan de gene zelf. ik type liever op een fysiek toetsenbord een lange mail dan op wat voor foon dan ook
Vanwege de WAF kan ik het spul in de woonkamer opruimen vandaar dat de laptop altijd ergens ligt in de tas, maar wat ik ook al aangaf als het spannend wordt dan inderdaad wel de laptop, veelal zijn het basic dingen wat prima lukt op een smartphone.

Vroeger had je ook alleen voor de basic dingen maar een laptop/pc want telefoons waren nog "dom" wel had je al pda,s maar dat was niet echt wat.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 22 juli 2024 20:47]

... wij willen hem in onze broekzak dragen, dat gaat niet met die grote koelkasten.
Toch moet ik zeggen dat het me verbaast hoe goed die grote apparaten tóch nog in je broekzak passen !

[Reactie gewijzigd door T-men op 22 juli 2024 20:47]

Wat hierbij vaak vergeten wordt, is dat het formaat van een broekzak proportioneel is aan het formaat van de broek. Ik ben zelf vrij klein (kledingmaat XS), als ik een telefoon van meer dan 13-14cm lang in m'n broekzak doe, prikt dat ding in m'n heupen als ik zit.

Ben dan ook heel blij dat Apple weer een kleine high-end telefoon uitbrengt. Hoewel de prijs helaas ruim boven het budget ligt dat ik aan een telefoon wil uitgeven :(
Niet alleen het formaat, maar ook het model van de broek. In een ruime broek verdwijnt de telefoon wel ergens, maar in een strakke broek, behalve dat hij heel duidelijk afmeet, zit hij vaak niet heel confortabel.
Mijn vriendin heeft gewoon strakke broeken (zoals de meeste dames), daar past geen telefoon in zonder de broek of de telefoon te slopen. En nee, mijn vriendin heeft geen nijlpaardenpostuur.
Vrouwenbroeken hebben dan ook veel kleinere zakken dan mannen broeken. Zo past mijn iPhone 8 ook niet in de broekzak van mijn vriendin. Ze draagt hem zelf meestal mee in de tas
En dan proberen te bukken of op een tafel te klimmen. Mijn telefoon is 5,5" maar ik voel het verschil met mijn vorige telefoon bijna dagelijks en die was 'maar' 5".
5.5" in de broek ;) De maatvoering van de telefoons is natuurlijk van meer zaken afhandelijk. Sommige modellen hebben een wat langwerpiger scherm, zodat de breedte beperkt blijft. Ook de bezels worden steeds kleiner, dus het kan maar zo zijn dat een 5.5" telefoon van nu kleiner is dan een 5" telefoon van een paar jaar geleden.
Dat van broekzak is ook echt een probleem waar mijn vriendin vaak tegenaan loopt. Vrouwenbroekzakken zijn vaak veel kleiner dan die in mannenbroeken. Ze is nu aan het kijken voor een nieuwe mobiel en de "past het nog in mijn broekzak" test is zeker een belangrijke die moet slagen.
Of een andere broek ;) Mijn vriendin heeft hetzelfde, plus dat de broeken bij vrouwen vaak strakker aansluiten dan bij mannen.
To be fair, voor 900 euro voor een iPhone Mini kun je ook makkelijk al je broeken vervangen inderdaad xD Is nog steeds goedkoper ook.
Precies de reden dat ik weer hoop op de komst van nog meer clamshell telefoons met flexscherm.
Ik ben ook benieuwd naar de duurzaamheid en hopelijk dalende prijs. Ze worden dan natuurlijk wel wat dikker door de vouwconstructie.
Grappig wat je beschrijft...

"Vroeger" hadden we allemaal aparte apparaatjes, elk specifiek voor een eigen doel. Wilde ik weten hoe laat het was, dan keek ik op mijn horloge. Wilde ik onderweg een spelletje spelen, dan pakte ik pen en papier. Wilde ik meer van het nieuws weten dan haalde ik een radio uit een tas. Voor muziek was er diezelfde radio, of anders een discman. Oh-ja... en voor bellen gebruikte ik een telefoon. :)

Met de smartphone was de luxe nu juist dat al die apparaten in 1 klein kastje paste. Associaties met de tricoder uit Star-Trek zijn menigmaal voorbij gekomen.

Nu alles lekker in één apparaat zit gaat de trent weer de andere kant uit. Losse oortjes, een slimme speaker een smartwatch en zelfs een losse 'bril' voor je virtual reallity.

Ik denk dat 'de trend' ook voor een groot deel eerder bepaald wordt door wat de fabrikanten ons vertellen wat we 'willen' dan dat we werkelijk een keuze hebben.

Denk b.v. aan de 3,5mm jack. Die verdwijnt gewoon. "Je luistert 'toch' draadloos." Maar ook het grotere scherm... "Iedereen wil toch een groter scherm !"
Voor een spelletje had je ook al een gameboy. ;-)
De tijd van pen en papier was nog veel eerder.
Een smartphone zou je in theorie overal voor kunnen gebruiken, maar dan is er naast het apparaat ook nog de echte wereld om je heen. En in die wereld bieden een aantal verschillende apparaten uitkomst.

- De smartwatch: handsfree computing. Neem bijvoorbeeld werk/sport;
- AR: je hoeft niet de hele tijd je telefoon uit je zak te pakken en in je hand te houden om extra info over je omgeving te vergaren; (Denk eens aan RSI)
- Smart speaker: iedereen kan overal de ‘schakelaars’ in je huis bedienen;
- Draadloze oortjes: ten eerste nooit meer draadbreuk, maar vooral naar de wc gaan was nog nooit zo prettig :+

Nou kan je je afvragen in hoeverre je het echt nodig hebt, maar gemak dient de mens.
Anoniem: 894165 @Some1213 november 2020 12:02
Nou kan je je afvragen in hoeverre je het echt nodig hebt, maar gemak dient de mens.
Eens hoor, maar ik deze context toch niet helemaal voor mij. Ik wil niet dat trends me opgedrongen worden en heb daarom bv. graag een 3,5mm jack. Waar dat nu "niche" is, was dat ooit gewoon commodity.
En waar "kleine telefoons" nu ineens niche zijn, is was dat ooit de standaard.

Iedereen heeft z'n eigen voorkeuren zal ik maar zeggen maar om gedwongen worden continu te vernieuwen (lees: Veel duurdere alternatieven aanschaffen) word ik wel een beetje beu van, zeker onder valse argumenten als "milieu" en "batterijduur".
Ik snap best dat als je ergens in geïnvesteerd hebt, dat het naar is as je het dan weg moet gooien.

Maar mijn ervaring met bedrade oortjes is dat die dingen elke zes maanden draadbreuk opliepen van intensief gebruik, én dat de poorten op mijn telefoons stuk gingen door wrikken in mijn broekzak. Dit kwam de levensduur van mijn apparaten niet ten goede.

Tegenwoordig koop je voor €30,- bluetooth Sony oortjes van echt wel degelijke geluidskwaliteit en ik heb al in geen drie jaar meer mijn oortjes hoeven te vervangen. Telefoon doet het na drie jaar ook nog prima met draadloze (industriestandaard) lader. Alle usb-porten op mijn vorige telefoons gingen ook na twee jaar allemaal stuk en daarmee de hele electronica op die dingen.
Anoniem: 894165 @Some1213 november 2020 14:45
Maar mijn ervaring met bedrade oortjes is dat die dingen elke zes maanden draadbreuk opliepen van intensief gebruik, én dat de poorten op mijn telefoons stuk gingen door wrikken in mijn broekzak. Dit kwam de levensduur van mijn apparaten niet ten goede.
Dat is wederom persoonlijk.

Ik heb bij mijn zakelijke iphone SE een jaar of 5 geleden van die bedrade, witte oortjes gekregen. Ik gebruik datzelfde setje nog steeds en ik bel er dagelijks mee. (geen grapje). Het is dus maar net hoe je met je spullen omgaat en waar je voorkeur vooruit gaat, dat is wat ik wil zeggen.
Daarbij wil ik niet door een gecreeerde schaarste of "nieuwe idealen" van een bepaalde leverancier geld uit blijven geven. Dat is een principekwestie.
Persoonlijk gebruik ik op dit moment nog een iPhone 6S puur omdat deze nog een headphone-jack heeft. Heb zes jaar terug een hoofdtelefoon gekocht voor circa 300 euro, met kevlar bedrading. De poort op mijn telefoon en het draad zijn nog perfect intact en ik weet zeker dat het geluid dag en nacht verschil is met oordopjes van dertig euro die na enkele uren leeg zijn.

