Door Tom Rosens

Donkey Kong Jet Race onder de loep

Besturing en boost

Nintendo Wii gameNintendo heeft z'n populaire aap voorzien van een setje trommels en geeft het beest de hoofdrol in een nieuw racespel op de Wii. Donkey Kong: Jet Race is een Mario Kart-kloon die het wachten op het Mario-racespel misschien wat aangenamer kan maken.

Gelijk aan Super Paper Mario en The Legend of Zelda: Twilight Princess was Donkey Kong: Jet Race oorspronkelijk een Gamecube-spel. Het bongo-setje, onder andere gebruikt bij het muziekspel Donkey Konga, moest hier dienen voor de besturing. Nintendo-ontwikkelaar Paon Corporation koos ervoor om het spel te verschuiven naar het veel populairdere Wii-systeem, waarmee de oorspronkelijke besturing kwam te vervallen. De ontwikkelaar heeft al ervaring opgedaan met Donkey Kong en zijn trommels met King of Swing op de Gameboy Advance en Jungle Climber voor de DS, maar de Wii is nieuw gebied voor Paon Corporation.

Donkey Kong: Jet Race - screenshot

* Trommelen

In Donkey Kong: Jet Race zweef je door de lucht dankzij bongo's die als jetpack functioneren. Om je personage op snelheid te krijgen, moet er getrommeld worden op beide bongo's. Hiervoor moet de Wiimote en nunchuck snel op en neer bewogen worden. Ben je eenmaal op snelheid gekomen, dan is het niet meer nodig om te trommelen, maar moet er enkel gestuurd worden. Ook dit gebeurt door middel van bewegingen. Wil je naar links dan schud je de nunchuck in je linkerhand snel op en neer, voor rechts beweeg je de Wiimote in je rechterhand. Springen gebeurt door beide controllers snel omhoog te bewegen.

Donkey Kong: Jet Race - screenshot

* Botsen

Waarom iemand het racegenre met drummen combineert is mij een raadsel - maar wat maakt het uit als het leuk is. Helaas is er geen lol aan te beleven door een slecht werkende Wii-besturing. De problemen duiken onder andere op als je op snelheid probeert te komen en tegelijk wil sturen - dat is namelijk niet mogelijk. Om te sturen moet er één controller bewogen worden, om op snelheid te komen, moeten beide bewogen worden. Het is dus het een of het ander. Dit leverde situaties op, waarbij ik van stilstand langzaam weer op gang kwam om daarna opnieuw ergens tegen aan te botsen door de stuurhandicap. Soms denkt het spel dat je wil springen, terwijl je juist probeert om op snelheid te komen. Als het helemaal niet mee zit spring je tegen een obstakel, lig je hierdoor stil en krijg je weer te maken met de stuurproblemen. Daarnaast is het erg vervelend om continue te moeten zwaaien en bewegen om je spelfiguur bij te sturen of op snelheid te krijgen.

Donkey Kong: Jet Race - screenshot

* Boost

In de racebanen zijn naast een aantal obstakels ook een hele reeks aan bananen verwerkt. Het is slim om zoveel mogelijk van het kromme fruit te verzamelen, want het levert per vijftig stuks een boost op. Tot vijf boosts zijn op te sparen om bijvoorbeeld te gebruiken in de laatste ronde. Indien goed gebruikt, kan dit voor een flinke inhaalslag zorgen. De breekbare kratten kun je gedurende je boost stuk slaan om de boost te verlengen. De boost is een leuke toevoeging om het racespel te onderscheiden van Mario Kart. Het is echter wel jammer dat je alleen het gevoel van snelheid krijgt als je boost, want in de rest van het spel zit de vaart er niet echt in.

Donkey Kong: Jet Race - screenshot

Items en graphics

* On-rails

Uit de baan vliegen is niet mogelijk in het spel en ook tegen het verkeer in rijden is geen optie. De ontwikkelaar heeft er voor gekozen dat je als speler altijd op de baan blijft. Dat is waarschijnlijk gedaan door de beperkingen die de besturing met zich mee brengt of misschien wel om het spel voor de hele familie toegankelijk te maken. Het is dus enkel een kwestie van bijsturen om de obstakels op de baan te omzeilen.

