Door Jan Meijroos

Freelancer

Geometry Wars: Galaxies - Wii heeft er nog een coffeeshop nodig?

Inleiding

Dankzij Xbox Live Arcade en het Playstation Network zien we steeds vaker oude klassiekers opnieuw tot leven komen. Naast retrogames of bestaande games in een nieuw jasje, is er ook genoeg nieuwe content die de moeite waard is. En soms zijn die arcade games zo populair dat ze de overstap maken naar zelfstandige game. Dat is dus het verhaal achter Geometry Wars. Begonnen als (verstopte) minigame in het racespel Project Gotham Racing 2 voor de Xbox, daarna als flitsende Xbox Live Arcade-game onder de naam Geometry Wars: Retro Evolved en nu als nieuwe game beschikbaar voor de Wii.

geometrywarsscreenshot

Voor wie het spel nog niet kent, Geometry Wars is een space shoot’em-up. Een beetje in de vergetelheid geraakt genre waarbij de speler, in de ruimte, op alles schiet dat beweegt in een wanhoopspoging te overleven. Mits goed gedaan, dan waren deze games zeker goed voor verslavende uurtjes gamen, maar er verschenen uiteraard ook veel middelmatigheden de afgelopen decennia. Als een fraaie ode aan Asteroids, blaast Geometry het genre nieuw leven in en de Xbox Live arcade versie is nu aangevuld met de nodige extra’s en zowaar een multiplayermodus. Toe maar.