De investering van 300 euro voor een hoofdtelefoon is voor sommige misschien te gek, maar geluid is voor mij heel belangrijk. Dat ik die hoofdtelefoon op nieuwere telefoon modellen, zonder hulpstukjes, niet kan gebruiken doet mij dan ook wel zeer. Zeker als je je bedenkt dat de iPhone 12 max dikker is dan de iPhone 6S terwijl de 3.5mm jack eruit werd gehaald bij veel telefoons om de telefoon dunner te maken...
Je kunt ook overdrijven en een situatie schetsen zoals jij weergeeft. Zeggen dat een hoofdtelefoon van 300 euro nagenoeg hetzelfde klinkt als oordopjes van 30 euro kun je dan weer niet, zelfs niet als je direct op je telefoon/laptop/tablet inprikt.

[Reactie gewijzigd door D3F op 22 juli 2024 20:47]

Voor het wisselen van muziek, hoef je niet je monoliet te hijsen, je roept gewoon 'He Siri/Alexa/Google'.
In hoeverre is het besturen van apparaten met je stem echt markt aan het winnen? Persoonlijk ken ik niemand die dit actief gebruikt, terwijl ik heel veel mensen ken die bezig zijn met bijvoorbeeld Home Automation.

De enige plek waar ik zelf tegen een apparaat praat is in een Tesla, maar dat komt omdat het voor extra veiligheid zorgt én de voice recognition in een Model 3 is écht subliem.

Zeker als ik bijvoorbeeld in een winkel loop en een ander nummer op wil zetten zal je mij nooit 'hey siri' gaan horen roepen.
Volgens mij is het populairder met ‘smart speakers’ en in de thuisomgeving dan met mobiele apparaten, omdat mensen zich toch een beetje gek voelen om publiekelijk tegen een apparaat te praten

Waar de markt is, weet ik niet, maar zeker in de VS is de ‘praatpaal’ in je huis geen mode-dingetje meer, maar iets dat mensen niet raar vinden.

Misschien een beetje waar de smartphone in de mid-00’s was?
Of gewoon een kleine telefoon, die haal ik zo uit mijn broekzak en dan hoef ik niet al die extra apparatuur te kopen die jij beschrijft? :+
Grote telefoon nodig voor consumptie? Helemaal niet. Voor mij is de Compact ideaal omdat ik er toch amper op produceer. Foto- en videobewerking, gaming... vraagt eerder om grote schermen.

Ideale telefoon voor mij?
  • Formaat XZ1 Compact/IPhone 12 Mini
  • Grotere accu (telefoon mag gerust 9.5-10mm dik zijn. Dat is geen nadeel.
  • 1 camera is voldoende
  • 3 mm jack. Gezien ik zelden oortjes gebruik zijn draadloze altijd leeg
  • 5G is absoluut niet nodig. Zie geen praktisch voordeel tegenover 4G.
  • waterdicht
Zo mee eens, we maken ons nu gek met 1000-euro telefoons vol met gimmicks, terwijl midrange de meeste klanten zou bedienen.
Ja, wearable is zeker een interessante factor om mee te nemen in deze overweging.

Ik ben vooral benieuwd naar wat de foldable gaat doen in deze markt. Als die de taak van kleine telefoon en grote telefoon (tablet) over kan nemen (inclusief, naar het lijkt, externe schermen of hardware keyboards), heb je dan nog een wearable nodig? Nu zijn de foldables nog erg duur, maar die prijs gaat vroeg of laat naar beneden.

Verder is zo'n iPhone SE een van de goedkopere iPhone toestellen. Daarmee dus ook geschikt voor organisaties en bedrijven die hier niet belachelijk veel geld aan uit willen geven. Hangt ook af van wat men met een werktelefoon zoal moet doen. Hoe populair zijn ze nou eigenlijk?
Voor het wisselen van muziek, hoef je niet je monoliet te hijsen, je roept gewoon 'He Siri/Alexa/Google'
:D Uitstekend verwoord!

[Reactie gewijzigd door .Frank op 22 juli 2024 20:47]

Volgens mij werkt dit argument beide kanten op.

Als je veel zaken middels een wearable of virtuele assistent doet, dan:
a. is het een prima om een grotere telefoon te hebben; je hoeft hem immers minder vaak uit je zak te halen
of
b. is het prima om een kleine telefoon te hebben; je spendeert immers minder tijd op je scherm, dus waarom zou je nog zo'n groot scherm nodig hebben.

Ik denk dat de echte reden in een andere hoek zit, namelijk dat fabrikanten niet meer echt onderscheidend zijn met het huidige formaat telefoon. Ze proberen daarom diverse vormen en maten (flip phones, kleine telefoons, enzovoort) uit om onderscheidend te zijn en nieuwe marktsegmenten te winnen.
Ondertussen heb ik de Sony XZ1 Compact 3 jaar. Net eens een factory reset gedaan, nieuwe screenprotector en hij is als nieuw. Batterij gaat nog altijd zeer goed mee. Spijtig dat hij wel op Android 9 blijft steken.

Hopelijk is er volgend jaar een waardige vervanger van Sony ? Want het is o zo handig met 1 hand te werken.

[Reactie gewijzigd door SmokingSig op 22 juli 2024 20:47]

Ben van het begin al fan van de compact series van Sony. Eerst de Xperia z1c gehad voor 3a4j en ik heb net mijn Sony xperia z5c vervangen door een xperia z5 II. Het toestel is 2cm hoger maar dunner en je hebt meer schermoppervlak. En vind het 16:10 cinema wide formaat echt ideaal voor veel toepassingen zoals multitasken, browsen, mailen, gamen,... Die extra schermruimte bovenaan is in mijn ogen handiger dan een bredere telefoon. Ik kan perfect met 1 en 2 handen typen met men kleine handjes. High end in een klein jasje. Zeker een aanrader.
Deze Xperia 5 II miste ik in het overzicht een beetje, als stap na de compact-serie. De beperkte hoogte van het scherm van telefoons tot en met de xz2 compact laten erg weinig ruimte over voor scherm bóven het toetsenbord. Een groot gemis bij bijvoorbeeld bij het schrijven van een reactie in messenger apps.

Een smartphone is nou eenmaal niet heel groot en je wilt er natuurlijk toch weer veel op weergeven. Dat beetje extra hoogte lijkt me dan ook best fijn. Maar die korte kleintjes blijven toch wel prettig in de broekzak!

Ben dan ook erg verknocht aan mijn Xz2 compact. Maar ook ik denk toch dat de volgende van dat 5 II formaat wordt, als dat er tegen die tijd nog is.
Bedoel je niet de Xperia 5 II (zonder z?)

Ik ben nog steeds rouwig om het gebarsten display van m'n Xperia XZ1compact. Inmiddels al een tijdje een Xperia 10 (dualsim), maar ik blijf 'm lomp groot vinden. Serieus overwogen (aangezien Sony nog geen compact heeft aangekondigd) om over te stappen naar de iPhone 12 mini... maar die heeft geen 3,5mm jack...
Ik was altijd Sony fan, maar na een paar slechte ervaringen (inclusief dat de 10 niet echt premium was, en tot op het laatst 720p op alle Z compact modellen) nu al 2(?) jaar een pixel 4 naar alle tevredenheid. Mis heel af en toe de jack, maar voor het overige doet hij op ongeveer hetzelfde formaat als de 10 eigenlijk alles beter.

[Reactie gewijzigd door mvh op 22 juli 2024 20:47]

De Xperia 10 doet één ding heel goed: tegenvallen.

Ik zou graag een 2,5 cm inleveren in hoogte en er een 20% fijnere telefoon voor terug krijgen.
Correct. Ik bedoelde de xperia 5 II zonder z. :P
Ik deed het voor mijn S9 met een Z5 compact. Erg fijne telefoon, alleen jammer dat het maar een 720p scherm had, de bezels ontiegelijk groot waren en de batterij na ruim 2 jaar erg af begon te nemen. Een nieuwe batterij in was ook geen optie.

