Door Tom Rosens

Medal of Honor Heroes 2

Shooter met snelle gameplay

Nintendo Wii gameEen shooter die zich afspeelt in de Tweede Wereldoorlog en met Wii-besturing gespeeld wordt, klinkt als iets wat je beter kunt laten liggen. Fans van shooters met een uitstekende multiplayer doen er echter goed aan dit spel toch te proberen.

Electronic Arts brengt zowel een PSP- als een Wii-versie op de markt. Ik nam de Wii-versie onder handen, die overigens niet zomaar een port is van een andere Medal of Honor-variant. Het spel is vanaf het begin met de Wii-besturing in gedachten ontwikkeld. Je krijgt naast singleplayermissies een arcademodus en een multiplayermodus voor 32 gamers voor je kiezen.

Medal of Honor Heroes 2 - screenshot

* Shooter-besturing

De lancering van de Wii-spelcomputer zou volgens Nintendo de manier waarop men games bestuurt voor eens en voor altijd veranderen. Consolegamers droomden van een perfecte shooter-besturing die zich kon meten met de precisie van de muis. Dat viel echter tegen toen de eerste shooter Red Steel op het systeem verscheen met een gebrekkige besturing. Later liet de ontwikkelaar van Metroid Prime 3 zien hoe het wel moest, maar de makers van Medal of Honor Heroes 2 perfectioneren de besturing en leveren daarmee de beste ervaring tot nu toe.

Medal of Honor Heroes 2 - screenshot

* Verhaal

Over het verhaal kan ik kort zijn. Het spel begint op 6 juni 1944, waar je als soldaat John Berg Normandië moet infiltreren om het Nazi-bewind onderuit te halen. Dit verhaal wordt tussen de spelactie door verteld middels foto's en een voice-over. Het betreft wéér de Tweede Wereldoorlog en wéér Normandië, maar door de uitstekende gameplay vergeven we dit de ontwikkelaar. Laat ik het daarom vooral hebben over deze gameplay en het verhaal laten voor wat het is.

Medal of Honor Heroes 2 - screenshot

Snelle gameplay

Het is handig om in het begin de tutorial er even op na te slaan om op de hoogte te zijn van alle gamecontrols. Onmiddellijk aan de slag gaan is echter nog steeds mogelijk, doordat de basiscontrols voor zich spreken. Lopen gebeurt met de analoge stick op de nunchuck, rondkijken met de Wii-controller. De b-knop dient als trekker van je wapen. Je vizier kleurt rood indien het over een vijand gaat en mocht je willen inzoomen, dan kan dat met de a-knop.

Medal of Honor Heroes 2 - screenshot

Wanneer je een vijand in het vizier hebt, zet je met de z-knop het vizier vast op de tegenstander. Hierdoor wordt het mogelijk om te bewegen en schieten zonder de vijand uit het vizier te verliezen. Deze optie is echter alleen beschikbaar in de laagste moeilijkheidsgraad. De nunchuck komt ook van pas bij het om de hoek kijken vanuit een schuilplaats. Draai je de nunchuck iets naar links of rechts dan leunt je figuur deze kant op. Wil je snel 180 graden omdraaien dan is dit mogelijk door de nunchuck snel naar links of rechts te bewegen. De gevoeligheid van de Wii-controller is uitgebreid aan te passen aan je voorkeur en zo te configureren dat de besturing aardig in de buurt komt van een muisbesturing.