Donkey Kong: Jet Race - screenshot

* Kong versus Kremlins

Afgezien van de besturing is het spel gelijk aan Mario Kart – weer kan ik kiezen uit een reeks personages en verschillende bekertoernooien en er is opnieuw vanalles vrij te spelen, waaronder personages, bekertoernooien en moeilijkheidsgraden. De personages zijn in twee kampen opgedeeld: De Kong-familie en de gemene Kremlins. Het is jammer dat het de personages ontbreekt aan charisma. Er is dan wel onderlinge variatie aangebracht in versnelling, snelheid en behendigheid van de figuurtjes, qua uiterlijk komen ze toch op hetzelfde neer. Of je nu speelt met Diddy Kong, Dixie Kong of Funky Kong, het blijft dezelfde aap met een andere broek of hoedje. Ook de Kremlin-familie kan ik niet warm van worden en ik verlang naar de gevarieerdere keus van Mario Kart.

Donkey Kong: Jet Race - screenshot

Tijdens het racen zijn er speciale Items te verzamelen, waarmee je medespelers dwars kunt zitten of jezelf een aardig voordeel kunt geven. De Items zitten, zoals bij Mario Kart, niet verborgen in kubussen maar in ballonnen. Blauwe ballonnen bevatten verdedigende voorwerpen, terwijl rode ballonnen powerups bevatten. De families hebben een voorkeur voor een bepaalde kleur. De Kong familie houdt van de rode ballonnen en deze leveren dan ook een verdubbeld effect op. Voor de Kremlings is dit van toepassing op de blauwe ballonnen.

Donkey Kong: Jet Race - screenshot

* Items

Onder de powerups bevinden zich onder andere Quawks the Parrot, een papegaai die de voorste speler aanvalt, waardoor hij al zijn items laat vallen. De Tasty Watermelon zorgt ervoor dat je tijdelijk onoverwinnelijk bent en de Blazing Banana verspreidt vlammende bananen, waardoor medespelers langzamer gaan rijden. Onder de aanvallende Items zit er een Mega TNT Barrel, een explosieve ton en de Pineapple Launcher, een bazooka die ananassen wegschiet. Met de B-knop onderop de Wii-controller kan een item ingezet worden om een vijand te dwarsbomen of zelf te profiteren van een powerup. Ook zonder Items is een vijand dwars te zitten, door hem als je naast hem vliegt een duw te verkopen.

Donkey Kong: Jet Race - screenshot

* Graphics en geluid

De opgepoetste Gamecube-graphics zijn niet iets om blij van te worden en de Wii is tot meer in staat, zoals games als Zack & Wiki en Mario Galaxy aantonen. De muziek van het spel bevat enkel simpele deuntjes die soms doen denken aan muziek uit Mario Kart, echter zonder die kwaliteit te halen. Ook de geluiden die de spelfiguren voort brengen zijn simpel gehouden, net zoals de simpele karakteranimaties.

Donkey Kong: Jet Race - screenshot

Conclusie

Donkey Kong: Jet Race - renderOntwikkelaar Paon Corporation had het spel beter op de Gamecube kunnen uitbrengen in combinatie met de Bongo-besturing. De spelbesturing zou dan in ieder geval logischer en minder vermoeiend werken, nog steeds ontgaat mij de logica van het trommelen om te racen. Toch hoorde je mij niet klagen als het goed zou werken en vermakelijk was. Er duiken echter vervelende problemen op bij de besturing, waardoor het snel over is met het spelplezier.

Speel je met meerdere mensen, dan kan je het leed tenminste nog delen met je medemensen, die met dezelfde problemen te kampen hebben. Het vrolijke Nintendo-figuurtje op de voorkant van de spelhoes staat grotendeels garant voor spelplezier, maar ditmaal raad ik je aan te wachten op een beter spel. Of dat Mario Kart voor de Wii wordt moet nog maar blijken.

Pluspunten

+ Boost systeem

Minpunten