Hoop dat ze met de tech van nu een hoogstaander kunnen uitbrengen op gebied van compacte smartphones! Dan wordt het weer interessant om naar een opvolger van mij S9 te kijken.
Ik heb de xz1c ook al bijna 3 jaar is idd een fijn toestel maar kwa beveiligingsupdates waardeloos de laatste is van vorig jaar. Vandaar dat ik overstap naar de Google Pixel 5. Het liefst had ik ook weer een Sony compact high-end gehad maar die gaat er helaas niet meer komen.
Zelfde hier maar ben voor de 4a gegaan. Weet ook niet of ik nog 600 EUR zou uitgeven voor een telefoon die na 2,5 jaar niets meer krijgt van updates.
Ik heb de xz1c ook al bijna 3 jaar is idd een fijn toestel maar kwa beveiligingsupdates waardeloos de laatste is van vorig jaar. Vandaar dat ik overstap naar de Google Pixel 5. Het liefst had ik ook weer een Sony compact high-end gehad maar die gaat er helaas niet meer komen.
Inderdaad. De telefoon doet het nog uitstekend maar de Android updates zitten nu hopeloos achter.

Daarom ben ik aan het overwegen om hem te rooten en Android 10 ROM er op te gooien
Welke functies mis je dan in Android 9?
Vooral security updates...
Ik heb een tijdje https://www.lineageos.org/ gedraaid. Die werd goed bijgewerkt met security updates. Misschien wordt jouw toestel ook ondersteund.
Hij vroeg om functies. De telefoon kan nog net zo 'goed' meekomen als voorheen.
Die updates voegen niks toe aan de gebruikservaring.
Dat is natuurlijk het Unique Selling Point van deze Sony. ;-)
De Pixel 4a is ietsiepietsie groter maar nog klein zat dat ik die makkelijk in m'n broekzak kan stoppen. Lekker licht en toch een groot scherm dankzij de dunne randjes. En verzekerd van 3 jaar updates en upgrades en draait nu al Android 11. Dat gaat als een trein. Echt een heerlijk toestel waar ik hopelijk nog vele jaren plezier van zal hebben. Al die phablets van tegenwoordig moet ik ook niks van hebben.
Broekzak geen probleem, maar voor mij is het verschil tussen een Xz2c en een 4a dat ik niet meer eenhandig bij de adresbalk van Chrome kan. Erg jammer dat ze het experiment met adresbalk onder in beeld gestopt hebben.

Xz2c touch screen had na 2 jaar de geest gegeven. Na vervanging een half jaar later nogmaals. Helaas.
Ik gebruik al jaren Firefox en daarin is vrij recent de adresbalk naar beneden verplaatst. Dat probleem ben ik dus (bij toeval) nog niet tegenaan gelopen. Het klopt wel dat ik meer moeite heb om met 1 hand de bovenkant van het scherm te bereiken dan met mijn vorige toestellen. In de praktijk gebruik ik m'n telefoon echter vaak met 2 handen, sowieso om te typen vanwege de snelheid en omdat het veiliger en prettiger is voor mij, dus dat ervaar ik in de praktijk niet als hinderlijk.

Ik denk wel dat dat probleem niet zozeer met schermgrootte op zichzelf te maken heeft maar met de langere schermverhouding die de norm is geworden. Dan kan de Iphone SE wel eens de laatste in zijn soort zijn onder de bekende A-merken. Een hoger voorhoofd en kin zijn ingeruild voor dunne schermranden en dan krijg je met dezelfde toestelgrootte natuurlijk vanzelf een langer scherm. Een kortere behuizing zou kunnen maar dan lever je denk ik teveel in op de accu. Misschien over 5 a 10 jaar, als accu's weer een sprong hebben gemaakt in capaciteit.
De Samsung Galaxy S10e is nog ergens in de verte een beetje een alternatief voor een compacte telefoon. Na mijn XZ1 Compact heb ik die gekozen. Wel groter, maar niet zo groot als het "normale" formaat van nu.
Toch vreemd dat je met je zoektocht in de pricewatch de Sony Experia 5 II niet tegen kwam. Die is pas sinds eind september uit en lijkt wat betreft afmetingen en prijs erg op de 12 mini. Maar dan wel met een 4000mAh batterij.
De Sony Xperia 5 II is 27 mm langer dan de iPhone 12 mini. Qua lengte is die ongeveer net zo lang als de grootste iPhone 12, de pro max. Qua breedte is de Xperia 5 II tussen de iPhone 12 mini en iPhone 12.
De Sony is toch wel aanzienlijk langer en wat breder.

Wij hebben hier 3 kapotte Sony's Xperia compacts liggen (2 blijven hangen bij opstartscherm, andere geen idee, geeft geen beeld, nooit gevallen), dus voor ons geen Sony's meer. Qua schil etc. fantastiche toestellen, maar betrouwbaarheid.... brrrrr....
Hier een Sony en geen issues, is gewoon puur toeval elk fabrikant heeft wel een slechte serie/batch.
Meen mij te herinneren dat Samsung ook wel 1 serie had, had je die gehad lagen er dus ook 3 stuks defect... ik kan even niet op de naam komen.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 22 juli 2024 20:47]

Klopt, maar dit zijn 3 verschillende modellen en bij in elk geval 2 is het denk ik gekomen na een update of zo. Heel irritant, want qua specs waren ze voor ons zo goed, dat we ze nog steeds gebruikt hadden....

De Nokia die ik nu heb, is zo'n enorme koelkast.
Oooef.. 3 stuks zelfs! YMMV, maar ik heb dat soort problemen nooit gehad.
De afmetingen lijken veel op de 12 mini? De Sony is 158 mm en de Apple 131 mm. Dat scheelt meer dan 2,5 centimeter!
Sony adverteert de Sony Xperia 5 II als compact en sommige mensen trappen erin. De Sony Xperia 5 II is groter dan de 12 mini, 12, 12 pro, S20, Pixel 5 en andere telefoons. Het is 27,2% groter dan de 12 mini.
Net als dat Apple de iPhone 12 Mini als een mini telefoon adverteert? :9
idd dat laatste. maar kijk maar eens rond hoeveel mensen nog een iphone 5s op een een SE1 hebben Ik heb extra nog het laatste 2016 SE model met 128GB gekocht nieuw voor 400 euro, omdat ik weet dat Apple lange software ondersteuning heeft en ik hoopte dat er toch naar de consument geluisterd wordt. En de consument van Apple blijkt toch gehoor te krijgen, gelukkig. ik ben wel benieuwd hoeveel de mini gaan kopen. Bij mij ligt die eigenlijk boven het budget en gamen en films kijken die ik er toch niet op.
hopelijk komt de SE3 in een iphone 12 mini behuizing, dan ben ik weer blij :)
Ondanks deze Experia 5 een dwerg is in Android-land is hij zelfs iets groter dan de Iphone 12 en bijgevolg een pak groter dan de mini en ook een stuk groter dan de maximale afmetingen van wat Tweakers ‘compact’ noemt.
Sony Experia 5 II = 158 x 68 mm
Apple iPhone 12 mini = 131,5 x 64,2 mm

Het is 27,2% groter dan de 12 mini! Het is zelfs groter dan de Galaxy S20 (151.7 x 69.1) en de iPhone 12 (146.7 x 71.5).
Doe mij maar een zo klein mogelijke telefoon. Een enkele camera is voor mij voldoende, ik gebruik em toch amper. 5g boeit me ook niet. Accuduur is prima als het wat minder is, ik kan hem regelmatig opladen. Ik heb juist voor een kleintje gekozen nu zodat hij fijn in mijn zak past en met één hand te bedienen is. Voor al het werk waar een groot scherm fijn is heb ik een tablet.
Mee eens. Daarnaast is het tweakers eigen (ook de redactie helaas... zie tweede paragraaf) om hun eigen gewoontes op de hele wereld te projecteren. Ik zit er niet uren per dag op, 30 min screen time is voor mij meer dan zat. En gamen doe ik er al helemaal niet op. Wat moet ik met een groot toestel omdat daar dan een grotere accu in zit?
Zou jij een telefoon kopen met een enkele camera, zonder 5G en met een accuduur van een halve dag?
Deze toon van de redactie zint me dan ook totaal niet. Ten eerste, ga niet voor je publiek beslissen wat zij volgens jullie denken, dat is ronduit onbeschoft. Naast dat het antwoord op de eerste twee vragen een volmondig Ja! is, kan ik met een kleine accu 2 dagen toe, bij meer dan gemiddeld gebruik alsnog een dag. De derde vraag is dus een niet bestaand dilemma.
Volgens mij is de bedoeling van die vraag om de technische barrières van een klein toestel weer te geven, niet zozeer de eigen mening.

Daarnaast laten, ondanks jouw eigen voorkeuren, de verkoopcijfers wel gewoon zien wat de gemiddelde consument wil. Dat jij jezelf niet als gemiddelde consument ziet, prima. Maar daar hoef je toch niet zo vinnig van te worden?

