Door , , 40 reacties

Nintendo Wii gameResident Evil is voornamelijk bekend door de survival horror games. Resident Evil: Umbrella Chronicles wijkt hier van af. Je wordt als het ware door het spookhuis van Resident Evil gereden alsof je in een karretje zit - aan jou de taak om op alles te knallen wat beweegt.

Het is niet de eerste keer dat Resident Evil als on-rails shooter aangeboden wordt. Er verscheen eerder een Resident Evil Survivor-trilogie, waarbij een lichtgeweer nodig was om op zombies te schieten. De Wii-controller leent zich daar perfect voor en ook de Wii Zapper kan gebruikt worden om vijanden te verdelgen.

Resident Evil: Umbrella Chronicles - screenshot

Geschiedenis

Resident Evil: Umbrella Chronicles neemt de gamer mee door de geschiedenis van de spelreeks. In het spel bezoek je locaties die bekend zijn van vorige delen en ook ontmoetingen met oude bekenden staan op je te wachten. Vreemd genoeg worden het tweede en vierde deel uit de spelreeks over het hoofd gezien.

Bejaarde

De spellevels die je doorloopt bestaan uit omgevingen zoals een trein, verscheidene gebouwen en de straten van Racoon City, waarbij er soms gekozen kan worden voor een alternatieve route. Terwijl het spel je door de levels heen loodst, wordt je geconfronteerd met vijanden waaronder vleermuizen, spinnen, kraaien, honden en natuurlijk zombies. De Wii-controller dient hierbij als schietijzer en de analoge stick van de nunchuck kan gebruikt worden om beperkt rond te kijken. In de spelwereld bevinden zich nuttige voorwerpen die je kunt oppakken. Wees echter wel op tijd, want je spelfiguur loopt gewoon door. Dit is echter nooit een probleem door de trage slakkengang waarmee de hoofdpersoon loopt. Ondanks de dreiging van een horde zombies neemt de spelfiguur de tijd om de omgeving eens goed te bekijken en als een bejaarde voort te bewegen. Dit haalt het tempo aanzienlijk uit het spel, iets wat bij een soortgelijk spel als Time Crisis niet het geval is.

Schieten en schudden

In de spellevels kan er niet bijster veel stukgeschoten worden. Lampen en kratten zijn wel te verwoesten, waarbij het ook daadwerkelijk donkerder wordt door het ontbreken van de lamp. Er kan met verschillende wapens geschoten worden; een deel van de wapens en bijbehorende kogels zijn te vinden in de omgevingen. Er kan tussen wapens worden gewisseld, maar hierbij gaat het spel altijd naar het volgende wapen uit de inventaris, ongeacht of deze ammunitie heeft of niet. Hierdoor kun je wel eens voor een vervelende situatie te komen staan, waarbij je druk door je wapens heen bladert, terwijl er kreunende zombies op je af strompelen. Het herladen van het pistool gebeurt door de controller te schudden. Een andere beweging die met de controller gemaakt moet worden is het zwiepen met het mes, waarmee bijvoorbeeld bloedzuigers van het beeld afgeslagen worden.

Inhoudsopgave