Door , , 31 reacties

Nintendo Wii gameNintendo heeft z'n populaire aap voorzien van een setje trommels en geeft het beest de hoofdrol in een nieuw racespel op de Wii. Donkey Kong: Jet Race is een Mario Kart-kloon die het wachten op het Mario-racespel misschien wat aangenamer kan maken.

Gelijk aan Super Paper Mario en The Legend of Zelda: Twilight Princess was Donkey Kong: Jet Race oorspronkelijk een Gamecube-spel. Het bongo-setje, onder andere gebruikt bij het muziekspel Donkey Konga, moest hier dienen voor de besturing. Nintendo-ontwikkelaar Paon Corporation koos ervoor om het spel te verschuiven naar het veel populairdere Wii-systeem, waarmee de oorspronkelijke besturing kwam te vervallen. De ontwikkelaar heeft al ervaring opgedaan met Donkey Kong en zijn trommels met King of Swing op de Gameboy Advance en Jungle Climber voor de DS, maar de Wii is nieuw gebied voor Paon Corporation.

Donkey Kong: Jet Race - screenshot

* Trommelen

In Donkey Kong: Jet Race zweef je door de lucht dankzij bongo's die als jetpack functioneren. Om je personage op snelheid te krijgen, moet er getrommeld worden op beide bongo's. Hiervoor moet de Wiimote en nunchuck snel op en neer bewogen worden. Ben je eenmaal op snelheid gekomen, dan is het niet meer nodig om te trommelen, maar moet er enkel gestuurd worden. Ook dit gebeurt door middel van bewegingen. Wil je naar links dan schud je de nunchuck in je linkerhand snel op en neer, voor rechts beweeg je de Wiimote in je rechterhand. Springen gebeurt door beide controllers snel omhoog te bewegen.

Donkey Kong: Jet Race - screenshot

* Botsen

Waarom iemand het racegenre met drummen combineert is mij een raadsel - maar wat maakt het uit als het leuk is. Helaas is er geen lol aan te beleven door een slecht werkende Wii-besturing. De problemen duiken onder andere op als je op snelheid probeert te komen en tegelijk wil sturen - dat is namelijk niet mogelijk. Om te sturen moet er één controller bewogen worden, om op snelheid te komen, moeten beide bewogen worden. Het is dus het een of het ander. Dit leverde situaties op, waarbij ik van stilstand langzaam weer op gang kwam om daarna opnieuw ergens tegen aan te botsen door de stuurhandicap. Soms denkt het spel dat je wil springen, terwijl je juist probeert om op snelheid te komen. Als het helemaal niet mee zit spring je tegen een obstakel, lig je hierdoor stil en krijg je weer te maken met de stuurproblemen. Daarnaast is het erg vervelend om continue te moeten zwaaien en bewegen om je spelfiguur bij te sturen of op snelheid te krijgen.

Donkey Kong: Jet Race - screenshot

* Boost

In de racebanen zijn naast een aantal obstakels ook een hele reeks aan bananen verwerkt. Het is slim om zoveel mogelijk van het kromme fruit te verzamelen, want het levert per vijftig stuks een boost op. Tot vijf boosts zijn op te sparen om bijvoorbeeld te gebruiken in de laatste ronde. Indien goed gebruikt, kan dit voor een flinke inhaalslag zorgen. De breekbare kratten kun je gedurende je boost stuk slaan om de boost te verlengen. De boost is een leuke toevoeging om het racespel te onderscheiden van Mario Kart. Het is echter wel jammer dat je alleen het gevoel van snelheid krijgt als je boost, want in de rest van het spel zit de vaart er niet echt in.

Donkey Kong: Jet Race - screenshot