En als we het dan hebben over schrijfstijl, en tone of voice, kun je zelf ook nog wel een les of twee gebruiken.

Je hoeft hier niemand op te voeden hoor.

[Reactie gewijzigd door Anand op 22 juli 2024 20:47]

Daarnaast laten, ondanks jouw eigen voorkeuren, de verkoopcijfers wel gewoon zien wat de gemiddelde consument wil.
Denk dat dat maar deels op gaat. Je hebt als consument geen echte "vrije keuze" hierin.
Op een paar uitzonderingen na (zoals de sony compacts) kun je al jaren enkel kiezen voor en groot toestel als je een beetje potente hardware wilt.
Op dezelfde manier naar de verkoopstatistieken kijken levert nog veel meer potentieel scheve verhalen op:
- Iedereen wil een hoog resolutie oled scherm. Je ontkomt er bijna niet aan in een mid to high-end toestel
- Iedereen wil 37 camera's, zelfde verhaal
- curveds screens (i'm looking at you Samsung) kon je ook moeilijk omheen onder de high-end androids (want ja Samsung is daar een flink marktaandeel in)
- Afgezien van een paar goedkope buitenbeentjes of "rugged" toestellen wil "elke consument" een zo dun mogelijk toestel met beperkte accu hierin.

Hoewel meer een gedachteexperiment dan realistisch zou ik wel benieuwd zijn naar de verkoopmarkt als je variaties van dezelfde toestellen hebt. Of nog mooier, een soort configurator. Ben benieuwd hoeveel mensen dan nog 12K schermen en Inductieplaatcamera's aanklikken.

Je ziet nu wat meer second-tier telefoons. Nog steeds een high-end toestel, maar minus een paar (imo over de top) features van het absolute topmodel, voor een "vriendelijke" prijs. Denk dat die relatief hard gaan lopen.
Ik zou ook best een iets kleiner dan gemiddeld toestel willen kopen, maar als je zoekt moet je inderdaad altijd grote offers maken:
-overjarige modellen
-slechte schermen
-budget chipsets
-vormgeving van 10+ jaar geleden

Het is was me dus al wel opgevallen dat fabrikanten dit segment als budget hebben weggezet.
Daarom koop ik dan uiteindelijk maar een groter toestel dan ik eigenlijk nodig vind en draag ik dus eigenlijk ook weer bij aan het compleet verdwijnen van dit segment.

[Reactie gewijzigd door MaZeS op 22 juli 2024 20:47]

Anoniem: 201953 @MaZeS13 november 2020 13:05
Daarom is ook moeilijk na te gaan hoe groot de markt voor compacte toestellen is. Die toestellen zijn er eenvoudigweg niet.

Ik vermoed dat de Aziatische consument een belangrijke reden voor de steeds grotere toestellen is. Die hebben vaak geen laptop of desktop naast hun telefoon.

Zelf vind ik het 24 inch scherm van mijn desktop een verademing.

Ik kan geen opvolger voor mijn Honor 7 uit 2016 vinden. Een vergelijkbaar toestel met een grotere batterij en/of zuiniger chipset zou voldoende zijn. Eén camera volstaat. Ik bewaar mijn telefoon in mijn borstzak. De huidige telefoons zijn veel te lang.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 201953 op 22 juli 2024 20:47]

Je ziet nu wat meer second-tier telefoons. Nog steeds een high-end toestel, maar minus een paar (imo over de top) features van het absolute topmodel, voor een "vriendelijke" prijs. Denk dat die relatief hard gaan lopen.
De "psychology of choice” is hier natuurlijk ook een belangrijke factor in. Ik heb het idee dat er oorspronkelijk (toen er nog 1 of 2 S-modellen waren) gedacht werd in 3 smaken (low, mid, topsegment) maar dat met zulke markten er zoveel ruimte is om meer keuzes te bieden, dat men ook in het topsegment nu wint probeert te halen uit de smaakvariaties. Als je een S20 van 1000 aanbiedt met daaronder een Axx van 500, stel je mensen voor een groot gat... een S20 FE van 700 ertussen en je hebt toch weer een extra stukje marktsegment aangeboord.

Ik heb nooit een toptoestel overwogen, maar stiekem kijk ik dus nu wel af en toe naar die S20 FE.... :'( (maar ik gebruik voorlopig nog de A5 2017)
De technische barrière van een kleine telefoon hoeft niet een miniscule accu te zijn, zoals in het artikel zelf aangehaald kan een kleine telefoon prima met wat extra dikte. Om dan in 1 regel 3 punten aanhalen waarvan ik de eerste 2 ook geen enkel punt vind om dan te komen met een dooddoener die niemand fijn vindt, vind ik ook jammer. Dat is dan ook de regel namelijk die ik ook heel vreemd vond in dit artikel.
Ik zelf heb dan ook de Samsung A3 gehad totdat die niet meer mee kon qua opslag capaciteit. ik heb rond gelopen met telefoons, die beter in mijn zak pasten dan mijn huidige Samsung S9, welke 2cm dik waren,. Puur omdat het niet van die grote platte planken waren. Ik kan niet wachten tot de nieuwste Moto Razr aanslaat, zodat de prijs zakt en ik mijn grote telefoon kan dubbelvouwen zodat hij kleiner en dikker is.

Helaas heeft het artikel gelijk dat ik blijkbaar een minderheid ben, omdat ze anders wel meer verkocht zouden worden en er nu nog meer beschikbaar zouden zijn...
Over die verkoopcijfers vraag ik me altijd het volgende af:
Als je geen kleine telefoon in je aanbod hebt is het natuurlijk wel makkelijk om te concluderen dat niemand nog een kleine telefoon wilt.
Ok, als je beide modellen naast elkaar verkoopt kan je zien dat de grote het beter doet en wat de consument denkt te verkiezen. Maar blijft de consument dat ook verkiezen 5 jaar later?
Je bedoelt met "wat de consument wil" hoogstwaarschijnlijk "waar de marketing op gericht is". De gemiddelde consument gaat namelijk gewoon voor de volgende Samsung of Huawai. Ze denken er echt niet over na. De smartphone markt is imo een schoolvoorbeeld van een markt die gecreëerd is. Zij bepalen wat we nodig denken te hebben, wat we willen hebben en welke richting het opgaat. Je kunt dit ook in de grafieken terugzien. Alle merken gaan dezelfde kant op. En als de markt verzadigd is zie je ze allemaal dezelfde truukjes uithalen.
Ten eerste, ga niet voor je publiek beslissen wat zij volgens jullie denken, dat is ronduit onbeschoft.
Dit is niet de mening van de redactie maar blijkt gewoon uit verkoopstatistieken en enquêtes onder klanten. Dat jij uiterst links of rechts in die normaalverdeling zit, is voor een fabrikant dus minder interessant. Je probeert nu jouw mening ook op te leggen aan de redactie.
Niet helemaal waar. Ik heb in 5 jaar tijd 4 iPhone SEs versleten omdat ik een kwaliteit toestel wilde die ik met één hand kon bedienen. Nooit was er een alternatief op de markt, tot nu de iPhone 12 mini. Er was helemaal niks, en ik keek ieder jaar weer. Dus dat de verkoopstatistieken er niet waren kwam omdat er niks te koop was.
Ik heb in 5 jaar tijd 4 iPhone SEs versleten omdat ik een kwaliteit toestel wilde die ik met één hand kon bedienen.
'Versleten', hoe? Iedere 15 maanden een nieuwe nodig hebben schreeuwt nou niet bepaald kwaliteit naar mijn mening... Of gebruik jij je smartphones ook als hamer en/of basketbal o.i.d.? ;)
Als je vastzit in het Apple ecosysteem dan valt er inderdaad weinig te kiezen. En zo zie je maar dat smaken verschillen, want de iPhone SE die ik van mijn werk kreeg vond ik ronduit verschrikkelijk om te bedienen. Veel te klein.
Iedereen heeft misschien een ander idee over kwaliteit, maar als jij er 4 stuks in 5 jaar verslijt, dan is het of extreem slechte kwaliteit, of je gaat er zelf heel slecht mee om.....
hij gaat er denk ik slecht mee om, ik heb één iphone SE gekocht in 2016 en werkt nog steeds super
Yup, slechte omgang. Ik hoe niet van hoesjes ;-) En daarna 2x om weer een betere batterij te hebben. Toen ze eenmaal rond de €100 kostten was dat een prima optie, ging de oude naar m'n kids.
oh bij kost de accu maar €15 (Y) verder ziet die eruit als nieuw
wat doe je met die toestellen? ik heb er één gekocht in 2016 en die is nog steeds goed
Amazon verdient anders goud geld aan die staart van de verdeling. Er is immers ook nauwelijks concurrentie.

Kijk bijv. naar de Nokia 8110. Zo'n beetje de enige keuze voor mij als bewust 'dumb phone' gebruiker wanneer mijn huidige toestel ermee op houdt. Uiteraard naar brede maatstaven geen duur toestel, maar wél als je kijkt wat je daar nu eigenlijk voor krijgt. Er is echt wel geld te verdienen in de niches. Ook omdat de meeste 'niches' door de wereldwijde schaal al lang niet klein meer zijn.
Waarom zouden verkoopstatistieken een normaalverdeling volgen?
Als je vele steekproeven neemt in eenzelfde populatie en telkens het gemiddelde noteert, dan ga je zien dat dit op den duur een dergelijke verdeling begint aan te nemen. Basis statistiek.
Ik ben bekend met de CLT. Maar we hebben het hier niet over gemiddeldes en bovendien kunnen de afmetingen van een telefoon niet negatief worden dus past een normale verdeling per definitie niet.
Huh, wat? Lichaamslengte kan ook niet negatief zijn, toch volgt de gemiddelde lengte keurig de normaalverdeling.
Dus de gemiddelde schermgrootte van verkochte telefoons kan ook de normaalverdeling volgen, waarbij kleine schermen links zitten en grote schermen (phablets) rechts.
Euh, nee dus. De drager (support) van een normale verdeling is (-oneindig, +oneindig). Er is een positieve kans (hoe klein ook) op elke waarde in de drager. Ook dit is basis statistiek. ;)
Volgens mij kan een kans nooit kleiner dan 0 zijn, maar misschien heb ik les uit een ander boek gehad.
Ik heb het artikel nog eens doorgelezen maar ik zie Tweakers nergens hun eigen gewoontes op de hele wereld projecteren. Ook zie ik ze nergens voor het publiek beslissen wat die volgens hen denkt. Ik zie Tweakers wel een paar keer een vraag stellen die ze zo goed mogelijk proberen te beantwoorden met de gegevens die zij voorhanden hebben. Waarom jij daar een probleem mee lijkt te hebben is mij echt een raadsel.
Anoniem: 1302638 @twiFight13 november 2020 07:06
-edit
dubbel, excuses.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 1302638 op 22 juli 2024 20:47]

Ik denk dat de strekking van die zin meer is: dit is wat nu het aanbod is wanneer je naar een nieuwe kleine smartphone op zoek bent. High end smartphones met een klein formaat zijn nu eenmaal helaas niet meer van tegenwoordig.
met de iphone 12 mini gelukkig weer wel _/-\o_
Vertel dat is aan de jongere generatie wat ermee "opgegroeid" zijn.
De generatie wat de boot heeft gemist heeft of alleen de toestellen van vroeger kennen met een grote antenne eraan interesseert het niet zo meer.

Gebeurd vaak met de leeftijd, jongere generatie is op ontdekking uit terwijl de oudere generatie het allemaal wel best vind en moeite krijgen om met de tijd mee te gaan.
Zo hier en daar zitten er dan nog wel enkele uitzonderingen tussen.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 22 juli 2024 20:47]

iPhone SE (2016) wordt gezien als de beste iPhone design te alle tijden. Iets waar ik persoonlijk mee eens bent voor verschillende reden. Volgens mij was dat 1 van de laatste toestellen wat Steve Jobs zijn philosofie (design) droeg, ik meent ergens te lezen dat hij niet van grote toestellen hield.

Dat is ook goed te zien in de design van het toestel, niet alleen specs op papier waren belangrijk maar ook de vorm factor.
Flushed camera voor seamless design waarmee je 4K video's in 2015/2016 kon maken en volgens mij zijn de bezels aan de zijkanten kleiner/dunner dan de huidige toestellen (wel LCD).

Sindsdien lijkt het wel op of de markt de draad kwijt is en zijn wij achter groot, groter, grootst gaan achtervolgen of degene die met dat idee kwam. Hetzelfde kunnen wij ook zeggen over camera en de aantal lenzen, maar meer is niet altijd beter en leveren wij design in voor iets wat waarschijnlijk n.v.t. voor de meeste gebruikers. Ik denk dat men liever 2 of meer camera's zou inleveren voor een grotere accu en mocht een toestel als de originele iPhone SE dan wel met een oled scherm uitgebracht zou ik het instantly kopen.

Als laatste wie op Instagram goed oplet zal vaker* een gebruiker zien met een kleine toestel, dat terwijl de markt een illusie probeert te creëren van big, bigger, biggest. IMHO degenen wie vaker op social media staan zijn vrouwen en volgens mij willen zij niet allemaal met een lompe toestel van 200+ gram mee rond lopen. Ze willen pro specs in een kleine body, maar goed nu dat Apple een redelijk klein toesel heeft uitgebracht zullen we zien. Één ding is zeker: one size does not fit all.
Persoonlijk had ik ook verwacht dat de iphone 12 mini meteen uitverkocht zou zijn als enige van de 4, niets is echter minder waar. Het is samen met de iphone 12 het enige toestel wat nog steeds op launch dag zonder problemen te krijgen is. Het is grappig dat op tweakers altijd mensen roepen dat ze een kleine telefoon willen, incl mijzelf. Maar als je dan kijkt naar dat de mini nog steeds te krijgen is op launchday lijkt het toch een niche te zijn. De wereld is natuurlijk groter dan nederland en buiten ons zijn er veel landen waar men liever een groter toestel heeft. Ondanks dat hoop ik dat apple wel door blijft gaan met mini toestellen te maken en voor de android gebruikers onder ons zou op zijn minst een aantal opties in de high end fijn zijn
Misschien heeft dat te maken met de prijs?

Ik wil namelijk ook heel graag een kleiner toestel, maar ik zal daar nooit van mijn leven 800 euro aan uitgeven. Allicht dat dit voor meer mensen die op zoek zijn naar een kleiner toestel relevant is.

[Reactie gewijzigd door JaapM31 op 22 juli 2024 20:47]

Sony en Samsung hebben tot niet heel lang geleden compacte telefoons voor 400-500 euro geleverd, maar zijn daar ondertussen ook mee gestopt en dat zal vast niet als reden hebben gehad dat verkoop cijfers super waren. Juist waar iedereen tijden over heeft geklaagd was een high end kleine telefoon en dat is wat apple nu biedt, een iphone SE is ook 1 van de kleinste toestellen die je kan krijgen en koste met een abonnement verlengen 350 euro voor mij, en ook dat toestel is en was niet uitverkocht.
Ook dat vind ik veel :+ En ik denk niet dat iedereen kiest om een toestel bij een abonnement te nemen, dit kan ook apart van elkaar natuurlijk.
Idem. Ik heb een oude SE privé omdat het een stevige toestel is wat je goed kan vasthouden en toch ongemerkt in de broekzak past. Verder een 8 zakelijk (dus een oud type SE2020) die ook redelijk in je broekzak nog past. De oude SE is voor het bekijken van websites (ze lijken meer en meer niet meer compatible met deze schermgrootte, soms kan ik een pop-up melding niet wegklikken etc.) en intoetsen van gegevens niet echt handig maar ja, je neemt hem wel makkelijk mee. De camera's zijn voor mij ook toereikend. De 8 is beter m.b.t. scherm grootte en camera's en vooral met het invoeren van gegevens. Dus was ik wel geïnteresseerd om de oude privé SE te vervangen door een 12 mini. Ook de camera met iets meer breedbeeld en nachtmodus spraken mij aan. Maar ja, met 128 aan geheugen en een hoesje kom ik richting 900 euro. Ehhhhh, dat is nogal wat, voor een privé toestel, als vervanging van een nog werkende SE eerste generatie toestel. Als het nou de helft was... maar dan kan ik bij Apple lang wachten. Dan maar wachten tot volgend jaar als de 13 (of de XIII pro max ultra) uitkomt en er een 11SE voor 549,- op de markt komt?
In China lopen ze bijvoorbeeld met tablets te bellen aan het oor terwijl het kleine mensen zijn.
in china LIJKT het alsof ze met tablets bellen omdat het zo'n kleine mensen zijn ;)
IPhone 12 mini is bijna perfect. Waarom hem niet kopen?
1. Het is iPhone. Dus voor heel wat mensen geen optie (ik wil Android).
2. Batterij net te klein. Waarom een uitstekende camera? Maak het toestel dikker, zodat de camera's niet uitsteken en je er een grotere batterij in krijgt. Zeker voor die prijs.
3. De prijs. €5-600 is voor velen het maximum. Zeker als je klein toestel wenst.
Tot februari gebruikte ik de SE en het is echt een fantastisch apparaat...met1 hand bedienen past overal hij is supper stevig.....en een gigantische frustratie bron.... Begin dit jaar overgestapt op de 7.
Jij hij is iets groter maar niet heel veel . maar het is gewoon een wereld van verschil....
Met de SE is reacties tikken gewoon super irritant het text vlak is zo klein . ook whatsapp werd erg vervelend in gebruik.. Het beeldscherm werd te klein voor wat ik er mee wilde doen... En ik greep gewoon vaker mijn sony xz3 die ik prive heb...(deze is vervangen door een velvet dual screen van lg) zakelijk gebruik ik de iphone 7 geweldig ding voor onthe go .. En als ik werk moet doen veel tikken of film kijken dan pak ik de gigantische koelkast genaamd velvet
Precies, het was top totdat andere modellen kwamen en je de beperkingen ziet.
Je gaat dan niet meer terug naar de oude SE.
Ik mis mijn oude SE geen enkele seconde.
Nou nou dat ook weer niet ... Ik heb mijn LG velvet gewoon niet opzak om dat het gewoon een groot lomp ding is. Ik heb zelfs geprobeerd hem zonder dual screen case te dragen.... Hij is gewoon te groot . hij zit in mijn tas of ligt op tafel of ..... Ik haat dat ding soms en denk aan mijn kleine se die gewoon overal mee naar toe kon . niet dat ik terug wil naar de se. Ik gebruik nu een 7 en zou eigenlijk dit formaat met een groter scherm er in willen zien. Misschien volgend jaar eens naar de niewe mini kijken
De mini is wat jij zoekt. 7 formaat, iets minder zelf maar met meer display.
Perfect voor mensen die klein willen.
Dat jobs niets meer met de iphone te maken had (door zijn te vroege dood) is het beste wat de iphone is overkomen. De grote toestellen sloegen aan als een bom. En, jobs vond een camera bijvoorbeeld niet belangrijk. Dus de camera's in iphones waren altijd matig, de front camera kwam pas met de iphone 4 (!!!!). Jobs had de verdere ontwikkeling van de iphone alleen maar tegen gehouden.
Jobs had de verdere ontwikkeling van de iphone alleen maar tegen gehouden.
Juist, zonder Jobs krijgen we gewoon steeds snellere paarden ;)
Beste iPhone design aller tijden... Men heeft de iPhone 4 onder de kopieermachine gelegd en uitvergroot
iPhone 4 formaat was inderdaad perfect, 5 en SE vond ik persoonlijk al te groot.
Je moet ook rekening meer houden dat er voor zijn dood ook niet echt zulke grote telefoons waren en dat we in een andere wereld met nieuwe technieken leven dan in 2011. Ik hoef persoonlijk echt geen 4 inch scherm meer als telefoon, continue verkeerd/fouten typen doordat het scherm/toetsenbord te klein is. Nee Dankje.
Ik kan het niet beter zeggen. De extra camera's vind ik niet nodig. Gezien de trend van tegenwoordig zal ik nog lang met mijn huidige xcompact moeten doen. Er is nog steeds 50% accu over als ik de hele dag weg ben. 5g heb ik niet nodig. YouTube gaat zonder stotteren en dat is de grootste verbruiker van data.
Ook op de motor is een klein toestel gewenst. Deze passen makkelijk in de tanktas die ik heb.
Hier idem. Nog steeds heel erg blij met onze X-Compact mobieltjes. Accuduur is meer dan prima (die van m'n vrouwdin houdt het een dikke week uit in haar tas), formaat is goed te doen (geen last van de dikte en groter dan de X-Compact moet het echt niet worden). Camera is ook prima. Ik hoop dat Sony ooit nog eens met een waardige opvolger komt (met hetzelfde formaat).
Helemaal mee eens!
Maar voor mij is de accuduur wel van belang, en de dikte niet.

Ofwel: een telefoon die makkelijk in je hand past zoals de iPhone 12 mini (of een van de oudere Xperia mini modellen) met een dikte van 12 of zelfs 15mm zou wat mij betreft perfect zijn. Sterker nog: als je dan een beetje curved edges doet aan de achterkant ligt 15mm lekkerder in de hand dan 8...
Dit! Ik heb een xz2 compact maar een opvolger is nergens te verkrijgen.
Extra camera's zijn gimmicks, normale 5g kan prima in zo'n toestel en na 2,5 jaar gaat de accu nog steeds makkelijk een dag mee.
Zijn dikte boeit trouwens niets want past nog steeds makkelijk in een broekzak itt langere telefoons.
Meer cameras staat volgens mij helemaal niet gelijk aan betere kwaliteit foto's. De pixels laten zien dat eentje ook prima is. Ik hecht wel aan een goede camera, maar hoef helemaal niet perse 3, 4, 5, of nog meer sensors achterop. Ik dach took dat scherm 1 van de grootste verbruikers was, dus in dat geval maakt een kleinere telefoon, met kleinere accu ook niet perse een kortere accuduur.
"5g boeit me niet" is net zoiets als zeggen "een mobiele telefoon is niet nodig, ik heb thuis een telefoon" of "een floppy heeft meer dan genoeg ruimte voor mij". Net zoals dat computers steeds sneller worden moet dat ook voor het netwerk gelden.

[Reactie gewijzigd door Hulleman op 22 juli 2024 20:47]

Beetje rare reactie. Niet iedereen heeft 5g nodig, of zelfs maar 4g. Als jij alleen maar belt, mailtjes checkt en berichtjes stuurt ga je niets merken van 4 of 5g. Waarom zou je dat dan moeten boeien?

Dat het netwerk sneller wordt prima. Dat je telefoon 5g ondersteund ook prima. Maar nog hoeft dat je niets te boeien als je het niet gebruikt lijkt me.

En je vergelijking raakt werkelijk kant nog wal.
Ik heb thuis Ziggo, maar ik hoef geen "Giganet". Zeg je nu ook dat ik alles maar weer met de post moet gaan versturen?
Waarvoor zou je 5G nodig hebben op een klein toestel?
1080px streamen kan prima op 4G, zelfs 4K. Maar dat heb je niet nodig op een klein toestel. Ik zie geen enkele usecase voor 5G op een (kleine) smartphone. Op laptop misschien wel.
Ik denk dat je mijn reactie niet goed hebt gelezen. Ik geef juist aan dat er genoeg mensen zijn die dat niet boeit en waarvoor het ook inderdaad niet nodig is. Zelfs flinke downloads kan prima op 4G: ik haal in mijn huis 100-135Mbit.
Was inderdaad op Hulleman bedoeld 😋
Mag je raar vinden, maar de tijd heeft altijd uitgewezen dat iedereen dergelijke technologische ontwikkelingen op den duur nodig heeft. Het is bijna menseigen om te zeggen dat je geen 5G, gigabit of 32GB ram nodig hebt. Op den duur heb je het gewoon nodig. Alles wordt steeds veeleisender.
32GB RAM nodig? Volgens mij staat voor games de teller al 10 jaar stil op 8-16GB, dus dat geldt dan ook zeker voor de gemiddelde consument.
Niet op alle slakken zout leggen Frankie. Mijn oude game pc uit 2010 heeft overigens 4GB geheugen, en dat was high-end toentertijd :>
Je kunt je beter af vragen waarom (en door wie?) alles steeds zo veel veeleisender wordt.
Maar waarom zou ik nu al een 5g telefoon kopen terwijl ik toch nog geen 5g kan gebruiken?
Daar gaat mijn reactie niet over ;)
Och... Ik snap de meerwaarde niet helemaal van 5g. WhatsAppberichten komen bij 3g ook wel binnen en webpagina's laden gaat op 4g ook snel zat. Ik hoef nu eigenlijk nooit te wachten op iets, dus dan hoeft het van mij niet sneller. Ik denk dat de meeste mensen met een kleine telefoon nummer niet vaak filmpjes kijken, dus kleine telefoons zouden mijns inziens prima zonder 5g kunnen.
Dus "het boeit mij niet" is puur omdat ik zelf de meerwaarde niet inzie.
Probeer maar eens een webpagina te openen op 3g. Dat ging in het 3g tijdperk perfect, nu niet meer te doen. Zal met 4g op den duur niet anders zijn.
niemand zit op snellere schermen te wachten in dit segment en 1080p op een 5.5" schermpje is ook overkill, zonder extra camera's en 5G heb je plots ruimte te over voor extra batterijcapaciteit en kan je terug telefoons maken die een halve week mee gaan.
Als ik zie dat het camera-eiland op mijn Galaxy M31 (6.4", 6000mAh) nog ruwweg 10% van de achterkant inneemt, en deze het gemiddeld 3 tot 6 dagen uithoudt, dan weet je dat op kleinere toestellen de impact nog groter kan zijn.
Persoonlijk ben ik ook opzoek naar een kleine telefoon, enige wat ik tegenwoordig nog op me telefoon doe is bellen, Whatsapp en paar standaard Apps zoals buienradar

Maar hem regelmatig moeten opladen? nee dat is echt een punt waarom ik een telefoon niet zou kopen
Is er ook inzicht welke doelgroep specifiek kleine telefoons wilt?

Ik vermoed namelijk dat veelal vrouwen graag een kleinere telefoon willen om praktische redenen:
  • Het bedienen van de telefoon met 1 hand
  • De broekzakken van vrouwen in mode niet zijn niet meegegroeid. En wat zie je in het straatbeeld? Heel veel vrouwen doen de telefoon in hun kontzak omdat dat simpelweg de enige plek is waar zo'n grote telefoon past
Ik denk inderdaad voornamelijk vrouwen. omdat vrouwenkleding om de een of andere merkwaardige reden geen zakken heeft moet een telefoon in de laars of BH passen als de handtas even niet mee gaat (bij uitgaan etc, als is dat nu even ...)
Anoniem: 1246108 @P-Nut13 november 2020 18:58
Vrouwen willen in de regel juist grotere telefoons omdat ze een hand- of schoudertas bij zich dragen waar de telefoon gemakkelijk in past. Mijn iPhone 11 past niet in al mijn broekzakken als man zijnde.
Ik ken bitterweinig vrouwen die een kleine telefoon wensen. 99% van de tijd hebben vrouwen een handtas bij. Zo'n klein ding vind je daar niet in terug :P
Cijfers daarover zijn lastig te vinden, maar als het gaat over smartphones met kleine schermen kun je het volgende wél concluderen: als ze een groot en doorslaand succes waren geweest, dan hadden we nu wel meer kleine telefoons gezien. Fabrikanten als Samsung en Sony zouden nooit stoppen met kleine telefoons als er voldoende vraag naar was.
Dit is een slechte conclusie en ik had van jullie beter verwacht. Het is natuurlijk logisch dat niemand een kleine telefoon wilt: je levert niet alleen in op batterij, je levert in op ALLES want Android-fabrikanten maakten alleen een "light" ofwel een slechter model in een kleiner formaat. De flagships waren altijd zo groot mogelijk, dus als klant heb je daar helemaal geen keus in. Wil je niet 'relatief minder batterij' en 'maar 1 camera', maar verder de beste features? Dan heb je letterlijk NUL keus.

Apple is daarin meegegaan, maar hun kleinere telefoons (5s, SE) waren ook jaren na release megapopulair. Het Android-publiek stapt niet massaal over naar een ander systeem, de gebruiker gaat natuurlijk liever mee met het merk dat ze al gebruiken. Er blijft dus geen keus over.

Goed artikel, slechte conclusie.

[Reactie gewijzigd door Blizz op 22 juli 2024 20:47]

Anoniem: 201953 @Blizz13 november 2020 17:06
Geen keus betekent ook dat je niet goed kunt weten of er vraag is naar kleinere toestellen.

Grotere toestellen geven letterlijk meer ruimte voor upgrades. Het zou dus zo kunnen zijn dat de zucht naar steeds meer features de markt richting grotere toestellen stuurt.

Ook de fixatie op dun, dunner, dunst is volgens mij een reden. Dat verklaart ook waarom de flagships vergeleken met budget modellen een geringere gebruiksduur kennen. Budget modellen zijn gericht op landen als India en China. Gebruikers daar willen een betaalbaar toestel met grote accu omdat het hun enige 'computer' is.

Conclusie: het is heel moeilijk om een conclusie te trekken.

Misschien heeft tweakers gelijk, misschien jij, misschien ik 😁

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 201953 op 22 juli 2024 20:47]

Voor de meeste nieuwe features heb je geen grotere toestellen nodig. Een high-end smartphone heeft genoeg aan 1-2 camera's en het is eigenlijk vooral de batterij waarop je inlevert. De oude en nieuwe iPhone SE modellen zijn daar het perfecte voorbeeld van.

Ik had de indruk dat de drang naar dun is vervlogen toen alle smartphone merken phablet flagships begonnen te maken. Ik denk dat Android apparaten te veel afhankelijk zijn van niet optimaal op elkaar afgestemde software en hardware, waardoor de zuinigheid er ontbreekt, niet per se dat ze te dun zijn. Maar dat onderwerp had het artikel ook al wel benoemd over iOS.
je levert niet alleen in op batterij, je levert in op ALLES want Android-fabrikanten maakten alleen een "light" ofwel een slechter model in een kleiner formaat
De Sony Compact modellen alweer vergeten? De enige tradeoff die ik met de XZ1 Compact destijds gemaakt heb is dat deze maar een enkele camera heeft. De accuduur was mede door het kleine scherm super en er zat toch gewoon een Snapdragon 835 in met snelle UFS2 opslag. Het enige waar ik van baal is dat Sony er niet meer dan 32GB opslag in heeft gestopt maar dat heeft verder niets met de fysieke ruimte te maken.
Ja en de laatste is begin 2018 uitgekomen, dan hebben klanten in 2019 en 2020 dus geen recente Sony Compact te kiezen gehad.

Al met al denk ik dat een kleine partij zoals Sony met geen enkel high-end klein apparaat veel gebruikers zal kunnen werven. Had Samsung dat aangeboden was het denk ik een ander verhaal geweest.

[Reactie gewijzigd door Blizz op 22 juli 2024 20:47]

Ik hoop deze keer wél dat een apple trend gevolgd wordt.
Ik heb sinds 2014 Sony compact telefoons gehad, en het bevalt me nog steeds geweldig! Alleen het feit dat het lekkerder in je broekzak zit. Meerdere camera's ruil ik ook gerust in voor een betere accu.
Volgens mij worden Apple trends altijd door anderen gevolgd!! (in denk even aan de nodge, weglaten 3.5mm, enzo...) Maar dat is volgens mij niet wat jij bedoelt... Ik denk dat jij bedoelt dat dit een trend is waar je het mee eens bent.

Ik ken veel iPhone gebruikers die graag een kleiner toestel willen, dus deze gaat ongetwijfeld een hit worden.

En zo kun je ongetwijfeld binnen enkele maanden de grote Android aanbieders zien volgen.
Volgens mij worden Apple trends altijd door anderen gevolgd!! (in denk even aan de nodge, weglaten 3.5mm, enzo...) Maar dat is volgens mij niet wat jij bedoelt... Ik denk dat jij bedoelt dat dit een trend is waar je het mee eens bent.
Dat zegt hij ook. Let maar op de positie van “wél” in die zin. ;-)
En zo kun je ongetwijfeld binnen enkele maanden de grote Android aanbieders zien volgen.
Zou mooi zijn maar ik betwijfel het. Dit is niet de eerste kleine Apple telefoon en alsnog heb je amper tot geen kleine Android telefoons
Ja, maar dit is wel de eerste kleine (Apple) telefoon met 'dikke' specs. De eerdere kleine iPhones speelden in een tijd dat alles kleiner was. En de SE (vorige generatie) was duidelijk een stap terug qua specs.
Apple heeft juist android gevold in het groter maken van zijn telefoons en met het overstappen naar oled.
Ze kijken allemaal naar elkaar en volgen als ze er voordeel bij hebben,

Gevolg is dat de meeste telefoons op elkaar lijken en je voorkeur naar andriod of ios gaat.
Ik zit ook met smart te wachten op minder grote telefoons waarbij bepaalde specs best wat minder mogen. Een Full HD resolutie is voldoende. Ik hoef geen 4K op een telefoon, en zeker niet als dat slechter is voor het verbruik. 1 camera op de achterkant is voor mij ook geen probleem. Een zuinige SOC met iets mindere prestaties is ook geen probleem. Als de accu 1 dag mee gaat is dat ook geen probleem. Ik laad hem toch iedere nacht op.

Ik hoop stiekem dat Nokia zo'n toestel een keer maakt. Een Android One toestel met deze specs zou ik direct kopen.
Ik heb nu tijdelijk een voor mij veel te grote 6S Plus, vandaag komt de Mini. Maar alsnog is de scherm diameter het zelfde bij de Plus en Mini dus de bereikbaarheid van de bovenkant met de duim is waarschijnlijk “net niet” vergeleken met de 2016 SE. Ik ga kijken hoe het in de praktijk bevalt.

[Reactie gewijzigd door BikkelZ op 22 juli 2024 20:47]

Diameter is niet hetzelfde als de hoogte van het scherm eh. Scherm van de 6s plus is 122mm lang, 68mm breed. De mini is 125mm lang en 57mm breed qua scherm. Dus de mini heeft zelfs een langer scherm dan de plus van vroeger!
Klopt, maar het scherm zit wel iets van 2cm naar beneden toe omdat er geen chin meer op de telefoon zit. Bovendien is de dead spot minder breed en zit iets hoger bij een smallere telefoon omdat je meer duim over houdt bij het vasthouden en de gehele linkerkant (of rechterkant als je rechts bent) van de dead spot weg valt.

Helaas zit de back knop ongeveer waar ik de dead spot verwacht te zitten.
Dat is sinds jaar en dag al het grootste minpunt aan iOS ja. De backknop linksboven. Onbegrijpelijk.
Waarom de backknop gebruiken, wanneer je gewoon over het scherm kan vegen om terug te gaan? Je hoeft helemaal niet de backknop linksboven te gebruiken. Je kan in IOS 14 zelfs tik op de achterkant instellen. Mag je zelf kiezen welke optie/snelkoppeling er ingesteld wordt. Stel b.v. terug in, dan hoef je alleen nog maar op de achterkant te tikken terwijl je hem vast hebt.

[Reactie gewijzigd door black_eye op 22 juli 2024 20:47]

Waarom zit de back knop er dan.
Dus de keuze tussen een omslachtige beweging (links naar rechts vegen) en een snelle handeling (knopje aantikken) maar dan op de meest onhandige plek.

Een back knop makkelijk bereikbaar altijd op dezelfde plek, dat zou beter zijn.
Ik had hoop dat hij naar links op de kin zou kunnen gaan vanaf de iPhone X maar helaas.
Ik denk dat heel veel mensen, en dan voornamelijk vrouwen omdat zij over het algemeen kleinere handen hebben, zeer blij zullen zijn met de kleinere phones. Mijn vrouw vond haar allereerste iPhone SE, dus die met het formaat van de iPhone 5, nog steeds de beste. Ze heeft nu al een tijdje een iPhone 11, maar ik weet zeker dat ze zo terug zou gaan mocht ze kunnen. Ik heb haar dan al een paar keer weten kijken naar de nieuwe mini, ook al is haar huidige 11 nog niet zo oud. Toch denk ik dat hij binnenkort zal worden ingeruild hoewel hij haar verder op geen enkel gebied tekort schiet.
Ik ben een man van bijna 2m en heb ook de 11 gekocht. Had ik de SE2020 of de 12 mini kunnen. kopen op dat moment dan had ik niet getwijfeld. In fact, ik twijfel nu al om mn 11 weg te doen ten voordele van 1 van de kleintjes. De 11 is een lomp zwaar ding wat al geregeld gevallen is door het onhandige formaat..


Niet enkel vrouwen denken er zo over...

[Reactie gewijzigd door Yalopa op 22 juli 2024 20:47]

Uiteraard. Daarom zei ik ook "voornamelijk" vrouwen. Heel wat mannen zullen er ook blij mee zijn, mezelf inclusief trouwens.
Precies, sommige van ons hoeven niets te "compenseren" :)

edit: voor diegene die de smiley gemist hebben aan het eind v/d zin, het was bedoeld als 'grappig'.. |:(

[Reactie gewijzigd door Glorix Jim op 22 juli 2024 20:47]

Het feit dat je jij een associatie van compenseren hebt bij grote schermen zegt denk ik meer over jouw kijk op de wereld dan over die van mensen die een grotere telefoon hebben.

Misschien vinden veel mensen een groter scherm wel fijn omdat ze er een groot deel van de dag naar zitten te kijken?

[Reactie gewijzigd door Mr_Tomatohead op 22 juli 2024 20:47]

Goedkope en simpele reactie ...
Grote devices worden verkocht omdat mensen ze willen hebben, punt.
Dat er mensen zijn die graag een kleiner toestel willen is prima en de markt speelt daar nu beter op in want de big screen device markt is verzadigd.

Niemand wilt een persee een kleiner display... Men wilt wel een kleinere form factor en je ziet nu dat je met de mini een kleiner toestel hebt met meer display dan een iphone 8 terwijl het toestel kleiner is als de 8 zelf.
Kan me voorstellen dat het voor sommigen de perfecte oplossing is. Iets wat jaren geleden nog niet mogelijk was en nu dus wel.
Maar het gros wilt echt niet meer onder de 6inch duiken om verschillende redenen.
Daarom kijk ik uit naar betaalbare telefoons met van die vouwbare schermen. Als dat doorontwikkeld wordt kan je met een kleine telefoon toch een grote hebben.
Juist, en dat is ook de reden dat men daar nu zo druk mee bezig zijn.
Vooral als er straks echt extreem flexibel glas is gaat het snel.
Ik heb m al besteld. Hoefde er niet lang over na te denken..eindelijk van dat lompe formaat af
Same hier. Heb geen moment getwijfeld, mijn 11 Pro is vervangen door een 12 mini. Dit is een ideaal formaat, iets kleiner had ook nog wel gekund, maar dan lever je echt in op batterijduur gok ik.
En broekzakken van vrouwen zijn een stuk kleiner dan broekzakken van mannen! Blijkbaar is functionaliteit niet altijd de belangrijkste factor in het design. :') Mijn vrouw mist de tijd dat telefoons gewoon in haar broekzak pasten.

Sinds kort heeft ze een kleine' dumb'-phone, ze was helemaal verbaasd dat ze weer een telefoon heeft die in haar broekzak past.

Zelf vind ik het ook niet meer prettig om mijn telefoon in de voorzakken te doen. Zit een stuk strakker (nee, niet daarom :+) en laat altijd rechthoekje achter in je broek. Achterzak gaat nog wel, maar inderdaad liever een kleinere telefoon dan een nóg grotere.
Klopt. Ik heb de indruk dat de kledingfabrikanten zich wat dat betreft wel wat hebben aangepast, want ik merk dat de broekzakken van mijn recentere broeken duidelijk iets dieper zijn uitgevallen dan dat vroeger het geval was.
Maar inderdaad, mijn vorige telefoon was een S8. Mijn huidige een S10+. De + heb ik vooral gekocht omdat ik eens wou weten wat zo'n groot formaat nu was in gebruik (en ook wel omdat de reviews aantoonden dat de S10+ een betere accuduur had dan de gewone S10), maar ik moet eerlijk toegeven: weinig meerwaarde tegenover mijn S8, maar wel veel minder handzaam. Ik beklaag me nu in feite dat ik niet de S10 of zelfs de S10e gekocht heb.
Tja de 12 mini is groter/langer dan de HTC HD2 die 'vroeger' heel lang de maatstaf was voor achterlijk-grote-telefoon. :o
Anoniem: 454358 @S0epkip13 november 2020 08:49
Ik ben benieuwd, maar denk niet dat er veel vraag naar is. De mini's van Sony deden het ook niet bepaald goed. Alleen op Tweakers hoor ik mensen dat ze een kleintje willen, om mij heen hoor ik daar nooit iemand over.
Zelf ook niet meer, mijn ogen worden minder, en ik doe nu ook veel meer op mobiel dan 5 jaar geleden, een zakelijke mail typen is toch fijner op een wat groter virtual keyboard

Edit, was niet als reply bedoeld, ik moet blijkbaar nog een groter scherm hebben ,😂

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 454358 op 22 juli 2024 20:47]

Haha nice one. Voor mij moet het net onder de 6inch blijven qua handelbaarheid. Maar 4.3" bijvoorbeeld is écht te klein these days.
Anoniem: 454358 @S0epkip13 november 2020 09:09
Inderdaad, door jouw bericht even een oude HTC uit de la gevist, maar dat is bijna lachwekkend zo klein, daar kun ik lang niet zo veel op doen. Maar als je enkel een paar whatappjes per dag krijgt, is het wellicht voldoende

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.